Jump to content

Hva har skjedd hvis...


bobbcat123

Recommended Posts

han hadde antagelig bommet/skadeskutt elgen. hylsa hadde revna.

Siden ei .308 kule kan ramle gjennom et .338 løp ville vel kula bare ha poppet ut av hylsa og reist avgårde omtrent som om han hadde kastet den, mulig den hadde blitt skadet om den hadde truffet i øyet. Kula ville ikke hatt noen styring av riflingene og passert munningen med kraftig yaw, den ville tumlet umiddelbart.

JEg tviler sterkt på at kula sitter så godt i hylsa at hylsa vil revne, trykket som skal til for å få kula ut av hylsa er også alt for lavt til at kruttet skal brenne ordentlig. Sannsynligvis gasslekkasje bakover, da ingenting vil tette bakover -uansett ikke gass med noe trykk av betydning, men varm og ekkel likevel.

Siden det ikke er noe som holder imot, 30-06 hylsa er kortere, og har lengre hals enn 3338WM, og utdrageren har vel knapt tak i den OG assymetrisk - er det så godt som ingen sjanse for at det skal smelle heller. Hylsa ligger jo i så og si og slenger inni kammeret.

Så mitt svar er omtrent: "ingenting som helst av praktisk betydning"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er to viktige ting som må på plass:

1) Patrona og kammeret må ha så like mål mellom støtbotn og skulder at patrona ikkje glir fram i kammeret. 2) Patrona må ligge så sentrert i kammeret at tennåla råkar tilnærma midt på hetta.

Eg trur begge punkt samtidig vil vera vanskelege å få til i denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

En kollega på elgjaktlaget mitt har 300 win mag. Børsa har en A-tec TMM-6 demper. Han presterte å legge inn 7mm rem mag patroner, og skjøt en serie på 5 skudd. Ingen av kulene traff skivene, men han merket ikke noe veldig uvanlig under avfyring. Kulene har slått borti demperen innvendig og gitt sårkanter innvendig og ytterst i tuten.

Link to comment
Share on other sites

Er det en mauserkasse, kan du sette av omtrent hva som helst bare utdrageren får tak i kraven, helt uavhengig av patronspill. Det er vel stort sett i mausere 308 idiot blir til.

Men neppe ein 30-06 i eit 338-kammer? Det vil jo bli temmelg skakt anslag.

 

308 vil forresten kamre med litt motstand i dei fleste 30-06-rifler pga rettare hylse og dermed større diameter ved skulder enn ein 30-06 har like langt opp på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

han hadde antagelig bommet/skadeskutt elgen. hylsa hadde revna.

Siden ei .308 kule kan ramle gjennom et .338 løp ville vel kula bare ha poppet ut av hylsa og reist avgårde omtrent som om han hadde kastet den, mulig den hadde blitt skadet om den hadde truffet i øyet. Kula ville ikke hatt noen styring av riflingene og passert munningen med kraftig yaw, den ville tumlet umiddelbart.

 

Mulig du har rett.

Men en kjenning av meg skulle prøveskyte en kombi. Han ble fortalt at det var kaliber 6,5x55 og ladet med det, uten å sjekke. Han skjøyt på elektrisk skive på 50 meters hold, og kula traff skiva. Da han åpna våpenet for å ta ut hylsa ble den ikke med utdrageren ut. Ikke så rart, for våpenet var kaliber 7x57R. Etterpå husket han at det hadde vært uvanlig lite rekyl.

 

Umulig å si hva hastigheten var og om kula traff skjeivt, eller helt sidelengs.

Link to comment
Share on other sites

M67 er inne på sannheten, det hadde neppe skjedd noe som helst, og hadde han truffet elgen hadde det nok vært flask. Til nød skadet elgen, men antagelig ikke det heller. Hvor kula hadde havnet kan man egentlig bare fantasere om.

 

Jeg skyter selv ofte ut hylser med kule som er for liten til løpet, type .22 kule i 6mm løp. Løpet har selvsagt ikke godt av det, men kula har pr. dags dato ALDRI kommet frem til skiva. Hylsene former seg perfekt, akkurat som ønsket.

Link to comment
Share on other sites

Men en kjenning av meg skulle prøveskyte en kombi. Han ble fortalt at det var kaliber 6,5x55 og ladet med det, uten å sjekke. Han skjøyt på elektrisk skive på 50 meters hold, og kula traff skiva. Da han åpna våpenet for å ta ut hylsa ble den ikke med utdrageren ut. Ikke så rart, for våpenet var kaliber 7x57R. Etterpå husket han at det hadde vært uvanlig lite rekyl.

Jojo,den havner jo i den generelle retning våpnet peker... Husk at det er dobbelt så stor forskjell på 308 og 338 som på 264 og 280, eller 6.5 og 7.0 vs 7.82 og 8.59

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...