Jump to content

bruke et cal 45 løpsemnne til hva? subsonic?


Meteormann

Recommended Posts

hei jeg har et cal 45 løpsemne med 1-16 stigning som egentli var til et "45ACP DELISLE" prosjekt, men lurer nå på er det noe annet 45cal som kan være brukanes i dette løpetn helst sub med litt tyngre kuler?, planen er å bruke børsa til lydløs reve og annen småviltjakt.

 

hva ville dere gjort? planen er å bruke en kort remington 700 kasse

Link to comment
Share on other sites

1:16" stigning stabiliserer nesten hva som helst i .45 kaliber. Men hvis emnet ditt var tiltenkt .45 ACP, er det vel gjerne .451"-.452"? I så fall er jeg redd du er begrenset til revolverpatroner som .454 Casull og .460 S&W. Vet ikke hvor lett det er å fore en Rem 700 med slikt? .458 Socom og de andre .45 sub riflepatronene bruker .458" løp.

Link to comment
Share on other sites

45ACP og 45Colt er sub i fabrikkutgave.

454Casull og 45winmag må lades spesifikt for formålet. Casullen er skikkelig sinna, 45winmag er vel omtrent som en 44mag.

 

Winmag og ACP er de som passer i et standard riflesluttsykke uten å modifisere bolten.

 

Klarer du å få en kort stutt sak til å mate fra et magaisn beregnet på 308? Det er også en ting å tenke igjennom før du bestemmer deg for noe som helst.

I en brekkmekanisme slipper du å forholde deg til mating, og 45Colt/Casull er gode kandidater.

En annen mulighet er å bruke en boltrifle uten kontrollert mating, og lade rett i kammeret uten å bruke magasinet.(hvis du ikke får det til å mate pent altså)

Link to comment
Share on other sites

http://www.troupsystems.com/MAUSER/mauser_conversions.htm disse her lager 45ACP konverteringsett - rett nok for Mauser, men det kan antagelig være ett og annet å plukke opp på generell basis.

 

http://www.armalon.co.uk/public/products/item/2/, produserer såvidt jeg vet også rifler bla i 45Winmag. Ikke like mye god info som på den første linken, men allikevel verdt en titt for inspirasjon, synes nå jeg...

 

Lykke til med prosjektet og post gjerne underveis og ved ferdigstilling... :D

Link to comment
Share on other sites

45ACP blir fort litt krampeaktig med tunge kuler, revolverpatroner som 454/460 er langt bedre men kan kanskje være litt fiklete mtp mating? 45WinMag er etter min mening perfekt, den går rett i et 308-sluttstykke og klarer lett 300grs XTP i sub med forsvarlig trykk. Mating kan sikkert bli et problem, det enkleste er nok å modde et pistolmagasin for jobben. Mulig at du kan få et 30US-magasin til å fungere...

Link to comment
Share on other sites

da kanskje det blir 45 win mag da:) da har jeg noe å bruke løpsemnet mitt på, hehe, vil helst ha det i en boltrifle med tanke på at det er lettere å få god presisjon i en sånn kontra en knekk børse, bilder kommer når jeg får startet med prosjektet, må bare få spart opp det siste av kronasjer for å få gjort det ordentlig.

er det foresten noen her på berget som har en brotsj i kal 45win mag??

Link to comment
Share on other sites

vil helst ha det i en boltrifle med tanke på at det er lettere å få god presisjon i en sånn kontra en knekk børse

HÆ?

Hvor er logikken i det? Mindre deler som beveger seg i ei knekk børse en i en bolt...??? (innbiller nå jeg meg)

 

Ellers er selvsagt selge løpet til meg et godt alternativ 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uten tvil kamret den til 460 S&W, da den da vil takle med de hardeste ladningene kravet for storvilt.

Den kan da også bruke 45 LC og 454 Casull. Dermed er heller ikke subproblematikken noe å diskutere.

Skal du ha 458 Win Mag så må du vite at det løpet du har er 458. Du kan ellers få problemer med kuler. Og stapper du 458 kuler i et løp som er 452, så må du si fra slik at vi andre kan forsvinne fra åtstedet når du sprenger deg selv.

Link to comment
Share on other sites

det jeg tenke på at en boltrifle har bedre presisjon er jo som fulmen så lettere å frittligge løp, stivere låsing, ikke delt stokk, 45 win mag er foresten en pistol patron :wink:

men er det noen som vet om noen som har brotsj i 45 win mag?

leste at noen i usa korta ned 303 hylser til 45 win mag for å kunne lade hardere grunnet tykkere messeing, kan dette stemme?

Link to comment
Share on other sites

Ei knekkrifle kan være presis nok, vis siktemiddelene er plassert på løpet og det er søylebeddet.

Det finnes også en hel del andre .45 patroner, sånn som:

.45-70 Government 330, 350, 400, 405, og 500 grains kuler

.45-75 Winchester 350 grains kule

.45-90 2.4"hylselengde

.45-100 320 grains til 550 grain kules,2.6" hylselengde

.45-110 Sharps 320 grains til 550 grains kule,2 7/8" hylselengde

.45-120 * 320 grains til 550 grains kule, 1500 fps med den tyngste kula , 3.25" hylselengde

.45-125 Sharps 320 grains til 550 grains kule

*identisk størrelse som .45-125 sharps, den har bare tykkere vegger

Link to comment
Share on other sites

Som dei fleste andre her ville eg gått for .45 Win.mag. Det burde gå fint å variere ladningane frå harde sub.ladningar med tung kule, til relativt flattskytande overlydsladninger med ei lettare kule. (med trykk på relativt)

 

Å bruke pistolmagasin høyres ut som ein god idè:

AMT hadde jo autopistoler i dette kaliberet, men eg har på følelsen at det ikkje er lekende lett å finne magasiner til den. Men Numrich har i alle fall magasinedeler.

Wildey finnes jo òg i det kaliberet, og jammen her dei ikkje heimeside med prisinfo òg. Dog, den ser gammel og lite oppdatert ut...

Ellers kaaan det jo hende at .44 eller .50 magasinet til ørkenøgla lar seg modifisere til å mate bra med .45 win.mag.

 

Sidan trådstartar er rimeleg sikker på kva løpsemne han har, so vi treng vel ikkje legge ut om kaliber eller misforståelsar om kaliber som brukar .458-kuler. :wink: Men som 20mm Cannon prøvar å få fram, so bør du være heilt sikker på løpsdiameteren før du sett brotsjen i stålet.

 

Ps: Få ut fingeren, sett i gang og gje oss BILDER!! :D

Link to comment
Share on other sites

Det begynner vel å bli på tide å spørre om hvilket 45 caliber det løpet er i... :D

Jeg har forøvrig skutt festlig bra med en HR 1871 i 45-70, så jeg har troa på enkelte knekk / børser i alelfall. ;) (Men takk for opplynsingen fullmen)

 

45-70 og de andre 45 kalibrene som HVeem så hjelpsomt og nyttig listet opp er basert på .458 (Og passer stort sett usedvenlig dårlig i pistol magasiner...)

Link to comment
Share on other sites

har vært en tur innom verkstedet så sett på løpsemnet nå:) det er et lothar walther emne, på 52cm, med .452 dim, har kommet fram til at jeg tror jeg skal bruke Howa låskassa jeg har å sette inn i en bell and carlson varmintstokk.

bilder kommer når jeg får begynt med prosjektet, må få snakket med børsemaker om kamring + montering av løp først, hehe.

 

mente foresten 308 litt lenger opp:P ble en liten skriveleif.

Link to comment
Share on other sites

virker som økonomien blir litt stram fremover så mest sannsynlig havner 45 løpet i en baikal ij-18 børse. da blir alt monterings arbeid gjort selv, tåler en sånn baikal mekanisme en 45 winmag/454 cassul? mest sub skyting?

 

hva kan jeg forvente av presisjon?

er det noen som har erfaring av å presse 458 kuller om til 452 høres jo interesant ut?

Link to comment
Share on other sites

IJ-18 mekanismen er svjv også levert i 308 win, den skal fint tåle 45colt. 454bør kanskje regnes litt på. Finn arbeidstrykk for 308win og 454casull, finn bunnareal på patronene, og sammenling bleastningen.

 

Det har jo gått en heftig diskusjon her på kammeret om belasting av brytemekanismer, om hvor mye en flaskehals har å si. Hvor stort behov du har for å blande deg inn i den diskusjonen veit jeg ikke(jeg holder meg unna)

Link to comment
Share on other sites

Litt Off topic:

 

Noen som har noen gode "oppskrifter" på subladninger til 45 colt, 454 casull og/eller 460s&w?

 

Det er vel 45colt hylsene som egner seg best til subladning av de tre? Hvilket krutt anbefaller dere og hvilken vekt på kuler?

 

Jeg har en pipe i 460S&W til Encoren jeg kan få lånt, så hadde vært morsomt å fått laget noe som er stille.

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

eneste jeg ser på som fordelen med enkeltskuddshagla er jo at da kan jeg beholde 308 børsa oxo.

meste av arbeidet på den kan jeg gjøre selv, har jo tilgang til mekanisk verksted.

evt skru pipa inn i en mauser kasse da.

 

foresten fant jeg sizer for å size 458 kuler ned til 452, mange som har gjort dette med suksess i statene!

454 casull med 325 flexitip burde jo funke helt ok sub?

Link to comment
Share on other sites

Selv om den blir levert i 308 betyr ikke det at så høye trykk er fordelaktige. Men så er det heller ikke nødvendig, 45WinMag gir i følge QL ca 320m/s og 2700bar med 9grs N320 bak en 300grs XTP (12" pipe). For N340 gir 9,5grs samme hastighet og ca 2000bar.

Link to comment
Share on other sites

da er jeg med, hehe, sittet å lest meg grå på forkjellige demper teorier og løpslengder, hva tenker dere er optimale løpslengden på en heldempet 45 winmag?

hele demperen blir vel litt over 40cm lang og rør med dim på rundt 40cm tenker jeg.

 

fulmen hva synes du at jeg burde bygge børsa på en baikal eller en mauser kasse?

eneste som blir levert bort er kamringen og evt montering av løp om det blir en boltrifle?

Link to comment
Share on other sites

For en heldempet konstruksjon vil nok 8-10 tommer være passe, etter det er hastighetsøkningen marginal (eller negativ) med sub-ladninger. Og personlig hadde jeg gått for en mauser (har tenkt hardt på et slikt prosjekt selv), men det fungerer sikkert med en haglekasse også.

Link to comment
Share on other sites

prisforskjellen på om jeg bygger på mauser kasse og hagle er marginelt fant jeg ut, børsa lager jeg nok enekltskudd da foreløbig for enkelhets skyld.

hva er det tyngste kulene man kan skyte i en 45 winmag og 1-16 stigning i pipa er over 300gr å ta i?

 

morro at flere oxo tenker på å bygge noe lignende børser da :D

Link to comment
Share on other sites

da er jeg med, hehe, sittet å lest meg grå på forkjellige demper teorier og løpslengder, hva tenker dere er optimale løpslengden på en heldempet 45 winmag?

hele demperen blir vel litt over 40cm lang og rør med dim på rundt 40cm tenker jeg.

 

8-10 tommer pipe høres fint ut, 40mm rørdiameter er sikkert ikke dumt, men sørg uansett for å ha så mye som mulig av røret forran munningen. gjerne 30cm eller mer.

Husk at med kortere pipe enn 40cm må du ha "heldemper" for å holde det legalt.

Fordelen med en brytemekanisme er at du kan ha 40cm pipe og 35-40cm demper forran munningen uten at det blir så vanvittig langt.

 

Det har gått noen tråder med tilsvarende dempere i 44magnum på www.silencertalk.com så det er nok mulig å finne litt inspirasjon der.

Link to comment
Share on other sites

silencertalk og silencher research har blitt trålet på jakt etter info, hehe, 454 casull er det noe å putte i en knekkhagle? tenkte kanskje den er mer egnet en en 45 winmag grunnet rille hylse?

det er blir en heldemper som kommer til å sitte på ja, blir nok til å lage den sånn at røret sitter permanent på men at inmaten kan trekkes ut for rengjøring.

da jeg er litt lysten på å teste noen litt tunge blykladder i børsa oxo

Link to comment
Share on other sites

Forslag til løsning: Løp som er 47 cm langt, med en A-Tec demper i en brekkmekanisme. Jeg ville valgt 45 Long Colt og kjøpt de mest solide hylsene som er å oppdrive.

En del revolverjegere i USA har brukt 45LC i Ruger revolvere og ladd dem til 44 mag hastigheter med tunge kuler. Disse karene lette og fant ut hvilket hylsefabrikat som egnet seg til 45LC ladninger på 44 mag nivå.

For å få subsonic hastighet kan man lade med tyngst mulig kule som stabiliserer og lade ned til hastigheten er der man vil ha den.

På denne måten får man lett tilgjengelige hylser og diesett. Man kan bruke kruttsorter som for 44 magnum som en pekepinn ved kruttvalg.

Med solide hylser i 45LC bør man kunne se litt på ladedata på 45 Winch Magnum for å finne startladninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hva er det tyngste kulene jeg kan skyte i løpet mitt som har 1:16 stigning?

det blir howa kassa mi som blir slakta for prosjektet mitt.

 

spm til deg fulmen: er det bare starline hylser man får tak i til 45 winmag?

eller er det mulig å få tak i andre hylser oxo??

 

har nå kjøpt meg boka Silencer history and performance vol 2 og vol 1 er på vei i posten nå:)

er en bok jeg anbefaler :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

er blitt mye tenking ang dette prosjektet, vanskelig å finne noen som har en 45 winmag brotch her i landet, noen av dere som kanskje vet noen som har en?

 

er jo 45 win mag som frister mest, men om det viser seg umulig å finne en slik brotch blir det nok til at det blir 45 acp i stedet selvom jeg tror det kanskje kan bli litt lite futt i den.

 

hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...