Jump to content

Ny Blaser drilling


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har solgt min Merkel drilling, Angelina, som vel må være en av Norges mest omtalte drillinger.. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=15802&hilit=Angelina Den ble for pen for en kløne som meg. I stedet har jeg kjøpt meg en brukt Blaser D99 fra tyskland. Forrige eier sier at den er skutt maks 30 skudd, og det tror jeg på ut fra utseendet. Den er i 20-76 (som alle Blaser drillinger) med 2x 1/2 boring, tåler stål, heavishot, slugs og har frittliggende riflepipe i kaliber .30R Blaser. Det er en standard D99, forrige eier sier det er lux stokk, og jammen ser det sånn ut...

 

Jeg har skutt inn rifleløpet med kikkertsikte, og fikk uforskammet god presisjon! Fikk ikke bilde av det, og rakk ikke å ta prøven. Så i dag ble det en tur på skogen på rådyrjakt med hund med hagl i hagleløpene, og litt testammo. Her er noen bilder.

 

drill1.jpg

drill2.jpg

drill3.jpg

 

Kos med bål, unghunden hadde ikke formen i dag så det ble ikke los

drill8.jpg

 

 

 

drill7.jpg

 

Her har jeg testskutt på 50 meter og åpne sikter. To 30R Blaser, to RWS Brenneke. Ser at jeg må skru forsiktet litt ned

Link to comment
Share on other sites

da må jeg gratulere med de såvidt meg bekjent første drillingen i norge identisk med min! jeg har en lux, og må nok beskjedent hevde min er hakket penere i frakken, men stygg var den ikke! utveksler gjerne ladedata og erfaringer, min har så langt fått rype, tiur, kobbe, div. ender, kortnebb og grågås. har dessuten logført tidenes mest idiotiske helbom på elg (min skyld, ikke børsas). har dier fra ch4d men brukt blaser cdp fabrikk som eneste blyspisd så langt. uforskamma presis, liker den bedre jo mer jeg skyter med den.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

@ Raudnakke, dette ER et kjøttorgel! Det koster 6 lapper med synth skjefte. Det er det ikke verdt, ellers hadde jeg kjøpt det... Tenker jeg skal ramponere denen særs efektivt etterhvert :D

@ Gordon Setter. Ser på facebook at dere har hatt en bra rypejakt, med storfisk! I områdene der vi jaktet? Når det gjleder drillingen og oppspenner så aner jeg ikke hvordan det funker på fuglejakt, jeg har bare hatt den noen dager :wink: . Men skal bli fint å prøve når anledningen byr seg.

@dk. Så kult at det er flere av oss! Min er MER enn pen nok for meg... hehe. Jeg prøveskjøt den på banen, og har Vetlus som vitne til at tre skudd samlet på klistrelappen! Sinnsykt presis. Jeg lurer litt på ladedata ja. Liker å fyle hyllsa, så jeg har brukt MRP. Ladet 168 grains Nosler Custom Competition helmantel, og 168 grains Barnes Triple Shock. 66 grains MRP på begge. Jeg fikk 888ms med Nosler helmantel og 915 med Barnes. Det er i meste laget synes jeg, har ikke quickload så jeg får ikke sett der om der er på rødstreken, men det er ikke over hastighetene i ladeboken i alle fall. Uansett, jeg vil lade mye slappere enn det. Vil hverken slite ut pipa eller skyte dyr med kule i den hastigheten. Vil gjerne ha tips til ladedata, gjerne noe i hastigheter + - 850 ms! Lurer på å bruke 180 grains Accubond i stedet, jeg har gode erfaringer med den kula i 6.5.

 

Til dere andre, takk for gratulasjoner! Gøy med ny børse :D

 

 

Edit: Jeg har kjøpt en Zeiss varipoint 1-4 til denne børsa. Skal bli gøy å forsøke hagleskyting med kikkerten på. Har hørt om flere som får det bra til1!!

Link to comment
Share on other sites

Ja var i områdene vi jaktet. Faktisk ikke noe bra med ryper i år heller, men man er godt kjent i området og gode hunder og gode skyttere gjorde at vi fikk uttelling på de få situasjonene vi hadde. Andre vi snakket med hadde ikke sett snurten av fugl.

Men fisk er det nok av i de områdene, og den ørreten på 6kg på bildene var årets høydepunkt :P

Vi får ordne så du får teste Blaseren på rypa litt her oppe da :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for øvrig sendt en mail til Blaser, med spørsmål om hvilken slug de anbefaler. Fikk dette svaret:

 

The D99 is very sensitive to different types of Brenneke. The best advice I can give you is simply to try a few and see which works best.

 

We test fire using

 

12-70 – Federal Forster 2 ¾ Oz

 

16-70 – RWS Brenneke

 

20-76 – Federal Sabot Slug 17,71g

 

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i Federal Sabot Slug 17,71g?

Link to comment
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke helt skaubjønn , hvordan kan Blaser ha testet slug i kaliber 12 og 16 når D99 kun lages i kaliber 20 ?

 

 

Jeg har for øvrig sendt en mail til Blaser, med spørsmål om hvilken slug de anbefaler. Fikk dette svaret:

 

The D99 is very sensitive to different types of Brenneke. The best advice I can give you is simply to try a few and see which works best.

 

We test fire using

 

12-70 – Federal Forster 2 ¾ Oz

 

16-70 – RWS Brenneke

 

20-76 – Federal Sabot Slug 17,71g

 

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i Federal Sabot Slug 17,71g?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tusen takk! Der har DJT gjort en kjempejobb! Ja denne hadde jeg helt glemt :oops:

 

Jeg har handlet inn to pakker Rottweil Brenneke på Jakt og Friluft i Arendal. Men, pakken ser ikke sånn ut som den på bildet i artikkelen til DJT. Må hjem og sjekke om det er samme type. Den jeg kjøpte samlet ikke bra, håper det finnes en annen type der ute som gjør det. Hmmm, DJT har altså klart å få tak i Federal Sabot også... Må sende en PM og høre hvor han har skaffet dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg satt å leste i gamle tråder og kom over dette innlegget:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=48966#p48966

Jeg hadde aldri byttet burt min Merkeline med an Blasert drilling! Ikke for det, jeg har ei R93 med flere løp til, og synes hn er topp. Men når det gjelder drilling, er det smekre linjer og lodda løp som gjelder for min del.

Men to år senere kan vi i denne tråden lese dette.

Jeg har solgt min Merkel drilling, Angelina, som vel må være en av Norges mest omtalte drillinger......I stedet har jeg kjøpt meg en brukt Blaser D99 fra tyskland.

 

Hva kom denne helomvendingen av?

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg fikk mindre og mindre lyst til å bruke Angelina etter oppussingen... Jeg er klønete på jakt, dunker kolber og står på. Angelina representerte rett og slett for mye penger. Eller for å si det sånn, et par sesonger med min type jakt hadde kostet dyrt. Så da ville jeg selge. Jeg har bare brukt Blaseren en sesong , og har ikke bestemt meg for om dett blir hun og meg eller om hun skal byttes ut. Jeg gikk glipp av en sjanse på tiur i høst, på grunn av oppspenneren. Jeg må bruke den en stund til, og se om det er mest meg som ikke har rutine på den enda, eller om jeg ikke blir kjappere med den. Rilfeløpet er ekstremt presist, bra avtrekk, og jeg kan enkelt bytte mellom kikkertsikter siden jeg har en del å ta av til min Blaser R93. Men som sagt, skal bruke den en stund til så får jeg se om den blir værende i skapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...