Jump to content

Ny jeger (Links). bør jeg ha links våpen.


Pelle84

Recommended Posts

Hei

 

Er links. og har ikke rifle fra før.

skal skaffe meg rifle, men veit ikke om jeg må ha links eller om det jeg like greit kan bruke rex rifle.

har tatt storvilt prøva og slikt med rex rifle i år.

 

hva mener dere erfarene links og rex skyttere.

 

jeg må skyte links.

 

spørsmålet er om jeg må ha links rifle, i ogmed jeg har til nå har skytet links med rex rifle.

 

 

Håper på inspill på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Jeg er linksskytter selv og kan ikke se mange gode grunner til å ikke kjøpe links våpen.

 

Utvalget er etterhvert veldig ok i links og prispåslaget er ikke all verden. I bytte får du et våpen som passer deg godt.

 

For rifle så fungerer det selvfølgelig å ta ladegrep med rechtsvåpen, men det fungerer ikke like bra som på et links våpen. Du får også kastet hylsene ut på feil side, noe som på enkelte våpen resulterer i at de havner i ansiktet ditt eller at kruttgass gjør det.

 

For hagle så er du uansett avhengig av en ok tilpasset hagle og du får ikke en rechtshagle til å være godt tilpasset til en linksskytter.

 

Våpen er noe du skal ha resten av livet og som ikke taper seg voldsomt i verdi. Kjøp deg et som passer først som sist.

 

(Bruktmarkedet er litt skrinnere i links, men det finnes ok kjøp også der hvis man er litt tålmodig)

Link to comment
Share on other sites

Ville du kjøpt en bil med høyreratt? Kommer akkurat like godt fra A til B, men du får en del plager langs veien.

 

Jeg skyter links, og holder meg til linksvåpen. Riktig nok har hagla utkastet på feil side, men stokken er venstrevridd, og sikringa snudd om. Småviltrifla har høyrebolt, men brukes "kun" med tofot, slik at en uansett har høyrehånda fri, og stort sett blir det bare ett skudd om gangen.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig dette, men jeg er "links" i skriving og fotball (da jeg drev med det. Vil ikke si jeg var like god med begge føttene....)

Jeg fikk ei Toz .22 lr da jeg var 10-11 år. Var også på et miniatyrkurs i regi av lokal skytterklubb. Fra dag 1 skjøt jeg recht.

Er det slik at noen har mer links i seg enn andre? ELler kan man bli god recht-skytter ved øving?

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste sier bør du kjøpe en links rifle. Blir nok mer naturlig å ta raske ladegrep når bolten sitter på venstresiden. Er selv linkskytter og foretrekker linksrifler selv om jeg har recht rifler også. Nå er utvalget av links rifler blitt mye bedre, så hvorfor ikke kjøpe en rifle som passer deg. Det kan være en liten prisøkning på linksrifler og du må kanskje vente noe lenger hvis du må bestille en rifle. Men helt klart er det verdt å vente til du for tak i den riflen du velger. Lykke til i valget av linksrifle.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp links. Det blir endel knoting med høyrerifle. Har så vidt prøvd linksrifle, og det ble helt merkelig. Vil anta det blir det samme motsatt og.

 

Pussig, og litt flau sak på hakt for litt siden. En kompis var med, og jeg hadde lyst å prøve jernet hans litt. Kastet opp hagla (eller monterte som proffene sier) mange ganger, men nei. "Fy flate så rar hagle du har, den er jo helt håpløs for meg", sa jeg. Leverte tilbake den elendige italienske greia. Etterpå la jeg plutselig merke til at han bar børsa motsatt av meg. Hagla var links... :lol:

 

Er forresten venstrehendt og venstrebeint, men ikke mye, om en kan si noe sånt. Med pistol kan jeg bruke begge hendene å merke forskjell, rifle og hagle blir håpløst med links. Rare greier... Er i likhet med fat_dog en eneste rotdunge sjøl! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg og er links. Skyter greitt med vanlige rifler(for høyre side), men skyter best når jeg har ei links rifle. Tror de fleste som skyter links har ørlite grann bedre syn på venstre øye, eller er best trent til å sikte/se igjennom kikkertsikte med venstre øye. Holdt på å pusse opp ei M98 for å ha som reserve rifle, men angra etter ei stund, og kjøpte meg heller ei links rifle. Det har jeg ikke angra på. Godt råd!, er du venstre hendt, KJØP EI LINKS RIFLE!.

Link to comment
Share on other sites

Støtter opp om det Poacher skriver her jeg.

Har hørt om hylseseparasjon i en slik situasjon før. Er ikke så mye dyrere med links uansett at det er verdt sjangsen.

 

Om du skal jakte storvilt så kan det jo hende at du trenger et raskt oppfølgingsskudd (ellerhvadetnåheter). Dette gjelder jo forsåvidt på småvilt og:)

 

eventuelt så kan du jo kjøpe deg en brekkbørse så slipper du å tenke nå mer på saken:)

Link to comment
Share on other sites

Som links skytter får du et handicap med en høyrebørse. Selv med trening og tilvenning vil høyrebørse alltid være feil.

Handicapet kan bety tapte muligheter og ergelser på jakt.

Har samme "problemet", og jeg valgte en "nøytral" løsning, en enkeltskudd rifle med utkast bakover.

 

21L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg er som deg Links skytter.

Jakta mine første år med Recht børser.

Etter nokre år kjøpte eg mi første Links børse.

Dette var ei stor forandring, spesiellt på skytebana.

Der det skulle skytes serier.

Med en recht børse skifter du stilling på hvert skudd pga kronglete ladegrep og ustabil stilling.

Eg forbedra skytinga mi ganske radikalt.

Har no hatt 6-7 linksbørser i mitt eie.

Allt fra Sauer til Remington.

Har fallt ned på att den børsa som er meg er en gammel Lakelander.

So no har eg to av desse , glimrende børser til ok bruktpriser :)

Link to comment
Share on other sites

...rex skyttere...

...jeg må skyte links.

Det heter rechts og links

 

De som fulgte med i timen, og som ikke valgte fransk, spansk eller andre latinske språk - vet forskjell på høyre og venstre.

 

I følge Wikipedia:

 

Med Rex (latin: konge) kan det siktes til:

Rex (kanin), en tamkaninrase

Rex (navn)

Tyrannosaurus rex, en dinosaur

«Rex King», en tegneseriefigur fra Fantomet

Rex (platemerke), et platemerke utgitt av Elektrisk Bureau 1934–1939

«Rex Rodney», en travhest

Rex Rudi, et norsk band

Kommissær Rex, østerriksk krimserie

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen serier med pappas linksrifle, er selv ikke links. Et skudd funker fint, og er som regel et skudd som er nok på vilt. Men ikke alltid like lett å samle topp når man må endevende kroppen for å ta ladegrep mellom hvert skudd. Kunne aldri tenkt meg linksrifler om de var standard og om det var høyrehendte som var "feil" i kroppen selv om pris på våpen skulle ha økt noen prosenter. Ei linksrifle er definitivt det enkleste i lengden hvis du er links.

Sikkert skutt et par hundre med links, men enda må jeg tenke over og synes ladegrepet er "teit" på ei rifle som er motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv linksskytter som i sin tid skjøt mye med høyrevåpen, både som rekruttskytter i skytterlag og på bane. Eneste gangen jeg ikke har greid skarpskyttermerket i militæret var med en høyre boltrifle, rett og slett fordi jeg fikk for dårlig tid med ladegrepene. Dette kan sikkert trenes opp, men hvorfor ikke heller kjøpe en ergonometrisk "riktig" (dvs links) rifle? For jakt så vil valget av links/rechts ha relevans om man ønsker å ta raskt ladegrep med dyret i fokus for evt. oppfølging, hvilket jeg synes må være viktig. Jeg valgte derfor linksrifle når jeg i fjor skulle kjøpe min første rifle. Jeg har nå vært en god del på banen med min rimelige linksrifle og angrer ikke et sekund. Med noen år på baken lærer man å ikke gjøre det for vanskelig for seg selv..

 

Min erfaring i fjor var at en god del våpen og kalibre falt utenfor pga kravet mitt om linksmekanisme og lav pris, men jeg startet fra scratch så det er mulig jeg kunne spart en del arbeid med å gå til riktig leverandør/butikk eller våpenmerke med en gang. Min erfaring er i alle fall at høyrebolt ikke er bra nok for linksskyttere som kan velge våpen. Eneste alternativ til en linksmekanisme er i så fall halvautomat. Lykke til med valget i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...