Jump to content

10mm Auto vasse ladninger m/ 200grs XTP


JegerBomX4

Recommended Posts

Orginalt var jo 10mm Auto fra Norma 200grs kule i 1200fps (PF 240), tror dette skal gå fint i glock'en, i alle fall i nærheten.

 

Har imidlertid startet med startladningen fra Vihtavouri med N105, ikke samme kule riktignok, men Hornady 200grs FMJ/FP.

7,3grs N105, skal visstnok gi 1063fps, dette er jo veldig puslete, det er nede på .40 Short and Wimpy nivå, så skal se hva kronografen sier og sjekke etter trykktegn,

my guess is there is no sign of high pressures...

 

Du klarer forøvrig 200 og vel så det i PF med .40 Smith & Wesson også. Om jeg vil skyte .40 Smith kommer jeg mest sannsynlig til å skyte det i Glock27'en, ikke Glock 20'en selv om jeg har planer om en 10-40 pipe fra LW. :D

 

Skal se om jeg ikke tester den ladningen din etterhvert når jeg får vært en tur innom landrø.

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje litt pysete eg, men likar ikke kraftigare ladningar enn nødvendig. Synes 10 mm auto i ein 5" pistol passar best med faktor ca. 180-200. Ladningane mine er tilpassa bruk til Magnum I i NSF og har 200 i faktor. Sett på bakgrunn av NM i år, der nokre vart diska pga uventa lav faktor, så vurderer eg å legg inn litt større margin til neste år. Kanskje ca. 10% = ca. 210 i faktor.

Link to comment
Share on other sites

Ladningene til Norma, var formentlig med N123 og jeg betviler at du med det meste, vil komme naer 1200 fps med noe annet, antagelig vil heller ikke de ladningene gi saa mye i et vanlig vaapen. Stort sett er slike data skutt i trykk utstyr og ofte med lenger loep en standard. Slaa deg til taals med at det er ei meget kraftig auto pistol patron og lad til forsvarlig trykk med det best egnede kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Glocker er jo beryktet for å eksponere mer av hylsa i materampa enn mange andre konstruksjoner, noe som gjør meg litt skeptisk til å forsøke å tøye strikken, men det er mulig at jeg er altfor nervøs som vanlig.

 

En moderne 1911 med rampet pipe og godt tilpassede låselugger er nok en bedre pistol å skyte harde 10mm ladninger i.

Link to comment
Share on other sites

Har startet godt under max, så er trygg så langt. Planen er å jobbe oppover og se. Når man begynner å nærme seg rødstreken blir det å følge godt med.

Skal kronografere diverse test i morgen, så får me sjå. - Bare stusselig med de dataene som er publisert på 10mm, mange av de er .40S&W i lang hylse.

 

Joda, 1911 er gode greier det. Har vurdert en Kimber Eclipse, og det kan nok hende det blir en realitet en gang i fremtiden, men føles veldig feil å skulle kjøpe 1911 i noe annet enn .45ACP, noe jeg allerede er en lykkelig eier av, også fra Kimber. :D

Link to comment
Share on other sites

Glocker er jo beryktet for å eksponere mer av hylsa i materampa enn mange andre konstruksjoner, noe som gjør meg litt skeptisk til å forsøke å tøye strikken, men det er mulig at jeg er altfor nervøs som vanlig.

 

Dette har blitt betydelig forbederet på senere generasjoner, det er snakk om en gen3, så det problemet er ikke veldig stort. Sammenlignet for moroskyld med Kimber 1911, og det var ikke mye forskjell om noe forskjell i det hele tatt.

 

Har testet en del nu, med hardere ladninger enn oppgitt i tabellen, og ingen trykktegn så langt. - Skal få kronografert etterhvert og se hva ladningene faktisk presterer. Liten vits i 10mm Auto om man skal skyte .40S&W ladninger imo.

 

Har fått tilslag på 300 fabrikkladede Norma 10mm Auto her på kammeret nu, så skal bruke disse som referanse så fort de er i hus. - dvs ikke alle, men noen. ;)

Så får man se om det er de orginale ladningene, eller de etterhvert noe reduserte som Norma kom med.

Link to comment
Share on other sites

Sakser fra ladeboka utg. 3, som er den beste referansen jeg har med europeiske krutt:

 

Norma 200 grains helmantel: 1131 fps kronografert, oppgitt hastighet 1200 fps. Begge i 5" pipe.

 

Videre fra samme kilde:

Maksladning 3N37, 8 grains, 1038 fps.

Maksladning R123, 12 grains komprimert, 1081 fps.

Begge disse med Norma 200 grains helmantel og OAL på 32 mm.

 

Alle referanser kronografert med Colt Delta Elite i standard utførelse.

Utstyrt med en 6" kompensert Clark pipe, fikk man 60 fps ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Glocker er jo beryktet for å eksponere mer av hylsa i materampa enn mange andre konstruksjoner.

 

Jeg har bestandig oppfattet at dette gjelder .40S&W Glockene - har du noe spesiell info på dette problemet i 10 MM Glockene ??

 

Noen lurer nemlig på en slik, hvis man skulle kommet til å bli kvitt .357en sin.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestandig oppfattet at dette gjelder .40S&W Glockene - har du noe spesiell info på dette problemet i 10 MM Glockene ??

 

Nei, har desverre ikke fått plukket ifrahverandre noen 10mm-glock, kun tafset og skutt litt.

Ser bare for meg at man bør bruke en pistol med materampe som støtter opp hylsa hele veien, om man absolutt skal tøye strikken på en patron som i utgangspunktet er ladd til høyt trykk.

 

Kunne egentlig vært en artig øvelse å samle inn data om materamper og eksponert messing i diverse kalibre/pistoler.

 

Trådstarter: Skulle jeg begitt meg ut på noe lignende, ville jeg sagd ifiller diverse hylser, for å se hvilke produsenter som har tjukkest messing nederst. Gamle menn som pionerte 38super ladd til major-faktor forteller at de sorterte hylser, for å unngå "utblåsning" i urampede colter. Alltid greit å skaffe seg noen ekstra marginer når man skal gjøre stunt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har studert videre på dette i kveld, har ladet .40 S&W til Glock 27 nu, og heller ikke her kan jeg se nevneverdig forskjell på eksponert hylse i Glock i forhold til 1911'en min. - Tror som tidligere nevnt dette gjelder eldre generasjoner av Glock. Mener Patrick Sweeney også nevner dette i Glock Digest bøkene.

 

Bare å si ifra Flash, så kan vi ta en tur på banen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber den er i? - Det finnes kun ett kaliber for 1911... Det er .45 ACP naturligvis.

Det er vel ikke akkurat rampet, kanskje... Er rampe i rammen som går i ett med noe man kanskje kan kalle en "rampe" i løpet..?

Den er ikke slik som Glock'en, hvor hele materampen sitter i løpet om det er det du mener..?

 

Det er en Kimber Tactical Custom II, kanskje du da vet om det er rampet eller ei? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, du har en std 1911-pipe med rampe av gammel type som eksponerer mye av hylsa. Slike er kjent for å kunne lage "mage" på hylser ved overladning. 45ACP er ladd til et ganske mye lavere trykk enn 10mm auto. det finnes en patrontype for 45acp som kalles 45super- den baserer seg på forsterkede hylser...

 

jeg har ikke inngående kjennskap til glock(konstruksjonen er god, men jeg lar meg ikke fascinere nok til å eie og mekke på dem), men en ting som ofte nevnes om glocker rundtomkring i diverse skriftlige kilder er at materampen ikke støtter opp hylsene spesielt bra. dette er positivt for funskjonering, men ikke for hylsene.

 

Det er ikke meningen å påstå at det du vil gjøre er dumt eller galt, eller at jeg veit at det er farlig, jeg prøver bare å belyse faktorer du bør kjenne til og ha kontroll over FØR du gjør slike eksperimenter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger godt med på trykket, så er ingen fare. Kommer med utfyllene rapport når jeg har mer håndfast... :)

Har tenkt på faktorene du nevner, men ser ikke ut for meg som om dette er noe problem, vil uansett følge med på det. :)

 

Glock'er har ingen sjel, slik som 1911, men er jo simpelten et ypperlig verktøy. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått kronografert noen ladninger;

 

Alle ladninger er kronografert i Glock 20, 4,6" pipe.

 

Oppgitt startladning med N105 i VV sin manual er 7,3grs bak 200grs kule.

Oppgitt max ladning med N105 i VV sin manual er 8,2grs bak 200grs kule.

Dette er nok i utgangspunktet svakelige ladninger.

 

OBSOBSOBS - LADNINGER BRUKES PÅ EGET ANSVAR - OBSOBSOBS

200grs XTP HP - Starline hylse - 8,3grs N105 - OAL: 32mm - 963fps

200grs XTP HP - Starline hylse - 8,5grs N105 - OAL: 32mm - 969fps

200grs XTP HP - Starline hylse - 8,7grs N105 - OAL: 32mm - 1003fps

200grs XTP HP - Starline hylse - 9,0grs N105 - OAL: 32mm - 1050fps

OBSOBSOBS - LADNINGER BRUKES PÅ EGET ANSVAR - OBSOBSOBS

 

Fikk tak i noe orginal Norma her på kammeret, de fine gamle 20skudds eskene, har kronografert disse, det var to typer...

 

Norma 165grs Hollow Point Oppgitt hastighet: 1400fps - kronografert hastighet: 1208fps

Norma 200grs FMJTC Oppgitt hastighet: 1200fps - kronografert hastighet: 1045fps

 

Sistnevnte Norma er jo liksom orginalen, 200grs kule i 1200fps. Var denne ladningen jeg var ute etter, og det viste seg at jeg i og for seg har funnet den.

Min siste ladning var ganske nære, litt hissigere, men viser ingen tegn til trykk overhode, så om jeg ville kunne jeg nok tynet den enda litt, men regner

med at trykket nå stiger vanvittig mye kjappere enn det har gjort i begynnelsen her. Ser ingen poeng i å tyne noe mer ut av den enn 1050fps, jeg hadde håpet

på litt mer, men når Norma sin som er oppgitt til 1200 gir meg 1045 sier jeg meg fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Det lar seg nok gjøre å få meget mye ut av 10mm auto å en glock 20. Men ikke med vithavouri krutt, å innenfor sikker grense. Finnes ett glock forum, med egen 10mm auto "klubb". Der er d plenty av VILLE ladedata med både vith n-105 å 3n38. Bare søk så finner du. Har selv klart 1400fps med 180 gr blykule i ett 6" kkm løp. Men d var med ei laddning som æ ikke skaut så mye med. Med helt nye hylser kan man få mye fart å spenning uten smilys på hylsene. Men andre gang du bruker dem, kan du få dæ en overaskelse .

 

Men 10mm auto er utrulig morsomt =) Søk også etter double tap ammo, der finner du mye artig 10mm auto fabrikk ammo. Hadde d bare vært en norsk importør ;) Der har dem en 200gr blykule i 1300fps fra glock 20.

å 1200 fra glock 29.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det går an å lade patroner slik at hylsa bare er trygg å bruke en gang, men fornuften i det klarer jeg ikke å se.

 

Mange pistolpatroner kan Jasses betraktelig opp i moderne våpen uten at det går på sikkerheten løs, noen gode eksempler er 45colt i ruger blackhawk, 38super eller 9mm"major" i moderne pistoler med "supported chamber", 32H&R i smith&wesson K-ramme, 45super i moderne 45'er som tåler det.

En fellsnevner ved disse eksemplene er at moderne våpen tåler mye mer trykk enn patronene originalt ble kamret i, og man tøyer ikke grensene stort mer enn andre patroner av nyere dato.

 

Det går sikkert fint an å lade 10mm auto slik originalladningen var ladet, men å absolutt skulle ligge på kanten av å bule hylser kan ikke på noen måte kalles å ligge innenfor fornuftige sikkerhetsmarginer.

 

Det lar seg nok gjøre å få meget mye ut av 10mm auto å en glock 20. Men ikke med vithavouri krutt, å innenfor sikker grense. Finnes ett glock forum, med egen 10mm auto "klubb". Der er d plenty av VILLE ladedata med både vith n-105 å 3n38. Bare søk så finner du. Har selv klart 1400fps med 180 gr blykule i ett 6" kkm løp. Men d var med ei laddning som æ ikke skaut så mye med. Med helt nye hylser kan man få mye fart å spenning uten smilys på hylsene. Men andre gang du bruker dem, kan du få dæ en overaskelse.

 

Det er ikke min jobb å fortelle folk hva de skal bruke tiden sin på her i verden, men jeg føler et behov for å forsøke å komme med noen avkjølende innspill når slikt legges ut på åpent forum.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter: Du sa du hadde fått tak på et parti av normas originale ladninger. Ved hjelp av et micrometer, og den elskede/utskjelte "ladebokens" oppskrift for utrabeiding av "maksladninger" har du et fint grunnlag for å faktisk finne ut omtrent hvor grensa ligger med de kruttypene du har tilgjengelig..

Link to comment
Share on other sites

Min 10mm auto pistol er kanskje ikke helt representativ da den har 7" løp. En IAI Javelina Hunter.. Nok om det. I denne begynner jeg å få trykk tegn ved 10,5 grs N105 bak ei 180 grs Sierra kule. Den ladningen ga 1360fs. 10,9 grs ga 1412fs.

 

N340 gir dårlig resultat for meg. Slakke greier. Ladningen jeg stort sett bruker er 9,5 grs N105. Kan godt hende at N37N er et bedre krutt. Har ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Er d noen som har prøvd forkjellige hylse merker med samme ladning å kule. For å se om det er store forskjeller mellom hylsemerkene? Mener å huske at på sluttstykket var det en som fikk mye høyere hastighet med remington hylser enn starline. Jeg har kun brukt starline hylser, da jeg ikke har fått tak i noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Er d noen som har prøvd n350 i 10mm? Så en artikel i ett shooting times der favorit laddningen til artikel forfattern var n350 bak ei 180 kule. Han fikk 1380fps fra en kimber target.

 

Eg brukar N350 til 10 mm. 170 gr. blykule frå Clarry Haglund og 7 gr. N350 gir ca. 1150 fps og 195 i faktor (brukar den i Magnum I). Patronlengde 1,255''. God presisjon i min STI med 5'' løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

195 faktor høres litt lavt ut for meg til å være "10" nivå.

Nå har jeg bare ladet .40 til samme nivå men jeg trodde 10'ern hadde mer potensiale.

 

31mm - 180gr - 5.2gr N320 ga 1000ft i 5" Sti. 5.5gr ga snitt 1070ft.

.40 og 10 er helt sammenlignbart da samme settelengde med samme kule gir samme volum innvendig i hylsa.

 

Jeg ville nok brukt et N3X0 krutt istedet for N105 for å få de berømte 12/1400ft (200/180gr) som 10 "skal" klare, men aldri i livet om jeg ville brukt en Glock.

Et "skikkelig" kammer støtter hele patronen hele veien rundt.

Glock er åpne i bunnen bak. Å sammenligne med en gammel 1911 som heller ikke har fullstøttet kammer blir litt på kanten.

Alle "moderne" 19/2011 har fullstøttet kammer som gjør det mulig å eksperimentere uten å være redd for at hylsa skal revne på midten.

Link to comment
Share on other sites

Da har æ fått små testa litt. Ladet 3 patroner med starline hylser, 3 med winchester hylser å 3 med norma hylser. Disse fikk 9,5 gr n-105 å ei 180gr rem jhp kule

col, ble 1,255"

 

fikk disse hastighetene.

 

Med starline hylser, 1070 fps, 1079fps å 1077fps.

med wincherster hylser, err2, 1150 å 1110fps

med norma hylser, 1148fps, 1120fps å 1125fps.

 

Ladet også 3 av vært hylse merke med 10gr n-105. (OBS!!!!!!! Detter er 0,1gr over maks i vithavouri sin tabell)

 

Fikk da disse hastigheter

 

med starline hylser, err2, 1134 fps å 1134fps.

Med norma hylser err2, 1175fps, å 1155fps,

med winchesterhylser å 6"kkm løp, 1245fps, 1221fps å 1230 fps

 

Prøvde å for moroskyld spesialfelt ladninga mi. 180gr frontier med 6gr n-340 bak.

fikk da i glock 29 883fps

i glock 20 med 4,6" 936fps

i glock 20 med 6"kkm 1005fps.

 

Dette var en lot fra 2004 med n-105. Ser æ fikk mye høyere hastigheter enn med den gamle boksen min. Ser også at data fra vithavouri har gått fra 10,8gr som maks for 180gr i den første heftet æ har til 9,9 i siste. Tydelig at noe har skjedd med n-105 kruttet. Prøvde en gang i tiden n-110 å kom opp i 1150fps med det å. Men da blir d komprimert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har æ testa de første patronene med longshot.

 

8,2gr longshot, starline hylse, hordany 180gr fmj.

 

1099fps, 1107 fps å 1109 fps. Dette er maks ladning med 200gr xtp kule ifølge hogdon.

 

8,5gr longshot, starline hylse, hordany 180gr fmj

1133fps å 1128 fps. Dette er startladning med longshot, ifølge hogdon.

 

http://data.hodgdon.com/cartridge_load.asp

 

Ser jo veldig lovende ut. Skal prøve litt til iløpet av uka.

Link to comment
Share on other sites

Oi... :overrasket:

Dumme tråden! Nå har jeg vist gått hen og handlet meg en Omega match KPS (Peter Stahl) 6" 9mm 1911...

Omega.jpg

Ikke denne men en sånn... har noen slike grep, si i fra :winke1:

 

Nå gjelds det å få den til kongeriket... og en tilatelse (samt bortforklare for ØKH pengebruken.)

Link to comment
Share on other sites

-Da var søknad på 10mm lagt inn. har lokalisert Glock20 i markedet, egentlig alltid hatt litt lyst på en Glock, så denne vurderes jo sterkt, den er jo relativt rimelig også, og en kan gjøre en rekke oppgraderinger selv dersom n skulle få lyst.

Allikevel har jeg jo litt betenkningstid, og tanken på å få en 1911til slipper liiksom ikke helt taket, noen som vet om noen forhandlere av 1911 i 10mm, da gjerne med klassisk utseende ??????? (ikke longslide eller full dustcover, ei heller 2011)

Link to comment
Share on other sites

For ett par år siden skrev æ en mail til jaktdepoet(tror æ). Å mener de skulle ha ca 10-12k for en. Men det var en del venting for å få den, da det ikke var lagervare. Derfor ble det ikke kimber på mæ. Men har lyst på en nu igjen. Men glock 20 funker d å. Men begynner å bli litt lei glock, har lyst på en 1911 =)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjo og hei, bumper denne tråden igjen, har nå anskaffet meg en Glock 20, starline hylser, diesett ,har også kjøp noen -frontier 180grns kuler, hva slags ladninger bruker folket med disse kulene?? jeg har N105 og N340 på hylla.

 

Mvh

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Selv lader jeg 10gr vv105 med 180gr frontierkuler evt partizan i min tanfoglio gold match med 22lb rekylfjær.

Jeg har ikke kronograf så hastigheten vet jeg ikke , men det er ingen trykktegn.

Dette er en forholdsvis frisk ladning.

Jeg kommer nok til å prøve å lade helt opp i 11gr etter hvert når jeg får tak i kronograf, bare for å sjekke hva slags hastigheter jeg kan oppnå, men dette blir ikke "bruksladninger" da jeg regner med at såpass gromme ladninger sliter unødig mye på våpnet.

 

Leser forøvrig om folk på glocktalk som lader over 12gr og t.o.m helt opp i 13gr N105 :shock: bak 200gr kuler og får hastigheter på over 1300fps (og flate primere) men dette låter litt vel friskt for meg ettersom jeg gjerne vil beholde pistolen min i en god del år fremover :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...