Jump to content

Beste lette varmint kule til 6,5x55?


Mas-36

Recommended Posts

Tja da er 6,5x55 løpet fra Sauerfabrikken montert i Winchestern :wink: Løpet er et lite brukt sauer 202 outback løp. Som er kortet litt og gjenget for demper. Det lille jeg brukte det i sauern viste det seg å gå godt med det meste jeg foret det med.

 

Men nå er det ikke noe sauer i hus lenger men løpet skal brukes fortsatt. Børsa skal brukes hovedsaklig til jaktfelt samt småvilt og predatorjakt.

 

Så lette kuler til varmint, har dere noe forslag?

 

Foreløpig har jeg sett litt på speer 90-110grain?(husker ikke vekta :? ) TNT, Nosler BT 100grain, hornady V-max 95 grain og sierra varminter 85 eller 100 grains.

 

Er det flere? Og har noen noe erfaring med de? Type krutt bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Sierra Varminter 85 grain med en kraftig dose N150 bak. Har ikke kronografert denne ladningen på en stund, men regner med en hastighet rundt 950 m/s. Kjempekule til rev, kråke osv. Går veldig flatt, og går godt i rifla mi. Veldig ofte ikke gjennomskudd på reven, spesielt ved litt skrå vinkler. Gir utrolig god effekt i reven. Er kula innom kroppen på reven, ligger den der.

Link to comment
Share on other sites

Skutt inn med ca 3 cm overslag på 100 meter går børsa mi ca midt i på 200 meter med Sierra Varminter 85 grain. Flatt nok for meg. Noe særlig lengre hold skyter jeg ikke på uansett. Finner gjerne kula som fragmenter på snøen bak reven/fuglen. Tviler på at man får til særlig langtgående rikosjetter med denne kula. Hvordan VMax oppfører seg, har jeg ingen erfaring med. Har aldri sett noe behov for å prøve noen andre kuler enn Sierra Varminter 85 grain.

Link to comment
Share on other sites

Skutt inn med ca 3 cm overslag på 100 meter går børsa mi ca midt i på 200 meter med Sierra Varminter 85 grain. Flatt nok for meg. Noe særlig lengre hold skyter jeg ikke på uansett. Finner gjerne kula som fragmenter på snøen bak reven/fuglen. Tviler på at man får til særlig langtgående rikosjetter med denne kula. Hvordan VMax oppfører seg, har jeg ingen erfaring med. Har aldri sett noe behov for å prøve noen andre kuler enn Sierra Varminter 85 grain.

 

3 cm fall fra 100-200 syntes jeg hørtes lite ut..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med Nosler BT? Lang kule for vekta, god BC pluss jeg har ladet den i .30 og 7mm med gode resultater med tanke på presisjon.

 

Hvordan er den i 6,5mm? Er 100grains best eller burde man satse på 120grains? Den kan sikkert brukes til matvilt også om man er forsiktig med hvor man setter kule?

 

Ellers så er det noen som har brukt noen av de andre kulene også så kom med erfaring. Så langt er det bare Sierra og V-max kulene å lese om. :wink:

 

Jeg fant også en liten ask med ca 30stk gamle sierra rekrutt med det store hullet i tuppen på laderommet. Er dette samme kule som 100grains sierra varmint?

Link to comment
Share on other sites

Skutt inn med ca 3 cm overslag på 100 meter går børsa mi ca midt i på 200 meter med Sierra Varminter 85 grain. Flatt nok for meg. Noe særlig lengre hold skyter jeg ikke på uansett. Finner gjerne kula som fragmenter på snøen bak reven/fuglen. Tviler på at man får til særlig langtgående rikosjetter med denne kula. Hvordan VMax oppfører seg, har jeg ingen erfaring med. Har aldri sett noe behov for å prøve noen andre kuler enn Sierra Varminter 85 grain.

 

3 cm fall fra 100-200 syntes jeg hørtes lite ut..... :roll:

 

Står 3 cm over på 100, ikke 3 cm kulefall.

Hadde han skutt inn på 100, hadde han lagt 6 cm under på 200

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Står 3 cm over på 100, ikke 3 cm kulefall.

Hadde han skutt inn på 100, hadde han lagt 6 cm under på 200

Kula passerer høyeste punkt i kulebanen et eller annet sted mellom 100 og 200m. Gjetter på at denne kula er 5-7cm over siktelinja på det høyeste punktet, og at kula når høyeste punkt over siktelinja på130-150m fra munningen.

Høy hastighet=kort tid for gravitasjonskraften å virke på, lav hastighet=lang tid for gravitasjonskraften å virke på, når man skyter på en gitt avstand.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
En kamerat satte sammen sine første hjemmeladninger i kjelleren hos meg med Sierra 85 Varminter og Norma 19. Første 3 skuddsgruppa fra benk målte 3-4mm, et litt avlangt hull. Sauer 202 6,5x55.

 

Dere skulle sett det smilet folkens. :mrgreen:

Nå har han eget ladeutstyr, hehe.

 

Tenkte eg ville bruke N-19 bak denne.

Kan eg spørje om ladedata? (å få svar)

Link to comment
Share on other sites

En kamerat satte sammen sine første hjemmeladninger i kjelleren hos meg med Sierra 85 Varminter og Norma 19. Første 3 skuddsgruppa fra benk målte 3-4mm, et litt avlangt hull. Sauer 202 6,5x55.

 

Tenkte eg ville bruke N-19 bak denne.

Kan eg spørje om ladedata? (å få svar)

 

Du har pm bukk75 :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 years later...

Er det noken som veit om det er andre enn hjemmelading.no som fører Sierra varmint i 6,5x55 og kva dei eventuellt tar for kula, litt dumt for meg at sierraen gjekk ein god del bedre enn A max kula fra Hornady. Sistnevnte er jo ein del billigare, men kan jo vera at eg ikkje har truffe det heilt med ladinga på A maxen eg har prøvd med ladinger fra 40 til 45 gr norma 11. Sierraen lader eg med 45,5 gr N 150.

Link to comment
Share on other sites

Ja. I Vihtavuori's ladetabell finner du ladedata for 100gr Sierra hp og 100gr Lapua Scenar.

Maxlading for Sierra er 44,1 gr n150. Max for Scenar er 41,5gr N150. Du bør trygt kunne legge deg et sted mellom disse maxladningene. Lykke til :) (selv bruker jeg en patronlengde på 71-72mm)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Spør og graver vidare her eg, lader som før skrivd 85 grain sierraen med 45,5 gr N150, men er dette ei hard lading? Har fått med meg at harde ladinger sliter mye på løp og sikkert hylser også kan eg tenka meg. Er jo innenfor det som står i ladeboka nr ett eller anna. Der meiner eg at denne kula står oppført mellom 44 og 46 grain N150. Men kva er eigentilg ei hard ladning er det over det som er oppgitt eller er det opp mot oppgitt, bør eg senke ladningene for å ha løpet litt lengre. Skyt for øyeblikket berre denne kula så noen skudd blir det jo.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Trur sierra 100 gr varmintkula må vera bra til ting ein ikkje skal eta. Har eit nytt gevær no og lade med Vv 150 krutt. Har skadefelling på grågås, før brukte eg heilmantel men no bruke eg sierra kula. Er game over med ein gong. Kanskje nokon som reagere på at eg bruke ei slik kula på ‘’matvilt’’ men her i huset er det ingen som vil eta dei likavell så derfor gjere eg som eg gjere. Kan vera litt problem med risikosjett og så derfor er ei slik kula bra. Bør vera brukande på kråka,ravn, bever og grevling og. Sierra har kome med ei ny varmintkula og no, denne her:https://www.sierrabullets.com/product/6-5-mm-264-caliber-105-gr-blitzking/ Den har betre BC, dersom det vert litt hald. Tenkte og prøva ho etterkvart.

 

Dersom rifla er innskoten med 100 gr sierra varmint kula og det var det ein hadde så trur eg at kula burde fungera bak bogen på eit rådyr og. Mest sannsynleg på mindre hjort og. Sikkert ikkje ideelt og ein må nok velga skotet litt med omhu men etter og ha sett virkninga på gås (klar over at den er mykje mindre og at eg brukte heilmantel før) så trur eg den bør kunne brukast på mindre hjortevilt og men er vel ikkje lovlig til meir enn rådyr då, dersom kula er lovleg til det då. Må nok vera bøyen med og skjera vekk litt bly då.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Rådyr og vilt på ca samme størrelse går nok rett ned med ei 100gr varmintkule, selv etter treff midt i bogen. Blir jo fort mye graps med de kulene, men i noen situasjoner er det bra. Har skutt sel med Eld-x (hode forsvant), og sett mangt ett rådyr skutt av naboen som sverget til A-Max i 6.5 (var den på rundt 100-ish gr?). Han (naboen) gikk over til tynnmantlede blykuler etter første rådyrjakt i Skottland. 50m+ fluktstrekninger inn i Sitkagranfeltet var ikke veldig ok.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har skadeløyve på grågås og tok ei i formiddag, ca 150 meter. Dette var med sierrakula. Dersom èin berre treff skikkeleg er det kontant stopp. Lear ikkje på så mykje som ei fjør eingong så foreløpig brukar eg den. Den til gås og Gameking til hjort-då går det fort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...