Jump to content

Lite våpenskap for pistol + ammunisjon


IImilleniumII

Recommended Posts

Vet dere om noen butikker som selger ett forholdsvis rimelig fg-godkjent våpenskap? (brukt eller nytt spiller ingen rolle.) Ønsker ikke å kjøpe store skap. Så langt har jeg bare funnet skap som koster godt over 3k.

Kan ammunisjon lagres sammen med pistol i ett slikt skap?

 

Lite tilleggspm. Har du lagret pistolen din i ett fg-godkjent våpenskap? Føler ikke at behovet er så stort siden jeg bor på ett lite sted, men det er utrolig kjedelig og tragisk hvis det skulle skje noe.

Link to comment
Share on other sites

Lite tilleggspm. Har du lagret pistolen din i ett fg-godkjent våpenskap? Føler ikke at behovet er så stort siden jeg bor på ett lite sted, men det er utrolig kjedelig og tragisk hvis det skulle skje noe.

 

Dette er jo så vidt jeg vet påkrevd for å eie håndvåpen, så ja. Jeg måtte ihvertfall oppgi serienummeret på skapet mitt da jeg søkte om pistol, trodde dette var vanlig praksis for alle?

Link to comment
Share on other sites

Skap får du nok fra omtrent 2500 som Goatboy skriver, men du kan få godkjente pistolbokser for omtrent 1500 kroner, hvis du har "små" behov.

 

PSSO har ihvertfall slike. I våpenskapet kan du oppbevare intill 500 skudd sammen med våpnene iht lovgivningen...

 

http://www.psso.no/verdiskap/neptuneserien.php

 

Takk for tipset!

 

Jeg har tydeligvis vært litt uklar i topic. Jeg burde kanskje skrevet pistolboks i stedet. Ønsker å ha noe som er minst mulig plass krevende. Hvis jeg får plass til 2 pistoler og 500 skudd i en slik boks kommer jeg til å kjøpe boks fremfor skap.

 

Ser at alle verdiskap under 1000 kg må forankres for å tillfredsstille fg kravet. Gjelder dette også våpenskap?

Link to comment
Share on other sites

Skap får du nok fra omtrent 2500 som Goatboy skriver, men du kan få godkjente pistolbokser for omtrent 1500 kroner, hvis du har "små" behov.

 

PSSO har ihvertfall slike. I våpenskapet kan du oppbevare intill 500 skudd sammen med våpnene iht lovgivningen...

 

http://www.psso.no/verdiskap/neptuneserien.php

 

Takk for tipset!

 

Jeg har tydeligvis vært litt uklar i topic. Jeg burde kanskje skrevet pistolboks i stedet. Ønsker å ha noe som er minst mulig plass krevende. Hvis jeg får plass til 2 pistoler og 500 skudd i en slik boks kommer jeg til å kjøpe boks fremfor skap.

 

Ser at alle verdiskap under 1000 kg må forankres for å tillfredsstille fg kravet. Gjelder dette også våpenskap?

 

Ja dette gjelder for våpenskap også!!

Med vekt under 300 Kg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte mitt "Håndvåpenskap" hos http://www.safesenteret.no

Hørt noen saker hvor folk som har kjøpt skap hos dem har ment at de har blitt "Lurt" og greier.

Jeg fikk i hvertfall topp service, og er fornøyd med produktet.

Det var ett Toppmark DDS P5 jeg kjøpte.

Finnes 2 modeller, ett med 2 hyller og ett med 1 hylle.

 

Skapet er veldig fint. Hull i bunn og sider for å kunne ankre det fast, samt en god låsordning.

Eneste negative med skapet er den hinsides dumme løsningen på å justere hyllene i høyde.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det men; du har noen små jern, som ligner kroker i fassongen, der øvre del settes i høyde med hyllene og nedre del med "hullet under den du ønsket".

Men de sitter usedvanlig dårlig, litt vibrasjon, berøring på en annen måte enn vekt rett ned vil gjøre at krokene hopper ut og detter av.

Men, solid er de, tåler mye vekt.

Løste det rett og slett med å sette 2 små sveisepunkter på hver, så nå detter de ikke ut av hullet, selv om jeg ikke kan endre høyden på hyllene.. Gjør meg ingenting :P

 

Ja, det er påbudt med Våpenskap for Håndvåpen, samt at skapet skal være forankret i minst 4 av de 8 punktene(Mulig jeg har feil her)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til alle andre som leter etter skap:

Har sjekket opp litt. Kommer til å gå for neptune skapet fra psso (N-1/0). Virker som det har bedre kvalitet og er bedre sikkret (bl.a. brannsikkert, godkjent for 50 000 (125 000 med alarm)) Pris 2990. Hvis noen finner noe som kan virke billigere og bedre, post det her eller send en PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hvor ?? og kanskje en link ?

 

Glemte å skrive at jeg kjøpte skapet på XXL i Sandvika. Vet ikke om de har det ennå.

 

Ringte nettopp for å høre hvilke skap de hadde. De hadde skap fra duun. Og det virker for meg som det var SGS4 de hadde utifra målene han nevnte (ca 60x50x50), kostet rundt 2800 hvis jeg ikke hørte helt feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 years later...

Det er annonser på finn for FG-skap til 1990,-. Det er sånne DDSafe skap, jeg har et sånt. Som det står over er faren for ras i skapet overhengende, man bør derfor ikke ha dårlig tid når man skal ta ut eller inn våpen.

 

Jeg skulle ønske produsentene av disse skapene kunne lage dem litt dypere sånn at det gikk an å utnytte plassen litt mer effektivt vha stativer osv. Neste gang jeg skap kjøpe våpenskap tar jeg det største jeg greier å få inn gjennom døren hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Du kan opbevare 2000 skudd i lag med våpen. :)

 

 

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

 

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan anbefale http://safebutikken.no på Slemmestad.

Meget bra service og hyggelige priser.

 

I mitt tilfelle fant jeg det jeg mente jeg trengte på nett, og kjørte for å hente selv (heldigvis). Var nokså nære på å bestille alt for lite skap til mitt behov. Jeg hadde sett meg ut et skap (SC-49) som tilsynelatende så stort nok ut til håndvåpen - til jeg så det i virkeligheten... Endte opp med et 123 liters skap til rundt 3'.

 

 

/A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...