Jump to content

Slutt for PBP


frontier

Recommended Posts

Enig jmonsen. Det er rart å treffe på folk som går med rifler og kikkerter til titusenvis, og som samtidig snakkar om kor billig ammo dei har fått tak i.

 

Problemet til PBP var vel at dei aldri fekk beina innafor hos ein ammunisjonsprodusent, og dermed var henvist til den meir marginale heimeladarmarknaden.

Link to comment
Share on other sites

frontier har et godt poeng, det er bare en liten del som lader selv, og de som lader selv er også de som har flest alternativ å velge mellom. For min del prøvde jeg PBP, men kan ikke si at den var bedre eller dårligere enn noe annet. Jeg kommer ikke til å miste noe nattesøvn over at de ikke er å få tak i lenger iallefall.

 

Man kan jo saktens undre om Tonheim hadde gjort noen markedsundersøkelser før han startet. Hadde det vært liv laga om flere hadde gått over til PBP kuler? Eller er hjemmeladermarkedet i Norge uansett for lite?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste nylig en artikkel i amerikanske Handloader(eller Rifle?) hvor de hadde vært på besøk hos Norma i Åmotfors. Der ble det diskutert "amatørkuleprodusenter" hvor det ble nevt at noen norske homogene kuler var testet av Norma og at de ga utrolig høyt trykk uten nevneverdig høyere hastighet. Når trykket ble senket til spec for kaliber var hastigheten 2 - 300fps under std. Årsaken til dette mente Norma kom av at slike små produsenter ikke hadde tilstrekkelig måleutstyr, utviklingsverktøy og kompetanse. Jeg er gaske sikker på at det er Tonheims kuler som er omtalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd og få handlet kuler av han mange ganger, men har aldri fått noe respons på hverken mail eller pr.tlf..

Da er det ikke rart at en greit kan legge ned virksomhetene sin..

 

Jeg trodde faktisk at den virksomheten var lagt ned for lenge siden jeg..

Link to comment
Share on other sites

Som "The kid" har jeg prøvd gjenntatte ganger å få kontakt, over flere år, uten å få svar hverken på mail eller telefon, Ga til slutt opp uten en gang å ha fått testa kulene hans. Prøvde tre ganger å bestille 25 kuler i 140 grain 6,5 via e-post. Da det vel er ei ganske tung homogen kule som han muligens ikke hadde på programmet prøvde jeg å bestille ei 175 grain kule i 8mm. Da dette heller ikke ga noen som helst form for svar ga jeg opp. Første bud for å drive butikk må jo være å svare på henvendelser.

Link to comment
Share on other sites

Tipper at xxl skulle sitte på nok Tonheim-kuler til å forsyne hjemmeladerene i Norge i 10 åf, iallfall i kurante kaliber. Prisen er som det blir nevnt fullstendig absurd. Dette gjelder generellt prisen for jaktammo ferdigsydd,- når man ser differansen man sparer på å lade selv kan enhver idiot forstå at et eller annet sted tjener noen jævlig med penger. Når Norma Oryx passerer 35 kr smellen i endel litt aparte kaliber, og i hyllen ved siden av ligger samme kulen til11,50,- blir det litt for dumt! Man kan bruke gullhylser+heroin som krutt og fortsatt komme ut i pluss!!!!!!!!!! :mrgreen:

 

Beklager litt OT,- men dette er noe som irriterer meg ØRLITE!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Om en patron koster 15 kroner eller 45 kroner har ingen betydning.

 

 

Forsåvidt ikke, men hvorfor betale mer enn man trenger?

 

har skutt noe med Barnes TTSX, disse koster ca 10kr stk i kal .30

Woodleigh og Nosler Part koster det samme.

 

Skal jeg betale 15kr for en, må det være fordi den yter mer eller er bedre enn de til 10.

Link to comment
Share on other sites

Nokon som veit om arms&ammo eller det andre PBP-firmaet eksisterer?

Dei hadde ei hagle ståande for eit par år sidan, som eg kunne tenke meg å kjøpe. Men eg har berre eit nr til dei, og får beskjed om at det er ikkje i bruk.

 

Ser at nettsida deres fortsatt er oppe ( www.arms-ammo.no )

 

Det er nok ikke enkelt å drive en slik nisjebedrift i konkurranse med de store.

Presisjonen på PBP kulene var svært gode i mine rifler, men fikk ikke testet de nok på vilt til å uttale meg.

Hadde to skudd på hjort som indikerte at de ikke åpnet opp godt nok (215 gr / 35 Whelen)

Begge døde, men måtte gi den ene kolla nakkeskudd i tillegg, det etter fint lungeskudd.

Virket som om de plystret gjennom uten å ekspandere nevneverdig (for lite hull i spissen?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...