Jump to content

Hva synes du om boresnake?


joakimH

Boresnake , Hva synes du?  

96 members have voted

  1. 1. Boresnake , Hva synes du?

    • Det funker supert! (bedre en tradisjonell pussing)
      11
    • Det funker helt OK. (cirka samme effekt som tradisjonell pussing)
      43
    • Det funker ikke i det hele tatt! (tradisjonell pussing funker bedre)
      10
    • Har aldri prøvd boresnake.
      32


Recommended Posts

Stemte for helt ok. Egentlig så ser jeg ikke vitsen med å hive ut et par hundrelapper for noe slik. Har en slik til .222'en, som jeg kjøpte da pussestokken røk. Den erstatter ikke vanlig pusseutstyr. For min del brukes den kun til en kjapp tørrpuss før skytebanen. Resten gjør jeg med vanlig pusseutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Helt ok, har en til 375 H&H, og bruker den feks når jeg raskt skal dra igjenom løpet før jeg skal på skytebanen. Den er også med i sekken på jaktturer når jeg er borte feks på jakt ei uke. Har også en parker pussestav, som brukes mest da. Men synes den boresnaken er grei å pusse med og jeg. den både børster og pusser/tørker i en operasjon. Men skjønner ikke helt hvordan den kan ødelegge kroningen i løpet som nevnt lenger opp i tråden. Drar den igjenom fra kammeret, og ut. Skjønner ikke helt hvordan den kan brukes feil.

Link to comment
Share on other sites

Boresnake er jo kjekt å ha, vist man skulle være så uheldig å få småsand å rusk inni pipa..Til nødbruk har jeg med en 3-delt pussestang.Vist man ikke setter tapebit forran på pipa på jakt og man vil være på den sikre siden, så tar man bare med en 3-delt pussestokk. Feks vist man skulle miste børsa med pipeenden ned i torva.. Da er ikke boresnake så veldig god.. Ellers så er jo boresnake fin til leveraction rifla som jeg har,siden man ikke får pusset fra kammeret og ut. Boresnake funker helt Ok. Blir rent med den å.

Link to comment
Share on other sites

Fint å dra boresnaken gjennom mens børsa har noe varme igjen etter skytebanen, før jeg er hjemme og kan pusse den. Er den varm sitter skiten løsere og det er ikke mange sekundene det tar å grovpusse med en boresnake. - Synes det er en nyttig liten sak som også gjør at jeg fjerner små-smuss på jaktturer. Denne smussen kan stå og samle fuktighet, like greit å få det bort (partikler etter et skudd etc). - Jeg mener det har en verdi utover/ved siden av vanlig pussing

 

 

Hva er feil bruk?

Og hva nøyaktig er kroningen? Har aldri hørt det ordet

 

Om man dra boresnaken over kanten av løpet 90 grader eller mer, slik at tråden danner stor friksjon, er det nok til å påvirke riflenes avslutning mot enden av løpet (kroninga). Dette påvirker riflas presisjon - så dra tråden rett ut av løpet. - Dette har jeg fra børsemaker. Børsemakeren selv hadde tatt konsekvensen av dette ved å kutte bunnen av ei tomhylse i det gjeldende kaliber og sette hylsehalsen inn i enden av løpet når han bruker pusselapper dratt av snor/boresnake, på den måten eliminerer han problemet helt :) - Selv nøyer jeg meg med å dra snora rett ut ..

 

Mvh Langlp

Link to comment
Share on other sites

Den er alltid med i sekken på lengre jaktturer. Naturlig nok gjer den ikkje samme jobben som ett pussesett, men i fuktig vær drar eg den gjennom løpet ett par ganger for å fjerne fuktigheten og for å forhindre rust. Finpussen tek eg når jaktturen er ferdig med pussestang og olje. Eg er veldig nøye på at eg ikkje kjem nær kroningen når eg drar snora ut.

Link to comment
Share on other sites

Boresnake regner jeg som førstehjelpspussing, da dynker jeg i CLP eller Ballistol. Greit for en lynkjapp puss og muligens egnet for salongrifler som 10/22. De fleste automatriflene og pistolene jeg har kan pusses fra kammeret uten noe om og men og lever actions pusser jeg heller med udelt pussestang og boreguide fra munningen. Samme prosedyre for revolvere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...