Jump to content

Lisensjakt på ulv i Agder og Telemark.


Fudge

Recommended Posts

Nå er det åpent for lisensjakt på ulv på sørlandet .

 

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article809050.ece" target="_blank" target="_blank

 

Om noen har oppservasjoner av ulven eller spor av ulven så kan det jo postes her .

 

Lisensen registrerer du her http://www.brreg.no/registrene/jeger/lisensfelling.html" target="_blank" target="_blank

 

Mvh Fudge

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om alle ville blitt kvitt ulven, så hadde vi vel ikke hatt noe ulv.

Har altid syntes synd på de som har hatt ulv i terrenget samtidig som de har drivende hunder i heia. Så det er ikke noe snakk om stakkar oss som har fått ulv i terrenget nå. Men bra er det at det blir åpnet lisensjakt uansett. En bekjent av meg møtte ulven i myra, begge var på vei til hunden.

Link to comment
Share on other sites

For snart 14 dager siden var jeg med på elg å hjortejakt i mellom Drangedal å Lunde i Telemark. å det var bortimot tomt i terrenget på ca 20tusen mål. å ingen skjønte helt hvorfor.. men i ettertid har vi fått høre det var observert ulv i terreng grensa. snakket med en nabo av meg som jakter i Birtedalen i Fyresdal i Telemark. Å han hadde sett ulv i terrenget sitt fredag i 15tiden, å jeg jaktet lørdag og søndag. Kan det ha vært samme ulv :?: Han var ca30m på det nærmeste da ulven hadde små travet forbi. det var vindstille å ulven så/reagerte ikke på han. Han var ikke i tvil om det var noe annet en ulv.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er så synd på dere som plutselig får 1 "en" ulv på terrenget deres!! Jeg jakter. elg i Elverum og har 2 forskjellige flokker med ulv på elgterrenget.Samtidig så har jeg en hund som jeg jakter rådyr med, litt vanskelig å ikke ha bange anelser. Det er så moro så jeg holder på å le meg i hjel!!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om en ulv på Agder. Det er flere, da en ulv ikke kan være flere steder på en gang.

 

Her er observert 2 ulver på en gang og nesten samtidig er det observert flere ulv på vidt forskjellige plasser. iallefall de 2 + en til en en 100% observasjon.

 

Så om vi feller en ulv, er det flere ulver på gang. Håper at også disse kan flernes..

 

 

Den jakta som foregikk med interkommunalt jaktlag fungerte heller dårlig. Nå kan vi heller organiserer en ordentlig jakt etter ulven!

Link to comment
Share on other sites

Takker for det Rufus. Her er hard skare for øyeblikket så sporing blir vrient, men er meldt snø. Ulven herjet spesielt mitt hjemsted i hele sommer og drepte et ukjent antall sau og noen elg (ikke bekreftet av SNO, men vi vet er ulv som har tatt de). Nå som sauene er tatt inn så har tydeligvis de ulvene dratt lengre vekk. Er en snau måned siden den ble sett her sist. Men her var sikkert rundt 15-20 observasjoner av den siden i sommer her i distriktet uten at den ble skutt, PGA det kun var det interkommunale jaktlaget som kunne felle den. Ønsker imidlertid gjerne dette jaktlaget velkommen til å med nå også, men de må skjønne at det trengs mer enn 15 mann til for å skyte en ulv..

 

Nå håper jeg at de forskjellige kommunene kan samarbeide om jakta. Slik at når ulven/spor blir observert så varsler folk andre steder slik at organisering kan iverksettes.

 

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Uff :(

Er det to eller flere ulver kan dere regne med valper til sommeren. Håper dere får dokumentert med sporing at det er flere og dermed får utvidet kvoten. Dette er langt utenfor ulvesonen og reproduksjon skal ikke forekomme der. Hvorfor kan ikke DN bare si at ulv er fritt vilt så langt utenfor ulvesonen. Tviler på at disse ulvene vil gå hjem (ulvesonen) hvis det er flere og god tilgang på mat.

Link to comment
Share on other sites

DN og andre krefter vil nok egentlig utvide den såkalte ulvesonen til hele Norge, så er nok lite aktuelt med fri avskyting av ulv utenfor ulvesonen så lenge de halvsløve politkerne som styrer dette landet sitter å sover på jobb.

 

Stå på og lykke til med jakta :!:

 

PS. Har vel ikke vært observert ukjente svenske varebiler på øde skogsveier også vel?

Link to comment
Share on other sites

Lykketil med jakta på de store rottene, skyt gjerne en for meg også.

Håper at ulven(ne) blir tatt :twisted: kan ikke ha ulv her nede på agder fylkene skulle bare vært åpnet fri jakt i hele agder fylkene, men det er jo bra at det iallefall er åpnet for jakt noen plasser,

Mener du virkelig vi andre fortjener ulven mere enn dere?

Link to comment
Share on other sites

Dette höyrer ikkje heime i denne tråden, men det bör nemnast...

 

Synast det er LATTERLIGE holdningar mange her på kammeret syner....? Er dykk verkeleg seriöse?

 

Er jegerar i resten av landet skyld i at Regjeringa har bestemt kor ulven skal leve?

 

Er fullstendig klar over at ulve-og rovdyrpolitikk er noko som engasjerer og ei kjelde til enorm frustrasjon, men blir det betre for dykk dersom fleire har same problema? Er det ikkje betre å stå saman og pröve å finne löysingar istaden for å önske jegrar i andre delar av landet "like vondt som jeg har det"?

 

Maken...

 

Tilbake til topic:

 

Har registrert meg nå, greitt å ha utover vinteren dersom sporsno og lisensar blir oppretthalde.

Link to comment
Share on other sites

Om noen har oppservasjoner av ulven eller spor av ulven så kan det jo postes her .

Siste observasjon jeg har hørt om er i Mandal på tirsdag. Nå snør det her nede og alle registrerte lisensjegere bør kjenne sin besøkelsestid! -Ut og spor alle som en! Kan det dokumenteres at den er i dette området, vil det mest sannsynlig bli gitt fellingstillatelse her også!

Link to comment
Share on other sites

Ulven blir jaget fordi den jager sau. Og den jages fordi den jager elg. Si meg, hva skal ulven egentlig få lov til å spise? ;)
Mat servert fra 7 eleven nær Karl Johans gate, slik at de folkevalgte kunne dele gleden sammen med majoriteten av de som vil/må ha de forvokste rottene.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...