Jump to content

Nytt våpen - kaliber?


wabbit

Recommended Posts

Hei !

Jeg er relativt fersk mtp jakt, og har hatt våpen nå i bare 5 måneder (star baikal 12/76).

Har vært på jakt, og synes småviltjakt er spennende og greit både i forhold til planlegging, utstyr som kreves og ikke minst økonomi.

Har lenge vurdert å skaffe meg også rifle... men tror egentlig ikke storviltjakt er så aktuelt med det første... Småviltjakta krever liksom ikke så mye forberedelse annet enn jaktkort og ammunisjon... for storvilt er det vel ikke så veldig mye mer forberedelser, men en god del dyrere, og bør vel planlegges noe mer (ettersøkshund o.s.v.++)

 

Hva anbefaler dere til en som har planer om storviltjakt, men trolig ikke enda, og som ønsker seg en rifle som kan brukes på småvilt uten å ødelegge viltet,

samtidig som jeg ønsker meg en rifle som kanskje senere kan brukes på storvilt? Er dette umulig å oppfylle?

 

.22 er jo opp til hares størrelse (u-aktuelt på storvilt). 6.5x55 er for stort for det meste av småviltet...

Hva gjør jeg? Altså: Jeg ønsker rifle som kan brukes på småvilt, samtidig som jeg øyner storviltjakt senere i kalenderen (om noen år kanskje....)

Er det dumt å skaffe seg .22 kaliber? Er det bedre, ettersom jeg trolig begir meg ut etter stovilt senere, å bare skaffe seg storviltrifle? 6,5x55/.308/30-06?

 

Bare så det er sagt, så er jeg klar over at ethvert våpen har sitt bruksområde mtp vilt-arter, men jeg spør likevel. Kanskje andre er i samme "tenkeboksen" og har noen gode råd og tips? Synes .22 på jakt etter rype om vinteren virker kult ... Ligge 100 meter unna, og ta ut rypene i flokk. Hørt at man kan ta ut mange før de flykter bort.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilket budsjett du har, men hvis du har muligheten vil min anbefaling være å gå på en systemrifle i et småviltkaliber, så kan du senere supplere med løpssett i storviltkaliber etter behov. MEN vær klar over alle kostnader knyttet til denne tilnærmingen. F.eks. vil bytte mellom kalibergrupper vil for Sauer medføre at du trenger komplett nytt sluttstykke til ~6.000,-. For Blaser R93 (som er mitt valg) trenger du nytt sluttstykkehode til drøyt 2.000,-, men der koster kikkertmontasjen oppunder 4.000,- De andre systemene har jeg ikke oversikt over, men problemstillingen gjelder alle.

 

Så et forslag som koster endel:

- Start med en Blaser R93 Offroad eller Professional i .223. Få på en god kikkert egnet til bruksfeltet, f.eks. en 3-12x50 av europeisk kvalitet.

- Når du er moden for å prøve storvilt supplerer du med løp og sluttstykkehode for f.eks. 6,5x55, .308, .30-06, 8x57IS eller det du måtte ønske - velg et kaliber du behersker + egnet kikkert, f.eks. 1,5-6x42 av europeisk kvalitet.

- Du kan også få .22LR konverteringssett til den, men det er IKKE billig...

 

Forøvrig er en salongrifle uvurderlig for mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

System-rifle og den slags blir nok litt i tøffeste laget - hvis ikke banken går med på å fryse boliglånet til 2015 slik at jeg kan kjøpe våpen og tilbehøret jeg vil ha... :lol:

 

.222 kaliber er i grunn et ukjent kaliber for meg.... utdyp gjerne for meg (sjekke wikipedia....)

Virker som et spennende kaliber dersom det kan brukes på alt opp til rådyr... Hva koster ammo for dette kaliberet? Dyrt å trene med slik kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Registrerer at .222 ikke er særlig langt unna 6,5.

Kulediameter: .222 = 5,69 mm

6,5x55 = 6,7 mm.

 

Det er jo søren ikke store forskjellen her? 1,01 mm i differanse.

 

Hvordan er resultatet i forhold til 6,5x55 versus .222 med tanke på "sprengthet" av småvilt? .222 halvsprengt - 6,5x55 ingenting igjen?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Brno Fox i .222 og er veldig fornøyd med det.

 

.222 har i de senere årene fått sterk konkurranse fra .223, som kan ses på som en slags arvtager. .222 er 5,56x43 mm, mens .223 er 5,56x45. .223 er litt "sintere" enn .222. to mm høres lite ut, men .223 har lengre kropp, mens .222 har lengre hals, så man får noe mer krutt i en .223 hylse. Bruksområdene er de samme. .222 har ry på seg for å være noe av det mest presise du kan få tak i av "normalt" kaliber og ble brukt av benkeskyttere i mange år før .22 PPC, 6 mm BR osv tok over på 70-tallet. .223 har selvfølgelig også topp presisjon, men jeg har hørt at .222'en er hakket bedre der, men tror nok mye kommer an på skytteren og! Klarer selv å få ned mot 7 mm med hjemmeladet ammunisjon, og det bør en jo være rimelig fornøyd med. Selvfølgelig med anlegg dette. Uten anlegg ligger jeg normalt mellom 20 og 30 mm knesittende, men slenger jo så klart et og annet skutt i hytt og pine... :oops: Uansett, jeg presterer mye mer stabile samlinger med Fox'en enn med Sako .308'en, sikkert mye pga nærmest ikkeeksisterende rekyl og et avtrekk som skapt for baneskyting (snellert) for min del. Jeg liker ikke rekyl og harde avtrekk, så for meg gjelder i hvert fall dette!

 

Fordelen med .222 kontra .223 vil jeg påstå ligger i fabrikkammoen om man skal ha matvilt, i hvert fall med samme kulevekt. Samme kulevekt gir i teorien lavere hastighet og dermed mindre sjanse for ødelagt kjøtt. Nå skal det likevel sies at begge kalibrene i utgangspunktet er laget for å skyte skadevilt, med hurtigekspanderende kuler. Det har etter hvert kommet kuler i begge kalibrene som tar godt vare på kjøtt, men likevel, feks 6,5x55 er snillere i mange tilfeller.

 

Når det gjelder utvalget i patroner for jakt er det så å si det samme, men med en liten fordel til .223. Sistnevnte kan klare tyngre kuler, men det kommer an på riflestigningen i løpet. .222 har vanligvis 1:14, mens .223 gjerne har 1:12, men her er utvalget større i våpen som har raskere stigning, feks ned mot 1:8. Skal du utnytte .223 best mulig er det en fordel å ha rask riflestigning da du kan få stabilisert kuler opp til ca 80, 85 grs. Hhv 1:14 og 1:12 kan gjøre at kulevekten begrenser seg til 55 - 62 grs. Norma 4 gram blyspiss (62 grs, fin på rådyr) i .222 går normalt greit, til tross for 1:14.

 

Begge kalibrene egner seg utmerket til hjemmelading. Det er et uendelig utvalg av ulike typer kuler fra 30 - 80/85 grs, så du kan skreddersy patroner etter behov.

 

Det beste kjøpet brukt kan være .222, da .223 i dag er mest populært. Kjøper du nytt er det størst utvalg i .223. Vurderer du et av disse kalibrene vil jeg råde deg til bla å se på CZ 527. Rimelig og bra børse. Deter for øvrig en egen tråd om CZ/Brno her på forumet. Grei lesing det.

Link to comment
Share on other sites

kjøper du F.eks en sauer i cal 6,5-55-kan du supplere med mange forskjellige kalibre etterhvert, bare ved å skifte løp :) løpa koster vel fra 4200,- til 7-8tusen. sauer til 20tusen høres nok dyrt ut, men istedenfor og kjøpe flere forskjellige rifler over tid-vil den saueren tjene seg inn etterhvert :D dumt at ikke sako også har løpsbytteststem, da jeg igrunn foretrekker sako fremfor sauer...

Link to comment
Share on other sites

Hadde kjøpt meg en 6,5, om bruksområdet er som du forespeiler, småviltet "eksploderer" ikke av den grunn, er i hovedsak hastighet som sprenger, ikke kulediameteren.

6,5 er et bedre rådyrkaliber en 222, selv om rådyret går ned med den også.

 

Mye fugl skytes i Norge med 6,5 hvert år, utvalget av ammunisjon til den jakta du ønsker å drive med er stor, alt fra småvilt til elg. Treningspatroner er rimelige, og finnes i alle butikker.

 

Skal en skyte et dyr, må en regne med at noe blir ødelagt, sånn er det bare. Maksimal kjøttødeleggelse er når dyret ligger igjen i skogen

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er resultatet i forhold til 6,5x55 versus .222 med tanke på "sprengthet" av småvilt? .222 halvsprengt - 6,5x55 ingenting igjen?

 

Som så vidt nevnt i forrige innlegg, .222/.223 er sintere enn 6,5x55. Mens 6,5'en "lobber" skuddene av gårde i ca inntil 850 m/s, sender tilsvarende .222/.223 av gårde skuddene kanskje i opptil 100 m/s mer (grovt regnet/gjettet - har ikke sjekket). Sammen med tyngre kuler i 6,5 - opp mot drøyt 10 gram kontra kanskje 3,6 gram (55 grs) gir det ofte styggere slakt med de små. Selv helmantel kan ekspandere/fragmentere ved treff i bein. 6,5'en går gjennom og lager bare et lite hull. Det bør også nevnes at "småknertene" er mer utsatt for vindavdrift enn 6,5'en. 6,5 er jo det mest universale valget, men jeg valgte likevel .222 (litt tilfeldig i forhold til .223, men jeg kjøpte en kombi med .222-løp og var knallfornøyd, samt at jeg hadde dier og hylser i det kaliberet, så derfor .222 i rifla og) da den er fenomenalt moro å skyte med! Bruker den tross alt mye mer på bane enn på jakt. Småkalibrene blir en glad i for det er et utrolig takknemlig kaliber å skyte mye med. Null rekyl, mindre smell og gjerne nettere rifler. Tassen min veier ca 3,3 kilo med stor kikkert (Nikon 5-20x44) og en Hausken mini-demper. Sakoen er feltartilleriet i forhold!

 

Nå skal det også sies at .222 er et veldig populært kaliber til toppjakt i Sverige enda, så det fungerer fint, men mange lader altså fuglepatronene selv. Jeg har feks ladet meg noen Norma fmj (bruk aldri annet enn helmantel på fugl hvis du skal spise den) 50 grs til 800 m/s. I fabrikkversjon gir den inntil 880 m/s (mener jeg å huske). Da skulle den bli snill nok. Fabrikkladet helmantel er gjerne litt vel rask til fugl i småkalibrene.

 

Så, for å svare direkte på spørsmålet: Det er størst mulighet for "ingenting igjen" med småtassene! Halvsprengt kan være mer riktig. Har hørt/lest at ved bruk av småkalibrene, bør man ikke skyte viltet på for nært hold, da hastigheten er stor. På feks 150 meters hold går det greit. 50 meter, ikke greit.

 

Glemte å si noe om prisen i forrige innlegg. Pris på blyspisskuler er ganske så likt mellom .222 og .223. Treningspatroner kan du finne endel billigere i .223, men så spørs det om butikkene har de billige da. Virker som om de fleste har S&B og Norma, mens det er mer tilfeldig med andre merker. Treningspatroner er gjerne litt billigere i .223.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en relativt lett rifle i 308win med 49cm løp og demper som jeg bruker til all jakt. Fungerer på storvilt og på småvilt. Eneste som er litt kjedelig er at det er litt vanskelig å forsvare kjøp av en dedikert småviltrifle når den jeg allerede har gjør jobben veldig godt :shock:

 

Er nok større mulighet for at det havner noe i hissig i .338 i skapet enn en en .223 med det første..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil virkelig anbefale 223. Har brukt det en hel del i år, og har fått litt erfaring med dette kaliberet.

 

Min erfaring er at man ødelegger mer på 100 meter enn hva man gjør på 10 meter. Skjøt en har her om dagen på 5 meter med dette kaliberet, og den ble ikke nevneverdig ødelagt. Men skjøt en måse samme dag, på 120 meter, og den fikk et golfball stort utgangshull.

 

Men er som nevnt over her, at det avhenger mye av hvor du treffer. Når jeg skyter skadevillt så skyter jeg midt i kroppen, gjerne mot de store knoklene som holder vingene på plass, da får man mest mulig ekspansjon er min erfaring. Mens når jeg skjøt den harepusen så sikta jeg på hode/hals.

 

223 er etter hva jeg har erfart det kaliberet med best tilgang på ammunisjon til gode priser. Tror f.eks ikke XXL har veldig mye 222-ammunisjon inne, mens de har litt å velge i på 223. Rett meg hvis jeg tar feil her.

 

Men skal du lade selv står du mer fritt.

 

Men skal den brukes til storvillt så går det selvfølgelig ikke med 223, men hvorfor ikke gå for en 308? Forutsetter at du skal lade selv, og kan lade svake ladninger til småvilltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva anbefaler dere til en som har planer om storviltjakt, men trolig ikke enda, og som ønsker seg en rifle som kan brukes på småvilt uten å ødelegge viltet,

samtidig som jeg ønsker meg en rifle som kanskje senere kan brukes på storvilt? Er dette umulig å oppfylle?

 

Leste nok litt fort... Er du på jakt etter en "universalrifle" er det jo så klart "de tre store", 6,5x55, .308 og .30-06 du bør se nærmere på.

 

Men, som jeg liker det... En hendig rifle til småvilt og en annen til storvilt! Jeg har som tidligere nevt .222 og .308. Kunne aldri falle meg inn å bruke sistnevnte til småvilt. Ikke av fornuftige årsaker i det hele tatt, men ganske enkelt fordi jeg synes det blir "overkill". Liten rifle til smått, stor rifle til stort! :wink: Jeg jakter ikke storvilt og har aldri hatt planer om å kjøpe storviltrifle selv. .308'en har jeg fått av svigermor som arvet den etter sin far! Og den selger jeg aldri... 8) Ikke alle svigermødre er like ille! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Registrerer at .222 ikke er særlig langt unna 6,5.

Kulediameter: .222 = 5,69 mm

6,5x55 = 6,7 mm.

 

Det er jo søren ikke store forskjellen her? 1,01 mm i differanse.

 

Forskjellen er nok større enn du tror. 1,01 mm høres kanskje ikke mye ut, men regner du fra 5,69 mm utgjør forskjellen i kulediameter 17,75%. Forskjellen blir enda større når du sammenligner kulevekt. En typisk .222 kule veier 55gr. En typisk 6,5mm kule veier 140gr.

Link to comment
Share on other sites

Men skal den brukes til storvillt så går det selvfølgelig ikke med 223, men hvorfor ikke gå for en 308? Forutsetter at du skal lade selv, og kan lade svake ladninger til småvilltjakt.

 

Fordelen med .308win er at du ikke trenger å lade svake ladninger om du bruker "normale" kulevekter fra 150-180 grs. Norma Jaktmatch i 308win er perfekt småvilt-ammo dersom du ikke lader selv. Utgangshastighet i underkant av 800 m/s. Jeg lader med 155grs Berger VLD i ca 820 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Mens 6,5'en "lobber" skuddene av gårde i ca inntil 850 m/s, sender tilsvarende .222/.223 av gårde skuddene kanskje i opptil 100 m/s mer (grovt regnet/gjettet - har ikke sjekket).

 

I denne sammenheng bør det nevnes at 6,5X55 har vesentlig bedre egenskaper i vind enn det .222 og .223 har. 6,5'en er også kjent for å være et greit all round kaliber.

 

Jeg ville sett bort i fra .222 og valgt meg en .223 med 1:9 riflestigning eller brattere. Da har du anledning til å stabilisere adskillig tyngre og lengre kuler enn .222. Dette gjør våpenet mer egnet for feks rådyrjakt og skyting under vindfulle forhold. Dessuten er nok .223 mer hensiktsmessig hvis du ikke lader selv siden det finnes et stort utvalg av ferdige patroner å få kjøpt.

 

Likevel, hvis jeg skulle ha en rifle til alle formål (grøss og gru!), så hadde jeg nok landet på en 6,5X55 eller .308 win. Siden jeg også er glad i å lade kunne .260 eller 7-08 også være aktuelle kaliber. Jeg har en rifle i .270 Win og den er selfølgelig også en kandidat for "just one rifle problemstillingen".

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger. :P

Keep 'em coming om Dere har noe mer å tilføye...

 

Dersom Dere er enig i at man kan bruke 6.5x55 til småvilt også - så heller jeg mot dette kaliberet...

Minste tillatte på storvilt, mindre rekyl enn de øvrige o.s.v. - mange gode argumenter for dette kaliberet vet jeg...

.308 også for den del....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok revet i en lyddemper i tillegg. Lettere å skyte bra med demper og jeg har erfart at du ofte kan skyte mer enn ett skudd før f.eks. rypa tar til vingene. (altså skyte mer enn ei rype :) )

 

edit: En dansk rillete dildo med twist tipper jeg du kan få for et par tusenlapper ekstra ferdig montert.

Link to comment
Share on other sites

Er denne Vanguard synthetic (vet det er tusenvis av tråder med dette våpenet) noe å satse på, eller burde jeg koste på meg noe dyrere?

Vet Tikka er _meget_ bra, men jeg er interessert i at våpenet er nøyaktig og godt - ikke derav nødvendigvis dyrt...

 

Må jeg opp i "Tikka-pris" for å få dugende våpen?

Link to comment
Share on other sites

Tikka er kjent for gode rifler uten at de koster for mye. Weatherby har jeg ingen førstehåndskjennskap til, men jeg antar at de duger til det meste man kan tenkes å bruke en rifle til. Howa og de rimeligste Rem 700 riflene er solgt i tusentall og det virker som om folk stort sett er fornøyde.

 

Jeg ville ha orientert meg i bruktmarkedet hvis jeg var deg. Det finnes mange jaktrifler som selges rimelig uten at de er nevneverdig brukt. Da kan du fort vekk finne en duganes børse med duganes kikkert uten at det vil koste deg så mye mer enn en ny rifle uten kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål jeg ville stillt når det gjelder hvilken rifle man skal velge mellom når det står mellom 223, 308WIN og 6,5x55 er hvordan er kulebanen..?

 

Vet ikke svaret på dette, men for meg var det viktig med flatest mulig kulebane, og forstod det slik at 223 har veldig flat kulebane sammenliknet med andre kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha system rifle, som skal kombinere småvilt og storvilt jakt. Snakker vi om Blaser eller tilsvarende system der siktet er montert på løpet.

 

Alt annet bør man glemme.

 

Glemmer vi systemvåpen, snakker vi om kaliber i området 22wmr til 6.5x55. Normalt tenker man tvert på 223r eller 22-250, og man ser for seg hjemmelading for å kunne utnytte kalibrene maksimalt.

 

Ikke hjemmeladning? Kjøp 6.5x55 eller 223r, glem resten (grunn tilgang på kjøpe amo er sansynligvis mye bedre og rimligere i disse kalibrene til ditt bruk).

Kansje lade selv? kjøp 6.5x55 eller 223r (med noe sen løpsstigning).

 

 

Anbefaling? 2 rifler, en småvilt, og en storvilt (gjerne system rifle til storviltrifle).

 

Kaliber småvilt? 223r.

Anbefalt løpsstigning? Helst ikke saktere enn 1/10 (ihvertfall ikke saktere enn 1/12), helst 1/9 (t.d. Remington) eller 1/8 (t.d. Tikka/Sako).

 

Ikke kjøp en Tikka T3 supervarmint eller Tactical (eller med andre ord, ikke kjøp rifle med svært tungt løp). Man ønsker gjerne å bevege seg endel med en småvilt rifle, så den bør ikke være tung.

Link to comment
Share on other sites

Anbefalt løpsstigning? Helst ikke saktere enn 1/10 (ihvertfall ikke saktere enn 1/12), helst 1/9 (t.d. Remington)

 

Remington leverer fortsatt mange (de fleste?) modeller med 1:12 stigning. Jeg hadde en med slik stigning som gikk godt med lette kuler, men som ikke ville stabilisere noe tyngre enn 55 gr. Ruger, Savage og Tikka leverer børser i .223 med 1:9 eller brattere. Tikka med 1:8 hvis jeg ikke husker feil. Howa, Weatherby -og som nevnt- enkelte Remington modeller leveres med 1:12 stigning.

 

Et spørsmål jeg ville stillt når det gjelder hvilken rifle man skal velge mellom når det står mellom 223, 308WIN og 6,5x55 er hvordan er kulebanen..?

 

Vet ikke svaret på dette, men for meg var det viktig med flatest mulig kulebane, og forstod det slik at 223 har veldig flat kulebane sammenliknet med andre kalibre.

 

Forskjellen mellom de kaliberne som du nevner er ikke større enn at det -etter mitt syn- blir "hipp som happ" hvis man ser for seg skyting innenfor normale skyteavstander. Hvis man anser seg selv for å være en habil langholdsskytter/ jeger, så kan nok forskjellene gi markante utslag, men da vil jeg anta at det er en haug med andre faktorer som også må tas høyde for.

 

For ordens skyld: jeg er ingen langholdsskytter.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva jeg skulle jakte på, lovlig. Og hadde en .223Rem, 6.5x55 og .308 i skapet (har jeg jo faktisk :idea: )... Det er den mest presise rifla som blir tatt ut av skapet sålenge den er bærbar.

I mitt skap er .223en minst, lettest og mest presis - og slik vil det være i de aller fleste tilfelle.

 

Når småvilt skal jaktes er det den som hentes ut av stålskapet, og den har stått for 99.75% av alt jeg har drept siden den ble innkjøpt, og fellings% er 100, alt som er skutt på er observert dødt, selv om jeg ikke har klart å få tak i alt av ymse grunner. Det er ca 100 fuglevilt fra krikkand til gås, den virker, vi får se om det faller et rådyr etter elgjakta engang. Utgangshullet i gåsa var forresten tommel-stort, og ikke et gram kjøtt ble ødelagt.

 

Kulevalg er et poeng, og jeg er vel for ammo-kjøperen tilbøyelig til å anbefale Lapuas "Match" patron, med 69gr Scenar kule - det blir ikke .224" huller akkurat, men fuggeln skal jo dø av det også. Den er ikke billig, men nesten uhørt presis. Det er det forresten mye .223 ammo som er.

For hjemmeladeren er 75gr eller 80gr Amax et godt valg, og du må da ha 1:9" eller helst 1:8" Med disse kulene er ikke kulebane ift. .308 og 6.5 noe tema, iallfall ikke sålenge du holder deg til "normale" hold, og ikke jakter på Fosen :wink: Og knapt nok da.

 

Ellers virker selvsagt 6.5 og .308, men du VIL skyte dårligere med de, det er omtrent 100% sikkert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mange (mange! som skryter av 6,5x55 til langholdsskyting og for flat kulebane... Hvis denne kan brukes på småvilt også - så

tror jeg at jeg vil foretrekke det valget. Surt å måtte kjøpe ny rifle om 2-3 år når storviltjakt står for tur, når jeg kanskje kunne brukt en 6,5x55 på småviltet fram til storviltjakt er aktuelt?

 

Synes .222 og .223 virker interessant, men det beste hadde vært å sluppet unna med ett innkjøp av rifle "til alt"...

Er det noen som har en 6,5x55 og som har brukt dette kaliberet til det jeg beskriver? Småvilt av ymse sort - og storvilt? Erfaringer?

 

Ettersom .222 og .223 er "hissigere" (unødvendig lemlesting av viltet) så er vel 6,5x55 bedre? Jeg er jo ute etter (stort sett) å spise det som påskytes....

Ble sulten nå.... så "Alone in the wild" på Discovery i går kveld/natt - da spiste han piggsvin...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet enig med M67. .223 har en meget behagelig rekyl og er derfor lettere å håndtere for en utrent skytter enn 6,5X55.

 

Om det finnes noen teoretisk presisjonsforskjell mellom kaliberne er jeg usikker på -og tror uansett at forskjellen i så fall er av minimal praktisk betydning for "hvermansen".

 

Det lureste tipset tror jeg er å forsøke de forskjellige kaliberne og se hva man trives best med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...