Jump to content

Colt King Cobra


MMY

Recommended Posts

Hei, har en Colt King Cobra i .357 på hånden, forholdsvis ukjent med revolvere, hva slags slitasjemerker skal jeg se etter ?

 

Er 6" løp, stillbare sikter, nikla med svart skjefte, visstnok gått mellom 2-300 skudd, mest magnumladninger. Hva er forøvrig også "riktig" pris på denne ?

 

Newbie som er takknemlig for innspill :D

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke forniklet. Den er i rustfritt stål. Sjekk at løp og kamre linjerer opp. Da Colt laget denne modellen var kvalitetskontrollen ikke helt på nett, og det var under denne perioden Colt sitt rykte fikk en real knekk. Prøveskyt våpenet med blyammunisjon, og se om den spytter fra åpniningen mellom tønne og løp. La den tidligere eieren stå ved siden av deg (ikke bak) i t-skjorte mens du skyter noen tønner med ren blyammo, hvis et av kamrene er ute av synk vil han ynke seg nåt spruten når bar hud.

 

Det er kanskje opplagt at jeg er svært kritisk til denne modellen (også til Pythoner produsert i denne perioden), men hvis du insisterer på å kjøpe den, så ikke gi mer enn kr 2.500,- selv for et fint eksemplar. Da kan du plombere den og selge den for det samme på QXL når du blir lei.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

jeg må si meg enig i forrige svar, men med noen tilføyninger(jeg hadde en trooper mk5, det er i bynn og grunn samme våpenet)

 

timingen på min måtte korrigeres ved skifte av "hand". den ble etterhvert banket kortere av en slerkete tilpasset cylinder, men etter at cylinder-endeslark var shimset opp, og ny hand tilpasset for tredje gang, ble det orden på sakene, iflg han som overtok den da jeg var lei.

det er ikke helt lett å få tak i deler til disse, numrich har noe, og wilson combat har fjærsett for avtrekket.

avtrekket kan forøvrig ble temmelig bra med litt polering.

 

det mest positive med coltene er dog at pipene gir meget god presisjon, men da må alt annet stemme i utganspunktet, og at de tåler 357 på full rulle temmelig bra.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for svar, har hatt lyst på akkurat denne revolveren i noen år nå, så når det ikke er mer avskrekkende er det nok ikke tvil :D .

 

Den er jo så peeen...og tøff...og vakker...og og...alt mulig :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det værste med en King Cobra er at den ser bra ut.....Tøff og pen på en gang som gjør at den har en viss tiltrekningskraft på kjøpere.

Jeg har har hatt en 6" blånert. Det første jeg la merke til var at sylinderen nødig låste i rett tid, så ny cylinderhånd ble innkjøpt, samt ett nytt fjærsett til mekanismen. Syntes den var ok etter fjærbyttet,men så fikk jeg prøve en Smith.. DA avtrekket er tungt, og det går hardere på mot slutten, noe som ikke er en fordel ved rask skyting.

Pipa var veldig trang, tror den var helt ned mot .356, noe som vanskeliggjorde magnumladninger med blykuler.

Men fikk bra presisjon med Lapua hulbase wadcuttere, da i form av veeldig svake skiveladninger.

En King Cobra egner seg best etter min mening til SA skyting med mantlede kuler, det går godt, men til feks. feltskyting med blykuler så var vertfall min relativt ubrukelig.

Hører med til historien at da jeg den gang ringte Aaserud for å kjøpe så ble jeg anbefalt Colt foran Smith av en herre ved navn Flemming P. Han var vel en Coltpatriot på den tiden.

Sjekk timing på cylinderen og dimmensjonen i pipa, er dette ok, så er det vel ikke direkte et bomkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jag har selv hatt en 4' i matt rustfritt stål, en kompis hadde en 6' speilblank (forniklet?)

så de finnes i to utgaver av "blankt stål" samt vanlig blånert.

Min funka bra, og etter at den fikk Wolff Shoters-Pac fjærsett fra WInge ble avtrekket bra etter min smak.

Skyter dog ikke felt, kun Praktisk og Bowling Pin med mine revolvere...

At jeg traff dårligst av alle som prøvde denne er vel min skyld og ikke Cobraen :oops:

Er nok mer en 6' mann :lol:

Neste blir en godt laget Python!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Det er kanskje opplagt at jeg er svært kritisk til denne modellen (også til Pythoner produsert i denne perioden), men hvis du insisterer på å kjøpe den, så ikke gi mer enn kr 2.500,- selv for et fint eksemplar. Da kan du plombere den og selge den for det samme på QXL når du blir lei.

 

- Øivind

 

Hva betyr "denne perioden"? Jeg har tenkt på å kjøpe en python snart. De ble så vidt jeg vet produsert fra midten av 50-tallet (57?) til ca. 1984. Betyr det at du er kritisk til alle "moderne" DA revolverere fra Colt ? Eller er det en spesiell periode ..?

 

Bare greit å vite om det er noen årstall/serienummer jeg bør unngå tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

1986 til 1990 må vel sies å være værst, for da streiket Colt's arbeidere. Ja, i fire år! og fabrikken tok inn "hvem som helst" produksjonen. Så gikk de vel gjamt på tryne med det meste de prøvde på fram til de la ned revolverproduksjonen i 1999, blant annet gikk de konk en gang tidlig på '90-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kjøpt King Cobra`en og er kjempefornøyd ! :D

 

Supert våpen, god presisjon, god rekyl, glimrende SA avtrekk (riktignok ikke så bra DA :roll: ) og passer helt fantastisk inn i våpenskapet :mrgreen:

 

Andre som vurderer noen i slangefamilien til Colt kan glede seg 8)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med, etter min erfaring, en flott revolver!

Og om du ønsker et bedre avtrekk hadde ihvertfall Winge Våpen for noen år siden

fjærsett fra Wollf som passer King Cobraen.

Satte slikt i den jeg hadde, og ble kjempefornøyd! :D

Liker disse revolverene svært godt, og selv om jeg nå ønsker meg en Python

er jeg ikke sikker på om en slik er verd 2 til 3 ganger mer enn en King Cobra! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillet med fjærsett, skal ta kontakt med Winge.

 

Forøvrig har mine blasse blå allerede skuet hen på storebror Anaconda i .44... :shock:

 

Har etter første erfaring med Colt ingen problemer med å kjøpe en til :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei-hei! Her er en til "nesten-newbie" med en rustfri 6" King Cobra. :)

Er veldig godt fornøyd med min, bortsett fra at double action avtrekket er jævlig tungt, især helt på slutten...

Så tipset her om et Wolff fjærsett (reduced power) og idag kom det i postkassen. (115,-kr fra Midway)

Så lurer jeg på... er det bare å gripe til skruernet? Har aldri hatt "oppe" denne revolveren.

Var og fant ei deletegning på nettet, fikk litt kalde føtter da... Ser ut som det var mye smått i avtrekker-området!

Noen som har noen tips/forslag til fremgangsmåte? Har litt langt til nærmeste børsemaker så hvis det går ann å skifte selv så.....

Ellers: er det ting som bør renses/oljes/poleres når man først er igang?

 

Skal tro om man må over på federal-hetter etter fjærbytte? Har til nå bare brukt CCI og har fortsatt en del patroner med de hettene igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke problemer med klikk på min selv om jeg hadde skiftet til disse fjærene.

Vihtavouri snal rifle, Fiocchi Smal Pistol og noen magnumhetter har den fått prøvd seg på uten problemer.

Men stort sett bruker jeg Federal uansett. Det er jo ikke vanskeligere enn det om man er i tvil.

Av fabrikkammo brukte jeg S&B, Fiocchi (GFL) og Remington.

Alt ble spist uten problemer.

 

Når det gjelder å skru på revolver må man nesten se det an selv.

Jeg nølte ikke. Og jeg er kokk, ikke mekaniker :lol:

Synes akkurat det å skifte fjærer er enkelt, og jeg liker å ha våpenene mine fra hverandre for puss, stell og kos innimellom. :oops::lol:

Skru opp dekselet og se om du ikke skjønner med en gang hvordan det hele funker.

Og blir det for mye er det bare å skru på dekselet igjen.

Der er ingenting som sier "spjoing" og hopper ut om du åpner det, så det kan du trygt gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Okei Thunderbrd! Tusen takk! Skal se om ikke jeg prøver ikveld eller imårra.

Bruker å ha noen tommeltotter for mye når det blir slikt småpirk, (spessiellt den ene fjæra der så djevelsk lita ut!! :) )

Men skal se, kanskje jeg får litt assistanse?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vil kjøpe King Cobra- løp, ramme og en pose med de fleste avtrekksdelene???

 

 

 

 

:)

Neida det gikk bare bra å skifte fjærer, søkte hjelp og moralsk støtte av en med bedre teknisk innsikt. Var egentlig en grei avfære, men litt litt fikkel til slutt med å plata tilbake på plass før vi fant rett teknikk. Eneste minus var at den omtalte minste fjæra: "hammer sprut spring" var vesentlig grovere enn orginalen, den gikk ikke overens med den såkalte "hammer sprut spring-guide'n". Måtte derfor beholde den originale. Mye sot mellom sylinder og delene innom ejektor-rod'n, men innvendig veldig rent og fint, tørket over for syns skyld og påførte en lett oljefilm.

En helt annen revolver nå, endelig går det ann å ta et DA-avtrekk uten at kornet svinger ut av skuret! Nesten så at SA-avtrekket også ble "smoothere" ,men kanskje bare innbillning?

Ble så bra at nå skulle man kanskje fått seg et bedre bak-sikte og et hogue-grep?

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Millettsikte.

Jeg hadde et slikt på en Python, og det er noe helt annet enn Colt original (Accro).

Om du får tak i et Elliasonsikte, er det også glimrende.

Disse har gått ut av produksjon for flere år siden, men det dukker opp et og annet på Ebay.

De ble, såvidt jeg vet, levert som option fra Colt.

Link to comment
Share on other sites

Om du får tak i et Elliasonsikte, er det også glimrende.

 

Dette er de samme som på GoldCup, hvis du skulle få fatt i et sånt. De går om hverandre. Jeg ser ellers i Brownell sin katalog at det er flere nye leverandører av sikter nå som Bo-Mar har opphørt.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det skal jeg si deg.

Spør fyren om han kan tenke seg å sende siktet i en foret konvolutt.

Jeg har handlet endel på Ebay, og svært mange av selgerne er villige til å sende ut av landet selv om det ikke står i annonsen.

Ellers er jo Jetcarrier et alternativ.

En pakke under 1 kilo koster kr. 165,-

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips! Har tenkt på et Millet-sikte, ja. Har sett et sånt på en S&W686 og likte det godt, er vel samme utførelse til Colt'en?

Så et Gold Cup-baksikte vil passe K Cobra'en? Er det "fett-sikkert"? Hmmmm... :?

Hogue-grepet har jeg tenkt meg mest fordi det virker være litt mindre, har ganske små puselanker, men har holdt meg til det orginale (Pachmayr?) nettopp fordi jeg syns det var artig at det var orginalt med Colt-medaljongen... Nå er jo "gampen" stemplet inn i selve ramma også så for den del :? ...

Link to comment
Share on other sites

.........Så et Gold Cup-baksikte vil passe K Cobra'en? Er det "fett-sikkert"? Hmmmm... :?

 

Fett og fett fru Blom - El Gringo kjenner til King Cobra, jeg kjenner bare de eldre Coltene. Men hvis et Elliason passer så passer også Gold Cup siktet. Jeg har byttet litt frem og tilbake mellom Gold Cup / Ace / Python og Officer's og der passer alle bidrag.

Link to comment
Share on other sites

Elliason og Accro siktet går om hverandre. De går til alle nyere Colter med stillbare sikter også .22 Woodsman Match Target, men det hadde en utsparring i galgen for demonterings knappen. En produsent jeg har tatt inn noen sikter i fra, leverer Elliason model.

Forskjellen på Elliason til Cold Cup og revolverne, er lengden på høyde skruen. Har ettermontert på tre av mine Python´er.

Link to comment
Share on other sites

.........Så et Gold Cup-baksikte vil passe K Cobra'en? Er det "fett-sikkert"? Hmmmm... :?

 

Fett og fett fru Blom - El Gringo kjenner til King Cobra, jeg kjenner bare de eldre Coltene. Men hvis et Elliason passer så passer også Gold Cup siktet. Jeg har byttet litt frem og tilbake mellom Gold Cup / Ace / Python og Officer's og der passer alle bidrag.

Jeg vet kun at Elliason passer Python, men går sterkt ut fra at det som passer Python også passer King Cobra.

Link to comment
Share on other sites

Har googlet litt, og det ser faktisk ut til at Colt brukte samme standard (med noen få untak: gamleste Pythons) hva gjelder baksikte Python & K-Cobra. Nesten utrolig :)

Men er det slik at et Elliason/Elliason-type til Gold Cup ikke passer helt høydemessig med orginalt frontsikte?

Videre: Elliason vs. Millet? Merkbar kvalitetsforskjell?

I tilfellet Millet: tenke i så fall å kjøpe det svarte uten noen hvite "outlines", men ble litt i tvil nå... Utendørs/felt, raskere å finne frem i et med hvit ramme? Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Elliason er vesentlig bedre enn Millet. Har ingen Python fra 56 - 70, men Siktet som sitter på min Gold Cup, har jeg hatt over på et par av mine nyere Python´er, før jeg bestillte noen ekstra og satte på revolverne. I tillegg går de på New Frontier, både grov og 22 l.r/mag varianten. Har ikke prøvd på Diamond Back, men de bør gå der også.

Link to comment
Share on other sites

 

For mange norske revolverskyttere er det noe vesentlig å lære av denne video`n , se hvordan han holder revolveren, se hvor høyt grep han har, spes når det er filmet fra høyre side vises dette tydelig.

Dette gir en mer "direkte rekyl" med mindre munningsvipp og raskere recovery før neste skudd,

STOR fordel :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

det kan være oppspenningsflaten for SA som er slipt vekk- men det kan også være en justeringssak.

 

jeg hadde en colt trooper, som også har MK5 mekanismen, og inni den satt det en liten ettervandrings-stoppskrue. denne kunne justeres slik at man akkurat ikke fikk spent opp SA-avtrekket. Numrich har tideligere hatt deler til disse coltrevolverene, jeg fikk noe derifra.

min hadde noe trøbbel med DA-timingen, som neste eier korrigerte. i forbindelse med det har jeg en hand eller to liggende, om du er interessert...

wilson combat produserer et fjærsett for denne, om du ikke er klar over det.

 

forresten, gratulerer med å ha oppdaget en av de mest oversette og forbigåtte av moderne revolvermekanismer! med litt polering på glideflater kan den bli meget trivelig!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå har jeg sett litt inni denne og jeg har egentlig ikke så mye peiling på revolvere. er det noen av dere som klarer å se hvorfor jeg ikke får spent opp hanen? det er ingen ting å justere på slik jeg ser det.

hvor får man kjøpe en stivere fjær til hammeren, den er litt slapp slik at ammo med hard tennhette klikker, eller noen andre tips.

12042010232.jpg

 

12042010233.jpg

 

12042010234.jpg

 

12042010235.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sett litt inni denne og jeg har egentlig ikke så mye peiling på revolvere. er det noen av dere som klarer å se hvorfor jeg ikke får spent opp hanen? det er ingen ting å justere på slik jeg ser det.

 

Det ser ut for at noen har vært inni der før deg. Du mangler hele SA opphaket på hanen. Revolveren din er omgjort til ren DA.

colt.jpg

I det området som er merket, det noe muffens. Denne enden skal være nærmest rett/kantet, og ha et lite hakk i midten. En ny hane er nok det eneste som får tilbake SA avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker mye feil, var det Vågsland som var børsemaker for Aaserud i sin tid da de var importør av Colt, så det er mulig de har deler liggende.

Ta en telefon og sjekk.

Jeg fikk ihvertfall slagfjær til en Python derfra for noen få år siden.

www.vagslandvapen.no

 

Ellers ligger det jo litt brukt på nett.

Her er en med brukket spore som du får for 21 dollar.

http://v2.gunbroker.com/Auction/ViewIte ... =164237808

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...