Jump to content

Riflevalg i .223


Muntjac

Recommended Posts

har hatt tikka super varmint,og den fikk ikke jeg til og samle så bra som remington min,Og det er ikke den eneste ltr n som jeg har sett har levert, Og det er det flere her inne som kan stå inne for trur jeg. Tikka skulle ikke godt for plast og billig drit stokk, Da hadde jeg nok ikke levert den at. Men valget jeg gjorde er jeg ikk i tvil om var riktig.Men smaken er som baken delt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trenger litt hjelp her..

skal kjøpe en 223. til rypejakt og div. småvilt, men vet ikke hvilken..

den må kunne brukes i alle fire årsperioder og være robust, god presisjon opptil 150-200m, ønsker flatest mulig skuddlinje..

den kosmetiske delen er ikke viktig.

valuta for pengene er viktigst!! kan godt spytte i par tusen ekstra om det er verdt det.

ser etter en pakke løysning til ca. 10 000, med kikkert sikte og lyddemper.

vil helst ha svar med egne erfaringer.

 

er det noen våpenforhandlere som anbefales? helts i nord-norge!

 

 

også ammo.. leter etter billig trenings ammo, noen som vet?

 

hvordan er lovverket i forhold til ammo kjøp fra utlandet feks. usa??

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du tenker på? Fikk oppklart misforståelse tidligere, Rem SPS har 1:12 stigning. Har kjøpt børsa, men må nok bytte stokk, presisjonen er ikke bra nok, 7cm samling, eller kan vi kalle det spredning på 100 m. Har mistanke om at stokken tar borti da jeg benytter tofot. Skal prøve å se om den skyter bedre på frihånd, men har ikke hatt tid.

 

Hva slags ammunisjon har du forsøkt? Varminten min er svært kresen på hva slags ammo den går bra med.

Jeg har brukt Remington UMC 55 grain. Men da jeg her om dagen fant fram pussesakene og dro skikkelig igjennom den før jeg dro og skøt, da ble det 25 mm samling på 128 meters hold med tre skudd. Mer fornøyd med det ja.. Var ikke klar over at pussing hadde så stor innvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka T3 hunter, og den satte jeg på en A-Tec TMM5 demper.

Prøvde først uten å kappe løpet, men synes den ble for fremtung. Det ble

tungt og pendelfølelse når man skyter uten anlegg. Man bør ha støtte eller sitte godt vist man skal ha demper med full lengde løp.

 

Kappet så løpet 5cm og tok at 2 mouler på demperen, og da ble alt helt prima.

Tror at et godt kompromiss er å ta 7-10cm med full lengde demper, men hugs

at du taper noe hastighet.

 

Synes kikkerten din kanskje er noe marginal, så jeg ville sett på noe som var

et hakk bedre som iallefall hadde 30mm rør. Da kan kikkertmontasjen brukes til et større utvalg bedre kikkerter senere.

 

Den VX1 har 25mm rør, så den montasjen din må du kaste og kjøpe ny vist du senere skal opp i kvalitet og 30mm rør. Da er det en 1000 ekstra i ny montasje.

Link to comment
Share on other sites

slenger meg med her eg og. Er i markedet for ei .223 rifle. Har kikka litt på Weatherby Vanguard som XXL sel. Har nokon erfaringar med denne rifla som dei kunne tenka seg å dela med meg.

 

Billig men ok ammunisjon med tanke på litt mengdetrening for meg og min bedre halvdel? Kva type og kor får ein beste tilbuda?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Schmoo!

Denne har eg kjøpt på en eller anna butikk, husker ikke helt hvilke merke eller butikk. Desverre... :oops:

Men det er ikke noe "fancy" eller kjente merker tror eg, erindrer at den var rimelig.

Er desverre ikke "vugge" på denne , noe eg angrer fælt på at eg ikke kjøpte.

Grei på flatt underlag på "skytebana" men ute i feltet der det alltid er ujevnt er denne ikke den beste løsningen.

Vurder derfor når du kjøper en slik hvor/til hva du skal bruke den.

 

 

Mvh

John

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, håper det går greit med et par spørsmål selv om tråden muligens er litt gammel og spørsmålet mitt er litt offtopic.

 

Har også lenge gått å tenkt på 700 LTR, og etter mye positiv feedback fra forskjellige kanter (mye her), har jeg bestemt meg for dette. Men meningen var da 223rem som primært skulle brukes på rådyr. Nå som jeg har jaktet noen få år har jeg fått noen tilbud om jakt på hjort og elg, og lurer da på om jeg må gå for 308`n som et allround våpen.

 

Hvilken lydemper burde jeg velge?

 

Hvis noen har noen synspunkter på om dette er et godt valg (pris,presisjon,kvalitet,etc) hadde dette vært til stor hjelp. Etter mye lesning her inne, så kan jeg med sikkerhet si at jeg er en av de som kan minst. Men alle må begynne et sted:)

 

Hørte også at Jakt&friluft kjørte noen pakker en stund, eller om noen evt. har noen erfaringer med kjøp, så kunne det vært kjekt.

 

Kanskje noen har en LTR til salgs?

 

 

Mvh.

 

SR Hansen

Link to comment
Share on other sites

slenger meg med her eg og. Er i markedet for ei .223 rifle. Har kikka litt på Weatherby Vanguard som XXL sel. Har nokon erfaringar med denne rifla som dei kunne tenka seg å dela med meg.

 

 

Jeg har ikke noe erfaring med den, men når jeg var ute sist uke og kikket etter en i 308 og spurte om det var noe å satse på trakk selgeren voldsomt på det, mente den ville åpne opp samlingene når den ble varm...

Jeg har som sagt ikke prøvd den så jeg vet ikke 100%

 

Jeg endte opp med en Remington SPS Tactical som jeg hentet ut på mandag :D

Link to comment
Share on other sites

og spurte om det var noe å satse på trakk selgeren voldsomt på det, mente den ville åpne opp samlingene når den ble varm...

 

Vanguarden leveres med presisjonsgaranti på 1,5". Stort sett skyter disse langt bedre samlinger. Børsa er produsert av Howa. Jeg tror ikke at du får noe mer varmespredning med en Vanguard enn andre børser i samme prisleie og med tilsvarende løpsprofil. Graden av varmespredning vil også kunne variere fra våpen til våpen av samme merke og modell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...