Jump to content

Lysing etter hjort med bil, hva er drivkraften bak?


hjortefot.com

Lyser du etter hjorten?  

106 members have voted

  1. 1. Lyser du etter hjorten?

    • Ja
      66
    • Nei
      40


Recommended Posts

Hjort er det lite av hos oss, men jeg går ikke av veien for å lyse litt etter rådyr hvis jeg likevel er ute og kjører en tur.. Vil tro at det i de fleste tilfeller dreier seg om et enkelt ønske om å observere dyr. Men det er klart; hvis vi til stadighet hadde observert fremmede biler som driver og lyser etter dyr på vår grunn, så hadde vi jo fulgt med "litt" :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva du er ute etter? Vanskelig å tolke innlegget ditt, er det ironi bak? Er du irritert på disse "lyserne"? Uansett,

Noen bruker bilen aktivt i leting etter dyr, det kan være folk med ulike sykdommer eller handicap som gjør at de ikke kan bevege seg så elegant som du eller jeg. Bilen kan brukes til å orientere seg i område, se etter storhjorten osv..

Vi har alle ulike behov og så lenge man holder seg innafor lovens lange arm er det ingen å hefte seg med, det kan fort oppfattes som surmagret sutring skjønner du.

Link to comment
Share on other sites

Er bare fascinert over at noen gidder å kjøre runde på runde for å sette lysa ut på bøen, og spør derfor kammerfolket om det er noen som vet hva drivkraften bak en slik hobby er.

 

Har ingenting imot lysjegere, ifølge politiet er det heller ikke ulovlig, jeg bare lurer på hva som ligger bak.. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er nok det at folk er interessert i å sjå om det er dyr ute og går. Eg gjer det sjølv på bøen der eg jaktar. MEN eg gjer det ikkje på andre sine bøar da eg ser på det som sabotasje av andre si jakt. Vi har hatt problem med at andre jegerar kjem og lyser på bøen og vi har både stoppa bilar og også kontakta lensmannen. Lensmannen er klar på at dette skal ein ikkje gjere under jakta på andre sine bøar. Han ringer også opp folka basert på registreringsnummeret som vi oppgir. Av dei eg har stoppa så har dei beklaga og innrømt at dei eigentleg ikkje har tenkt så mykje gjennom saken. Og lova å ikkje gjere det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Kva hensikten er kan variere! Køyrde og lyste hjort sjølv før i tida, og det fordi me var nyfikne på om hjorten kom inn på marka om natta og kor mange dyr som var på marka.

Dette skjedde i eit område der ein ikkje jakta om kvelden.

Tek meg ein liten tur i skumringen avogtil i skumringen no og. Men lys har eg ikkje brukt på mange år.

 

Kva skal eg då svare på spørjeundersøkelsen din? Ja eg har lyst på hjort. Nei eg lyser ikkje på hjort lenger!

Link to comment
Share on other sites

Eg lyser etter hjort på bøen. Den handholdte 12V lampa frå Biltema ligger so godt som alltid i bilen, bak setet mitt.

 

Eg lyser berre om kvelden, og so stort sett berre på vårt eige jaktfelt. Lyser stort sett kvelden før vi skal på jakt i det aktuelle området.

 

Grunnen til at eg/vi gjer det, er å få litt oversikt over kor mange og kva dyr som er i terrenget. Ikkje minst kan vi, ut i frå kva bø dei går på, og kor på bøen, sei noko om kor dei trekker ut og inn av bøen og kor dei har dagleie. Og so kan vi legge opp jakta dagen etter ut i frå det. Eventuelt avgjere om vi skal prøve oss på litt postering i grålysningen.

 

Det er på ingen måte ulovleg å lyse etter hjort, sjølv om enkelte trur det rundt om på enkelte bygder. Eg har i alle fall ikkje sett noko forbod nokon stad om å sette lys på ein hjort, og då må vi vel kunne anta at det er lovleg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg teller hver vår hjort med lys fra bil, for kommunen jeg bor i.

Dette har vi gjort i fem år nå. I år telte vi seks ganger i april og mai.

Hvis noen lyser i jakta, er det sikkert av samme årsak. Finne ut hvor mye hjort som er i ommrådet.

Om det er forbudt og lyse på nabobøen vet jeg ikke, men at ikke bør gjøres er helt klart.

 

Så jeg må nok skrive at jeg har lyst på hjort.

Link to comment
Share on other sites

Det å lyse etter hjort på bøen i seg sjølv er heilt sikkert ikkje ulovleg. Spørsmålet er om det er lovleg å sabotere andre si jakt. Det er rimeleg irriterande å sitje på bøjakt og så få dyra skremt vekk fordi ein nisse kjem og lyser utover bøen du jaktar på. Ein betaler mykje pengar for å jakte. Men eg veit ikkje kva det juridiske seier her.

Link to comment
Share on other sites

Hjortefot: Du spør om hensikten, og det svaret har du vel fått av de fleste: For å danne seg et bilde av antallet hjort som kan bidra til å sette en plan for jakta. Men spørsmålet ditt er for meg litt uklart. Spør du egentlig om det bør være greit å lyse på andres terreng i jaktperioden med den hensikt å observere hjort (?), så er svaret nei.

 

Jeg, som mange andre her, lyser også noen ganger på bøen for å observere, MEN vi har erfart at dette ikke alltid er like lurt på høsten da hjorten er mer observant og urolig enn i vinter/påsketida. Derfor lyser jeg ikke på bøen i jaktperioden. Likevel har jeg ikke fullmakt til å hindre at andre kan gjøre det, men oppfordrer folk til å la vær. Dette har heller ikke vert noe problem hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok det at folk er interessert i å sjå om det er dyr ute og går. Eg gjer det sjølv på bøen der eg jaktar. MEN eg gjer det ikkje på andre sine bøar da eg ser på det som sabotasje av andre si jakt. Vi har hatt problem med at andre jegerar kjem og lyser på bøen og vi har både stoppa bilar og også kontakta lensmannen. Lensmannen er klar på at dette skal ein ikkje gjere under jakta på andre sine bøar. Han ringer også opp folka basert på registreringsnummeret som vi oppgir. Av dei eg har stoppa så har dei beklaga og innrømt at dei eigentleg ikkje har tenkt så mykje gjennom saken. Og lova å ikkje gjere det igjen.

En høffelig bønn om å ikke ødelagge deres jakt med å lyse opp deres bø hadde jeg godtatt, men den politi vinklingen du her virker legge opp til. Kunne fort gitt deg noe inst inn i ...... med problemer (hørt om mot anmeldelse for falsk annmeldelse og eller trakasering?). Det er ikke ulovlig å sette seg til å lyse opp andres bøer, det er riktig nok moralsk forkastelig. Men ikke ulovlig (det er slått fast etter bitter erfaring med ren sabotasje fra guttungene i nabovald som hadde fylt sin kvote). Man kan henge de ut, og bruke de vanlige bygde triksene (snakke med jaktlederen i deres vald kan hjelpe). Men med loven i hånd, er det fort en selv som kan få svi. Om noen ønsker å sette seg ned på veikanten uten rifle, for å se på de flotte dyra. Ja da er man i prinsippet maktesløs.

 

Med mindre vi snakker om hjortejegre fra nabo terenget (på gjentatte besøk), kan man knappest heller påstå at man er offer for sabotasje.

 

Selv lyser jeg glatt opp områder jeg selv skal jakte på (kjører gjennom området), men svært forsiktig og kortvarig (sveiper forbi i farten, ikke stopp eller noe, slakker aldri ned for observert hjort på egne eller andre sine bøer, da man risikerer å ødelegge jakten for enhver med slikt).

 

Dette gjøres for å kunne vurdere hvor man bør postere for effektivt uttak, jeg jakter primært for å fylle kvota (den lille jakta jeg har vert med på). Og for min del kunne hjorten ha stilt seg opp i slakterekke.

Jeg ønsker ikke å gå en meter mer enn jeg må, og jeg ønsker rolige dyr å slakte (men jeg faller i like store staver som enhver annen, når man har de tuslende omkring seg på kort hold :wink: ).

 

For den som ønsker å jakte, så er hele denne problemstillingen sansynligvis uforståelig, og helt uintresang. Da disse har orientert seg i terrenget i god tid, og sikkert ligger og fryser på en eller annen tue før noen av oss som lyser i forbifarten har stått opp. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

MEN eg gjer det ikkje på andre sine bøar da eg ser på det som sabotasje av andre si jakt. Vi har hatt problem med at andre jegerar kjem og lyser på bøen og vi har både stoppa bilar og også kontakta lensmannen

 

Om dette er sabotasje er jeg ikke helt sikker på, men at det ikke bør gjøres av hensynsmessige årsaker er jeg helt enig i.

Et spørsmål til deg. Hvilken paragraf henviser lensmannen til, når han konfererer vedkommende om at dette er ulovlig :?:

 

Når jeg leser slikt, tenker jeg på de som hadde leid grisedyrt laksevald i gaula, og fikk fisket ødelagt av badegjester i den fine sommervarmen. Det endte med at den ene fiskeren fikk brukket nesen da han prøvde og jage vekk badegjestene.

Link to comment
Share on other sites

Om dette er sabotasje er jeg ikke helt sikker på, men at det ikke bør gjøres av hensynsmessige årsaker er jeg helt enig i.

Et spørsmål til deg. Hvilken paragraf henviser lensmannen til, når han konfererer vedkommende om at dette er ulovlig :?:

Eg veit ikkje kva lensmannen har sagt i slike saker. Dvs. om han har påstått at det er ulovleg eller om han berre har bedt dei om å la vere. Det er ikkje eg som har ringt, men grunneigar. Dei som vi har sett lyse er jegerar som jaktar på andre vald i området. Det er jo nyanser her. Om ein bil køyrer forbi og kanskje legg litt ekstra sving for å lyse litt så reagerer ein ikkje på det. Men når bilar stoppar og tverrstiller på vegen og lyser overalt så blir det litt annleis. Eg lyser som sagt sjølv også. Da gjerne med kraftig lommelykt og det er jo tydeleg at det er forskjell på korleis dyra reagerer. Enkelte dyr kan ligge og berre glane rett på lykta utan å bry seg, medan andre spring med ein gong.

Link to comment
Share on other sites

Lyser selv etter hjort et par kvelder i uka. Mye fordi ungene synes det er spennende men også fordi det er interessant å vite hvor mye dyr det er i område . Utrolig fasinerende å ha en kronhjort i brunst 20-30 meter fra bilen. Reiser også et par ganger i året til en hjortefarm i nærheten og kan sitte der en time bare å se på dyra. Morsomt i brunsten når storbukken har sin svære sjau med å holde bort spissbukkene fra kollene.

Link to comment
Share on other sites

I vårt storvald er det nå regler for dette. Jegere som jakter innenfor storvaldet skal ikke lyse på andres jaktfelt. Årsaken er enkel:

 

1. Gjennom flere år (og gjennom konkrete hendelser) har jaktfelt vært plaget av tjuvjakt. Lys blir kombinert med våpen.

 

2. Det er helt unødvendig at nabojaktfelt skal lyse på hverandres områder. Det skaper bare konflikt. Ved jakt om kveld/natt (måneskinn) blir jakta forstyrra

Link to comment
Share on other sites

eg lyser no og då etter hjort..er artig og lyse og sjå kva dyr ein ser, kor mange, osv..

 

i tillegg brukar vi lysing etter hjort om våren(gjort av utvalgte folk) til og anslå kor mange hjorteløyver vi skal ha, jaktar i jaktlag på 17 mann..

 

då har ein litt meir og gå etter når hjorteløyvene blir satt og vi kan samanligne med andre år, antall hjort sett då, antall hjort skutt og antall hjort sett neste år igjen..

 

for meg er drivkraften og sjå hjort:)spesielt artig om det er ein og anne bukk ute og går:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg lyser etter på hjort på eget terreng. Jeg er i et jaktlag med mange jegere, og vi driver for det meste med lagsjakt på utmarka. Derfor er det jo greit å observere dyr rundt omkring i terrenget for å se hvilke områder som kan være aktuelle å jakte dagen etter.

Vi har også en halvøy i kommunen hvor det samler seg sinnsyke mengder med hjort i brunsten. Hit bruker jeg å dra et par ganger under brunsten og lyser opp innmarkene for å se de sinnsyke mengdene med hjort som er utpå for å beite. Dessuten går E39 rett i gjennom dette området, så jeg tror terrenget blir lite forstyrret av at jeg og mange andre drar hit og lyser opp hjort.

Link to comment
Share on other sites

Min drivkraft er å se hjorten. Punktum!

Lyser på innmarka rundt gården. Av og til sveiper jeg innom andre atleger, men da er det begrenset hvor mye jeg lyser. Sveiping er ordet i denne sammenhengen. Stopper aldri bilen. Har etter hvert blitt vant til å se på veien-memorere veistrekningen-og deretter la øynene bli med lyskjeglen over atlega før jeg er tilbake på veien. :)

Link to comment
Share on other sites

En av bygdas ansvarsfulle menn tok ett kraftig oppgjør med tjuvjegere som lyste på innmarka i fjor.

 

 

Det hele startet med at den middelaldrende jegeren hatt bitt seg merke i at hver natt klokka 02.00 kom det en varebil med fire tusenmetere montert i front. Bilen hadde faste stoppesteder på turen gjennom bygda. Samtidig som at det var observert fremmede picup'er på bygdas skoleplass, som ligger inne i jaktfeltet som den middelaldrende mannen selv jakter på.

 

Dette måtte han få en slutt på, :idea: så han rigget seg til med en lyskaster på verandaen, og da bilen kom sin vante runde neste dag blei den fulgt med lyskaster fra den kjørte inn i bygda, til den forlot bygda. Bilføreren (tjuvjegerne) gjorde ingen tegn på at de lot seg affisere, og stoppet på nøyaktig samme plass som dagen før, de kjørte til og med forbi mannens bolig og snudde på bakketoppen.

 

Dette gjorde bygdemannen frustrert :( , og dagen etter tok han steget fullt ut i kampen mot tjuvjakt og lysing på bøen. Tjuvjegerbilen kom kjørende til nøyaktig samme tidspunkt. Og frekkasen bak rattet kjørte nok en gang forbi mannens hus og stoppet på bakketoppen før han kjørte nedover og på veg ut av bygda.

Da reagerte bygdemannen spontant :arrow: , han hoppa inn i bilen sin og tok opp jakten, etter kort tid hadde han tatt igjen tjuvjegerne, de hadde stoppet nederst i bygda,- bygdemannen spratt ut av bilen og gikk med bestemte steg og hissige armbevegelse mot bilen. :twisted:

 

Sjåføren i tjuvjegerbilen sveivet ned sideruta og da fikk han ei lekse han trolig aldri før har fått. :cry:

 

Bygdemannen var tydelig forarget :evil: og spurte hva som var poenget med lysinga nattestid, og om de hadde noe å skjule, og hvorfor de jakta ulovlig på jaktfeltet til bygdemannen. Det blei mye bannskap fra bygdas representant.

 

Inne i bilen satt en forskremt utgave av våre nye landsmenn, og alt stakkaren klarte å få ut av munnen var en kort setning ; Jag bare kjøre post! :shock:

 

-Bygdemannen innså tabben :mrgreen: , det ble stille, og før bygdemannen gikk tilbake til sin egen bil kom følgende uttalelse; ja, det er greit, men du kan slutte med den lysinga nattestid, og den skytinga på bedehustrappa vil jeg har en slutt på!

 

 

:lol::lol::lol::lol:

 

 

Edit: skrivefeil fikset

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg maler ihvertfall ikke fanden på veggen bare ved å se noen som setter lysa uti veikant, bø eller skog. Vil tru det er mange som bare har til hensikt å få se om det er noe dyr og aktivitet i terrenget. Kanskje dem så et dyr som spratt over veien, og dem hadde lyst til å se om det evt. var flere.

 

Ser man dette gjentar seg ofte og i tillegg smell fra våpen, så stiller saken seg annerledes, men da jeg kjører rundt oppi skauene herover, så er det ofte jeg kjører så lysa på bilen lyser utpå grupper osv., og hvis jeg ser dyr som kommer over veien, så tar jeg ikke fem øre for å kjøre bilen så langt som mulig i den retningen dyret gikk/løp.

 

Kan ikke se at dette skulle være et stort problem, men det er dessverre altfor mange som ikke kan passe sine egne saker, og som alltid må holde et altfor godt øye med alle andre. Hvis dette gjelder grunneiere så forstår jeg at dette er provoserende, for det er dem sin eiendom, men jeg mener da at alle de andre kan la være å blande seg.

 

Jeg feier for min egen dør, og driter syltynt i hva andre gjør, så lenge min eiendom får være i fred. Nå kommer jeg til å få pepper, men det gjør ingenting....med disse ord, så oppfordrer jeg ingen til å drive ulovlig jakt, men det må jo være lov å se så mye man vil, og når man vil. Men det virker som fanden blir malt på veggen hver gang det er noen som gjør noe som ikke disse personene mener er riktig/normalt/vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...