Jump to content

Enkeltskuddsrifle


joakimH

Recommended Posts

Er på utkikk etter en billig og lett enkeltskuddsrifle i et kaliber som kan brukes på alt vilt i norge. Gjerne burde den også være brukbar på lange hold :) har foresten en demper til diameter <6,5x55 , Så helst burde diameteren på kula være 6,5 eller mindre (men ikke nødvendigvis.)

 

 

Rifla er tenkt å brukes på sel,rev, og kansje større vilt med tiden :)

Hvilke rifler er det å velge mellom ? foresten, hva heter enkeltskuddsrifle på engelsk?

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Billig og til bl a sel.. Det må vel bli Baikal eller TC Encore som er vanligst. Jeg ville ikke brukt en pen dyr tysker i forbindelse med sjøvann. Har selv en Baikal til sjøfugljakt, og den duger helt fint. Encore er dyrere, men kan fåes rustfri og syntet. Cz har også en enkeltskudds, tror den heter hunter. På engelsk er det vel single shot rifle du må se etter? Falling block, martini, break action og kipplauf kan også være gode søkeord.

Link to comment
Share on other sites

Både ruter og sabatti er gode eksempler. Også rustfritt ruster i kontakt med sjøvann. 2håndsverdien på børsa fordampet etter få turer i sånt miljø.

Skal du jakte sel fra land går det vel, men skal du i båt så.. Om muligheten til å putte børsa i sekken er et poeng for deg, så er ei brytrifle tingen. Encore trenger verktøy for å deles. En Baikal får du for mellom 1200-2000 brukt i kaliber .222,.223,.308 vet ikke om den leveres fra fabrikk i 6,5x55, men en del rimelige ombygniger i .30-30, 45-70 og andre kalibre dukker opp med ujevne mellomrom. Tror ikke du finner noen rimeligere løsning enn dette. Men de fleste andre våpen har bedre avtrekk og status..

Link to comment
Share on other sites

Da er det vel å søke med argumentasjon og dokummentasjon på at de ladningene som er tiltenkt holder kravet. (Dog er det nok enkelere å tuske til seg en i 308 eller 6,5 x 55)

Lå en No 1 ombygd til 6,5 x 55 på finn for ei stund tilbake... det tror jeg er omtrent noe av det feteste en kan ha i enkeltskuddsrifle.

Link to comment
Share on other sites

Er på utkikk etter en billig og lett enkeltskuddsrifle i et kaliber som kan brukes på alt vilt i norge. Gjerne burde den også være brukbar på lange hold :) .............

 

Ruger No.1 er nevnt, har noen kommentarer til det alternativet kontra bolt-action:

Den er ikke lett, veier 0,5 kg mer enn en magasinrifle i tilsvarende kaliber, også fra Ruger.

Den er ikke billig, koster 30% mer enn magasinrifla i veil. pris i USA.

Den er ikke spesielt enkel å mestre, ref Jørund Lien http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article291138.ece

 

Eksempel hentet fra produsent sidene:

Ruger Bolt-action M77® Hawkeye® All-Weather Rifle cal 30-06 7.25lbs (3,29 kg) $827

Ruger No.1 Standard Single-shot Rifle cal 30-06 8.25lbs (3,74 kg) $1182

 

Lykke til med jakten!

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslag alle sammen !

det viktigste for min del er : kurant kaliber som er bra eller greit flattskytende og billig rifle . Jeg er i teorien en småviltjeger som har det jeg trenger, men vil ha et større kaliber for jakt på sel og muligens storvilt. Selv om jeg nevnte sel, er det neppe snakk om at den får komme i kontakt med saltvann (skyter fra land).

 

En baikal i .308 eller 6,5x55 hadde gjort seg! (hvis den kommer i 6,5x55) :?:

 

Ruger 1 så meget fin ut den, men litt for dyr til mitt bruk :wink:

 

6,5x57R? Samme hylse som 6,x55 bare 2 millimeter lengre hylse? Regner med at dette er et hjemmeladerkaliber?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nr.1 i 270 win.

Kjempe børse det, lett og hendig er den også,( den er i alle fall ikke 3.74kg som noen nevner her)rimelig presis er den også. I tillegg gir den bra hastigheter i det relativt korte løpet. Kjøpte min brukt for ca. 4000.-

Kjempe børse, løp å kjøp..

Link to comment
Share on other sites

Helt subjektivt, dersom jeg skulle hatt en enkeltskuddsrifle så skulle det vært en kiplauf. Delbar børse altså, til å ha med i sekken. Ser ikke helt poenget med enkeltskudd dersom den er like tung som ev boltrifle, og ikke delbar... Dersom jeg var deg så hadde jeg sett på en Star Baikal i 308. De får du såpass billig at du har råd til å få en børsemaker til å justere avtrekket og kjøpe deg en ny demper i 308. Igjen, dersom det var meg, så hadde jeg duracoated den. Tåler seljakt da!

 

Jeg synes den peneste kipplauffen er Blaser sin. Nydelig og velbalansert. Men en HELT annen pris! Og ikke noe jeg hadde tatt med på sjøen.

 

Du spør om 6.5x57R. Jeg har skutt en del med dette kaliberet, det er helt klart et hjemmeladerkaliber ja.

 

EDIT: Denne blir for grovkalibret til ditt bruk vel? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=25077435&reference=2010/10/25/5/250/774/35_-2128293694.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jada, de leveres i 308 og 223. Men ikke med løse løp desverre, ellers hadde dette vært Norges billigste systemrifle. Hør med Schou. Har selv en 222 som jeg har lettet antrekket på, og det er et godt bruksjern. Presisjon til andejakt på 150 m. Kostet meg et par bærumstiere med kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Helt subjektivt, dersom jeg skulle hatt en enkeltskuddsrifle så skulle det vært en kiplauf. Delbar børse altså, til å ha med i sekken. Ser ikke helt poenget med enkeltskudd dersom den er like tung som ev boltrifle, og ikke delbar...

 

Jeg synes den peneste kipplauffen er Blaser sin. Nydelig og velbalansert. Men en HELT annen pris! Og ikke noe jeg hadde tatt med på sjøen.

 

 

Helt enig!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du da er intresert i og bygge denne om så ville jeg ha funnet en kravepatron som er i det ønskelige kaliberet..

Men skal du bruke den opp til rådyr? Eller skal du kunne skyte elg med den også??

 

Også Elg :) Hvis jeg kunne velge hadde jeg valgt 6,5x55! Hvem kan fikse noe slikt? Hva vil det koste?

Link to comment
Share on other sites

Tror de fleste børsemakerene burde være i stand til og gjøre en sånn jobb..

 

Om du kan bruke 6,5X55 i forhold til trykk vet jeg ikke noe om.. men siden disse kommer orgianlt i 308win så bør jo kassa tåle det.

 

vil tippe en sånn jobb kommer på 3000-4000kr + deler.

Link to comment
Share on other sites

Om du kan bruke 6,5X55 i forhold til trykk vet jeg ikke noe om.. men siden disse kommer orgianlt i 308win så bør jo kassa tåle det.
6,5x55 belaster et brekkvåpen mer enn .308win

 

Det er vikti og få med at jeg ikke vet noe om det..

Ja jeg ville vel og ha valgt en kravepatron.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den peneste kipplauffen er Blaser sin. Nydelig og velbalansert. Men en HELT annen pris! Og ikke noe jeg hadde tatt med på sjøen.[/url]

Det finnes mange som lager slike i verden, så at denne er den peneste er jeg ikke enig i. Hvilke andre merker er det du har sammenliknet med?

 

(Jeg må skynte meg å legge til at jeg ikke ville hatt noen betenkligheter med å fyre av en slik, samt at jeg ikke synes den er stygg.)

Link to comment
Share on other sites

Vel, er som alltid mye fint på egun! Jeg synes Krieghoff sin er fin. Se bare på denne lekkerbisken.. http://www.egun.de/market/item.php?id=2953484 , og Merkel http://www.egun.de/market/item.php?id=3004476. Fordelen med de to er at det er mindre plast enn i Blaser sin, dersom man bryr seg om det. Jeg liker linjene i Blaser sin best, og det er jo bare å kjøpe til flere løp hvis man vil. Og det vil man jo.. :wink:

 

Det ligger for øvrig en ny Baikal der i 308, hvis man vil ta seg bryet og kostnaden med å importere den http://www.egun.de/market/item.php?id=2899286

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...