Jump to content

regler ved kjøp av pumpehagle


staff

Recommended Posts

Jepp Staff, du må søke om kjøpstillatelse på lik linje med kjøp av alle andre typer våpen.

 

https://www.politi.no/nordre_buskerud/t ... ma_491.xml

 

All våpenkjøp er i utgangspunktet behovsprøvd, slik at du må ha en gyldig grunn til anskaffelse (eks jakt)

okay... så jeg må søke om å kunne få ha hagle hos politiet men samtidig ha en grund for å ha halge. melde meg inn i en klubb eller ta en jeger prøve. har jeg forstått dette rett?

ingen vits å søke hos politiet uten å være med i en klubb eller ha jegerprøven.. takker for hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

mye styr med å få dette i ordnene forhold :P

Nei, faktisk ikke. Det er fryktelig lett å få kjøpetillatelse i Norge, og vi skal være glade for at det er en viss form for kontroll med våpensalg.

Og som en annen skrev, våpenkjøp er behovsprøvd, altså at man må godtgjøre for Politiet på søknaden hvorfor man 'trenger' våpen.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet jmonsen

 

 

Og skytterlaget må ha aktivitet som våpenet passer til. Pumpehagle? Kan jeg aldri tenke meg...

-Tar du Jegerprøven er det enklere. Med den bestått og i tillegg et gullende rent rulleblad hos Politiet, så kan du søke om å få anskaffe våpen. Som førstegangssøker kan behandlingstiden drøye litt, gjerne 4-8 uker. Du må spesifisere ditt behov for våpenet i søknaden (eks jakt). Pumpehagler er ikke de mest vanlige til jakt, men det passerer gjerne gjennom i en søknad uten heft.

Link to comment
Share on other sites

Holder meg for god til å moralisere om tråstarters motiver og behov, det ene er like greit som det det andre for meg. Det som er viktig, er at ting skjer i henhold til lov og forskrift. Og det er det trådstarter vill vite mer om.

 

Utdrag fra rundskriv som regulerer dette:

3.5.1.2 Øvelses- og konkurranseskyting

For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren etter

våpenforskriften § 13 kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt

startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Justisdepartementet/ Politidirektoratet

godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til. Det gis kun

tillatelse til å erverve våpen som tillates brukt innenfor organisasjonens programmer. Det

skytterlag/-klubb søkeren er medlem av, må videre ha skyting med det omsøkte våpen på

programmet. Det er således ikke tilstrekkelig å vise til lokale programmer som er utarbeidet

av den enkelte lokale skytterklubb/-lag for å kunne erverve våpen, skyteprogrammet må

være administrert av skytterorganisasjonen.

 

3.5.1.2.2 Presisering av behovskravet i våpenloven § 7 tredje ledd – krav til aktivitetsnivå

Det fremgår av våpenforskriften § 13 første ledd at tillatelse til å erverve og inneha, pistol,

revolver, rifle eller hagle til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan

dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent

av Politidirektoratet, jf. våpenforskriften § 24. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha

slik rifle eller hagle som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende

skytterorganisasjon administrerer. For erverv av rifle/hagle til øvelses- og

konkurranseskyting har direktoratet gjennom sin praksis lagt til grunn at vedkommende må

kunne dokumentere at han har deltatt aktivt i foreningens skyteaktiviteter.

 

Ved erverv av halvautomatiske skytevåpen som ikke er tillatt til jakt, gjelder likevel samme

krav til aktivitet som for pistol/revolver, jf. nedenfor, med unntak av at det ikke kan kreves

6 måneders medlemskap.

Det det henvises til nedenfor, er aktivitets kravene. Disse er helt uintresange for trådstarter.

 

Man ser altså at 6 måneders kravet, ikke eksisterer.

 

Min anbefaling, er å bruke 3-4000kr på ett jegerprøve kurs. For så å søke på hagla, da er alt enkelt og greit.

Skal du bli medlem i skytterlag for å erverve hagle, må du fortsette å være medlem så lenge du skal ha hagla.

 

Og så er jakt spennende, og morsomt (det er også leirdue skyting om du liker det). Generelt er det meste som smeller helt topp for de av oss som fortsatt har litt igjen av gutten i seg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slenger da en og annen pumpehagle på konkurranser i Nordisk trap og jegertrap. Gode skyttere og. Men etter hva jeg leser så håper jeg du ikke får tilatelse til dette, du virker som en som kun vil ha et våpen uten mål og mening.

 

nei er jo klart at du klarer å lese å se hvordan person jeg er gjennom pcn.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke pumpehaglen til?

 

Mistenker at du har et ganske ullent svar på de godeste 'Staff'...

joda skal gi deg god forklaring jeg selv om jeg synes dette egentlig ikke har så mye med denne tråden å gjøre. mitt spm var hvordan jeg kunne få ha ei pumpehagle lovelig som jeg kunne bruke. alle klarer å skaffe seg ei hagle om de har lov eller ikke hvis de ønsker dette. siden jeg kommer på denne måten inn her så er det vel på sitt rette at jeg vil ha alt i orden med papirer osv å ikke er en person som flere her nå dømmer meg som.. men skal forklare jeg hvis det gjøre alle dere dømmende personer her inne tilags.

 

 

Jeg har altid hatt interesse innen for våpen men alltid vært litt pysete av meg å holdt meg unna. har skutt med hagle 5 ganger de siste 5 årene tenker jeg sammen med noen venner. dette er pga min store respekt for våpen etter at jeg selv ble skutt med haggle som 14 åring fra 15 meter avstand.

dette endte med at jeg lå på sykehus i 14 dager. fortsatt har jeg 56 av de 74 skuddene i kroppen min.

 

Når det kommer til bruken av hagla så er dette er noe jeg kunne tenkt meg å prøvd siden det ligger en skytebane 10 min unna min bopel. selv bor jeg i skogen å treffer mange jegere her oppe som jakter på alt mulig hele året. om jeg vil jakte er jeg litt usikker på da jeg egentlig er allt for glad i alle dyr.

 

er dette bra nok for dere? :)

Link to comment
Share on other sites

Staff, er du usikker på om hagleskyting er noe for deg (du nevnte leirdueskyting), så ville jeg blitt med kompisen, som skal selge deg haglen, til en skytebane og skutt noen serier for å se om det ga mersmak. Om du lurer på om jakt er noe for deg, så ta kontakt med nærmeste lokallag av NJFF og sjekk ut mulighetene for å bli med på å overvære jakt uten våpen. Da vil du trolig merke om dette apellerer til deg.

Gjør du dette så finner du forhåpentligvis ut om hagleskyting/jakt er noe for deg, selv om du er usikker, og du slipper å kjøpe et våpen for å finne det ut. Anbefaler deg å prøveskyte annet enn pumpehagle, det er ikke sikkert pumpehagle er det du synes passer best til deg.

 

Håper du finner ut av det :)

Link to comment
Share on other sites

du må anskaffe deg fg godkjent våpenskapp før du får godkjent en våpensøknad.

 

Dette er heller ikke riktig. Det er IKKE noe krav om at man skal ha skap før søknad blir innvilget, dette er bare noe vås i fra enkelte våpenkontor. Det står IKKE i noen forskrift.

Men man forplikter seg til å oppbevare våpenet i FG godkjent skap, altså så må man ordne seg skap før man kjøper våpen, eller senest når man drar våpenet inn i hus.

 

Mye folk TROR og mener om ting altså... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ikke nok med det: Jeg kan også se hvordan det står til med norskkunnskapene dine.

jada bare å mobbe tåler det. jeg er en av mange som har dysleksi

 

Ser at vi har et tilfelle av rettskrivningsfacisme her, er den en kverrulerende norsklærer som ikke liker pumpehagler ?

Det er slike IDIOTER som gjør det vanskelig for de som er dyslektikere, ved at å rakke ned på andre sin rettskrivning. :roll::roll: Det er for min del viktigere HVA som er innholdet, enn hvordan det er xkrv£t. :evil::twisted:

 

Kan anbefale pumpehagler på det varmeste som jaktvåpen, og kosevåpen på leriduebaner.

Har selv 3 stk, deriblant en remington 870 12/89 som har skutt over 15 000 skudd.

 

I forhold til ervervelse av våpen vil eg anbefale deg å ta jegerproven for da åpner det sen menge muligheter for jakt og bruk av våpen. Uansett lærer du mye vetig i forhold til natur, naturværn og våpensikkerhet.

Hvis du ikke vil jakte, er det gøy å gå på leirduebanen med en hagle.

Spør om din lokale skytebaner har noen regler i forhold til medlemskap og krav ved bruk av leirduebanen.

 

Aktiv praktiserende dyslektiker.

Medlem av NKP

Norsk dyskleksi porening

 

MADMADS :twisted::twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke mye til å bli kallt facist her ser jeg.

Anyway, jeg har pumpehagle selv jeg, glimrende til sitt bruk. Men det jeg leser ut av denne tråden er at vedkommende ikke har noe annen interesse enn å eige et våpen. Og det er noe jeg ikke har sans for. Våpen er en bruksgjennstand til jakt, trening eller konkurranse. Ikke et leketøy eller noe en vil ha for å være "kul".

 

Dette er min mening og den står jeg på, selv om jeg har inntrykk av at det er en del folk her som ikke helt deler dette synet.

Link to comment
Share on other sites

Synes svaret til Hostesaft var ganske komisk jeg! :wink: Men da må man se det i sammenheng med setningen han svarte på. Så hadde han uflaks med at han traff på en dyslektiker. Og plutselig hadde staff alles medlidenhet som mobbeoffer, og Hostesaft var plutselig en facist. :roll: Hadde han skrevet dette til meg, så hadde det vært ganske morsomt synes jeg.

 

Å skrive "Hvordan person" har da heller ikke noe med dysleksi å gjøre. På samme måte som "hvem rifle"

 

Når det gjelder Staff, så håper jeg du tar jegerprøven. Du er ikke nødt til å kjøpe pumpa av kompisen hvis han har det travelt med å selge. Pumpehagler er ganske rimelige i utgangspunktet.

Vet ikke hvordan du ble skutt, men dersom det var et vådeskudd, så kan det hende du har noe å bidra med på kurset også.

 

Pumpehagler er dessuten veldig gode å skyte jegertrap med. Helt ok jaktbørser også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg skjønner Hostesafts reaksjon på setninger som dette: "kan jeg melde meg inn i skyteklubb til mandag å søke med en gang da?" og "hehe bare alltid hatt lyst på en pumpe hagle. nå kan jeg få kjøpt en billig..."

 

Det blir dog for dumt å kritisere noens, uavhengig av dysleksi, norskkunnskaper.

Link to comment
Share on other sites

Duverden..

 

Det er såvidt meg bekjent mulig selv i en alder av 37 å snuse på nye interesser.

Og da er vel ikke kunnskapsnivået så høyt til å begynne med? Og kanskje ikke interessen er så veldefinert ennå heller..

Tross alt er skyting en av de få hobbyene i Norge som må begrunnes ovenfor myndighetene før de avgjør om man kan sees å ha et legitimt behov.

 

Mange skyter fordi det er gøy, og ikke for å felle flest mulig vilt eller pokaler. Hva i all verden skulle være feil med det?

Trådstarter har vært nødt til å tåle mistenkliggjøring og latterliggjøring når han kommer med litt troskyldige spørsmål.

 

Til det har jeg bare å si: Ikke vær kødd, vær KAMMERat. Og svar høflig eller ikke i det hele tatt.

 

Bjørn Arild Hansen

Link to comment
Share on other sites

Og då roar vi ned disputten kring rettskriving og dysleksi.

 

Vi kan og i forbifarten roe ned disputten kring trådstartar sin motivasjon for våpenkjøp. På eit forum som kammeret.no burde det vere rom for forstålese for at ein er interressert i våpen og skyting...

 

Topic er altso reglar kring kjøp av hagle, type magasin, med pumpemekanisme. Med andre ord eit legitimt spørsmål.

 

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke mye til å bli kallt facist her ser jeg.

Anyway, jeg har pumpehagle selv jeg, glimrende til sitt bruk. Men det jeg leser ut av denne tråden er at vedkommende ikke har noe annen interesse enn å eige et våpen. Og det er noe jeg ikke har sans for. Våpen er en bruksgjennstand til jakt, trening eller konkurranse. Ikke et leketøy eller noe en vil ha for å være "kul".

 

Dette er min mening og den står jeg på, selv om jeg har inntrykk av at det er en del folk her som ikke helt deler dette synet.

 

To ting eg vil ta opp her.

 

1. Ser ingen problemer med at personer har våpen selv om de ikke bruker de til jakt.

Ikke alle har den gleden mange av oss andre har ved å dra ut i naturen å "skyte" dyr, eller som vi jegere kaller det, "høste fra naturen".

Så lenge de er med i en skyte klubb eller et skytterlag som er godkjent til å drive trening, syntes eg at det er legetimt at de har våpen. I Norge har det blitt en tendens til at man bare bør få erverve våpen som kan brukes til jakt og DFS skyting,

andre "kule" og "tøffe" våpen bør samfunnete forskånes for.

 

Hvis de bare skal ha et våpen for at det er kult og tøft, blir eg mer skeptisk til motivene til brukeren, men så lenge det skal brukes som en for for sportstrening/ rekrasjon i lovlige former ser jeg ingen problemer med dette.

Har selv kammerater som liker å skyte leriduer og rifleskyteing, men velger bort dette p.g.a. dagens regelverk, og de tendeneser at det er bare lovlig å ha våpen til jakt og DFS skyting.

 

2. I min "ironisk" nevte uttrykk "rettskrivningsfacist" er selvfølgelig ikke det samme som facist, og det den facistiske politiskebevegelsen stod for frem til slutten av 2. vk.

 

* Facisme:

- Førerdyrkelse

- Korporativisme

- En landsdekkende statlig ungdomsorganisasjon

- Sterk offentlig sektor og velferdstilbud

- Sentralisering av myndigheter

- Nasjonalisme (både økonomisk og kulturell)

- Statlig eierskap og kontroll over en del landsdekkende medier

 

* Retteskrivningsfacisme:

- Rettskrivningsdyrkelse der ordfeil, og setningsoppbygning rakkes ned på.

- Ordbokdyrkelse om hvordan utrykk og meninger skal skrives.

- Nasjonalisme og Sentralisering av rettskrivning, av "de rette ord".

- Sterk tro på at det er viktigere med retteskriving enn setningens saklige innhold.

(definasjon av MADMADS)

 

I mine av og til (ofte) "ironiske" og "satirske" innlegg håper eg at eg ikke har trakket på for mange Norsklærere sine fingre, så de har knekt den røde kulepennen.

 

Prøver å holde meg innen en saklig og faglig tone i dette innlegget.

 

I Norge er ca 10 % av befolkningen dyslektikerer, ca. 5 til10 prosent av disse har så store dyslektiske problemer at de kan nesten sees på som funkjonelle analfbeter.

Kjenner selv til dyslektikere som ikke tør å gå inn å skrive på nettsterder p.g.a. av sine problmer, og da hjelper det ikke med alle de hjelpsomme "Rettskrivningsfacistene".

 

MADMADS :wink::wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Staff,

 

Hyggelig med en våpeninteressert til her inne! :D

Du skriver du er veldig glad i dyr, og ikke vet om du vil jakte.

Jeg kan anbefale deg et jegerprøvekur i alle fall.

JEg økte kunnskapene mine betraktelig etter jegerprøvekurset, og det setter jeg umåtelig stor pris på. Kan nå se forskjell på due og kråke.

Før dette kunne jeg ikke forskjell på hjort og elg, samtidig som jeg ikke trengte å vite det.

Samtidig blir det jo enkelt å få ervervstillatelsen du spør om.

 

Så et jegerprøvekurs er sterkt anbefalt uansett. :-)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...