Jump to content

Tips til nybegynnerhagle til harejakt?


Veslejegern

Recommended Posts

Hei,, er en gutt på 15 år som snart har tenkt til å kjøpe meg hagle!

Men har ikke så mye peiling på det så lurer på om noen har noen tips til åssen hagle jeg burde kjøpe meg?

Og burde jeg ha med løse choker eller er ikke det så viktig?

Skal bruke den mest til harejakt!

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei!Lurt å skrive hva du er villig til å betale om du ønsker tips!Liker selv best o/u hagler,og løse choker er alltids fornuftig!Vil du ha ny eller brukt?Ny under 9000kr,anbefaler jeg alltid Lanber!Har diverse modeller å tilby,forholdsvis driftsikre i forhold til mange andre i prisklassen under 9000!Over 10000?SKB,Browning,Beretta,Miroku f.eks

Link to comment
Share on other sites

Billig å kanon hagle er remington 870 12/89. Når du først skal ha deg en hagle så må du ha noen med power i :) Å du kommer nok til å bruke haglen på annet en hagle med tiden. Denne haglen ligger vel på 4/5 lapper no. Eg bruker min til all jakt, fra fjell til hav, og eg har skutt 1000 vis av skudd i den etter 4 år i bruk. Og aldri hatt noe problem med den uten at eg har svid fast choken et par ganger.Å det gøye med denne er at du får ganske billig ammo i 89 til den som er bra ammo :) Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Altså...hvis man har litt sansen for tradisjoner, er det bare en fiiiin gammel sideligger type Sauer & sohn, Simson eller Buhag sideligger helst i kaliber 16 som gjeder på harejakt.. :) Har kjøpt meg en Beaglevalp, og når den er 'i gang' , skal jeg med glede bære med meg ut min fine Sauer & sohn kal.16/70 fra -39 i skogen.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finns ikke noe mer konservativt enn gamle harejegere der er ved Side by Side som gjelder. Sauer og Sohn,Merkel,Simson

gode valg Tar du godt vare på den taper de seg heller ikke i verdi. Ligger noen brukte på finn,våpenbua,beveren sport.

På brukte våpen er det også lov å "prute" Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første hare med en Sauer og Sohn 12/70 (eller var det 76?), og kan ikke få sagt nok lovord om denne hagla. Er nok ikke kjempevanskelig å finne en slik gammel traver på finn.no, eller kanskje på bruktmarkedet til noen av de norske våpenbutikkene..

 

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Mine anbefalinger:

Over/under hagle - fordi de gir best "siktebilde"

VIKTIG: Skjefte som passer! Pass spesielt på at det ikke er for lavt.

Single trigger - fordi det er best med hansker på

Løse choker - en stor fordel med dagens blyfrie patroner, som kan ha store forskjeller i skuddbilde

Ejektorer - fordi omladingen går kjappere

Dobbeltvirkende sikring - et "must" for sikkerheten

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i svarte skal han kjøpe seg et beist av en sideligger som førstehagle til harejakt, hovedsakelig fordi det er urgammel tradisjon? Nei, vis det ikke har noen praktiske fordeler, ikke kjøp noe annet en kaliber 12 O/U , eller kansje halvauto/pumpe.

 

Dessuten, Han er 15 år og vet kansje ikke enda at det finnes andre viltarter som er spennende å jakte på. Om tre år, da er det kansje gåsejakt som gjelder? Hvorfor skal han da sitte der med en O/U 16/70 som kansje ikke heller tåler stål/wolfram? :lol:

 

Dette er da min mening. Og min mening er som regel rett/brukbar.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste i mine øyne er om du er fullt utvokst eller ikke. Som 15 år er du antagelig ikke det, og ei hagle som passer deg perfekt i dag gjør det ikke nødvedigvis om 3-4 år når kropp og armer er noe lengre. Så mitt råd er å ikke legge altfor mye penger i denne første hagla, og gå gjerne for bruktmarkedet.

 

Sideligger eller O/U betyr omtrent like mye som om du har på deg rød sokker den dagen, finn det som du liker. Men dersom du har tenkt å selge hagle igjen noen gang er ikke O/U noe dumt valg.

Link to comment
Share on other sites

Altså...hvis man har litt sansen for tradisjoner, er det bare en fiiiin gammel sideligger type Sauer & sohn, Simson eller Buhag sideligger helst i kaliber 16 som gjeder på harejakt.. :) Har kjøpt meg en Beaglevalp, og når den er 'i gang' , skal jeg med glede bære med meg ut min fine Sauer & sohn kal.16/70 fra -39 i skogen.. :wink:

 

Mente det ikke så alvorlig da :lol::lol: Er nok enig med de fleste og syns nok en moderne O/U med løse choker er best til allroundbruk, har 4 stk selv i forskjellige utgaver.En pumpe eller auto har jeg aldri eid, og skal heller ikke ha det. Auto'ne er jo gode å skyte med,men de frister ikke meg. Så en sånn sideligger blir vel helst et supplement. Har brukt min en del på rådyr/hare/ revejakt med hund,for det er så koooslig, selv om jeg har kombi til sånt.. :)

Jeg er nå så gammaldags at jeg foretrekker vømmølklær også jeg da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå så gammaldags at jeg foretrekker vømmølklær også jeg da :lol:

 

Har ikke noe med å være gammeldags at man liker ekte kvalitet. :D

 

Men, tilbake til tråden.

 

Det er selvfølgelig det beste valget å gå for en O/U med løse choker. Fordelen med harejakt er at man ikke trenger å tenke så veldig mye på vekt, men med tanke på trådstarters alder ville jeg nok kanskje sett i retning av en lettvekter, da den unge alderen tilsier at at han helt sikkert vil utvide spekteret sitt litt.

 

En Lanber Gyttorp eller en Lanber Greystone Lettvekter ville jo kunne være en god start.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i svarte skal han kjøpe seg et beist av en sideligger som førstehagle til harejakt, hovedsakelig fordi det er urgammel tradisjon? Nei, vis det ikke har noen praktiske fordeler, ikke kjøp noe annet en kaliber 12 O/U , eller kansje halvauto/pumpe.

 

Dessuten, Han er 15 år og vet kansje ikke enda at det finnes andre viltarter som er spennende å jakte på. Om tre år, da er det kansje gåsejakt som gjelder? Hvorfor skal han da sitte der med en O/U 16/70 som kansje ikke heller tåler stål/wolfram? :lol:

 

Dette er da min mening. Og min mening er som regel rett/brukbar.

Beist av en sideligger :shock: Finns vel knapt noe mer smekkert og elegant enn det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser en stor bakdel med sideligger halge. Man går hele dagen å holder på stål med fingrene. Forskjeftet er så lite at fingrene konstant holder rundt løpet, det fører gjerne til at det blir utrolig kaldt på fingrene! Det er absolutt noe å tenke på om du skal på jakt utover seinhøsten.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Da regner jeg med at det er stolsekk inne i bildet også. Og de er jo aldri helt komfortable

å bære på, så kjøp en lett sideligger for å veie opp litt :wink: Og så lenge du jakter med hund

så er jo kommentaren lenger opp om å holde i stål hele dagen ingenting å bry seg med :)

Link to comment
Share on other sites

O/U fra baikal er ei ok hagle om man ikke tenker å skyte mye med hd patroner, noe den per definisjon ikke

er godkjent for (trykktestet til kun 90mpa=900bar). Arbeidstrykket til for eks en populer patron som remington

wingmaster er 1050bar, noe som gjelder for flere av patronene med hd/hevi shot hagl, om dette er skadelig

for hagla vet jeg ikke, men er et moment som må tas med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...