Jump to content

SBSK arrangerer 500 m UNL 14/11-2010


TRG-22

Recommended Posts

SBSK vil arrangere 500 meter UNL 14/11-2010 på Abusland i Evje og Hornes kommune.

Oppmøte kl. 0800.

 

Det vil også være mulighet for langholdsskyting 13/11-2010 Kl. 08:00. Denne dagen vil også være mulighet for å skyte 500 m UNL programmet for de som ikke har mulighet for å skyte 14/11-2010.

 

Startkontingent på kr. 250,- for 500 m UNL, må være registrert innbetalt til SBSK konto: 9480.11.14657 før 4/11-2010.

Innbetaling må merkes med: NAVN, Adresse. (event. ”Nickname”) og ”ABUSLAND 500 m UNL 14/11-10’’.

 

For de som også ønsker å skyte lørdag, så vil startkontigenten være Kr.350,- ( Dette vil da inkludere 500 m UNL konkurransen ). Innbetaling til samme konto, men innbetaling må merkes med '' ABUSLAND 500 m UNL 13-14/11-10’’ .

 

Forhåndspåmelding sendes til:

tommypetter@getmail.no

 

Påmeldingsfrist er 1/11-2010

 

Forhåndspåmeldingen må inneholde:

- Navn og adresse

- Kaliber

- Om du bruker rekylbrems på våpenet

- Bruk av tofot/skytestand eller om du har med skytebenk.

 

Stedsbeskrivelse:

Tast inn følgende verdier i søkefelt til høyre på skjermen så kommer du på standplass.

Nord: 6486900

Øst: 420466

 

Myra ligger på veien mot Sveindal fra Hornnes, ca 10 km fra Rv9, et stykke før Bjørnekroa.

http://www.norgeibilder.no/

Lat: 58º 30' 55.950''

Lon: 7º 38' 14.959"

 

Når dere kommer kjørende Rv.9 sørfra så vil dere se et skilt til Tonstad, ta av inn til første vei venstre side etter skiltet. Etter ca. 1km så deler veien seg i 2 retninger. Følg skiltene videre til Tonstad.

Kjør så videre ca. 1 mil, når dere begynner nedstigningen, så er det en langsgående parkplass på venstre side på ei rett strekke, kjør så inn her.

Så kommer det en bom i en grusbakke, kjør forbi denne og følg veien inn. Veien her deler seg også i 2, kjør da veien til venstre. Så følger dere veien til dere ser oss nede på ei myr.

Vi kommer til å sette opp noen skilt på veien inn for å hjelpe dere.

 

Hvis dere ikke finner frem, så ring 47318080. Noe dårlig forbindelse, men det kan være til hjelp hvis dere er helt lost...

 

Overnatting må den enkelte ordne med selv. Nærmeste overnatting er:

 

http://www.kilefjorden.no/index.php?m=sider&m_action=vis&id=8

 

Og Bjørnekroa. Adresse og tlf. ligger i linken under, sammens med mange andre.

 

http://rlb.no/overnatting/info/2212

 

Program.

Tellende konkurranse blir skutt i en klasse. Avstand 500 meter.

Det skytes tre serier á 10 skudd (3x10 skudd)

12 minutter skytetid pr. serie.

 

Regelverk 500 M UNL:

FRI-KLASSE (Unlimited)

 

Våpen.

 

Alle rifler med følgende begrensninger er tillat brukt.

 

f. Det er fri vekt på rifle komplett.

g. Fri forstørrelse på kikkert.

h. Fri Avtrekksvekt. OBS: avtrekk som er gjenstand for tilfeldig/ufrivillig avfyring er ikke tillat. Det er arrangørs ansvar å ta stikkprøver på dette.

i. Det er tillat med munningsbrems. (men må spesifiseres ved påmelding om det skal skytes med rifle påmontert denne type utstyr.

j. Det er tillatt med lyddemper

k. Minimum pipelengde skal til enhver tid være innenfor gjeldene norsk Våpenforskrift. (WBSF er min. Løpslengde 457 mm (18") Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon.

l. Avtrekkerbøyle/beskyttelse er påbudt.

m. Riflene skal kunne avfyres fra benk med vanlige skytestøtter, eller i liggende posisjon.

n. OBS: På rifler med magasin, er det forbudt å benytte dette. Våpenet skal lades for hånd med ett skudd om gangen.

o. Anvendelse av magasin, laderamme eller annen anordning som mater skudd manuelt eller automatisk er forbudt.

p. VIKTIG: Øvre kaliberbegrensning er opp til kaliber.400.

 

VIKTIG INFO:

 

Skytestilling.

Skytestilling er normalt sittende fra benk. Men det gis anledning til å skyte liggende med to-fot - eller med annet anlegg for rifla i liggende stilling. MEN for denne konkurransen så blir det liggende skytestilling, da klubben ikke har benker. Men hvis dere har skytebenk selv, så gies det muligheter for å bringe denne med.

 

 

Påmeldte:

1. Tommy Pettersen// Betalt

2. Krister Engvoll//Betalt

3. Erik Lund//Betalt

4. Vetle Valsgård//Betalt

5. Svein Olav Birkeland//Betalt

6. Pål Moi//Betalt

7. Fredrik Berentsen// Betalt

8. Kenneth Salen//Betalt

9. Reidar Sviland//Betalt

10. Marius Peersen//Betalt

11. Jørn Strømme//Betalt

12. Øyvind Bekkelund//Betalt

13. Bjørn Pollen//Betalt

14. Espen Birketvedt//Betalt

15. Anders Føreland//Betalt

16. John Georg Kvås//Betalt

17. Henrik Steen Elleri//Betalt

18. Kim Karlsen//Betalt

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Foreløpige Resultater

 

CBS, første skudd etter oppmøte, mot mål Ø250mm @ 530m. Kun 3 mann traff :(

Jørn Strømme

Krister Engvoll

Vetle Valsgård

 

3x10 skudd, 500m

1. Krister Engvoll 223Rem 132 114 160 135.3

2. Tommy Pettersen 6.5x47 160 153 156 159.7

3. Erik Lund 6.5x55 136 164 266 188.7

 

Resultatliste

 

Bilder av skivene

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk veldig lyst til å komme, lenge siden jeg har vært i de trakter nå. Skal operere skuldra i morra, så jeg er litt usikker på om jeg kan skyte så fort etter denne operasjonen. Hmmm, her må jeg konferere med kirurgen. Er jo bare 93 mil å kjøre hver vei, skulle gå greit det. Hvor langt blir det på evnt en langholdsskyting? Må vel ladde noen hundre skudd da?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen fra Midt/Vest Norge som skal nedover? Har veldig lyst å stille, men med nyoperert skulder blir det vondt å kjøre så mange mil alene. Har handla inn tennhetter og krutt i dag, så jeg må bare få lokka en kompis til å dra litt i spakene så ting blir ladet om ;)

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok kommet en stor delegasjon fra Østlands-området vil jeg tro, OM det ikke var for årstiden. Synd, men sånn er det for mange, deriblant meg selv. Skyting er noe jeg driver med når det ikke er jakt, lissom.

Det er kjempe at dere har fått i stand dette, og jeg håper at det blir flere muligheter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Buster skrev:

Hadde nok kommet en stor delegasjon fra Østlands-området vil jeg tro, OM det ikke var for årstiden. Synd, men sånn er det for mange, deriblant meg selv. Skyting er noe jeg driver med når det ikke er jakt, lissom.

Det er kjempe at dere har fått i stand dette, og jeg håper at det blir flere muligheter.

 

Grunnet endel årsaker som jeg ikke skal komme innpå her, så ble det besluttet å arrangere stevnet på dette tidspunktet.

 

Men det vil komme flere muligheter seinere. Don't worry! :wink:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Tiden går altfor sakte.

 

Gleder meg som et barn. TRG'n har ikke blitt lufta på lenge.

 

Men er det noen spm har tips til miragebånd?

Jeg kjøpte en plast sak på LS men den passer ikke, det er kun et par mm klaring mellom kikkert og løpet.

 

Gale mannen,hvis du ikke er altfor gal så er det mulig å henge på fra Oslo omr. hvertfall. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er 3x10 skudd tellende, fritt antall prøveskudd, ekstraøvelsene bruker 2-6 skudd avhengig av om du treffer eller ikke.

Regner med det blir litt "fri trening" også.

Jeg kommer til å ha med minst 100 skudd - (per dag..), men 50 skulle være "nok"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tiden går altfor sakte.

 

Gleder meg som et barn. TRG'n har ikke blitt lufta på lenge.

 

Men er det noen spm har tips til miragebånd?

Jeg kjøpte en plast sak på LS men den passer ikke, det er kun et par mm klaring mellom kikkert og løpet.

 

Gale mannen,hvis du ikke er altfor gal så er det mulig å henge på fra Oslo omr. hvertfall. :mrgreen:

 

 

Takk for det. Men er jeg først kommet til Oslo, så er det jo bare 34 mil igjen ;)

Jobber hardt med fruen om tillatelse til å reise. Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. :)

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

Hva? hehe, men hvis du har militærlappen på "elendiwagen", beltevogn eller M6 så kan du vel rekvirere en "firmabil"? hehe, burde jo gå greit det :shock::lol:

 

Jeg tror du blander sammen oss TRG'ere nå.. ;)

 

Jobber iherdig med å få pressa dette inn i tidsplanen. Sett meg opp på nr 14 så kommer det påmelding om litt!

Link to comment
Share on other sites

Sakotrg skrev:

Sett meg opp på nr 14 så kommer det påmelding om litt!

 

Høres bra ut. Jeg har satt deg opp på påmeldingslista. Send meg en email når du bestemmer deg.

 

Og til alle dere andre som ikke har meldt dere på, og de som har meldt seg på.

Påmeldings og betalingsfristen nærmer seg.

 

Den er satt til 4/11-2010.

 

Dette kommer til å bli en knallweekend :mrgreen:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

:lol: TRG-22, Sakotrg, og Sako TRG-22 :roll:

 

Jeg skjønte heller ikke hva Cesandberg mente, det er jo bare to av dem som har "militære tilknytninger". Den eller de TRGene som måtte trenge skyss fra Kristiansand kan sitte på med meg om ønskelig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jada jada ,bare gni det inn hehe... :lol:

 

Jeg har selvfølgelig blandet to "trg" alias her, skulle jo bare erte TRG-22 litt jeg, skammer meg dypt og lenge. :oops::wink:

 

Ser ut til at jeg ikke rekker dette, skal skyte Moss indoor lørdag-søndagen, men lykke til :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Cesandberg skrev.

Jada jada ,bare gni det inn hehe...

Jeg har selvfølgelig blandet to "trg" alias her, skulle jo bare erte TRG-22 litt jeg, skammer meg dypt og lenge.

Ser ut til at jeg ikke rekker dette, skal skyte Moss indoor lørdag-søndagen, men lykke til

 

Erte meg :?::wink:

Skulle nok alltid klart å ordne det også 8)

Men vi skal nok alltid klare å få frakten han opp på annen måte. Regner med at det er litt plass i takboksen :lol:

 

Og igjen ser jeg at du prioriter feil. :lol::lol: Nei, du får ha lykke til på stevnet.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Kenny, du blir helt enkelt kjølhalt i bekken på banen - den er meget kald, og urovekkende dyp, iallfall når en nettopp har sett "elvemonstre" :shock: ...

 

Jallefall, så var oppe og satte opp stativer, og spedde på med innskytingsgonger rundt 500m - det var Lennarts gamle "linjegonger", etter hvor mye de er bært, og nå er det enda mer.

 

Vi skulle rigge, og siden alle hadde med rifler, tilfeldigvis, så måtte vi jo skyte litt også. Til å begynne med så var vinden ikke sterk, men heftig - jeg har sjelden skutt i så krevende vind.

Skift fra klokka 9 til klokka 2, FORT, og tilbake igjen, og oppi 4-5m/s, og helt annen vind ved skivene enn midt på, eller på standplass :evil:

JEg gav opp nokså fort, det gikk an å treffe lillegongen på 530m, men IKKE hver gang, den store Ø50cm satt vel alt på, men bare såvidt - den hadde ei stripe over hele "magen" da jeg var ferdig iallefall

Så roet det seg litt, -jr. skulle prøve, og klinket til 230m gongen nokså greit - så skulle han prøve hagle, kal. 12 må vite. Man er jo 6 år :roll:

For min del ble det så .308, 155gr Scenar ble i den nå rolige vinden lempet inn i gongen med nokså grei sikkerhet - Vet|us var tom for ammo og spottet.

 

338 ligaen hadde funnet en hvit stein... den hvite sten

Jeg gadd ikke å sende 90gr piller til 1300m, selv om de nok kommer fram sikrere og fortere enn 155gr Scenar, man skal se hvor de blir av også. Innskutt på 225m, til 1280m = 223klikk :shock: Shoot'n Wait.

Men .308 funka overraskende "bra" på 1300m, med gjennomkald skytter som ikke gadd å hverken konsentrere eller anstrenge seg. 338, vel, tja, tjo, sådær.. det er tross alt så og si 1300m

http://www.youtube.com/watch?v=HjXujEdO7Ug

http://www.youtube.com/watch?v=4JVcfIrj6jk

 

 

Abusdal range

IMG_5453.jpg

 

Skytelinja/ standplass

IMG_5447.jpg

 

Grunneier var representert av noen russere :roll: Ihvertfall hadd de rappa luer der, Best å ikke kødde med disse.

IMG_5452.jpg

 

Stilstudie

IMG_5454.jpg

 

TRG-22, med TRG-42, k-booom! - Vektorbremsen vraka utstyrskofferten min med "bakblåsten"

IMG_5457.jpg

 

Vet|us med - M67

IMG_5450.jpg

 

Her han imidlertid på vei inn i sitt rette element, bak Saueren :wink: .308 STRen (den fikk forøvrig prøvd seg på 1280m!)

IMG_5456.jpg

 

Beundring av skytinga :roll:

IMG_5467.jpg

 

Så legger man friskt i vei over myra

IMG_5465.jpg

 

Armene blir lange

IMG_5466.jpg

 

Det sprayes

IMG_5470.jpg

 

"Spraymaster"

IMG_5468.jpg

 

Man beundrer verket, klar til stevne?

IMG_5469.jpg

 

 

 

 

"Slutsalvan" ble avfyrt med hagle... Nå kan jula bare komme

IMG_5464.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra dette M67. Nå trenger jeg ikke legge ut alle mine bilder da du har gjort dette. :D

Men jeg må nok legge ut 1 bilde som er dagens blinkskudd, som er skutt på noen meters avstand i fart. :lol:

 

6omsdl.jpg

 

Her er M67 sin nye bleiedunk for biler. :lol::lol::lol::lol: Å kjøre bak en slik innretning føltes ikke trygg ut.. :lol::lol:

 

Ellers meget bra skyting fra M67 med sin Sauer i 308, med sine 214 klikk opp mot 338:LM sin 132 klikk. Signaturen var ikke så god, men meget bra treff.

 

For de som ikke har betalt enda, så kommer Espen Lie og banker på dørene en av disse dagene :wink::lol:

 

Vel møt til stevnet neste helg. Ta med masse ammo....

 

Jeg har lagt ut litt mer info om veibeskrivelsen slik at det kan bli lettere å finne frem i første innlegg.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg betalt, så det er bare å avbestille innkreveren. 8)

 

Er det slik at flere kommer til å campe på stedet, og er det i så fall flere som er der på fredag?

Jeg regner med at jeg er der seint på fredag.

 

Bøttene er fylt opp med ammo så jeg er klar for å legge området under intens ild. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

 

Da er påmeldingslisten oppdatert. Det mangler fortsatt noen som ikke har betalt.

Noen av dere har meldt dere på i siste liten, så dere er jeg klar over.

Vennligst gi meg en tilbakemelding om dette er feil eller om dere ikke kommer. Dette slik at vi kan planlegge lagsoppsettene.

 

På forhånd takk!

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens! Ønsker å komme med en liten endring. Oppmøte blir på lørdag 13/11 fra Kl.09:00.

På søndag 14/11 blir det oppmøte Kl.09:00.

 

Ellers er det kommet litt snø på banen, men det skal ikke være noe problem det. Hvis det er noen som får problemer å komme opp bakken, så har vi 2 sekshjulinger som vi kan bruke til å hente dere nede på parkeringsplassen.

 

Ellers vel møt skal dere alle være.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Er meldt nokså hyggelig skytevær i grunn

Det var mulignes en overdrivelse, iallefall kan det diskuteres.

 

Dag 1. Lørdag 13/11

 

eneste vettige kjøretøy

IMG_5479.jpg

 

Utpakking

IMG_5477.jpg

 

Lendeorientering (og innføring i militært vokabular, som "lendeorientering", og "raje")

IMG_5483.jpg

 

Noen hadde mer kit enn andre

IMG_5481.jpg

 

Andre hadde børser fra den finske vinterkrigen

IMG_5485.jpg

 

Vet|us med M67, den virker, og koster mindre enn Picatinnyskinna til Saueren :roll:

IMG_5491.jpg

 

HSE studerer ballistikk

IMG_5486.jpg

 

JEg skjøt CBS med .223Rem,men Saueren i 6.5x55 fikk stå for det meste av gong-bankinga.

IMG_5494.jpg

 

Annen Sauer, med interessant kikkert her

IMG_5482.jpg

 

Ikke alle børser er med i konkurransen, noen brukes antakelig til vakthold og slikt

IMG_5498.jpg

 

Kenny viser fram AR

IMG_5480.jpg

 

Fin kikkert iallefall, børsa og, men den faller utenfor mitt kompetanseområde

IMG_5496.jpg

 

 

 

 

Dag 2. Søndag 14/11

 

Camp Abusdal

IMG_5511.jpg

 

Broder Vet|us (Jervenmunkene)

IMG_5514.jpg

 

Ting må tørkes, sko, rifler, patroner...

IMG_5512.jpg

 

Standplass

IMG_5515.jpg

 

DEt var et nokså utypisk BR-stevne dette. Brorparten (alle unntatt 1) skjøt liggende på magen i snøen, og støtter var ryggsekker og tofoter (toføtter?). Likevel ble det levert bra skyting.

Det var også mange "Big Boomers" - 338Lapua Mag var muligens det vanligste kaliberet...

Svært imponerende for en "Mouse Gun"-pilot, at folk skyter så bra med de børsene og digre kulene, og alt det kruttet...

 

I tillegg var det mye "utenomskyting", variert trening på ulike hold og målstørrelser. Noen av de mest ivrige "går ikke an å skyte dyr bortom 150m"-folka, burde vært med. Og skutt.

For mange/de fleste/alle, var vel denne delen noe av det morsomste, og mest lærerike. Og vanskelige - de lokale heltene (de under gapahuken i garasjen ja) er meget gode skyttere - og holder seg med forbanna små blinker...

Trening er nyttig og viktig, og det ble tydelig på søndag, noen av de som kom opp hadde store problemer med å skyte seg inn. Vi hadde ikke blinker @ kort hold, og mest effektive innskyting da, er å skyte på lengst mulig hold, med en eller to gode spottere. Disse får da tid til å se kulesporet og om skytteren gjør som han får beskjed om, og spotteren vet hva han skal, så er det bare noen få skudd om å gjøre.

 

 

Zhe BigGun (ja jeg likte denne)

IMG_5518.jpg

 

Halvauto

IMG_5516.jpg

 

Sauer 200STR, det kostet litt å la denne stå i konkurransen, og skyte med ei rifle jeg VET er mindre presis. Men er man stor i kjeften så får en ta konsekvensene.

IMG_5513.jpg

 

Resultater er/kommer i innlegg#2

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for en flott dag, og flott bilde av flott sauer :) Jeg storkoste meg, snø eller ikke snø. Håper det blir mer skyting i vinter, var en glimrende bane.

 

Takk til alle som legger ned masse arbeid i å ordne skyting for oss og til alle som møter opp til tross for jakt og andre mindre forstyrrelser :)

Link to comment
Share on other sites

VeTIus skrev:

Da var dag 1 overstått! Mye god skyting! Tror neppe Tommy (TRG-22) kommer til å sove noe særlig den neste uka, eller hva Tommy?

Kan ikke annet enn å ergre meg.

Nei, den var for j......... :evil: Men sånn kan det gå med skyting. Var ganske nærme norgesrekorden. Men med 2 slengere, så åpnet samlingen seg drastisk opp fra ca.62 mm til 156 mm.

Men vi får ta den senere ved en annen anledning.. :wink::lol::lol:

 

11jr7k0.jpg

 

Noen flere bilder

2sbq4oj.jpg

9sv2tz.jpg

2jc97gp.jpg

 

Ellers var dette en knallfin dag, med litt snøvær. :lol:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...