Jump to content

CZ 455 Lux .22LR - Kikkert innstilling.


Kråkejegern

Recommended Posts

Har skutt inn rifla innendørs på 15m hold med støtte. Hull i hull på blinken. Men så kommer problemet mitt: Hvordan knepper jeg når jeg skal skyte på lengre avstander? For skyter jeg på 50m og ca 100m treffer jeg under målet. (Hvor mye vet jeg desverre ikke siden det var kråker jeg skjøt mot.)

 

Har en Aspect "billig-kikkert" 4x35. På den står det da at 1 knepp på 100 yards endrer treffpunkt med 1/4 tomme. Dette vil da i praksis si 1 knepp på 100m = 6.94mm endring av treffpunkt.

 

Det jeg skulle like å vite er om det er noen sammenheng her slik at jeg kan tenke ut avstand fra 15m -> 100m = bestemt antall knepp?

 

Så et anna viktig element: På kikkertskruen står det en pil ("Anti Clockwise") "Up". Jeg vet at på et diopter sikte er det treffpunktet man flytter opp ved et knepp opp. Slik jeg tolker det i bruksanvisningen må det da altså være motsatt med min kikkert, at det er siktet man flytter mot treffpunktet. Siden det står på engelsk "To raise the point of impact, turn the elevation screw clockwise. (Det blir da motsatt av pilen som peker retning UP).

 

Håper noen kan hjelpe meg.

Link to comment
Share on other sites

H!

 

Min CZ 452 Style ZKM 2E .22 (med demper, type moi), med billig kikkert og billig montasje, "standard":

Skutt inn på 60 meter, går i null på 30 meter, 14 cm under på 100 meter. 6 cm på 80 meter. Dette er overraskende likt for flere merker ammo, type standard hastighet.

 

V.

Link to comment
Share on other sites

Med .22lr er nok dette noe du må leve med. På hold ut over "point blank" må du nok være erfaren på avstandsbedømming, evt ha avstandsmåler for å være sikker på treff. Selv om jeg skjøt noen skudd i min 452, ble jeg aldri god nok til dette. Mange skudd gikk da litt på gefylen, holde 5 eller 10 cm over?

Det beste du kan gjøre om du skal strekke holdet på kråkejakt, er å skyte inn på den avstanden du har et åte. Husk også å holde mot vinden. På 100m er det ikke rare vindpustet som skal til for å flytte treffpunkt 5cm til siden.

Du får sikkert noen bedre tips etterhvert her, det er mange som er racere på .22lr her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske enkelt skal du se ;)

Lagde denne i full fart:

330b3o3.jpg

 

Her ser vi hva vkli beskrev. Kulebanen (rødt) er nokså krum hos en .22LR. Altså, når kulebanen møter siktelinjen for første gang har vi kommet 30m. Videre vil kulen fortsette oppover, men så begynne å falle og den treffer siktelinjen igjen på 60m.

Etter 60m, vil kula bare fortsette å synke, og ligger 14 cm under på 100m. MEn man kan jo stille siktet på 100m, da ser det slik ut:

 

21aempu.jpg

 

Er usikker på hvor langt kula har kommet når den treffer siktelinja første gangen, har derfor ikke skrevet noe verdi der.

SKjønner du ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk! Den var fin. Før jeg las posten, fortalte jeg til kona at siden kula går i en slakk bue, må der jo være to avstander hvor man "skyter blink".

 

Jeg antar at kulebaner er symmetrisk kurve? Uansett så får jeg sjekke ut litt hvordan kulebanen til min rifle med std ammo er.

Siden mitt sikte er innstillt på 15m innendørsskyting skulle vel det bety at den skulle treffe ganske bra på kanskje 80m hold da?

 

Kanskje noen vet om det er forskjell på vanlig .22lr ammo og .22lr sub-sonic kuler?

 

Vet noen om hvis jeg skifter til magnum (.22wmr), om jeg får anna kulebane, evt mer treffsikker på avstander over 100m?

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

...pluss til Vendetta for god innsats!

 

Symmetrisk? Spørs hva du mener... er vel gjerne en parabel.

 

Generelt; høyere hastighet gir mindre krum kulebane.

 

Hvis du planlegger å teste .22wmr i din .22LR, foreslår jeg at du kjøper den minste tilgjengelige pakken! :D

Link to comment
Share on other sites

Subsonic betyr at kula går under lydens hastighet, altså under 330 m/s. Disse kulene smeller mindre enn Supersonic kulene som da er kuler som går over lydens hastighet. Dette fordi de bryter lydmuren (skal ikke gå nærmere inn på dette). Har du en lyddemper på salongrifla de, vil rifla være nesten helt lydløs om du skyter med subsonic ammo. Noe å tenke på om du skal skyte kråker, hvor de ofte sitter flere sammen og du har muligheten til å skyte flere enn èn kråke, uten at resten stikker av.

 

22wmr er en tyngre kule og går en del fortere rundt 600 m/s. Dette gjør at den skyter en del flatere og er noe mer presis. Og ikke minst, mindre utsatt for vind.

 

Men .22LR er et ypperlig kaliber for trening hvor du kan skyte maaange skudd for en billig penge. Alle bør ha en .22LR i våpenskapet sitt etter min mening. Skal du først ha noe som presterer litt bedre enn en .22LR, ville jeg heller gått for en .223 eller noe lignende.

 

20frl1c.jpg

 

.22wmr til høyre. Den har litt lengre hylse og tyngre kule, som sagt. Diameteren på hylsa og kula er den samme.

Link to comment
Share on other sites

Supert, jeg blir klokere og klokere. Fint at dere er tålmodig og gidder svare. :)

 

455 kan skifte løpet ja til 17HMR og .22WMR, og løpet koster bare 1590,- og jeg har innvilget tillatelse siden jeg slengte på en søknad for anna løp.

 

Men går sub-sonic kuler saktere da enn vanlig ammo...? Jeg trodde de gikk like fort jeg, men at noe med strømlinjen eller noe sånt, hindret "piske-lyden" når kula bryter lydmuren... Vel uansett, kråkene er ganske på alerten her... Og de tar av selv om jeg bruker A-tec "billig-demper" og sub-sonic kuler.... Selv når jeg skyter etter de i trær. Går de på bakken smeller det jo i treffet med bakken og da er de borte noen timer, hehe. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan vel egentlig si det slik at subsonic ammo er vanlig ammo når det kommer til .22LR. Vanlig med subsonic ammo i .22LR ;) Grunnen til denne "piskelyden" skal jeg prøve å forklare: Når en kule flyr gjennom luften har den trykkbølger rundt seg. Disse bølgene bever seg i lydens hastighet. Når kula "tar innpå" disse bølgene vil disse bølgene "henge litt etter" og danne en "kjegle" bak kula som trekker seg sammen og blir spissere ettersom kula akselerer. Til slutt vil dette bli til en eneste trykkbølge når kula har nådd lydens hastighet. Denne trykkbølga oppfatter vi som et smell. Veldig forenklet forklart og sikkert håpløst å forstå, men søk litt på nettet om du ønsker utdypning

 

.17HMR er mer flattskytende enn .22WMR. Kula er mindre, og går fortere. Perfekt til kråker :D

 

Noen steder er kråkene veldig skye. Her er de nærmest tamme, men letter merkelig nok når jeg smeller av en kule i .308win :roll:

 

Der har du rett, bbdg, my bad :oops: 5,74mm på .22LR og 6,15mm på .22WMR (maksimale mål) om jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

17HMR blir nok uaktuelt.. Da må jeg slenge inn søknad til nye 860 kroner. 22wmr har jeg innvilget søknad på.. Funker bra også på opptil Revs størrelse sa forhandleren på ABC Fritid på Lade. Men da må jeg investere i en dyrere demper til ca 1500 kroner. Så det blir først til våren tenker jeg. Har ikke lov å jakte ennå egentlig. Har våpenkort for baneskyting. Tar jegerprøva til våren.

 

Men hva med innstilling på kikkerten min, leste dere hva jeg skrev der? vanskelig engelsk brukerveiledning... Når jeg stilte inn siktet måtte jeg flytte treffpunktet mot venstre. Samlingen lå pent til høyre for blinken. 38 knepp mot venstre fungerte bra. Så sidelengs innstilling er tydligvis treffpunktet man flytter med pilens retning på stille-skruen på kikkerten. Er veldig usikker på om det er treffpunktet man flytter opp ved å kneppe "up" på skruen. Det er klart dette finner jeg ut av med utprøvning. Men det som jeg tenker på er om det er lurt å stille inn kikkerten på 60m slik Vkil gjorde. Da hadde han treff på 30m også. Da kan man jo ut i fra de to avstandene finne ut hvor mange knepp opp man må ha for å komme ned på 15m igjen, hvor mange knepp ned man må for innstilling på 45m, og hvor mange knepp man må igjen opp for å treffe på 100m.

 

En tanke som slår meg er jo hvordan produsenten av et kikkertsikte kan si at 1knepp på 100 yards flytter treffpunktet 1/4 tomme, på 200 yards 1/2 tomme, etc.... De vet jo ikke hva slags våpen og hvilken kulebane våpnet har.... (Her avslører jeg sikkert hvor "noob" jeg er) :oops:

 

Tar man innstillingen til Vkil da, som treffer 14cm under siktet på 100m. Da skulle man med mitt sikte skru 140mm/6.94mm (pr knepp100m) = 20.17 knepp... altså 20 knepp opp. Tenker jeg riktig da tro?

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er kikkertsiktet som stilles 1/4MOA på 100 yards. Dette tilsvarer 7,3mm på 100 meter. De 6,94mm du har fått oppgitt er på 100 yards.

 

Altså, uavhengig av kule og kaliber, vil du flytte treffpunktet 7,3mm opp dersom du knepper 1 klikk opp. Du stiller alltid kula! Hvis du har ammunisjon som sprer på 5cm @100m på 3 skudd, vil du merke lite til de 7,3mm som du stilte opp. Men hvis du skyter 3 nye skudd vil denne samlinga ligge 7,3 mm lengre opp enn den forrige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husk at det er kikkertsiktet som stilles 1/4" på 100 yards. Dette tilsvarer 7,3mm på 100 meter. De 6,94mm du har fått oppgitt er på 100 yards..

 

Nei det er ikke riktig. en tomme er 2.54cm, 1/4 tomme er 6.35mm, men på 100 yards (91.44m). Omregnet blir det 6.94 mm på 100m. Hvis jeg ikke regnet feil da...

Link to comment
Share on other sites

Siktet ditt justeres 1/4 MOA (minute of angle) på 100 yards ved ett klikk. Altså, 1/4 bueminutt på 100 yards.

Ett bueminutt er 1/60 grad og tilsvarer 29,0888204563425mm på 100m.

 

29,0888204563425/4 = 7,27......mm. Dette runder vi opp til 7,3 for å gjøre det enklet.

 

Jeg tok en liten snarvei som sikkert forvirra deg litt i forrige innlegg. Beklager, er ikke meninga å forvirre deg. Det virker som du er litt ny på dette med vinkelmål, så anbefaler jeg deg å lese denne tråden om du er virkelig interisert :D : viewtopic.php?f=43&t=389

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg slenge inn søknad til nye 860 kroner.

 

Denne summen betales bare på første våpen. Neste søknad er vel på 430kr.

 

https://www.politi.no/tjenester/vapen/Tema_491.xhtml

Gebyr for innvilga søknadGebyret som du betalar for innvilga våpensøknad følgjer satsane for rettsgebyr. Første gong du søkjer betalar du fullt gebyr (100 %), neste gong halvt gebyr (50 %). For søknad om ein våpendel betalar du kvart gebyr (25 %). Gebyret skal betalast til det politidistriktet der du søkjer om våpen. Har du spørsmål i samband med våpensøknad, ring 02800 og spør etter våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg slenge inn søknad til nye 860 kroner.

 

Denne summen betales bare på første våpen. Neste søknad er vel på 430kr.

 

https://www.politi.no/tjenester/vapen/Tema_491.xhtml

Gebyr for innvilga søknadGebyret som du betalar for innvilga våpensøknad følgjer satsane for rettsgebyr. Første gong du søkjer betalar du fullt gebyr (100 %), neste gong halvt gebyr (50 %). For søknad om ein våpendel betalar du kvart gebyr (25 %). Gebyret skal betalast til det politidistriktet der du søkjer om våpen. Har du spørsmål i samband med våpensøknad, ring 02800 og spør etter våpenkontoret.

Gebyret er som nevnt her 1/1 rettsgebry (som for tiden er 860kr), så tingen er som følger:

1/1 rettsgebyr for å komme inn i systemet / få første våpenkort (860kr i dag). Dette er ett engangsgebyr.

1/2 rettsgebyr for alle påfølgende våpen søknader (430kr i dag). Om en ikke har blitt fradømt våpena, så gjelder dette for resten av livet.

1/4 rettsgebyr for våpendel (215kr i dag). Løp går under våpendel.

 

I tillegg er det slik at man i prinsippet kan levere så mange våpensøknader/søknader på våpendel ved samme anledning som man måtte ønske, da rettsgebyret betales per gang, og ikke per søknad. Dette medfører at en betaler 215kr for en eller flere søknader om våpendel (løp etc), eller om man søker på en rifle + en våpendel. Så betaler man kun det største gebyret (430kr).

 

Tilbake til siktet ditt.

For å gjøre tingene enklere, regner vi 1/4" klikk på 100yards. Til ca7mm på 100m. D.v.s. En treffpunkt endring på ca7mm ved skyting på 100m.

Merk at dette er det samme som ca3.5mm på 50m, og ca14mm på 200m. 1 klikk flytter altså treffpunktet i forskjelligt antall mm, alt etter distansen man skyter på. Dette da det man gjør når man stiller siktet, er å endre en vinkel/tenkt linje, i grader i forhold til løpet (står nevnt i en tidligere post i tråden). Og ikke i mm. tommer og mm kommer først til uttrykk når en måler treffpunkt endringen på aktuell avstand.

Forøvrig er up (opp) på ett kikkertsikte alltid at treffpunktet flytter seg opp (samme med venstre/høyre).

 

I praksis vill det si, at hvert klikk på ditt sikte. Flytter treffpunktet 1.75mm ved skyting på 25m. Så når man ligger 17.5mm feil på 25m, blir det omtrent 10 klikk i rettning mot det stedet en siktet på. Samtidig vil en feil på 17.5mm ved skyting på 50m, gi ca 5 klikk. Og på 100m vil 17.5mm bli mellom 2 og 3 klikk (man går for det som treffer nærmest av de to).

 

 

Kulebane, sub amo er seriøst krumbane amo. Og i prinsippet er skyting utover 60-65m ikke det enkleste med sub amo i 22lr (jeg sier ikke at det er umulig).

 

Grunnen er at om man har innskutt våpenet på 70m, og kråka sitter på 85m. Så bommer en på hele kråka, så krum er kulebana på de avstandene med sub 22lr.

med høyhastighets amo, er saken noe bedre (ikke stinger) rem high velocity, cci tilsvarende. Gir betydelige fordeler i avstandsintervallet 70-100m, kontra sub amo.

 

Jeg bruker nå konsekvent sub amo i min 22lr, og begrenser meg normalt til hold under 65m med den (innskutt på 50m). Da ligger treffpunktet ca innenfor en kråke hele veien. Men jeg har en 17hmr til kråkejakt fra 30-110m.

 

Når dette er sakt, jeg skyter på blink med min 22lr og sub amo. På avstander opp til 200m (lett), men dette er kjente avstander og mål som står stille. Morsomst er det når det er storviltprøve, og en tar seg en treningsrunde med salongen, og det eneste folk hører, er klaska i skiva på 100m.

Jeg har også skutt måse på avstander opp til 220m i vindstilla med 17hmr, men da er det noe lotto der også. Da 17hmr er ett rett på kaliber fra 15-110m ved innskyting på 100m, etter det så må man begynne å tenke krumbane der også (22wmr er ikke så ulikt 17hmr).

 

Wow, enda er det litt til, demperen.

Du sa du hadde en "billig" demper fra A-Tec, for det første så finnes det ikke "billig" dempere fra den produsenten (selv om du kan ha fått kjøpe en demper til knall pris). Jeg antar at du har en CMM4 Rimfire, og dette er en av de beste på markede. Og den er beregnet å brukes på kalibre opp til 22wmr.

Selv har jeg en eldre CMM6 rimfire på min 17hmr, og der har jeg lagt til 2 moduler for å få nok demping for mitt formål. Så jeg antar at ett par tre ekstra moduler hadde vært tingen på cmm4 rimfire også (kjøp en ekstra demper på xxl, og stjel moduler). Dempingen blir ikke ulik den du har i dag, med high velocity amo i 22lr med demper montert (den demperen tåler det helt fint, da den er laget for slik bruk).

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode, og utfyllende svar. Her er det bare å studere krumbaner for forskjellige kallibre, og skyte masse for å øve inn siktet mitt.

 

Demperen min koster faktisk bare 550 kroner. Det står ikke noe om modell navn. Bare om den er for .22 eller .17 kalliber. Forstod det slik på selgeren i ABCfritid.no på Lade at oppgradering til anna modell for 22 magnum var påkrevd.

 

Men ut fra svarene her, virker det som at jeg bør gå for .17hmr kalliber. :)

 

Kråkejegern.

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebana i dag. Ordnet meg en skive på 100m og en skive på 60m.

 

Kikkerten var innstillt på 15m hold. Etter 5 skudd på 60m havnet samlingen ca 5cm under senter. Med 10 knepp opp før en ny 5-skudd serie, havnet en ok samling i senterområdet. Det så ikke ut til at å montere demper på endret treffpunkt i særlig grad.

 

Så byttet jeg til subsonic 22lr ammo på 60m skiva. Samlingen havnet ca 5 cm under senter. Så igjen med 10 knepp opp flyttet jeg samlingen til der samlingen med std 22lr ammo lå.

 

På 100m måtte jeg sikte ca 14cm over senter, og traff ganske godt høydemessig. Jeg la ikke vekt på å sikte sentrert i sideretningene siden jeg skøt på en hvit pappbit, så skuddene lå på en fin horisontal linje med en 10-12cm mellom yttertreffene.

 

Subsoniske skudd dempet lydmursmellet, med selv om jeg skyter mot himmelen er det langt fra lydløst...

 

8) Kjempeartig!

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Det første og enkleste du kan prøve ut er å kjøpe CCI Stinger i .22LR. Da trenger du ikke investere i nytt løp (foreløpig). Med en utgangshastighet på 1640fps er du ikke langt unna .22wmr maxi-mag som har 1875 fps. For kråkejakt, hvor .22LR er lovlig, ville jeg prøvd ut denne løsningen først.

 

Uansett er du nødt til å dra et sted hvor du kan skyte inn på ulike avstander. Husk notisbok for å notere hvordan du må skru med ulik ammo på ulike avstander.

Link to comment
Share on other sites

Var innendørsskyting i dag. 15 m hold. Jeg skaut med siktet innstillt på treff i blinken på 60m. (Lørdagens innstilling.)

 

Det som overrasket meg var at alle samlingene la seg 2 cm over :shock: siktet. I flg Vendetta sin figur med en parabel som kulelinje skulle vel man tro kulen var på veg oppover på et så kort hold, og muligens krysse siktelinjen på 30m stige videre mot sitt toppunkt og være på veg ned over og krysse igjen siktelinja på 60m. :roll:

 

(Den eneste forklaringen jeg ser på dette er at kula går i en mye krummere bane enn jeg hadde trodd, og at toppen kanskje ligger på en 30m hold, og at den er dalende etter dette. Kanskje nullpkt fra først av var 15m og 45m. Så gikk kula under siktet lørdag på 60m hold. Så stilte jeg 20 knepp opp. (I praksis senker siktelinja og da vil jo treff etter siktet på 15m treffe over siktet. :P )

 

Har rifla mi så mye krummere kulebane med std ammo, enn rifla til Vkil? :?

 

Håper fortsatt folk leser denne tråden. :D

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Alt spørs på kva avstand rifla di er skutt inn, avstanden mellom senter på løpet og senter på kikkert, så siktelinja og kulebana krysser på forskjellige punkt etter dei variablene der. :)

 

Du må rett å slett skritte opp 10 meter, 10 meter, 10 meter, osv opp til feks 100 meter, og skyte 3 eller 5 skudds samlinger, for å vite sikkert kva kulebane rifla di har.. Alt er mulig å rekne seg ut til, og få info utav, hvis du bruker program å simulere med, men då er det ein del forskjellige variabler du må vite med sikkerheit, for å få det nøyaktig nok. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at kulebaner er symmetrisk kurve?

 

Ja, dette er tilfelle om du skyter i vakum. Men, på grunn av luftmotstanden blir topp-punktet på kulebanen forskjøvet i retning av innskytningspunktet. - Dette vil du se tydeligst i Vendettas tegning nummer 2, selv om fenomenet også gjør seg gjeldende i tegning nummer 1: asymmetrien kommer ikke tydelig frem, skjønt den er der, dette på grunn av de små avstandene som er involvert. Overdriver vi enhetene på y-aksen, slik at høydedimensjonen i buen blir aksentuert i tegning nummer 1, ville det synliggjøre et forskjøvet topp-punkt mot høyre slik som i kurve nummer 2.

 

Om man leker med en god ballistikk kalkulator, som f.eks Normas, kommer disse fenomene tydelig frem grafisk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å finne ut kulebana slik du sier må jeg visst nok gjøre ja. Men der er et jævla tjern mellom 10 - 60m på skytebana vår.... :lol: Så jeg fikk bare testa på 60m og 100m lørdag, og 15m i dag.

 

Men det gir jo mening at når rifla var innskutt på 15m, og jeg skal skyte på 60m så knepper jeg 20 knepp opp. (Da flytter jeg jo treffpunktet opp på skiva om jeg fortsatt befant meg på 15m hold.)

 

Det jeg stusser over er vel egentlig hvor mitt nærmeste nullpkt i siktelinja er, siden den lengst unna må være 60m siden jeg skyter i blink på det holdet nå. Skulle vel være på et sted mellom 1 og 10 m den da? :(

 

Jeg skjønte vel ikke helt variabelen høyde mellom løp og kikkert, og hvordan det spiller inn.

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

I tillegg så har også kulevekta ( stort sett lite som skiller .22 LR ammunisjon ) og utgangshastigheita/løpslengda også med å bestemme kulebanen..

Så skal du finne ut korleis kulebanen er 100 % så er det litt arbeid som skal til, men det er greitt å vite nøyaktig, på eit sånt våpen. Skal du skyte ein fugl på 80 meter, når rifla er skutt inn på 50, så er det alltid vesentlig å finne nøyaktig kulebbane/kulefall, for å få treff på første forsøk. :)

Link to comment
Share on other sites

Nja, gøy arbeid er det.

 

Sett skiver for hver 10. meter frem til 100 meter eller lengre. Kommer an på din maks avstand.

Still siktet på 50m (eller den avstanden du skyter mest på). Skyt så på de andre skivene så ser du hvor mye over/under du treffer på de forskjellige avstandene. Da har du dannet et greit bilde av kulebanen fra 10-100 meter :)

Link to comment
Share on other sites

hei kråkejegeren . det med når kula går i null (kula krysser siktelinja ) avhenger av blandt annet hvor langt over løpet siktet er. om siktelinjen (linjen fra øyet ditt,gjennom siktet og midt i målet) er 4 cm eller 2 cm vil kula krysse denne linjen på ca 13cm for 4 cm høyde på siktet og ca 7 m med 2 cm høyde.

gå inn på http://www.norma.cc/default.asp?Lang=1# og klikk på ballistikk og dereter på metrisk så får du mange kuler og kaliber å se på og leke med der :)

skaut ei kråke i helga. brukte da stinger. avstand rundt 80m . insiktet på 60. sikta da en kroppshøyde over og da sto fjærskyen,. men trening trengs til å mestre avstander. er selv alt for dårlig på slikt. trener litt på det med å bedømme avstander og så måle de opp etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Var innendørsskyting i dag. 15 m hold. Jeg skaut med siktet innstillt på treff i blinken på 60m. (Lørdagens innstilling.)

 

Det som overrasket meg var at alle samlingene la seg 2 cm over :shock: siktet. I flg Vendetta sin figur med en parabel som kulelinje skulle vel man tro kulen var på veg oppover på et så kort hold, og muligens krysse siktelinjen på 30m stige videre mot sitt toppunkt og være på veg ned over og krysse igjen siktelinja på 60m. :roll:

 

(Den eneste forklaringen jeg ser på dette er at kula går i en mye krummere bane enn jeg hadde trodd, og at toppen kanskje ligger på en 30m hold, og at den er dalende etter dette. Kanskje nullpkt fra først av var 15m og 45m. Så gikk kula under siktet lørdag på 60m hold. Så stilte jeg 20 knepp opp. (I praksis senker siktelinja og da vil jo treff etter siktet på 15m treffe over siktet. :P )

 

Har rifla mi så mye krummere kulebane med std ammo, enn rifla til Vkil? :?

 

Håper fortsatt folk leser denne tråden. :D

 

Kråkejegern

 

Tror du har missforstått tegninga. Kula stiger aldri, kan bare se slik ut i fra tegninga. HVis du roterer skjemaet blir det mer riktig. Sikte linja går skrått nedover. Og kulebanen går ut i 0 og synker derfra.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har missforstått tegninga. Kula stiger aldri, kan bare se slik ut i fra tegninga. HVis du roterer skjemaet blir det mer riktig. Sikte linja går skrått nedover. Og kulebanen går ut i 0 og synker derfra.

 

Dette er ikke riktig!

 

Du har forstått tegningen riktig, Kråka, men den er ikke en beretning av eksakte verdier, mer en prinsippskisse for hvordan det er i teorien.

 

I mitt tilfelle, med std ammo, ligger topp-punktet på ca 50 meter, når innskutt på 60 meter. Kula stiger jevnt fra (0) 30 - 40 meter, før den begynner å stupe på ca 50 meter.

Kulebanen er som jeg nevnte en parabel, hvilket i praksis betyr at kula stiger sakte, men stuper fort (og fortere)!

 

Alles Gut! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du planlegger å teste .22wmr i din .22LR, foreslår jeg at du kjøper den minste tilgjengelige pakken!

 

 

Slik jeg tolket den, mente han at han ville valgt løpet med minst kule, og høyest fart... Altså 17hmr foran .22wmr.

 

Og ja Chris 3103, CZ 455 kan ha 3 løp, 3 forskjellige kalliber uten å skifte kammeret.

 

Jeg takker for svar. Skal sjekke de forskjellige linkene. Dette er jammen vanskelig teori. :|

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Du mener vel tre forskjellige løp, med 3 forskjellige kammer vel? :shock:

 

P.s En kule stiger aldri etter at den har forlatt munningen. (punktum). :wink:

Vi vinkler alltid løpet oppover (i varierende grad), for å "lobbe" kula dit vi ønsker (treffpunkt).

 

Eller man kan si at vi sikter inn krysset i siktet dit vi vill treffe, for så å skru løpet opp, ned, og sideveis til kula lander der vi sikter. (ja jeg vet at vi rgrntlig flytter siktelinjen gjennom siktet, men i praksis er det løpet som flytter på seg i forhold til horisontalplanet 8) ).

 

Så man kan si at når en sikter (skytter) rett frem, så peker en allerede rifla litt oppover.

 

Variasjoner ligger i kulebane (hvor krum den er), innskytingsavstand, og høyde på siktelinjens utgangspunkt i forhold til løpets senterlinje.

 

Det geniale med t.d. 17hmr, er at den har såpas lite kruming (fall) de første 100m. At man som oftest havner svært nær siktelinjen, hele veien ut til ett lite stykke forbi innskytningsavstand (om den ikke er over 100m). Noe som igjen betyr at jeg sikter rett på på alt fra 105m og ned, som igjen betyr at jeg sparer tid på å vurdere treffpunkt (uten om å ta hensyn til vind da). Noe som igjen betyr at ofte jeg får bedre tid til å felle viltet (før rakkerne flyr sin vei), ved at jeg kan konsentrere meg mer på gode avtrekk, enn hvor det forbaska krysset skal ligge på 85m (med 17hmr er det midt i, done deal).

 

Av samme grunn, setter jeg normalt klare grenser for maks avstand jeg jakter med 22lr (bruker konsekvent sub amo, og holder meg innenfor ca65m). Så jeg velger våpen/kaliber etter hvor og hva jeg skal jakte på, selv om jeg skal inrømme at det ikke var slik før. Da ble 22lr og high velocity amo brukt, ut til knappe 150m (men jeg ble lei av å gjette, selv om jeg som oftest brukte sjø som bakgrunn).

Link to comment
Share on other sites

P.s En kule stiger aldri etter at den har forlatt munningen. (punktum). :wink:

Vi vinkler alltid løpet oppover (i varierende grad), for å "lobbe" kula dit vi ønsker (treffpunkt).

 

Vi er jo alle enige her, er det nødvendig å skape så mye forvirring for en som er ute etter basiskunnskap om "skyting"?!

 

Ving'en: hvordan kan du snakke om horisontalplanet og vinkling av løpet i samme setning, og samtidig si at kula aldri stiger etter at den har forlatt munningen. (punktum) punktum!? :-)

 

Den kan jo du også svare på, bbdg ?

 

Kråkejegern: du må også huske å beregne treffpunktsendringer som skyldes temperatur, luftfuktighet, jordas rotasjon, samt hildringseffekt i henhold til sollys! Eller ?

 

Jeg forstår det slik at vi er enig!

Link to comment
Share on other sites

Nei, vingmuttern, det e samme kammer slik. Du skifte berre ut løpet. Berre sjekk den videon her:

 

Å ditte med kulebane, å greier, jordas rotasjon etc etc... Ej blir berre mær å mær forvirra... Men det e interessant å lese alle bidrag i debatten.

 

Skal nok bli kjent med kulebana til både 22lr og 17hmr når ej får det løpet montert. Skal sette opp skive på hver 10m mellom 0-100m.

 

Men desverre så he ej kun klart å knerte ei kråke så langt... og det va med butikkinnstillinga... 40m hold... Måtte bort å ta et avlivingsskudd. :(

 

Kråkejegern (bombom) :)

Link to comment
Share on other sites

Bor tett ved fjæra. En god del ender som dykker etter mat rett utenfor her. Måkene blander seg inn i flokkene og stjeler maten de kommer opp med. På ca 70m hold tok jeg en av de glupske jævlene rett etter han hadde stjålet seg en matbit, i siktet. Fikk brystet hans rett i mot, sikta og skaut. Støtta handa mot balkongdøra, og hvilte salongen på tommelen etter reima. Sakte avtrekk, og pang... Måken lå med vingene brettet ut og nebbet under vann. Endene stakkars... i full panikk utover fjorden.

 

Det rare var at jeg var sikker på at jeg bomma i det jeg så gjennom kikkerten et slags skum/plask bak/over måken. Men måken ble som sagt liggende og flyte... 8) Antar at kula gikk gjennom fuglen? :twisted:

 

Deilig å få et skikkelig treff på det som jeg synes er grensen på skuddhold nede ved sjøen hvor det blåser litt hele tiden.

 

Kråke(måke)jegern

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...