Jump to content

Er det blitt for avansert ?


vest

Recommended Posts

Her er ein nyleg artikkel av den amerikanske jaktjournalisten John Barsness der han reflekterer over kikkertsikter , langholdsskyting og etikk.

Må sei eg til ein viss grad kjenner igjen ein del ting når han skriv (fritt oversatt) at vi bruker 51 veker av året til å diskutere utstyr og 1 veke til å jakte. Sjølvsagt er dette satt på spissen ,men eg trur han har eit poeng.

 

http://www.24hourcampfire.com/newslette ... etter.html

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Jeg prøver å jakte hele året, selv om det er litt vanskelig i mørketiden.

 

Ja, jeg må innrømme at jeg bruker mye tid på utstyr, men det er en hobby ved siden av jakt. Her handler det mer om å lage hull i papir eller gong i stål, fordi det er morsomt :mrgreen:

 

Til jakt er det enkelt. Det meste som blir skutt, blir beskuet gjennom 8x fast forstørreles med et streit kryss, eller laina opp med et easyhit haglesikte som jeg ikke helt vet hvorfor jeg har, for jeg legger aldri merke til at det er der.

 

De lange avstandene, som alle snakker om, begrenser seg ganske enkelt helt selv, da det er sjeldent terenget tilater lange skudd. Småvilt er jo heller ikke lett å se på en kilometers avstand. Av og til må man nesten tråkke på de for at de ideheletatt skal bli synlig.

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke hvordan "svigerbestefar" klarte å skyte elg med billig Husqvarna .30-06, Tasco 4x40 og Norma Elite jeg... Og han må jo ha sittet i bilen og skutt, for han hadde ikke GPS så han kunne finne elgposten... :lol:

 

Alvor... Tror nok at verden er i ferd med å bli veldig avansert. Det er jo ikke bare på jakt man ser det. Her har man vel heller hengt litt etter på den fronten. En Husqvarna fra 1962 gjorde jo jobben den på den tiden. Boltriflene har ikke akkurat utviklet seg voldsomt siden Mauseren dukket opp før 1900. Klærne har nok fått mer avansert "innhold", men det er fremdeles bare to hull til armer enda, og kikkertsiktene har fremdeles trådkors (i flere varianter nå enn før riktignok) og et hull i hver ende tettet igjen med glass. Utivklingen av optikken må forresten være noe av det beste som har skjedd jakta, da man kan få sikrere skudd før enn med en tåkete Tasco med gul optikk. De såkalte superkulene som har kommet over oss de siste årene må jo også være bra, da de er mer effektive og ødelegger mindre kjøtt enn gamle kuler.

 

Det "store" er nok GPS og avstandsmålere, og hundepeilere for de med hund. Bruker selv GPS (type billigst å få tak i), men har alltid med meg kart. For GPS'en svikter i blant nemlig...

 

Tror nok ikke jakt er blitt for avansert enda selv. Dessuten har vi jo valget selv da. Vi MÅ jo ikke kjøpe alt det siste på markedet.

 

Det er vel ikke før man ikke klarer å lese kart og går seg bort fordi batteriene er døde det er blitt for avansert, eller at flash-dot'en ikke funker slik at man ikke får skutt noe.

Link to comment
Share on other sites

For å ta Kammeret som eksempel: Kvifor bruke tid på endelause diskusjonar om 50mm objektiv på kikkertsiktet vs 56,Zeiss vs Swarovski eller 308w vs 30-06, Swift A-Frame vs Norma Oryx når ein heller kan bruke tid på jakt eller skyting? Det meste av tilgjengelig utstyr på markedet er faktisk meir enn godt nok . Dårlig resultat på jakt skuldast vel nesten alltid andre faktorar enn utstyret. Faktorar som me kanskje burde trena meir på /får meir erfaring med.

Å trene opp blikket til å sjå dyr i terrenget, og vite kvar ein skal sjå, finne trekkvegar osv er faktisk viktigare enn om ein brukar ein Zeiss eller Swarovski kikkert til å lokalisere viltet.

Men det er kanskje ikkje så enkelt å diskutere .

 

Forresten så har eg litt av sansen for hans forenkling med å gå over til faste kikkertsikte. Det er vel einkelte som hadde hadde bedre nytte av det enn å sitte å fikle med forstørrelse under jakta.

Link to comment
Share on other sites

Tror dette temaet er hauset litt opp jeg, vi er ikke blitt mere avansert i den grad. Rifle og rett mann på rett plass er det som til syvende og sist feller viltet, slik som for 100 år siden.

Du kan bruke gps, avstandsmålere og alskens greier men det hjelper lite hvis du ikke er der det skjer. Menneske må ha jaktkunnskaper i botn for å kunne finne og felle viltet, det nye utstyret hjelper mere til å unngå å lete hele natten etter bikkja, unngå skadeskyting, man ser bedre gjennom en bedre kikkert, riflene/kulene er mere presise osv. Det handler vel mere om at vi kjøper oss komfort under jakten.

Link to comment
Share on other sites

Som "Bly" skriver, tror jeg nok utstyret for mange (meg selv inkludert) er en hobby i seg selv, ved siden av jakta. Samtidig er det en del av den totale opplevelsen. Det å sitte hjemme og lese om nyheter på utstyrsfronten er for meg med på å bygge opp forventninger til selve jakta. Det er noe av det samme med å lese gode jaktskildringer, for ikke å snakke om å lese kart og planlegge nye turer...

 

Så får det være opp til hver enkelt om man velger å bruke haugevis med penger på utstyr. Hvis det gir en bedre opplevelse for den enkelte må det vel være positivt?

Link to comment
Share on other sites

Altså, på tross av relativt ung alder (mellom ørene vel å merke) så kan jeg på enkelte områder regnes inn blant de gretne gamle gubber.

Jeg er tilhenger av papirkart, kompass om jeg ikke er i et område jeg kjenner himmelretningene på, lærstøvler, vadmel om jeg er på smygjakt og jeg nærer dyp skepsis til GPS, Aimpoint, Laseravstandsmåler, hundepeiler og alskens nymotens dill-dall som går på strøm!

 

Meeen, etter å ha sittet på villsvinpost en plass som var svartere enn bakenden på en fyrbøter fra Sudan gikk jeg til det skritt å kjøpe et kikkertsikte med lyspunkt, ikke at jeg til dags dato har fått bruk for lyspunktet, men det er nå der i tilfelle...

Her om dagen satt jeg og glodde sultent på et par hjort, men avstanden var ukjent og bare løselig beregnet til mellom 200 og 300 meter, da kunne det jo vært praktisk med en avstandsmåler... :roll:

Etterhvert blir det kanskje aktuellt å slippe bikkja etter elgen....lurer på om ikke hundepeiler var så dumt likevel... :oops:

 

Og kanskje de en gang i fremtiden lager lydløse batteridrevne kafetraktere for jaktbruk, hadde jo vært kjekt å ha da... :P

 

Men inntil videre bærer jeg drillingen med åpne sikter og kikkerten i lomma, rasler med kart og syns at bålrøyk er himmelsk! :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt som starten på bukkejakta for min del, starter ut med å ha med meg alt mulig stæsj jeg kan tenke meg å trenge. Men sakte og sikkert så forsvinner mer og mer ut av sekken og til slutt forsvinner sekken også. Pleier også å bli mer "effektiv" etter hvor mye utstyr som har falt fra. Men stæsj er gøy, men man må finne ut at man ikke er avhengig av det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

GPS er noe jeg ikke har sett helt poenget med, utenom at det er skøy å ha med for å se fart, høyder og slikt. føler jeg uansett må ha med kart og kompass ut på turer.

Om jeg får opp tempoet/Aktiviteten på jakt så blir det kanskje et bedre sikte ,kanskje med avstandsmåler. Men ser at jeg er lat. Så jeg gidder ikke bære med meg mer enn jeg må. da tar jeg heller med noe god mat enn å bære på en GPS eller en avstandsmåler .

Men du verden så skøy det er å sitte og tenke, Enn om den... hva med å få seg en slik. hva om ... hva om... la kvinnfolka ha klesshopping og husholdningsutstyr, så tar jeg meg en tur på Jaktdepotet eller på Løvold ;)

Link to comment
Share on other sites

gikk et par timer på fjellet nå i augustt, med ca 20-30m sikt i tåka. i et terreng jeg aldri før har vært i. da navigerte jeg etter lyden av fosser, og telte skritt . alt var så flatt at det var veldi vanskelig å vite hva som var hva der. da jeg fikk et opplett i tåka og fikk skikkelig landkjenning hadde jeg bomma med 200m. gikk så rett ned til vannet jeg skulle til .

vanskelig, joda. men du verden så spennende :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke råd og energi til jakt i år , men mora meg i forrige helg oppi dalene her nede med å prøve å avstandsbedømme litt uten kikkert først også med kikkert, en hyte jeg først trodde var på ca 280 meter , viste seg å være på 440 meter. :oops: god og nytting læring, og lengste holdet jeg fikk bushnellen til å måle på var 690 meter, pga refleksjon.

 

Jeg har ofte tenkt, hvordan klarte folk seg i tidligere tider når du ser alt som en må ha med seg på jakt og annet for å føle seg sikker, men jaggu har det redda mye liv og sørga for at folk og dyr har kommet dit de skulle .

Link to comment
Share on other sites

Utstyr osv er jo en hobby i seg selv. Blir litt som alle bilinteresserte som elsker å diskutere superbiler, men kjører stasjonsvogn. Eller har en bil til en mill i garasjen som de bare bruker 2 uker i året. Hva er problemet? Noen elsker jakta og det enkle, andre liker utstyret best. De fleste av oss havner et sted i midten og har det bra der. Skjønner ikke hvorfor noen må mene noe om alt. Kan ikke folk bare kose seg med sitt og la alle andre gjøre det samme?

 

(ikke meningenå høres ut som en glahippie, men er nå det jeg mener:))

Link to comment
Share on other sites

Jakt og skyting er jo egentlig to forskjellige ting. På skytebanen blir det ofte mye greier som blir med, og fansie børser med digre kikkerter som er helt ubrukelige på jakt. Det er skyting.

Jakt blir for min del stort sett en kombi eller en gammel mauser G33/40 med åpne sikter. Kikkertsikte er med, i sekken, men blir sjelden brukt på jakt. Eneste jakta jeg bruker kikkertsikte på er toppjakt og da har jeg god tid til å sette på kikkerten etter at fugger`n er funnet.

GPS er et fint hjelpemiddel, på spetsen, da virker den også som avstandsmåler. Til å orientere seg i terenget synes jeg den er helt ubrukelig, får ikke oversikt på samme måte som på et papirkart. Jeg tar altid med kart som jeg laminerer med kontaktpapir og selvfølgelig kompass. Senest i fjord traff jeg på to karer som ikke viste hvor de var da gps`n var tom for strøm og de ikke hadde kart med, tror ikke de viste hvordan de skulle bruke kart og kompass heller ........

Det er så mye fansie børser og utstyr å få tak i at jeg tror de fleste glemmer det viktigste: Gjør deg kjent og tren med det utstyret du har, og lær å kjenne jaktterenget ditt skikkelig, utenfor jaktsesongen, slik at når jakta begynner kan du bruke tiden på å jakte og ikke finne ut av tereng og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Med gamle arverifla til pappa som han fikk etter faren hans som i sin pris kostet 695 inkludert kikkerten som stod på, fikk jeg til å å felle en yngre reinsbukk nokså greit, takk gamle erik for at vi var på reinsflokken når vi var der.

En time etter felling og dårlig vær var ikke kikkertsiktet mye verdt. Men i fint vær, da datt bukken greit på 130 meter.

En eller annen gang er det ikke så galt å ha brukt litt penger på utstyr heller, så man kan takle det meste av ukjent vær og dritt.

 

Blir nok litt for mye debet på jaktkontoen når jeg er ferdig med skolegang er jeg redd.

Forhåpentligvis blir det også mange uværsdager hvor jeg ikke angrer. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker vi kunne stille tia tilbake til tia før jaktradioen kom.... Røyk 3300,- på en hunter f1 me alt tilbehør i førsteperioden i elgjakta nå for å slippe å mase på jaktkompisene om å låne reserveradioer og da jeg kom på post å stappa pluggen i øret å slo radioen på var det slutt på freden.... Det var alt fra "jegere" som ikke har hatt vett på å lese ett kart og gjøre seg kjent med terrenget sitt til frustrerte fruer som på død og liv ville ha rede på hva jegeren i huset ville ha til middag og bablesjuke unger som tydeligvis arver fars gamle jaktradio..... vi svisja litt imellom kanalene men det var stort sett samma gneldret på alle jaktkanalene!

 

Så nå ligger min nyinnkjøpte f1 i sekken og den blir nok ikke slått på før det enten faller elg eller det nærmer seg slutten på drevet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...