Jump to content

Så har Vingemutteren offisielt begynt med håndvåpen


vingemutteren

Recommended Posts

Hei og hepp, min første offisielle treningen med pistol var i dag. Gøy, vansklig, frustrerende. Men absolutt givende. :D

Da er det 6 måneder frem til våpenskapet blir enda trangere. Men fy flate, her trengs det mye trening (37-40 serier med 22lr er ikke akkurat så mye å skryte av).

Absolutt deiligt å skyte på elektroniske skiver med pistol (null klistring, Yess!), og klubbvåpnene er topp (Pardini).

 

Men skytehånden merker at den har vert brukt til noe uvant, hvordan trener dere skytehånden opp til å tåle det statiske presset det er å holde en pistol opp mot sivene?

 

 

Ellers takk til VPK (Vestnes Pistol Klubb) for en hygglig motakkelse som medlem hos de. Fine lokaler og fremforalt, hygglige mennesker. En spesiell takk til Bjørn Egil som har tatt meg under sine vinger og lærer meg teknikker.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerrer Vingemutteren .

Nå får du mange finne kvelder fremmover det er gøy med kortpang også .

 

Et lite råd fra meg tren styrketrening , I steden for og drikke 1 og en halv liter Cola på kvelden så løft den på strak arm og hold den noen sekunder dette gjentas noen ganger vær kveld så skal du se det er lettere og holde stille :!:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hobby :D Jeg tok selv opp pistolskytingen her ved nyttår etter noen års pause . Vanskelig å få tid nok nå . Har fått så mange nye våpen å trene med :mrgreen: Her http://www.formgriffe.de/alt/files/troc ... heiben.pdf finner du treningsskiver du kan sikte på hjemme. Disse har riktig størrelse for å trene på løft , sikte, samt avtrekk på 3 meters hold . Lett å finne egnet plass hjemme . Lykke til videre , håndvåpen er gøy :idea:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Velkommen som pistol skytter. Dette er vanskelig. Men vanedannende.

Fremgangen kommer fort, den beste treningen er med våpenet. Om du sikter på en blink på veggen å simulerer avtrekk i stuen så roer det skyte armen. Men skyting i moderate mengder på banen er å blir det beste.

Link to comment
Share on other sites

Der datt jeg av gitt, praktisk skyting er vel enda vanskliger eller? Samt at jeg nok først må ha drevet en smule pistolskyting på vanligmåte før en får bli med på praktisk kurs?

 

Joda, man skal nok skyte en del før man går dit, men personlig har jeg aldri vært noe særlig på å stå stille å skyte presist, så for meg falt det ganske naturlig å skyte praktisk i forhold til vanlig baneskyting

Link to comment
Share on other sites

Det vanskeligste er baneskyting. Praktisk er ganske enkelt. Korte avstander og store blinker. Fordelen med praktisk er at det er ekstremt moro (når en skyter, ikke når en venter som en gjør storparten av tiden).

Praktiskskytterne har et selvhøytidelig forhold til sikkerhet som de har gjort til kanskje den viktigste delen av sporten. Dette får en innrette seg etter og bare ta med et smil. En må ta skikken dit en kommer.

 

Uansett skyteform, bane, felt, PPC, praktisk, trenger en basale ferdigheter. Mye av dette kan trenes hjemme mot en skive på veggen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer.

 

Håpar du tar en tur innom tunellen i Ålesund på stevne utpå vinteren. Ikkje så fint som på Vestnes, men desto meir utfordrande. :wink:

 

Ellers så har du alt oppdaga bakedelen med elektroniske skiver. Mange seriar uten pause i mellom for å lappe gjer at ein kan bli litt vissen i armen på dei siste seriane.

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan man omgå hele problemet ved å begynne med praktisk skyting ;)

 

All annen skyting bygger på den "trauste" presisjonsskytingen på pappskiver, mener nå jeg. Du kan aldri trene nok eller for mye på det. Felt og praktisk og alt annet bygger på presisjonstreningen. Blir du god i presisjon så har du grunnlaget for å bli god i andre øvelser også.

 

Personlig mener jeg det er mange som "går glipp av" noe når de alt for fort hopper over på mer "actionpregede" skyteformer da man ikke har tolmodighet nok til å trene presisjon. Det tar litt tid å bli god i presisjon. Det er vel som med de fleste andre ting vil jeg tro, man kommer ganske kjapt opp på et helt ok nivå, men så tar det tid å komme videre og bli god.

 

Et tips for å få mere utbytte (ikke minst målbart) av presisjonstreningen er å trene på programmer. Skyt en halvmatch i VM eller Standard når du trener - og noter resultatene. Delta i klubbstevner osv. Da trener man målrettet og det er lettere å følge progresjonen, framfor bare å stå og plukke enkeltserier.

 

Lykke til Vingemutter, og så forventer vi vel å se deg på neste Felt-NM da?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Jeg også en som har falt for denne sporten. Har skutt nå i ca. 7 mnd. Har nå gått til anskaffelse av en gammel Ruger MK1 og Tanfoglio 9mm. Jeg ser virkelig fordelen med å tørrtrene med en blink på stueveggen. Er det "sunt" for pistolene mine å ta tørrklikke med de i lengden?

 

Mener å ha fått med meg at tørrklikking ikke er så bra..

Link to comment
Share on other sites

:!: Bare for å understreke!! Pistoler og revolvere i kaliberet .22 LR

skal du ALDRI klikke / tørrtrene med før du eventuelt har funnet ut at våpenet tåler dette!

(Mange tåler slik behandling men dette skal du ALDRI sjanse med!)

 

Bruk ei tomhylse i kammeret eller HELST klikkpatroner.

Som alltid, ikke rett våpenet mot noe levende når du tørrtrener. UANSETT.

(En dag skjer det da (kanskje) noe du ikke ønsker..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg også en som har falt for denne sporten. Har skutt nå i ca. 7 mnd. Har nå gått til anskaffelse av en gammel Ruger MK1 og Tanfoglio 9mm. Jeg ser virkelig fordelen med å tørrtrene med en blink på stueveggen. Er det "sunt" for pistolene mine å ta tørrklikke med de i lengden?

 

Mener å ha fått med meg at tørrklikking ikke er så bra..

Ruger Mk 1/2/3 er bygget for å kunne tørrklikkes med; en pinne hindrer tennålen i å treffe kammerkanten - instruksjonsboken advarer på det sterkeste mot å tørklikke uten den pinnen på plass.

Link to comment
Share on other sites

GreyGhost: Tror nok ikke det nei, er vel heldig som starter på ett halvskapligt nivå. Men for å komme opp fra bunnen av listene til midt på er det uhyggligt mye trening som må til.

Derimot ble jeg litt intresert da du nevnte halvmatch i VM eller Standard. Er så fersk at jeg bare må spørre om hva det innebærer.

 

rsubsonic: Selvfølgligt, noen må jo fylle bunnen av listene. Og det er greit for meg, så lenge jeg har det morro og treffer, øh møter :wink: andre med samme hobby, det er altid kosligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...