Jump to content

Skarvejakt


scarcrow

Recommended Posts

Som "gåsejegeren" sier, så fungerer det glimrende med slike kryssfiner figuerer. Pass på å sett dem i siluett, gjerne på en høyde på holmen dere skal sitte på, og vend figurene i forskjellige vinkler. Når dere ser fugl, er det viktig å sitte stille, helt til de er nærme nok for skudd. Kamufler dere godt, hvite ansikter og hender ser fuglen fra lange avstand, og du vil oppleve at fuglen kommer rett imot, før den plutselig kaster om å flyr vekk. rydd vekk evt lyse plastikkposer og lignende og. Gjør du alt dette, så får dere en glimrende skarvejakt :D Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye som skal til for å lure inn skarven, noen svartmalte plankebiter, oppreiste flate steiner, gamle støvler. Min favoritt den gangen vi drev å dundret på skarv (med Baikal SxS og billgste sort hagelpatroner; oftest Baikal det og (og noe som het Pawam Pionki-navnet beskrev nok funksjonen på patronene!)) var to biter kryssfiner, 50cm høye 20-25cm brede; saget spor i de slik at de kunne trees sammen til et kryss-vips-en 3D lokkeskarv.

 

Skarv som styrer unna den plassen du sitter kan ofte lokkes inn ved å vifte med noe svart.

Link to comment
Share on other sites

Da var rifla skutt inn til langhold, litt diverse utstyr er bestillt til turen, trenger en bag som duger men ikke koster skjorta så dette ble en GYDA 70L :)

Kniv skal bestilles, dette blir da en EKA Swinblade...

Dette er første jakta som jeg drar på uten min far å planlegger selv... Merker nå at det er en go del som skal fikses å handles da jeg i alle år har lånt av han :P

Vi vurdere i tillegg å lage en Jaktfilm mens vi er der ute, kan være litt morro å se tilbake på ting å filmen blir da selvfølgelig postet på nettet i tillegg :)

Kommer til å ha med Hagle, Salong og Mauser på denne jakta, noen syns kanskje dette er litt overkill men hvorfor ikke? koster jo ikke noe å ha det med seg heller da :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er bilde av hva som hjelper. Oppskriften ligger forresten på njff (og er referert til i dette forumet ca en millX tidligere 8) ) Bær de ned i fjæra/på skjæret eller homen. De funker ikke i hagen 8)

CIMG0725.jpg

Både far og hund gleder seg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut dette:

http://www.fylkesmannen.no/infofag.aspx?m=48027

Trykk på linken til høyre der det står: Jakt i skjærgården i Vestfold.

På side to står det: Kun jakt med hagle er tillatt.

 

Hvis man tolker ordrett er det ikke lov å jakte med annet enn hagle. Altså ikke skyte på sittende fugl på svaberg med rifle. Men det står ingenting om avlivning.

Jeg har pleid å ha med meg salongrifle for å avlive hvis fuglen lander i vannen utenfor haglens rekkevidde.

 

Hva mener alle dere som jakter på sjøfugl med rifle? Er denne regelen kun gjeldende i Vestfold?

Link to comment
Share on other sites

Det står jo svart på hvitt at det gjelder ordningen de har med de store grunneierene, i Vestfold - dvs jakter du under denne ordningen og benytter deg av de fordelene den gir mhp. adgang til jakt så er det kun hagle.

JAkter du hose en annen grunneier, fra båt eller holmer "overskylt ved høyvann" så har er du ikke bundet av dette.

Blir som å jakte hos en grunneier som spesifiserer hagle på hans grunn, eller rifle, eller hvasomhelst.

 

Edit: Det står også at dette gjaldt til en dato i 2007...

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leste det fylkesmannen i Vestfold skriver; at jakt i havneanlegg og bebygde områder ikke er tillatt av sikkerhetsmessige årsaker. Har han noen som helst dekning for utsagnet sitt i lovverket? Selfølgelig skal en ikke skyte hus eller båter, men dersom jeg finner det sikkert for meg og kajakken å jakte i ei havn - kan noen nekte meg?

Link to comment
Share on other sites

PS! Er det noen som vet når de skal revurdere jakttidene og skattbare arter neste gang? Har en milliard ærfugl her som er fredet. De flakser rundt ørene på meg bare jeg vurderer å gu utfor døren :lol:

 

 

Etter hva som er meg bekjent, så skal de revurderes i 2012.

Det er mange som håper på bukkejakt fra 01.08 og all sjøfugl fra 10.09

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
[...]Jeg får aldri skarv fra kajakk med hagla[...]

Hvis du får lurt de til å dykke, og du er en dugelig paddler, så kan du stormpadle nærmere når de er under vann og ligge heeelt stille når de stikker hodet opp. Med "litt" flaks gjetter du riktig på hvor de kommer til å dukke opp og du kommer på haglehold etter en 3-4 dykk. Ikke den mest effektive metoden, men artig og slitsomt.

Link to comment
Share on other sites

Det høres alt for dyrt ut ja.

 

Du får OK stålhagl for 100,- pr 25pk. Ellers så har jeg brukt mye magnumskudd til 200+ for 25stk.

Kjøpte nylig "blackcloud" til 300 for 25stk. Disse skal visstnok lage en lengre sverm, derfor bedre treffskjans. Har ikke prøvd enda, men skal visstnok være good shit.

 

Haglstørrelse (i stål) på skarv osv 2 eller muligens 3. Jeg handler på Våpenhuset i Stavanger.

 

IKKE vits å bruke noe bismuth til 600kr på sjøjakt nei....

Link to comment
Share on other sites

Det vi gjør når vi jakter skarv er at vi tuttler rundt i båt å når vi ser fugl kjører vi mot land å sniker oss rundt å spretter opp da letter fuglen å da er det bare å skyte. Men husk å ikkje pekk med bauen direkte på fuglen da stikker den, eg har vert så nærmt skarven med båt at eg kunne tatt de med håv vist eg ville :)

Link to comment
Share on other sites

Det høres alt for dyrt ut ja.

 

Du får OK stålhagl for 100,- pr 25pk. Ellers så har jeg brukt mye magnumskudd til 200+ for 25stk.

Kjøpte nylig "blackcloud" til 300 for 25stk. Disse skal visstnok lage en lengre sverm, derfor bedre treffskjans. Har ikke prøvd enda, men skal visstnok være good shit.

 

Haglstørrelse (i stål) på skarv osv 2 eller muligens 3. Jeg handler på Våpenhuset i Stavanger.

 

IKKE vits å bruke noe bismuth til 600kr på sjøjakt nei....

Disse brukte eg i helgen, de slår som faen så etter 10 skudd er skulderen ganske ferdig, og eg synst ikkje de var så veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...