Jump to content

S&M 1,5-6X42 Zenith VS ZEISS 1,5-6X42 T* VICTORY DIAVARI


Øyvind999

Recommended Posts

At Sauer 150 har masse SM-erfaring, har flere her inne erfart. Mange av oss har vært til stede når han har drevet med det. Selv om vi har sett ham i aksjon når han har holdt på med de SM-greiene sine, har vi ikke engasjert oss i det, for det føles ikke riktig for oss.

 

Men det overrasker meg at Sauer 150, av alle, nå lissom skal synes salg og markedsføring er så vondt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg synes det er artig å lese i gamle tråder, og jeg synes det er ganske interessant når noen totalt har skiftet mening.

 

En 1,7-10x Swario Z-6 er som andre skriver en meget het kandidat
Sauer 150[/url]"]Jeg har en Docter Unidot på 1/2 autoen. Den har digital lyskontroll som Swaro, men er vesentlig bedre enn swaro Z6i 1,7-10x42i mørket. Sistnevnte er jeg forøvrig særdeles skuffet over.
http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=29&t=27333

 

Hva var det du ble så skuffet over?

Link to comment
Share on other sites

Av de to nevnte lett valg- Zeiss'n.(S&M'n er så innmari vond :wink: ) Zeiss'n er bedre optisk har større synfelt er lettere osv osv

 

En 1,7-10x Swario Z-6 er som andre skriver en meget het kandidat

 

Kahles har i alle fall på papiret bredere synsfelt enn Z6en, nesten to meter faktisk... Men må se seg slått med 10 gram på vekta ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss Victory Varipoint 1.5-6x42 som jeg primært benytter til løshundjakt på elg og hjortejakt. Jeg er strålende fornøyd med optikken og og det opplyste retikelet (60), men av/på-mekansimen på lysbryteren mener jeg er en stor svakhet. Man skrur på lyset ved å nappe bryteren et hakk ut. Problemet er at denne har en tendens til å bli trykket inn igjen når jeg går med sekk. Når man har rifla over høyre skulder så dunkes bryteren mot sekken, noe som fører til at lyset lett skrur seg av. Det er fryktelig irriterende at man til stadighet må sjekke om lyset er av eller på. Det er nesten så jeg vurderer å begynne å bære rifla på andre måter.

Jeg innbiller meg at løsningen til SuB er bedre på akkurat dette punktet, siden man der skrur bryteren til 0-posisjon for å skru av lyset. Z6i har vel heller ikke dette problemet, siden denne har lysbryteren oppe på okularet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss Victory Varipoint 1.5-6x42 som jeg primært benytter til løshundjakt på elg og hjortejakt. Jeg er strålende fornøyd med optikken og og det opplyste retikelet (60), men av/på-mekansimen på lysbryteren mener jeg er en stor svakhet. Man skrur på lyset ved å nappe bryteren et hakk ut. Problemet er at denne har en tendens til å bli trykket inn igjen når jeg går med sekk. Når man har rifla over høyre skulder så dunkes bryteren mot sekken, noe som fører til at lyset lett skrur seg av. Det er fryktelig irriterende at man til stadighet må sjekke om lyset er av eller på. Det er nesten så jeg vurderer å begynne å bære rifla på andre måter.

Jeg innbiller meg at løsningen til SuB er bedre på akkurat dette punktet, siden man der skrur bryteren til 0-posisjon for å skru av lyset. Z6i har vel heller ikke dette problemet, siden denne har lysbryteren oppe på okularet.

 

Jeg har også en varipoint, men jeg pleier ikke gå med lyset på når jeg går med rifla på skulderen. Jeg tar det på når jeg sitter på post eller går på smygjakt med rifla i nevene, så dette har jeg aldri opplevd. Jeg tror heller ikke det er meningen at lyset skal stå på hele dagen/turen. Dette vil jo tappe batteriet mye, sikkert derfor lyset slår seg av av seg selv etter x anntall timer. Det har hendt at jeg har glemt og slå av lyset om morgenen når jeg har vært ute om natten, lyset har da vært slått av, når jeg senere har oppdaget at bryteren er ute. Jeg ser det er kommet et sammarbeid med Zeiss/Blaser der lyset slår seg på når sikringen blir ført frem.

Lysbryteren er forøvrig lik på Victory varipont og Diavary.

Når det gjelder lysbryteren på swaroen har jeg hørt om flere eksempler på at den har løsnet og falt av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss Victory Varipoint 1.5-6x42 som jeg primært benytter til løshundjakt på elg og hjortejakt. Jeg er strålende fornøyd med optikken og og det opplyste retikelet (60), men av/på-mekansimen på lysbryteren mener jeg er en stor svakhet. Man skrur på lyset ved å nappe bryteren et hakk ut.

 

Nickel som nevnt over, har løst dette problemet. Her trekker man knappen ut, for å slå av, og inn for å slå det på. Altså motsatt av Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Fant frem en gammel test fra Jakt nr 6/2005

 

Her får Nickel dårligst karakter av de tysk/østeriske. Men testen er ikke spesielt vitenskaplig utført, så jeg tar den med en klype salt. Jørun Lien avslører egenlig noe manglene forståelse når han argumenterer at det er viktig å måle synsfeltet på kort hold, da han hevder dette er viktigere for jegeren. (Synsfeltet er selfølgelig en vinkel, så forholdet mellom bredden og avstanden er alltid den samme.) Og som vanlig, når han tester, får Schmidt & Bender svært høy score. Kan det komme av at han har vokst opp i jakt & Friluft-land?

Link to comment
Share on other sites

Nickel er testet i denne testen:

 

http://www.zeiss.se/4125680F002BA25A/EmbedTitelIntern/Vapentidningen/$File/Vapentidningen.pdf

 

Her skårer de som Swarovski og Schmidt & Bender. Dvs det er gode sikter. Mekanisk er gir de solid inntrykk. Tidligere ble de solgt av Jaktdepotet, så det finnes en del i landet.

 

Kahles kommer jo skuffende ut i den da... Helia C 1,5-6x42 på tur uansett jeg. Liten og søt, og prisen var rett.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan forholder Nickel seg kvalitetsmessig i forhold til de andre nevnte merkene?

 

Nickel er meget bra kikkerter. Mekanisk er de helt på topp. Nickel har vunnet minst 10 (antagelig 100) ganger så mange medaljer i OL, VM, EM og WC som alle de andre produsentene til sammen. Disse siktene sitter på luft og 22lr rifler som går opptil 20-30000 skudd pr år og sikteinnstillingene blir skrudd på hele tiden. Ingen andre sikter har en slik mekanisk belastning på den interne leamikken. Kundeservicen hos Nickel er meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...