Jump to content

Uvettig/vettig bruk av lyddemper.


Nordpeak

Recommended Posts

Hei godt folk:)

 

Har ofte lurt på hvordan en lyddemper skal brukes for å best ivareta demper og rifles levetid.

La oss si at man ligger på bane/skog og skyter ca 25 - 50 skudd i uka. Vil det ødelegge demperen dersom denne blir benyttet hele tiden? Jeg skjnner at det er snakk om slitasje her, men hva tåler en demper i forhold til løp. Løpet må jo som kjent byttes en eller annen gang dersom det passerer et X antall skudd og begynner å levere uforutsigbare treffpunkt.

 

Vil også anta at kvalitet på demper spiller en liten rolle her. Min demper er spesialbestillt fra Hausken, for å passe et Archer/Border scotland, med rett lengde slik at demper går helt frem til stokk.

 

Jeg vil tro at mange kommer med den at " man ligger på bane så da spiller det ingen rolle om det smeller"....... vel, det gjør faktisk det. Jeg for min del tror at skyting med demper øker kvaliteten på skuddene da man mister mye av spenningen i kroppen som kommer av rekylopptaket. Men dette er min mening og selvsagt ikke fasit:)

 

Noen erfaringer på området :?:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen verdensmester innen feltet - eller forsøkt det selv med mine to dempere - men jeg mener og ha blitt advart mot at treffpunkt med og utern demper kan være ganske forskjellig...

Der er det fint om noen gir noen hint om hvorvidt det stemmer..

 

Faller inn i kategori "jævlig mye jeg skulle gjort - og har lyst til - men får aldri tida til det" :(

Link to comment
Share on other sites

Lassewan, det er helt vanlig at det blir forskjellig treffpunkt med og uten demper, bortsett fra 22lr da. Det er konsistent på mine rifler, 7 knepp pp og 4 venstre i 6.5x55 løpet med jaktammo, for eksempel. Det er altså bare å prøve og så skrive det ned.

Demper utsettes for slitasje. Det er lett å se, bare skru den fra hverandre så ser du at bafflene spises opp. Jeg ser folk som ligger på banen og skyter pipe og demper glovarm, pøser gjennom 50 skudd i hurtig rekkefølge. Det har ikke demperen godt av i alle fall! Og så blir det jo en sinnsyk mirage. Men, jeg skyter best med demperen på ja. For min del er demperen av på banen når jeg skyter flere serier. Bruker den i situasjoner der jeg ikke har på hørselvern, og på jaktfelt der børsa rekker å kjøle ned mellom seriene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 6-7 forskjellige dempertyper, men har nå en slik hardcore demper. Den demper like bra som de hauskendemperene jeg har hatt. Den kostet under 1000,- kroner, noe som gjør at jeg kommer til å se på dempere som forbruksvare fra nå av.

Det var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men det er slik jeg ser på lyddempere og vettig bruk for tiden...

 

Om du har en veldig dyr demper som du vil ha lengst mulig er vel poenget å skyte minst mulig med den, og helst ikke skyte den varm.

Hauskendemperen er forøvrig den eneste jeg har hatt problem med etter noe tids bruk, det bygget seg opp grader i den som måtte tas med motorsagfil.

Link to comment
Share on other sites

Lyddempere skal da tåle å bli brukt! Hva om vi får produsentene på banen?

Min gamle ståldemper hadde forresten ikke engang merker etter slitasje på baflene etter 4000 skudd, og den hadde vært så varm at gjengepartiet ble blått... målte 300°C på utsida.

Å lage gassporter eller bafler av aluminium er ikke noe annet enn forkastelig, materialet er helt uegnet.

Om løp, så er det ingen som skyter så mye som DFS, der er løpene rykende varme etter omgangen. Dette har de drevet med i 100år og mer, og de skyter like presist enda. I noen øvelser så skyter de jo bare så fort de klarer

 

Generelt så er det helt fullstendig problemfritt så lenge ting ikke er varmere enn at en kan sikte over de, dvs. pipe og demper, det stopper seg selv når blinken ikke står i ro lenger, eller ikke engang synes.

Bruker en miragebånd/skinne og trekk på demperen må en begynne å passe på, en aludemper kan lett bli for varm inni et trekk, særlig disse som er fulle av O-ringer (der er det nok greit sålenge ikke O-ringene tar fyr), at en ståldemper kan bli for varm under vanlig skyting med boltrepeter tviler jeg litt på.

Ingen alu-dempere bør få bli over 250-300°C, uansett bafler, ståldempere tåler å være bortimot rødglødende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over bør produsentene komme på banen og kommentere dette.

 

Informasjonen omkring dempere og hvor mye de tåler er alt for dårlig.

For meg er det nærmest totalt likegyldig med info omkring dB demping målt på diverse finurlige vis og der sola aldri skinner. På bane sitter uansett klokkene utenpå, på jakt løper eller faller viltet i det smellet går av. Forskjellen i mellom demperene er for meg størrelse, vekt, design, demping og holdbarhet. Sistnevnte kriterie kan man som forbruker ikke så helt enkelt finne ut av på egenhånd..

(Dempingen er det minst viktige kriteriet, de er ok så fremt man slipper å høre Hammarfossens brus etter skuddet)

 

Jeg har dempere av 5 ulike produsenter, der alle gjør jobben men ingen har inngravert hva de faktisk tåler :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det skytes flere stevner samme dag er det ofte god varme i løpet når man begynner på stevne nr2 og 3 så sansynligvis er løpet ennå litt varmere etter det 3 stevnet

Noen ganger blir jo dette litt stress opplegg, skyt hiv børsa i bilen å peise på til neste stevne ut å skyt. Avhengig av antall prøveskudd så skytes det fort 160skudd på en slik dag. Så løpene tåler endel varme

Link to comment
Share on other sites

Br-reflex demperne er laget for å brukes, så langt har flere tusen skudd, ikke slitt ut noen dempere.

Vi har brukt BR Reflex siden 1999 og har dempere som vi har skutt over 6500 308W gjennom en T-8 uten at dette synes på demperen.
Sakset fra : http://artemis.as/ Se under fanen "Lyddempere"

 

Det som stopper "skyteøkten", er miragen. Det er ikke hva demperen tåler av sammenhengende antall skudd.

Link to comment
Share on other sites

ofte klarer man ikke ta på et sauerløp etter fullt baneprogram

"Ofte"? Hender det noengang at at kan ta på pipa etter et fullt baneprogram på elektronikk? Det ryker jo av stokken av og til... :wink:

 

K

Ja, har vel vært et par gang jeg har tatt på pipa uten ubehag rett etter et fullt baneprogram (men da var det vel kaldt om jeg ikke husker feil :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...