Jump to content

sikte til toppjakt og skumringsjakt


Rexronny

Recommended Posts

Poacher :!::!:

 

Hei og velkommen til kammeret.

 

 

Viss du ser oppe til høyre så står de søk, så bare prøver du deg litt frem :arrow:

search.php?keywords=skumring+optikk&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

 

 

Bare overse sånne " grinebittere ";) De bare begynner og bli lei folk som stiller samme spørsmålet oppatt og oppatt, tror de har blitt spurt 2-4 ganger bare idag;)

Men siden du er ny så kunne ikke du vite de:)

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv Zeiss 6-24x56 med retikkel 43 (opplyst Mildot) til noenlunde samme formål.

Tynt kors for presis skyting på små mål/lange avstander,mulighet til å skru opp forstørrelsen i godt lys,og opplyst retikkel når det tynne korset forsvinner forholdsvis tidlig i skumring.

Utvendige,pålitelige tårn for justering for skyting på forskjellige avstander.

Osv...

 

Du skriver ikke noe om prisklasse,men skumringsegenskaper og pris henger nok sammen...

Kan anbefale dette siktet utifra egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du gjør og ikke gjør, så "må" du velge et sikte med lys i retikkelet. Dette er et uvurderlig godt hjelpemidddel da mørket begnner å falle på, eller om du er så tidlig ute, at dagslyset begynner å komme om noen få strakser. Og jeg ville ikke valgt noe under x50 i lysåpning + at jeg ville hatt mest mulig forstørrelse mtp. toppjakta. Etter det lille jeg har testa, så duger mitt sikte/retikkel til toppjakt på moderat avstand, men det finnes et hav av bedre sikter mtp. toppjakt som innebærer veldig små blinker, på forholdsvis langt hold....som noen skyter på. Men det funker veldig bra til skumringsjakt ved f.eks fullmåne osv., for dem som måtte ønske det.

 

Jeg har ikke råd til å henge med på "Pengegaloppen" her inne, så jeg kjøpte meg et 2.5-10x50 m/lys på Jahtijakt til 998,- i 2008. Det siktet er utrolig godt + at retikkelet er veldig godt, og jeg kan fortsatt skyte trygt i ca. 10-15 min. etter at jeg ikke ser mer med bare øya....men det er en situasjon jeg ikke er spesielt fornøyd med....med mindre det er på morran, så jeg kan finne igjen viltet etter kort tid. Jeg skyter av prinsipp ikke hvis det er få minutter igjen til at det blir vanskelig å finne igjen påskutt vilt. Dette er jo fordi jeg ikke har med meg noen hund på jakt.

 

Jeg rakker ikke ned på kvalitetssikter så er det sagt, men jeg må følge lommeboka hvis jeg og familien skal ha mat i magen, og tak over huet, og jeg har til gode å drite på draget så langt....håper virkelig det fortsetter, men en dag er vel flaksen slutt for meg også... 8)

Dette siktet er krystallklart, og presist. Siktet har en krystallklar bakdel, og det er at det er 1/4" på 100 meter. Hadde definitivt vært bedre med et mm sikte, for da blir det enklere å skru seg inn, uten å måtte vri de små grå...

 

En bekjent som skyter alt som er av jaktfelt + at han da naturligvis er veldig kresen på kvalitet, sa at dette var et veldig bra og krystallklart kikkertsikte, men hadde for tykt retikkel til at man kan hevde seg i toppen på konkurranser. Men til jakt er det jo toppers. Han ble "bittelitt" paff da jeg sa hvor jeg hadde kjøpt det, og hvor mye det kosta :mrgreen:

 

Ønsker deg lykke til med valget. Det er mange her inne som har mer kompetanse enn meg, så jeg snakker bare utifra det jeg sjøl synes om mitt sikte.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du gjør og ikke gjør, så "må" du velge et sikte med lys i retikkelet.
Dette er noe jeg er fullstendig uenig i. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har skrevet dette. Det er først når oprisk kvalitet er topp, at man har noe igjen for å bruke penger på lysretikkel.

 

 

så jeg kjøpte meg et 2.5-10x50 m/lys på Jahtijakt til 998,- i 2008. Det siktet er utrolig godt + at retikkelet er veldig godt, og jeg kan fortsatt skyte trygt i ca. 10-15 min.
Da var du så heldig, at du fikk tak i det eneste jathi-jakt siktet som fungerer.
Link to comment
Share on other sites

 

så jeg kjøpte meg et 2.5-10x50 m/lys på Jahtijakt til 998,- i 2008. Det siktet er utrolig godt + at retikkelet er veldig godt, og jeg kan fortsatt skyte trygt i ca. 10-15 min.
Da var du så heldig, at du fikk tak i det eneste jathi-jakt siktet som fungerer.

 

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Bra jeg for en gangs skyld hadde flaks med noe også da 8)

Jeg veit at man kan få et bedre sikte enn mitt til 3-5000,- men jeg har ikke engang 2000,- å bruke på et sikte. Så det stopper seg elegant av seg sjøl.

 

Merkelig at det er en god del her inne av dem som har avanserte og dyre kikkerter som anbefaler lys i retikkelet da men... I rest my case.

You do as you wish.

 

Uansett lykke til 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke råd til å henge med på "Pengegaloppen" her inne, så jeg kjøpte meg et 2.5-10x50 m/lys på Jahtijakt til 998,- i 2008. Det siktet er utrolig godt + at retikkelet er veldig godt,

 

Det er stor forskjell på å , trave og galoppere.

 

For å være helt ærlig, ikke bruk dette siktet til storviltjakt, det grenser mot uaktsomhet.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge jeg treffer alt annet, så må det vel bare komme an på min egen prestasjon, og ikke kikkertsiktet om jeg skal treffe en elg :wink:

 

Siktet mitt har oppført seg helt upåklagelig i all slags møkkavær. Værken dugger eller er uklart + at lysdotten er upåklagelig behagelig. Så jeg tviler meget sterkt på om jeg hadde skutt bedre med en Zeiss til 15.000,-

 

Men jeg veit jo at min kikkert ikke vil være så bra som dyrere kikkerter, men det finner jeg jo ut da jeg er på banen om jeg kan stole på siktet eller ikke, så du trenger neppe å "ringe noah"...he he he.

 

Så lenge jeg veit at utstyret mitt duger i massevis til min jaktform, så drar ikke jeg plastkort for å kunne legge 2-3.000,- til i en "bedre" kikkert 8)

Link to comment
Share on other sites

Kenneth32,

 

Som et litt OT spørsmål (men som jeg finner veldig kjekt) hvor langt ut kan du se kulehullene i blinken med det siktet ditt?

 

Uansett så er det jo ingen vits i å bytte når en er fornøyd, og ihvertfall ikke noen vits å drive å fortelle folk hvor dårlige sikter de har.. JEg har hatt mye av både Tasco og Bushnell og "JaktOptik" og et par jeg ikke husker hva var. Felles for alle er at de virka.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at det er en god del her inne av dem som har avanserte og dyre kikkerter som anbefaler lys i retikkelet da men...
lys er bra, men bare i de avanserte dyre kikkertene.

 

 

Det trur jeg ikke du er istand til å vite, siden du antageligvis aldri kunne tenkt deg å glane i en billig "kinakikkert" i en jaktsituasjon :lol:

Link to comment
Share on other sites

M67: Jeg antar det ikke er meg du refererer til ang. å fortelle folk hvor dårlige sikter dem har, så den er grei.

 

Men når det gjelder spm. "om på hvor lang avstand jeg kan se kulehulla i skiva" med papprullen min på 2,5-10x50 som ble rulla i Kina...? Hm, hva skal jeg svare på noe sånt'a tru.....

Jeg har faktisk ikke sjekka det, for det spiller null rolle for meg, siden det er elektronikk på banen, eller evt. noen i anvisergrava.....og jeg vil tru det spiller ca. null rolle for ca. 90% av alle som jakter.

 

(Hvis du sikter til at man skal se eksakt hvor på et dyr man treffer, så har du så mye pels i kikkerten at du mister oversikten. Og man ser stort sett reaksjonen på et dyr etter skuddet er avfyrt.)

 

Men jeg har lyst til å stille et motspm.: hvor langt ut ser du med f.eks en kikkert på 10x50 som heter Zeiss, Bushnell, Monarch, Meopta osv. ?

 

Jeg vil tru at du ikke ser sååå hinsides mye bedre enn det jeg gjør i min kinakikkert, at det er verdt mellomlegget fra min kikkert, og til den kikkerten du måtte ha/eller ha lyst på.

 

Som jeg skreiv et stykke oppi her, så er jeg fullstendig klar over at kikkerten min aldri kan få blitt så god som f.eks Zeiss osv., men at min kinakikkert duger i massevis til mitt bruk, og generelt normalt bruk. Er jeg på banen, så skyter jeg på 100 meter(har testa på 200 meter også, men da bare forla jeg siktepunktet, så jeg fikk ingen blinker, men jeg var fornøyd med å være inni det svarte under blinken jeg), og trives ikke med å skyte vilt på noe særlig mer enn ca. 120 meter. 150 meter er absolutt maksgrensa mi pga. at jeg ikke har råd til å trene noe særlig. Dere som har behov for å skyte på 600+ meter trenger jo noe kraftigere saker, og dette har jeg aldri protestert på !

 

Men man trenger ikke kanon for å skyte spurv...Med dette mener jeg at det er svært få jegere som trenger det råeste som finnes. Jeg har lest div. innlegg her inne om at hvis man ikke har en kikkert som koster det dobbelte av rifla, så er det søppel....hver sin smak sier jeg da.

 

Men det viktigste i mine øyne er at man er fornøyd med utstyret sitt, og stoler på det. Jeg er fornøyd med alt mitt jaktutstyr, alle mine våpen, alle mine kinakikkerter, lyddemper'n, klærne, tofoten, og ammo'n. Jeg veit at den ammo'n jeg bruker på jakt til både hagle og rifle duger i massevis. Jeg stoler også på de våpna jeg jakter med. Og jeg stoler på kikkertene mine, for jeg treffer der dem har lysdotten. De gangene jeg ikke treffer, så er det min egen skyld.

 

Det samme gjelder hagla mi. Det er en gammal Lanber 12/70 o/u. Den ser ut som den har vært igjennom en krig, og slept etter en bil, og den kosta deretter også....men den treffer alt, så lenge jeg får det til å klaffe. Treffer jeg ikke, så er det helt og holdent min egen feil.

 

Jeg følger lommeboka mi, for er det tomt, så er det tomt. Men så lenge jeg klarer meg med en kinakikkert til 1000 lappen, så er det ikke aktuelt å gå opp til f.eks 3-5000,- For da kan jeg heller bruke det mellomlegget, (hvis jeg skulle være i den heldige situasjonen å ha råd til mer)....til f.eks andre ting jeg måtte føle jeg trenger/vil ha. Jaktklær, ammo, våpenutstyr, verktøy til bil, bildeler osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er svært enig i at man kan klare seg veldig godt med rimelig utsyr. Kikkert og montasje er av de tingene jeg anser det som mest kritisk å ha pålitelig utstyr. Jeg vil mye heller jakte uten kikkertsikte enn å jakte med et sikte jeg ikke stoler på.

 

Angående å se kulehull i siktet så hadde jeg en veldig interessant opplevelse på skytebanen for et par år siden. Jeg hadde da en gammel 6x42 Zeiss på børsa mi og en annen kar hadde fått nytt sikte som han skulle skyte inn. Det var (tror jeg) en Bushnell eller muligens Leopold, variabel kikkert med 10x som maks. Vi så 6,5 hullene hans i skiva helt fint i Zeissen men ikke i hans nye kikkert på 10x. Det var en skikkelig aha-opplevelse for meg i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Svar til trådstarter:

 

Jeg kjøpe meg dette for å bruke til toppjakt: http://nikon.no/no_NO/product/sport-optics/riflescopes/m3-5-20x44-sf-m-bdc

Dette er vel et sikte i middelklassen, men jeg synes det virker ok for mitt bruk.

 

Når det gjelder Zeiss-mafian... Schmidt & Bender og Swarovski er minst like bra... :wink:

 

Jeg ville i allefall styrt unna de helt billigste merkene og heller gått for noe i "middelklassen"

Link to comment
Share on other sites

Godt innlegg Kenneth32. Tror det er mange som kjøper dyrere optikk enn de egentlig har bruk for. Imidlertid får en hva en betaler for når det gjelder optikk. Det dyreste ER det beste, rett og slett. Det er optikk man kan stole på. Det skal være forskjell på 1 500,- og 15 000,-. Enkelt og greit.

 

Problemet med den billigste optikken, ja kall det Kina-optikk, er at i mange tilfeller holder det ikke. Har selv hatt to JahtiJaktkikkerter. Den ene ble ødelagt etter første skudd. Fikk nytt, og det har holdt en stund, men av en eller annen grunn løsnet linsene i okularet etter hvert, og lysdot'en sluttet å fungere. Batteriskift hjalp ikke.

 

Men en ting la jeg merke til med dette. Sammenlignet med et Nikon Monarch 5-20x44, og sånn rent subjektivt sett syntes jeg ikke Jahtien var så ille. På min 5 og maks 20, syntes jeg faktisk at de var omtrent like klare. Zeiss Conquest 3-9x40'en var hakket bedre enn Nikonen igjen. Nå skal det understrekes kraftig at dette er usannsynlig subjektivt av en 41-åring med ganske labert syn (bruker briller), samt at denne 41-åringen ikke er proff på optikk! :wink: Ta høyde for at folk er forskjellige her!

 

Vil anbefale at om man har råd til å runde tre lapper, kjøp kanskje Conquest 3-9x40. Mer kikkert for pengene i mellomklassen får en ikke tror jeg. Ga 3 500,-. 3 200,- for Nikonen. Bedre i skumring er 3-9x50, men den er en drøy tusenlapp dyrere enn 3-9x40'en.

 

Men til topic! Til toppjakt er det kjekt med høy forstørrelse, til skumringsjakt er det kjekt med minimum 50 i lysåpning. Stor forstørrelse er ubrukelig. En ting bør man for øvrig tenke på med tanke på toppjakt. Hvor mye trenger man eeeegentlig?

 

Liten test jeg gjorde på skytebanen: Glante gjennom en Leupold VXIII 4,5 - 14x50. Skrudde frem og tilbake på forstørrelsen uten å se på til jeg fant en som var ganske passe og tittet. Den stod på 9x. Avstanden var 204 meter målt med laser på en tretopp. Ingen problem å plukke orrhane på dette holdet da.

 

En annen ting er at ved toppjakt er det ingen stor fordel med grovt retikkel, som igjen er en stor fordel ved skumringsjakt! Tysk 4 er greit i Conquest 3-9x40 mener jeg, Det er ikke for grovt i denne synes jeg, samtidig som du har god optikk til en rimelig penge.

 

Det trådstarter her er ute etter er en ganske vanskelig kombinasjon. Men, etter litt grubling, se etter Zeiss Conquest 3-9x50 med tysk 4 om den ikke skal koste altfor mye! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er Kina vare likt med alt andre, de er ikke de dårligste med langt i fra de beste!
Hva er det som er dårliger? Leketøyskikkerter?

 

 

Mange kikkerter som er dårligere en nettop jahtijakt siktene;)

 

Jeg sammenlignet en jahtijakt og en zos.. man såg forskjell, men begge er ching chong leker..

 

Men ingen er gode!

Men har man ikke råd til noe dyr kikkert så er ikke jahtijakt de verste.

Anbefaler helst og kjøpe uten lys! heller bruke f.eks 2k på et sikte å ikke 50/50 på sikte og lys.

Dette fikk jeg av råd da jeg hadde samme problemet og ringte rundt til 5-6 våpenforhandlere. ALLE sa de samme;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis grensa er 5000,- så må dette være et godt valghttp://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/monarch-mce-2-5-10x56sf-m-il-r4-b-30mm-m-lys-9005272

 

En Leupold vil også funke, men du bør koste på deg en solblender da den takler motlys litt dårlighttp://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14005&prodid=4222

 

Hvis du klarer å klore ut en 1000 lapp til så ville jeg gått for en Meopta Meostar 3-10x50.http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21396840

 

Er forholdsvis lei "alt utenom Zeiss og optikk til under 15000,- suger" innlegg.

Link to comment
Share on other sites

....og ihvertfall ikke noen vits å drive å fortelle folk hvor dårlige sikter de har..

Jeg er enig i at det ikke er noe vits i å fortelle folk hvor dårlige sikter de har. Saken er at noen (trådstarter) ber om en anbefaling. Andre anbefaler noe du selv råder folk å styre unna. Da er det ikke lett å unngå å fortelle den andre at han har et dårlig sikte.

 

Jeg har ingen behov å fortelle folk, som gjordt et valg, at de har kjøp noe jeg ikke ville ha gjordt, men jeg gir gjærne min anbefalig, når noen ber om det. Anbefalinger inneholder både hva man skal se etter, og hva man skal styre unna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...