Jump to content

Filmer av russisk bjørnejakt


LoveBunny

Recommended Posts

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kan jo sammenlignes med en rype som sitter på bakken. Skal man skyte eller ikke? Er man en god skytter kan man la den fly før man fyrer av.

Ja det er jo et eksempel på god jaktetikk :roll:

 

K

 

Dette blir all jaktETIKK til side og en god dose off topic.

 

Men, jeg klarer ikke å unngå og tenke at det er mer humant å skyte en rype som sitter på bakken enn ei rype i flukt. Særlig i situasjoner hvor man står å venter på at rypa skal lette. Det med å "gi dyret en sjans"* har jeg vanskelig for å skjønne meg på. Iallefall om man har planer om å opptre humant. I det øyeblikket du gir viltet en sjans godtar du samtidig at det er en mulighet for at du vil bomme/evt skadeskyte viltet. Er det ikke slik at om jegeren føler viltet har en sjans skal han holde skuddet tilbake? Mener å huske at jegerprøvekursmannen snakket om å aldri fyre av med mindre man er sikker på hvor skuddet havner. Og joda, jeg er klar over dette er vanskelig å etterleve under fuglejakt og annen fluktskyting, så det må jo ta's med ørliten klype salt.

 

De situasjonene jeg tenker på her er jo rett før/under selve skuddøyeblikkene.

 

*Hva "sjanse" viltet er gitt før man kommer opp i en skuddsjans er jo en helt annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Og ja, jeg har skutt elg på innmark, og nei, jeg gjør det ikke igjen da det ikke gir meg noe som helst form for opplevelse.

Og det er helt fair, men snur vi flisa så er det kanskje slik jakt som er opplevelse for noen andre jegere!

 

Hvorfor skal enkelte ha fasiten på hva som er riktig jakt og jaktglede for andre?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men er dette værre enn rev/grevling/minkjakt med terrier? Syntes ikke det jeg så var så ille. At russerene ser på jaktbikkjer som forbruksvare har nok litt med ulvetettheten å gjøre også.

 

Denne jaktformen har man jo drevet i norge i århundrer. Det er lengre tradisjoner for dette enn feks. å skyte hjort som står å gomler på en rundball...

Link to comment
Share on other sites

I en perfekt verden hadde ingen dyr vi jaktet på sluppet unna noensinne skal jeg si dere. Vi hadde fått alt hundene jaget på å skutt alt vi prøvde å skyte på første skuddet. Det hadde vært humant det!! At det skulle vært noe vildt igjen i skogene hadde vi løst med kvoter :D

 

Om bjørnen har sovet i 2 mnd eller en dag er irelevant. Hva om den spiser blåbær eller drikker fra en bekk?

 

Ikke skyte ryper på bakken :shock: For noe vas, uansett hvor god du er til å skyte så har du større mulighet til å felle den på bakken en du har i luften. Hvorfor skal du risikere en skamskyting når det ikke er nødvendig? Når reven står på åta skal jeg begynne med å skrike ut luka for å gi den en fear sjangse til å slippe unna eller hvertfall slippe unna med bare "litt" hagl i kroppen.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

For at det i det hele tatt skal kunne kalles jakt, må viltet ha en eller annen teoretisk mulighet for å slippe unna.

Ellers kan en jo kalle det å skyte ei fastbundet ku for jakt.

 

Det som vises i de russiske videoene har like mye til felles med jakt - som å stille fem mann på rekke foran en felle, så å tømme magasinene i stakkaren som kommer ut.

 

Det er blodig, vemmelig, inhuman galskap, som gjør meg kvalm!

Link to comment
Share on other sites

Det er i sånne samanhengar at det er fort gjort å møte seg sjølv i døra... Dei klassiske holdningane om at jakt skal vere krevande og viltet skal ha ein sjanse, står ofte i kontrast til ønske om rask, effektiv og "human" avliving.

 

Personleg prøvar eg å få til dei "perfekte" fellingane. Der eg har kontroll på so mange faktorar som mulig, slik at viltet har minst mogeleg sjanse. Då er eg fornøgd. Utfordringa syns eg heller kan ligge i å komme til skotsjansen.

Derfor skyt eg gjerne fugl på bakken, eg foretrekker det faktisk. Utfordringa ligger i å oppdage og komme seg inn på hold, ikkje nødvendigvis sjølve skotet. Krevande skot kan eg ta på papp og leire.

Derfor har eg heller ikkje problemer med innmarksjakt, sjølv om eg ikkje lukkast so mykje med det sjølv.

(Det skal nemnast at innmarksjakt kan vere veldig krevjande. Då eg skaut den eine hjorten eg har skote på bøen, måtte eg snike meg og til tider krype ein time i bekmørket i stadvis tett skog for å komme i den posisjonen eg ville. Eg vil seie det var betrakteleg meir krevjande enn å sitte på ein post å få dyret servert på eit fat av drevrekka...)

 

Eg har heller, prinsippielt sett, ikkje problem med felling av dyr på kloss hold som kjem ut av eit hi.

Link to comment
Share on other sites

Og ja, jeg har skutt elg på innmark, og nei, jeg gjør det ikke igjen da det ikke gir meg noe som helst form for opplevelse.

Og det er helt fair, men snur vi flisa så er det kanskje slik jakt som er opplevelse for noen andre jegere!

 

Hvorfor skal enkelte ha fasiten på hva som er riktig jakt og jaktglede for andre?

 

Er ikke sikkert at du sendte denne til meg, men som et generelt spørsmål. Men jeg er helt enig, jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er ikke mer humant at en mann skyter enn fem.

Er enig med videon er voldsomt, men for bjørnen sin del er det ikke bedre at 1 man skyter ett skudd å lar den springe får så la den dø enn 5 mann tømmer magasinet slik at han dør fortere.

Sjølv om videon er voldsomt er det ikke nødvendig vis uhumant.

For å si det sån har bjørnen en mye større sjanse, hele situasjon kan snu slik at faktisk menneskene som blir jaktet på.

 

Før stod dem med spyd, nå står vi med rifler. Vi kan velge ett skudd eller fler. 1 gått skudd, sjansen er stor at det blir lit dårli, eller mange slik at bjørnen dør fort.

For bjørnen sin del er mange skudd og kjapp død det beste alternativet.

 

Hva skjer vis du treffer dårli på første skudde som skulle være ett gått skudd. Bjørnen er skadeskutt, veldig farlig og det blir ettersøk. Hva er sjansen for en vintersøvnig bjørn kommer ut av hiet å det står 5 stk med våpen å skyter.... da er det ikke store sjansen at ingen får inn ett skikkelig treff.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fatter ikkje hylekoret mot dette eg..er jo nesten det samme vi gjør når vi jakter rev i hi eller graver oss ned til en greveling, enesten forskjellen er at dette er ein bjørn. Nei dette ser jeg ikkje på som betenkelig i det heletatt, personlig hadde jeg nok passa litt bedre på hvor jeg satt skudda med så mye hunder rundt, men på en annen side er det nok greit å få liv av den bjørnen ganskefort au siden den sikkert er litt grinete :) Hadde jeg fått muligheten hadde jeg blitt med med eing gong.

Link to comment
Share on other sites

De oppsøkte bjørnen istedet for å jage på den. De sto flere stk.klar med våpen,og skjøt på kort hold. Altså gjorde de det kunne for å minimalisere faren for bom/skadeskyting,og de avlivet bjørnen raskt.

Dette er bestandsregulering som funker!.

 

(de bikkjene der lever jaggu farlig,og da tenker jeg ikke på bjørnens farlig klør:) )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det å sitte på et forum med en kald øl i hånda, i et land der jakt er noe rekreasjonelt og det går sport i å ha det råeste utstyret - og synse om jakt i andre kulturer, blir som å plassere 5 blondiner foran en fotballkamp på tv og håpe at det kommer noen gode refleksjoner rundt sporten ut av dem.

 

I afrika er mye fisk man finner på markedet, enda levende for at forråtnelsesprosessen ikke skal sette i gang, og derfor gjøre fisken uselgelig.

Etikk er det første som går ut vinduet når man tenker på det å fø for seg selv og andre.

Når grønlandshundene på Fram fødte valper på vei nedover europa, beholdt de to hannhunder og kasta resten av valpene på sjøen.

 

Moralske og etiske betrakninger kommer på banen når kroppen er varm, magen er full og alle er sikret for overskuelig fremtid. Det er ikke alle steder det er sånn, da inntar disse hensynene baksetet ( for en stakket stund).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...