Jump to content

Hagle #2 til trening, Oslo


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har nå søkt om en hagle til trening hos Oslo Våpenkontor, men fått avslag. "Begrunnelsen" var at jeg som tilleggsinformasjon hadde lagt til at jakthaglen jeg allerede har er av stor sentimental verdi og at jeg derfor ikke ønsket å selge denne, i tillegg til hovedbegrunnelsen som da er at jeg ønsker en hagle til lerdueskyting.

 

Tilbudet jeg fikk var å omregistrere hagla jeg har (En beretta 686...) til kun affeksjonsverdi, og dermed

også gi avkall tillatelsen til å bruke den. Selvfølgelig ikke det minste aktuelt.

 

Er det så usaklig å ha behov en hagle til trening i tillegg til jakthagla? Er det noen av dere som faktisk har fått

tillatelse til å inneha hagle nr 2 av Oslokontoret det siste året som kan fortelle hva dere brukte som begrunnelse?

 

PS: Ja, Oslokontoret er litt vrange, men som trådeier vil jeg gjerne at denne tråden handler om hvordan jeg kan skaffe meg en hagle til, og ikke om hva man mener om hvordan kontoret jobber. Vi mener det samme alle mann...

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært fint om du gadd å klage på vedtaket.

Jeg orket desverre ikke det når jeg fikk avslag forige gang.

Vi må bare prøve å få de til å forstå at de ikke kan oppføre seg sånn og da er nok det saklige å klage.

 

Alikavel var det en glede å fortelle dem hva jeg mente på telefonen, men jeg tror ikke det hjalp så mye :evil:

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg lykkelig bosatt på landet, der søknad kun er en formalitet. Men er det virkelig så ille i Oslo, at man kun får eie EN hagle. Selv har jeg 5 stk, og kunne faktisk tenkt meg en til....eller to :wink:

 

det største problemet i Oslo, er faktisk at folk ikke kan lov og regelverk eller klarer å lever ordentlige søknader. Men jeg skal gå med på at jeg har opplevd dem som svært unødvendig trange på hagler til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg synes også det blir merkelig å krangle så mye på haglekjøp. Det er jo betraktelig lettere å argumentere på bakgrunn av riflekaliber (Fikk innvilget .223 når jeg allerede har.308, i samme søknaden som den avslåtte hagla).

 

Og ja, jeg er enig i at det er mitt ansvar som søker å formulere søknaden rett slik at de kan innvilge den, men det er jo akkurat der jeg trenger hjelp. Jeg er en vanlig jeger, som jakter mye, liker å skyte lerduer, konkurrerer ikke og har lyst på en hagle til trening.

 

Joda, jeg skal nok krangle på dette hele veien... igjen. (Har forsøkt en runde før for å skaffe meg en jakthagle nr 2, uten hell).

 

Eivind

Link to comment
Share on other sites

Meld deg inn i skytterlag som konkurerer med hagle. Søk om hagle innenfor det forbundet (ikke jakt).

Begrunn at jakthagla ikke er egnet til konkuranse på grunn av faste choker, samt at en ren konkuransehagle ikke er egnet til jakt (blandt annet fordi det er stor fare for å påføre den skade, vekt forskjell, løpslengde you name it).

Så vidt jeg vet kan man fortsatt ikke avslå våpen kjøp til konkuranse med begrunnelse av at man har egnet jaktvåpen. Det våpenet er kjøpt inn med en helt annen bruk som dokumentasjon. (at man prøver dseg på slike stunt fra våpenkontorene er en helt annen sak).

 

Blir akkurat det samme som at jeg kan søke på ett DFS våpen selv om jeg skulle ha 6.5x55 fra før.

Link to comment
Share on other sites

Blir akkurat det samme som at jeg kan søke på ett DFS våpen selv om jeg skulle ha 6.5x55 fra før.

 

Nei vet du hva....HAr du ei rifle i 6,5X55 så kan du bruke den til dfs skyting....Spessielt hvis det er en Mauser eller Sauer :lol:

 

Hehe neida bare tull.....

 

Er glad jeg bor på bygda jeg...Mye bedre med folk i skranken som forstår folk som ønsker våpen til jakt og trening.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ikke med klasseføringskort i Oslo hvis du har hagle fra før, du må dokumentere konkurransedeltakelse for å få lov til å kjøpe ekstra banehagle, selv om den du har fra før er uegnet.

Det er selvfølgelig helt på trynet, men våpenkontordamene i Oslo har bestemt seg for at sånn skal det være, NJFF eller NSF burde ta denne saken, for det har skapt problemer for flere skyttere og jegere her i byen at de holder på på den måten.

Det var jo en artikkel i Jakt og Fiske en gang også om nettopp dette temaet, men jeg vet ikke om de har prøvd på gjøre noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg søkt på var:

6,5x55 var til bane/varmint og 30.06 til jakt hvor det ikke er godt å gå rundt med en lang tung børse. fks med bikkje etter hjort.

Det var vel essensen i det jeg skrev.

 

Den artikkelen i Jakt og fiske gikk jo så langt som å navngi den verste av de!

Det er jo noe en ikke gjør uten god grunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå søkt om en hagle til trening hos Oslo Våpenkontor, men fått avslag. "Begrunnelsen" var at jeg som tilleggsinformasjon hadde lagt til at jakthaglen jeg allerede har er av stor sentimental verdi og at jeg derfor ikke ønsket å selge denne, i tillegg til hovedbegrunnelsen som da er at jeg ønsker en hagle til lerdueskyting.

 

Meld deg inn i et godkjent skytterforbund som har skyting med hagle på programmet. Da kan du erverv et hagle til konkurranseskyting. NSF og Jeger og Fiskeforbund er blant forbundene som har skyting med hagle på programmet.

 

I søknaden påpeker du at du har behov for et hagle til øvelses- og konkurranseskyting fordi ditt nåværende hagle egner seg ikke til denne konkurranseform.

 

Våpenloven og dens tilhørende forskrifter og rundskriv åpner for erverv av flere våpen dersom søkeren har behov for det, og særlig dersom våpene har forskjellige bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå søkt om en hagle til trening hos Oslo Våpenkontor, men fått avslag. "Begrunnelsen" var at jeg som tilleggsinformasjon hadde lagt til at jakthaglen jeg allerede har er av stor sentimental verdi og at jeg derfor ikke ønsket å selge denne, i tillegg til hovedbegrunnelsen som da er at jeg ønsker en hagle til lerdueskyting.

 

Meld deg inn i et godkjent skytterforbund som har skyting med hagle på programmet. Da kan du erverv et hagle til konkurranseskyting. NSF og Jeger og Fiskeforbund er blant forbundene som har skyting med hagle på programmet.

 

I søknaden påpeker du at du har behov for et hagle til øvelses- og konkurranseskyting fordi ditt nåværende hagle egner seg ikke til denne konkurranseform.

 

Våpenloven og dens tilhørende forskrifter og rundskriv åpner for erverv av flere våpen dersom søkeren har behov for det, og særlig dersom våpene har forskjellige bruksområder.

 

Som sagt, ikke i Oslo

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, ikke i Oslo

 

Da kjører våpenkontoret en buss gjennom lovverket. Dersom Muntjac er NSF medlem så stiller jeg til rådighet for å hjelper han erverv det han har behov for. Våpenloven er tilstede så personer som innfrir kravene kan erverv våpen, ikke for at politiet kan nekt folk våpen uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg opplevde i korte trekk, og som også er diskutert i en annen tråd her på forumet var at jeg hadde en pumpehagle, og søkte på en halvautomat til konkurranseskyting innenfor NJFFs reglement, avslaget jeg fikk da sa at jeg måtte dokumentere konkurransedeltakelse for å få kjøpe ekstra banehagle, at den jeg hadde ikke var egnet til konkurranseskyting spilte ingen rolle, jeg prøvde med alt som var av argumentasjon men sånn var saken og det var ikke noe mer å snakke om.

Siden jeg hadde dårlig tid med å få meg en konkurransehagle hadde jeg ikke tid til å styre med klaging osv. så jeg fikk kvittet meg kjapt med pumpehagla og kjøpt automaten, som siden påske har blitt brukt i 6-7 konkurranser allerede.

Idiotien i denne behandlingen er jo helt grenseløs, men jeg hadde som sagt ikke tid til å ta tak i det, og basert på hva jeg har hørt fra andre så er det visst ikke noe som nytter heller.

Men ingenting hadde gledet meg mer om noen kunne få litt fornuft inn i kontoret på Grønland, gå rettens vei eller hva som helst, men det kreves sikkert litt tyngde.

 

Ser jo allerede nå at jeg kan komme til å trenge 3-4 hagler totalt når man tar med jakt og konkurranseskyting, så hvordan det skal ende vil jeg helst ikke tenke på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk gjennom til slutt, om noen trenger tips er rådet tredelt:

 

1) Argumenter for hvorfor du trenger ny hagle

2) Argumenter for hvorfor du ikke kan selge den du har

3) Hold argumentene korte. De avslår som regel ikke pga hovedargumentet ditt, men tar tak i et enkelt av dine "sideargument" og avslår pga det.

Link to comment
Share on other sites

Fikk gjennom til slutt, om noen trenger tips er rådet tredelt:

 

1) Argumenter for hvorfor du trenger ny hagle

2) Argumenter for hvorfor du ikke kan selge den du har

3) Hold argumentene korte. De avslår som regel ikke pga hovedargumentet ditt, men tar tak i et enkelt av dine "sideargument" og avslår pga det.

 

Det var vel punkt 3 jeg røyk på da ;/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Jeg har nå søkt om en hagle til trening hos Oslo Våpenkontor, men fått avslag. "Begrunnelsen" var at jeg som tilleggsinformasjon hadde lagt til at jakthaglen jeg allerede har er av stor sentimental verdi og at jeg derfor ikke ønsket å selge denne, i tillegg til hovedbegrunnelsen som da er at jeg ønsker en hagle til lerdueskyting.

 

Meld deg inn i et godkjent skytterforbund som har skyting med hagle på programmet. Da kan du erverv et hagle til konkurranseskyting. NSF og Jeger og Fiskeforbund er blant forbundene som har skyting med hagle på programmet.

 

I søknaden påpeker du at du har behov for et hagle til øvelses- og konkurranseskyting fordi ditt nåværende hagle egner seg ikke til denne konkurranseform.

 

Våpenloven og dens tilhørende forskrifter og rundskriv åpner for erverv av flere våpen dersom søkeren har behov for det, og særlig dersom våpene har forskjellige bruksområder.

 

Jepp, meld deg inn i nærmeste jeger- og fiskerlag/-forening, og få formannen til å skrive en erklæring som sier at du trener mye på leirdueskyting. Da går det nok i orden skal du se....

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo helt horribelt ut. Her kommer det jo mange gode råd, men det hjelper jo ikke en dritt så lenge kjærringene på våpenkontoret i Oslo har sin egen tolkning av loven.

 

Men altså - er det ingen som klager på slike vedtak da? Har alle som har forsøkt dette dårlig tid eller er for late til å skrive noen brev?

 

Heldigvis sokner jeg til Drammen, så jeg slipper jo dette, men det er jo ikke likhet for loven her?

Om noen trenger hjelp til å formulere en klage eller skrive noen brev til NJFF/NSF/DFS eller hva som helst så melder jeg meg gjerne som "skrivehjelp" eller moralsk støtte eller hva som helst.

 

Dette kan da ikke være umulig å få gjort noe med?

Finn en søker som har fått dette innvilget et annet sted i landet (helst flere eksempler) og få tak i en kopi av blålappen deres.

 

Skriv (ny) søknad som bruker nøyaktig de samme begrunnelsene som de som er innvilget (f.eks trening, reserve el.l).

 

Når avslaget kommer så klager man, og legger med kopiene av de som har fått innvilget på dette grunnlaget andre stedet i landet. Da blir hovedargumentet "JEG KREVER Å BLI BEHANDLET LIKT SOM ALLE ANDRE"

 

Om det ikke innvilges da, så MÅ jo NJFF/NSF kunne kjøre en rettsak på dette. Da har man en klar dokumentert prosess som viser en klar forskjellsbehandling som ikke har noen annen grunn en ulik praksis på kontorene.(Dvs. jeg tror jo ikke på julenissen heller, men om man klarer få så mange som mulig til å kontakte sitt forbund og kreve handling så burde man jo i det minst ha en viss mulighet? Det er jo en "fillesak" for en advokat - alle bevis og saksfremstilling er jo ferdig, det er jo bare den fomelle saksbehandlingen man trenger juridisk bistand til - og ca. 3k i rettsgebyrer)

 

Dette burde jo ta skli rett igjenom i en rettsal - og voila! så har man fått presedens og Oslo blir tvunget til å endre praksis.

 

HOVEDPOENGET her blir jo da å bruke en "vanlig" begrunnelse i søknaden, som stort sett blir innvilget andre steder. Dersom man bruker veldig innviklet argumentasjon så kommer man ikke dit man vil fordi neste som søker da må oppfylle omtrent samme vilkår.

 

Denne saken kan man jo kjøre på hva som helst av våpen, så lenge det finnes klar praksis på andre kontor man kan vise til.

 

Eller ?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...