Jump to content

Filmer av russisk bjørnejakt


LoveBunny

Recommended Posts

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjenner en som har deltatt på denne type jakt men uten hund som også er vanlig jaktform i Russland og det går ut på at guider er med som har lokalisert hvor bjørnen har gått i hi og utpå vinteren jakter de slik at guid'r står med lange raier og stikker inn i hula til bjørnen slik at den kommer ut og der står flere 'tøffe' karer og fyrer løs . Bjørnen ligger i sin beste søvn og blir vekket på denne måten og når den kommer ut er den helt i ørska og er et meget lett mål som min kjenning sa så aldri mere den jaktformen for hans del som han sa. Usmakelig syns han etterpå .

Link to comment
Share on other sites

Det der er noe av det styggeste jeg har sett. Er ikke mye jakt i allefall. Hadde vært "tøft" å sett at bjørnen beit huet av et par av de gutta der før de skjøt den.

Beklager altså, men dette er helt usmaklig, kjenner jeg blir sint og lei meg på bjørnens vegne. Dette er jo værre en pumajakta de driver i USA, der det er gjevt å skyte en pusekatt som sitter i et tre. Fy faen.

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat hjem fra egypt, og må si meg enig med lokalbefolkningen der.. Russere er noe dritt... Finnes vel idioter overalt, blir dårlig av og se på disse filmene.. Nei til helgen skal det jaktes på ordentlige vis og skudd skal holdes tilbake ved den minste tegn til dårlig skuddbilde..

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noen rike folk som betaler godt for å skyte en sovende bjørn. Og så lenge pengene flagrer, er det neppe etikk den vanlige russer tenker på.......

Ikke min type jakt. Men hver har sitt ønske om trofeer.

Er det mer aktelsesverdig å jakte på bjørn med scooter? For bjørnen er det sikkert lite trivelig, uansett......

Link to comment
Share on other sites

Personlig fremtoner denne typen jakt seg for meg som FEIG og utført av amatører utelukkende...

Jakt handler jo også om og gi viltet en sjanse?????

hvor f.. skal den bjørnen gjøre av seg når den tvinges ut av hiet - og der står 12 halvfulle russere med en samlet IQ på 12 med ekornbørsene sine med helmantel???

Levner ikke mye repekt iallefall :evil:

Link to comment
Share on other sites

Artig å se hvordan moralister nærmest pådrar seg nakkesleng av sjokk når de ser hvordan hijakt foregår. Jeg sikter ikke noen spesifikke her inne, men reaksjoner man ser her i denne tråden, er noe man kan oppleve av og til hvis man befinner seg i nærheten av folk som nylig er klekket ut som jeger med jegerprøveboka og evige moralske formaninger fra kursledere og overkikadorer, fortsatt klistret fast i hjernebarken.

Link to comment
Share on other sites

det er på same nivå som norge som bruker hellekopter til å skyte ulv

 

Helt enig, vi er ikke sjiten likere selv. Hiuttak på jerv forgår hvert år her på berget, enten brukes snøskuter eller helikopter til denne jakten. Vi pakker denne flotten jakten inn i noe som heter SNO, vi bruker til og med skattepenger på dette slik at det ikke skal bli så ekkelt for moralens voktere.

Har vi hatt samme mengde bjørn her har vi gjort akkurat det samme vil jeg tro, at det ser "kaotisk" og litt cowboy aktig ut er ikke rart.

Skulle sett dere i samme situasjon når en 300 kg vårgretten bamse fyker ut av hiet for enten å ta bikkja di eller deg selv! Men dere som har moral og etikk over alle her inne og ellers i verden har vel ventet på et klart skuddbilde?

Hijakt er en jaktform på lik linje med all annen jaktform, lik det eller ei.....

Link to comment
Share on other sites

Artig å se hvordan moralister nærmest pådrar seg nakkesleng av sjokk når de ser hvordan hijakt foregår. Jeg sikter ikke noen spesifikke her inne, men reaksjoner man ser her i denne tråden, er noe man kan oppleve av og til hvis man befinner seg i nærheten av folk som nylig er klekket ut som jeger med jegerprøveboka og evige moralske formaninger fra kursledere og overkikadorer, fortsatt klistret fast i hjernebarken.

 

Typisk svar fra utdraderte bygdetullinger med lav moral og høy blodtørst. :evil:

 

Det er da for pokker ikke slik at jegerprøveboka sitt ståsted om en noenlunde etisk jakt er negativ. - Ei heller ferske jegere med en etisk forsvarlig standard, tillært av dyktige instruktrører som forstår viktigheten av en forvarlig jakt.

 

Problemet er de som gir f... i prinsippene av hvordan storsamfunnet synes at jakt skal foregå.

 

Jakt skal foregå utfra standarder som folk flest synes er greit. - Bjørnemassakre av den typen vist i disse filmene tror jeg ikke at folk-flest synes er ok.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ære å bli omtalt som en bygdetulling. Men at jeg har lav moral og stor blodtørst, er kanskje å ta litt hardt i? Men utradert, det er jeg muligens. :mrgreen:

For å prøve å hjelpe deg med å rydde opp litt i hva jeg har uttalt, kritiserer jeg altså ikke jegerprøveboka. Ikke intruktørene heller. Les det jeg skriver en gang til.

Link to comment
Share on other sites

This is how it's done ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=_AyjPdip ... re=related" target="_blank" target="_blank

 

Jeg er ingen langholdsjeger (kunne godt tenkt meg å prøve skyting på drøye hold riktignok) men når jeg ser den filmen der og sammenligner med de over her skjønner jeg ikke at folk er negative til langholdsjakt :) ..det russiske greiene som noen kaller jakt er i drøyeste laget..

Link to comment
Share on other sites

Har vi hatt samme mengde bjørn her har vi gjort akkurat det samme vil jeg tro, at det ser "kaotisk" og litt cowboy aktig ut er ikke rart.

Skulle sett dere i samme situasjon når en 300 kg vårgretten bamse fyker ut av hiet for enten å ta bikkja di eller deg selv! Men dere som har moral og etikk over alle her inne og ellers i verden har vel ventet på et klart skuddbilde?

 

Orker ikke legge meg så veldig inn i denne debatten men må nesten arrestere deg litt her. De fleste hadde nok skutt for harde livet om de kunne dersom de ble angrepet av en 300kg bjørn men dette var jo ikke akkurat ett tilfeldig angrep som ikke kunne vært unngått, var det vel? Jeg mener, de som er imot denne jaktformen vil sjelden bli utsatt for slike situasjoner :wink: Og med klart skuddbilde så nevner du jo noe vesentlig, trodde ikke man hadde lov å skyte uten klart skuddbilde? Selvsagt er det annerledes når man blir angrepet av en bjørn men dette er jo et framprovosert angrep så det kan vel umulig gå for det samme rent juridisk vil jeg tro?

 

Men dette med å gi viltet en sjanse forstår jeg meg ikke på rett og slett, hva ligger i det? Om bjørnen hadde stått og spist på 150meters hold og man bare brukte en rifle så hadde den ikke hatt noen større sjanse til å overleve. Synes ikke noe særlig om jaktformen her personlig men reagerer mest på hvordan man skyter i forhold til hundene, det er nok mye svinn i jakthunder på denne jaktformen. Når det gjelder moral i forhold til bjørnen så hadde den det vel bedre enn ett klovdyr som blir jaget rundt av en hund i timesvis før det blir skutt? Men som ved alle andre jaktformer så dør dyrene på en mye mindre grusom måte enn hva naturen ellers hadde hatt å by på!

 

Det er nå min mening iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Glenn: Det eneste jeg også er litt kritisk til er skuddene som er i nærheten av bikkjene, noen av skuddene var meget tvilsomme, jeg ville ikke brukt min hund til dette for å si det enkelt. Vil kun sluppet den hvis bamsen klarte å rømme...

 

Til Hunting Jack Flash:

Du skriver " Jakt skal foregå utfra standarder som folk flest synes er greit. - Bjørnemassakre av den typen vist i disse filmene tror jeg ikke at folk-flest synes er ok."

Hva i alle dager vet du om dette er en massakre? (er det forresten en massakre bare fordi bamsen skytes på 5 m?) For alt det vi vet kan dette være et uttak av en problembjørn som vandre rundt i en landsby om sommeren?. For det andre finner jeg det (beklager) helt på tryne at andre folk skal bestemme over hva og hvordan det skal jaktes!! Vil du la "Jenny" bestemme jakten din? Skal jakten styres politisk? hmm... nå ble jeg skikkelig betenkt!

Vi jegere er en minoritetsgruppe og vil ikke ha sjangs hvis vi lar "politikken" bestemme over hva og hvordan det skal jaktes.

Link to comment
Share on other sites

@ Truls, beklager tok nok noe hardt i - men tenkte bare å fyre oppunder litt. :lol: Jeg leste innlegget ditt som et hån mot de som synes denne jakta var i overkant brutal - og fyra meg nok i overkant opp :)

 

@ bobbcat123,

 

Storsamfunnet setter åpenbart retning for hva som vi skal se på som etisk forsvarlig form for jakt.

Krav om skytterprøve, krav om ettersøkshund, jaktid på kråke etc, kommer som krav fordi oss jegere skal opptre på en måte som er etisk forsvarlig ihht. den generelle holdningen i samfunnet. - se f.eks til revejakta i england, (eller pelsdyroppdrett O.T) og hvordan den generelle holdningen i samfunnet endrer radikalt hva som er tilatt/forbudt.

 

Jakt handler ikke lenger om mat og overlevelse - det handler om rekreasjon og fritid. Dette skjærper kravene til hva som ansees som etisk forsvarlig, og dette går bare en vei. Jeg mener at oss jegere må LEDE denne utviklingen, ellers så kommer dette til å bli trøkket nedover ørene våre.

De som tar avstand fra denne typen slakt, er i forkant av denne utviklingen. De som sier, "Tøft - dette skulle jeg gjære gjort" er i bakleksa i forhold til hva samfunnet ser på som etisk forsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

hunting jack flash:

Ikke noe å beklage. At du reagerer er fullt forståelig. Flott at du er mann nok til å erkjenne at du selv futtet av. Skulle ønske flere var som deg.

 

Til alle som gidder:

Hiuttak, som våre forvaltningsmyndigheter velger å omtale det som, er brutalt, særlig fordi det ofte er unger i hiet. Hiuttak av jerv er vel akkurat like brutalt. Men vanlig jakt er jo også uansett brutalt, i og med at det ofte endre med å avlive et individ som til overmål ofte først er blitt jaget gjennom terrenget. Egentlig koker det end til at all avliving er brutalt, men for utøveren og eventuelle tilskuere synes nok ikke brutaliteten like godt om det er ei rype som blir avlivet av en haglsverm.

 

Mitt poeng er at det ofte virker som avliving av store dyr virker uventet brutalt for folk som opplever det på nært hold for første gang. Og det er kanskje ikke noe merkelig i det, nettopp fordi mange av dem som kommer ut i slike situasjoner for føste gang kanskje ikke er mentalt forberedt på det de begir seg ut på. Jeg har selv hatt med mennesker som har opplevd virkeligheten nærmest sjokkerende når storvilt er blitt avlivet på ettersøk. Det finnes trolig mange som velger bort storviltjakt nettopp av samme årsak. Men derfra å trekke slutningen at det som foregår er uetisk, er - etter min mening - en feilslutning.

 

Bjørnen på filmen avlives effektivt. Den utsettes ikke for pinsler. Kan vi være enige om det? Det etiske problemet oppstår - fremdeles etter min mening - idet man definerer jakt som sport.

Link to comment
Share on other sites

Jakt handler ikke lenger om mat og overlevelse - det handler om rekreasjon og fritid. Dette skjærper kravene til hva som ansees som etisk forsvarlig, og dette går bare en vei. Jeg mener at oss jegere må LEDE denne utviklingen, ellers så kommer dette til å bli trøkket nedover ørene våre.

De som tar avstand fra denne typen slakt, er i forkant av denne utviklingen. De som sier, "Tøft - dette skulle jeg gjære gjort" er i bakleksa i forhold til hva samfunnet ser på som etisk forsvarlig.

 

Ser mange deler denne holdningen til alt innen jakt og skyting. Til og med NJFF var først ute når det var snakk om blyforbud.. Hva har vi å tjene på å gi oss selv "forbud" hele tiden? Hadde vi drevet med fotball eller noe annet og staten ville gjøre det vanskeligere for oss å utøve vår hobby så hadde vi vel ikke akkurat gått i front for å hjelpe til med dette?! Folk flyr jo etter hverandre for å finne noe som man kan klage på her inne, tror vi må stå sammen og kreve vår rett istedet for å alltid stå med lua i hånden å unnskylde oss for at vi skyter og/eller jakter! Hadde vel også vært veldig fint om det hadde vært større samhold mellom dem som driver med forskjellige skytegrener og forskjellige jaktformer.

 

EDIT: Dette var ikke ment mot deg personlig, hunting jack flash. Mer en generell observasjon her inne.

Link to comment
Share on other sites

@ Truls, beklager tok nok noe hardt i - men tenkte bare å fyre oppunder litt. :lol: Jeg leste innlegget ditt som et hån mot de som synes denne jakta var i overkant brutal - og fyra meg nok i overkant opp :)

 

@ bobbcat123,

 

Storsamfunnet setter åpenbart retning for hva som vi skal se på som etisk forsvarlig form for jakt.

Krav om skytterprøve, krav om ettersøkshund, jaktid på kråke etc, kommer som krav fordi oss jegere skal opptre på en måte som er etisk forsvarlig ihht. den generelle holdningen i samfunnet. - se f.eks til revejakta i england, (eller pelsdyroppdrett O.T) og hvordan den generelle holdningen i samfunnet endrer radikalt hva som er tilatt/forbudt.

 

Jakt handler ikke lenger om mat og overlevelse - det handler om rekreasjon og fritid. Dette skjærper kravene til hva som ansees som etisk forsvarlig, og dette går bare en vei. Jeg mener at oss jegere må LEDE denne utviklingen, ellers så kommer dette til å bli trøkket nedover ørene våre.

De som tar avstand fra denne typen slakt, er i forkant av denne utviklingen. De som sier, "Tøft - dette skulle jeg gjære gjort" er i bakleksa i forhold til hva samfunnet ser på som etisk forsvarlig.

 

Er ikke enig med det siste du skriver, det andre du skriver er helt greit, regler må vi ha. Men om vi som liker denne "slaktingen" er i bakleksa er jeg sterkt uening i. Hvordan dere klarer å definere dette som "slakt" stiller jeg meg meget kritisk til.

Dere ser en video av en bjørn som blir vekket og skutt, den dør innen 20 sek ca. Da roper og skriker dere slakt, massakre osv.

I neste øyeblikk setter dere en kule i en elg/hjort som står og beiter på et jorde, (brukt 2 min på å oppdage den og felle dyret. Dere vil sikkert riste på hode og skrike, nei vi skyter ikke dyrene på beite! Pissprat!! det felles på tusenvis av hjort på denne måten!) dyret lemnes ikke en sjangs mot de "dyktige jegerne?" (er det slakting eller massakre?).

Hva med hijakt på rev og grevling? Når og hvor mister jeg sammenligningen her? Hvorfor er den ene jaktformen bedriten og den andre bra? "same shit different wrapping" spør du meg.

 

Hijakt på bjørn er slakting og massakre, disse ordene ramler kanskje ut av jegere som sitter og feiter og gasser seg i mat og drikke under en parasoll i Afrika, dette gjøres selvfølgelig for at kroppen skal ha nok energi til å komme seg ut av landcruiseren på en stille og effektiv måte Jegeren bruker ytterlig noen kalorier når han vinker til "sherpaen" som må komme med skytestokken slik at viltet treffes på en forsvarlig måte. Dette er jakten over all jakt for enkelte, dette ER jakt, tenk det?

Trenger ikke en debatt om Afrikajakt oppi dette - jeg vil bare få frem noen poeng rundt jaktformer og hvor går grensen mellom jakt/slakt?

 

At revejakten i england forsvant er nettopp på grunn av "storsammfunnet" får lov til å gripe inn. Tenk at de som ikke har felt et eneste dyr og som overhode ikke er interessert i jakt får lov til å bestemme om DU og JEG skal få lov til å slippe 1-2-3 eller 15 hunder etter en rev? Revejakten i England er et klassisk eksempel på hva som skjer hvis noen i fra et eller annet parlament i EU skal bestemme.

Dere vil kanskje hevde at verden går videre og at jakt/fangstmetoder i det moderne mennesket utvikler seg i tand med tiden, det er nettopp her det blir skjærings! Noe er ferdig utviklet og trenger ingen endring/utviking, det kalles tradisjon!

La russerne ha hiuttak på bjørn, la engelsmenne få holde på med revjakt. Vi har og hadde fangst/jakttradisjoner som vi vil ha videre med oss, noe som vi kan bringe videre til våre kommende generasjoner. Jeg for min del ønsker ikke å bringe videre en "visakortjakt-tradisjon" eller "ikeajakt" til mine barn og barnebarn, men deres ytringer her inne begynner jeg å sette min tvil..

 

Dere er kritiske til alt som dere ikke driver med selv, og skjønner ikke hvorfor disse barbariske bygdetullingene av noen rovdyr kan holde på slikt? Selg våpene deres og meld dere inn i NOAH, der får dere massiv støtte og sympati hos Jenny :D Siste kruttsalve er for å sette ting på spissen, mener vel at jeg har klart å få frem mitt synspunkt ellers i tråden.

 

Skitt jakt uansett jaktform!

Link to comment
Share on other sites

@glenn

 

Joda, jegere må kunne stå sammen i enkelte saker. - Like viktig er det av vi tar debatten når den er påkrevd. Vi skal (og må) ha høy takhøyde i alle diskusjoner.

 

Generelt så tror (og håper) jeg at de fleste jaktformer som Normenn bedriver "tåler å se dagens lys".

Da tror jeg samtidig at samfunnet syn på jegere vil holdes positivt.

Dersom jegere forbindes med jaktformer som menigmann synes er forferdelig, uetisk og unødvendig brutalt, så er vi på ville veier.

 

- Da kommer forbudene meget raskt, og pluselig sitter NOAH i førersetet. Se f.eks på all støtte (og nye medlemmer) denne vannvittige organisasjonen har fått i det siste grunnet et par forferdelige blider av skadde pelsdyr. - Nå har plutselig denne organisasjonen fått enormt gehør på ett topp politisk nivå.

 

La "oss" ta avstand fra alle etisk tvilsomme jaktformer, og unngå forsteside-oppslag som får "oss" til å fremsta som brutale, blodtørstige idioter. - Vi må sette agendaen, ellers er det Jenny og co. folk flest vil lytte til.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Like mye jakt i dette som mine strofer om Afrikajakt!!

har du vært å jakta i afrika?hvis ikke så uttal deg ikke om noe du ikke har greie på! :x

 

Man skal ikke uttale seg om noe man ikke vet. ( jeg vet ikke om han har vært på løvejakt i afrika )

 

Da skal ingen her uttale seg om russisk hijakt heller;) ( beklager viss det er noen russere eller noen som har vært med på slik)

Link to comment
Share on other sites

Respektere hverandres jakt ja....kommer langt med det.

 

Hvordan tror dere verden forøvrig ser på Norsk hvalfangst og selfangst for den saks skyld ? Hadde Norge vært med i EU så hadde ravn , skarv med flere viltslag vært fredet , hadde det vært greit ?

 

Forøvrig måtte jeg lese overskriften i tråden et par ganger for å se hva det stod :lol:

Link to comment
Share on other sites

jakt handler om å avlive ett vilt som går ute i fri natur.

du skal leite etter det å avlive det, på en best mulig måte.

Du prøver å finne dette dyret, samma om du finner det i ett hi eller går ut døra på huse å ser det på jorde.

Jakt eksister så lenge menneske har vore på jorda. Det handler ikke å være lengst vekke fra bjørnen å skyte den, så bjørnen bryr seg ikke om du sitter på 1000m eller 5m å skyter den.

 

Sammenligner du norske jegere med russiske blir vi ganske pinglete. Det er dem som er de jegerne som har mest baller, tenk deg å skyte den på så kort hold. (ikke vondt meint men vi blir ganske pinglete i forhold)

 

Hvis russerne har baller nokk til å stå 5m fra bjørnen å skyte den, så har vel vi ikke noe si?? like humant som noe aent.

 

Det der me gji viltet en sjanse, ja når du sitter på 500m å blafre den ned så vett ikke eg ka så gjir mest sjanse for å overleve :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hijakt er den eldst jaktformen som er beskrevet når det gjelder bjørnejakt. ( Også hovedgrunnen til at bjørnen ble utraddert i landet. ), men at det foregikk på denne måten her hadde jeg ikke forestilt meg 8)

 

Nils-Ole

 

Da kan du tenke deg til hvordan det så ut når vi dreiv med hijakt her for noen hundre år siden, med spyd høygalfler og lignende..

 

hva gjør dette værre end og skyte en jerv som blir gravd opp fra hiet?

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg reagerer på. På den første filmen så vi geværpipe som pekte marginalt over galningen som rota med stokken i bjørnehiet. Ikke bra.

 

Men for å prøve å forstå disse filmene så har jeg ressonert litt. Russerene som er med på jakta er neppe suicidale hele gjengen. Tipper de er dritredde hele gjengen. Tipper det fattige og sultne mennesker som har funnet en måte å tjene noen kroner på jakt-turisme. Den situasjonen som tvinger folk til å risikere livet sitt på denne måten må nok oppleves for å forstå. Jeg kan iallefall forstå at man bruker huder som verktøy for å avlede bjørnen. Jeg tror alle er glade hvis bikkjene kommer levende fra jakta.

 

Men en ting jeg stusser over. "gi viltet en sjanse!" Atte hæ? Hvis du har kommet til det punktet at du løsner skudd mot dyr så er det ditt ansvar at viltet har så nær som mulig 0% sjanse til å overleve. Ok, jeg skjønner at man bør holde seg til jaktformer som fremstår etisk og estetisk best mulig. Men er vi på jakt er det, ideellt sett, drepe eller ikke skyte.

 

Vigg :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...