Jump to content

Recommended Posts

Den beste løsningen vil jeg tro er å bruke et magasin for 9,3x62, korte ned tilbringeren i bakkant og sette inn en blokkering bakerst i magasinet. Jeg har ikke prøvd akkurat denne kombinasjonen, men skulle vel ikke være noen heksekunst.

Link to comment
Share on other sites

mikkel,bruker 44 grs w-135 i min,har ikke kronografert de men utrolig pressisjon med de.har tro på disse kulene da de er såpass lette og en får litt hastighet på de.

 

 

 

 

Takk for tipset! Har forsåvidt bestemt meg for TSX'en i 200 grain. Ser for meg at den vil stjele mindre hylsevolum, siden denne ikke har boat-tail. Den lille forskjellen i BC burde ikke ha så mye å si ved bruken av en .358 :D

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det en .358 Win på meg snart. Skal kjøpe en Ruger i kaliberet av en vennlig sjel her på Kammeret.

 

Driver å funderer på om jeg skal kjøpe meg RCBS eller LEE die-set. Ser at Trond Alvestad har begge, til omtrent samme prisen. Klarer ikke å bestemme meg helt. Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Angående diesett, så syns jeg det blir hipp som happ. Jeg har flest diesett fra Lee og syns ikke disse er noe dårligere enn RCBS. Som regel er de billigere også :wink:

 

Jeg har kjøpt en Redding neck sizer i tillegg til min .358 Win, da Lee ikke lager colletdie til den.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det som kanskje har betydning kan være ekspandert knappen. Hvis du skal omforme 308 hylser bør da en die med kon ekspanderknapp. Vet ikke hvordan det er med lee diene, men rcbs har i alle fall kom knapp som fungerer greit

Liker ellers godt dier fra redding, men mener disse har en butt knapp som ikke egner seg for utviding av 308.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Jeg syntes du skal prøve 200 grs interlock på hjort også :winke1:

Jeg felte to koller og en kalv i høst med 180 grs da det var det eneste jeg hadde tilgjengelig, etter tidenes brøler med blanding av farger på ammobokser og 50 mil med kjøring på jakt. Learning by doing.

Slaktene var ok men ikke helt optimale. Jeg har hatt adskillig mer søl og klin med andre kalibre ladet med permiumkuler.

 

Sikkert ikke noe i veien for det, de går i allefall meget bra, og er for såvidt tunge nok.

Men holder meg til planen om 250gr RN. :smile:

 

Var og kronograferte for noen dager siden, resultatene var som følger:

 

InterLock 250 gr SP m/ 45gr vvN140, Winchester .358 hylser: AV 2142, HI 2154, LO 2133, ES 21,0.

Meget rene hylser, virker for å være en balansert ladning.

 

InterLock 200 gr RN m/ 45 gr vvN140, omformede S&B .308 hylser: AV 2204, HI 2219, LO 2184, ES35,0.

God presisjon, behagelig rekyl, noe munningsflamme.

vvN130 passer kanskje bedre til denne kula?

 

Hadde ikke ladet opp 250 gr RN, men regner med at de ikke skiller seg mye fra 250 SP.

Har truffet med målet om ladninger på rundt 2200 fot (670 meter).

 

Skjøt opp med 200 gr RN ammoen i går, det gikk i allefall fint, med god samling :smile: .

 

normal_IMAG0514.jpg

Lengst vekk 50 stk 200 gr RN. Framme til venstre 250 gr SP, til venstre 250 gr RN, 25 av hver.

 

Edit: lagt til bilde og hylse info.

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg fått Rugeren min, og kan melde meg inn i "klubben". Pipa er 45cm, og det sitter på en frontmontert A-Tec cmm6 ståldemper.

 

Skutt noen skudd på skytebanen med rifla. Overrasket over mild rekyl. Det virker som børsa går godt.

 

Noen som har felt noe vilt med 225 grains Nosler AB i kaliberet? Fulgte med endel patroner ladd med denne kula, og jeg vurderer å la ammoen få en sjans på æljen.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med "nybørsa".

 

.358 Win i en Ruger kan ikke slå feil.

 

Tror det er flere her inne som har brukt 225 grain Nosler BT eller AB i .358 Win, utfordringen ligger i å finne et kompakt krutt med riktig brennhastighet.

BT og AB kuler i 225 grain er forholdvis lange og tar derfor opp endel av patronens volum.

Ikke mitt førstevalg mht kule, men siden du allerede har kulene er det bare å finne en ladning som går godt.

Bruker selv N135 og Norma 202, sistnevnte er min favoritt. I min børse ville jeg startet med 43 grain Norma 202 for 225 grain Nosler AB.

Link to comment
Share on other sites

T3 Varmint har skrevet følgende innlegg tidligere i .358 Win tråden:

 

"Da har eg funnet ny kule i 358'n for høstens gjøremål.

Nosler Accubond 225grs.

Kula var LANG og i rugeren måtte eg opp i 2,2mm friflukt for å få plass i magasinet.

 

lengde 73,3mm

45grs N135 i Win hylser

Gav god pressisjon og ca 700m/s

 

Håper den for prøvd seg til høsten

 

Noen andre som har prøvd Accubond i 358?"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ikke prøvd Hornady 250 grain SP selv, men det finnes flere bilder av denne kula på nettet.

Dette er en nokså ordinær mantlet blykule, den har Hornady sin patenterte Interlock ring som skal forhindre at bly og mantel skiller lag. En velprøvet og god kulekonstruksjon som burde passe godt i .358 Win hastighet(ca 700 m/s).

Ville undersøkt ekspansjon på litt lenger hold, bare for å vite hvordan den oppfører seg dersom det blir nødvendig med et slikt skudd.

 

http://www.24hourcampfire.com/ubbthread ... _for_moose

 

http://www.24hourcampfire.com/ubbthread ... /4/fpart/3

Link to comment
Share on other sites

Tror begge kulene vil fungere godt på elg så lenge skuddet treffer der det skal, jeg ville valgt den kula som gav best presisjon.

Hornady Interlock er muligens litt "gammeldags", mens Nosler Accubond er loddet og beholder noe mer restvekt.

Den største ulempen med Accubond kula er at den virker veldig lang når den skal puttes i en .358 Win. og tar derfor opp endel av hylsevolumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

250 grs Hornady Sp er blitt brukt med stort hell

 

358 win og 15 takker skutt på lokk med 250 grs hornady sp 09.10.2012

normal_IMG0150A.jpg

 

358 Win og piggokse skutt på lokk med 250 grs hornady sp 05.10.2012

normal_IMG0146A.jpg

 

358 Win og kvige skutt med 250 grs hornady sp 11.10.2012

normal_IMG0157A.jpg

 

358 Win og kalv skutt med 250 grs hornady sp 11.10.2012

normal_IMG0158A.jpg

 

Ingen av disse 4 gikk med enn 20 meter etter skudd.

Kula anbefales i moderate hastigheter og vil bli brukt i Slovakia på gris i November

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for flotte bilder Peders!

Ingen tvil om at .358 Win. og 250 grain Hornady kuler fungerer på norsk elg...

 

Felte en 6-tagger hjort på lørdag kveld med .358`n min.

Bukken som stod stille, fikk ei 180 grain Barnes X inn bogen på skrå forfra og kula gikk ut på motsatt side endel lenger bak. Litt blodslått kjøtt rundt utgangshullet. Før slakting fryktet jeg at kula hadde sneia vomma siden utgangshullet satt gangske langt bak, men vomma viste seg å være uskadet. Bukken kastet seg rundt etter skuddet som ble løsnet fra ca 50 meter, og dyret sprang tilbake samme retning som det kom fra. På skuddstedet fant vi verken hår eller blod og siden skumringen hadde startet, henta vi ettersøkshunden som sov på hytta et noen hundre meter unna. Wachtelhunden fulgte sporet av bukken uten avbrudd og fant den ca 80 meter unna skuddstedet bak noen busker. Mørket kom fort og utvommingen ble gjort i lyset fra hodelyktene våre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har lest gjennom hele tråden nå, siden jeg vurderer seriøst ei børse i dette kaliber, er det noen som har bygd noen med Kimber 84 som utgangspunkt? vurderer enten kimber eller remington seven som utgangspunkt for prosjekte mest sannsynlig med muffe og ei pipe i 260 i tilleg

Link to comment
Share on other sites

Hei Cervus, skulle vært gøy om du fikk realisert et .358 Win bygg med utgpkt i en Kimber 84 kasse. Har ikke hørt om noen som har det her på berget. Kimber 84 ble vel levert i "lillebroren" .338 Fed i sin tid.

 

Lurer på når/om .358 Win blir tatt inn i varmen igjen av flere enn Browning...

 

Flere har en .358 Win med muffe og ekstra løp i andre patroner i .308 Win familien. Vet at Rafdal har stått for flere av disse.

 

Iallefall, grattis med valget og hold oss for all del oppdatert på prosjektet ditt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nesten du må lese godt igjennom tråden før jeg (eller noen andre) kan gi deg råd om løpslengde eller hastigheter.

Det meste er nevnt og prøvd i denne tråden.

Kaliberet er ganske enkelt helt genialt så det er bare å få satt i ei pipe. (men jeg ville bygd på noe annet enn mauserkasse)

 

Ang Kimber og 358 win så var jeg helt på tampen for 3 år siden til å bygge meg ei, basert på en montana i 260. Rafdal ville gjerne ta jobben og estimerte ei særdeles lett og hendig børse (2,5 kg). I ettertid er jeg glad jeg bygde på sako AII kasse da dette gir mulighet til litt lengre patronlengde samtidig som jeg ville ha HT stokk. Jeg har brukt en del ulike kimbere opp gjennom årene og det ender med samme visa, salg grunnet for tynt forskjefte. MEN, neste gang det blir kimber, SKAL jeg sette på en HT stokk, da tror jeg man nærmer seg det ulitmate bruksjernet :wink:. Men før dette skjer skal jeg vie litt tid til nyinnkjøpt S&L :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, her kommer mine høyst personlige betraktninger...

 

Dersom du allerede har ei Mauser kasse, passer det bedre om du velger .35 Whelen framfor .358 Win.

Samme kaliber(.358), .35 Whelen baserer seg på .30-06 hylsa, mens .358 Win har sitt utspring fra .308 Win.

Ei Mauser kasse tar vel COL på 84-85 mm uten modifikasjoner, da blir det litt "puslete" å gå for .358 Win som har en COL på 71 mm. En .35 Whelen gir mellom 50-100 m/s mer hastighet sammenlignet med .358 Win, uten at det betyr allverden for viltet...Eks, hvis en .358 Win gir 700 m/s med ei 250 grain kule, kan du forvente opp mot 750-800 m/s med samme kule i .35 Whelen. Les tråden under om nettopp .35 Whelen i Mauser kasse:

 

viewtopic.php?f=14&t=53598

 

Velger du så en .35 Whelen fordi hylselengden passer bedre i din Mauser, så ville jeg ikke valgt en løpslengde ned mot 40 cm.

Rundt 55 cm eller 22 " passer bedre etter min smak. Jeg har rifler som ikke MÅ skytes/jaktes med lyddemper påmontert, og har tenkt til å fortsette med det, på tross av trenden med lyddempere på stadig kortere løp.

 

Effekten en .358 Win gir på viltet sammenlignet med eks .308 Win er ikke dramatisk, selv om den nok er der(Vanskelig å skyte samme dyret flere ganger...). Grunnet tyngre kule med lavere hastighet kan jeg iallefall si at slaktene ofte ser "ryddigere" ut.

 

.358 Win kan godt lades til sub-hastigheter med støpte blykuler og raskt krutt, ville vært mer skeptisk til å gjøre det samme med .35 Whelen.

 

Lykke til med ditt valg...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. :D

 

Har vurdert 35 Whelen. Er jo en potent patron det. 650 eller 800 m/s spiller i grunn ikke så stor rolle i ei storviltrifle i det kaliberet. Funksjonalitet er jo også viktig. Der er jo som du sier .35 Whelen og 9trist bedre egnet akkurat i dette tilfellet.

 

Bare tenker å høre lit rundt.Men har jo unnskyldning til å kjøpe ny rifle om jeg finner ut at det er 358 win jeg vill ha :mrgreen:

Har ei Heen muffe liggende å tenker å bruke denne til noe, enten det blir i masuser'n eller noe annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siste nummer av vapentidningen har en artikkel om "Hundeførerbørse" .358 Win, samt bilde av denne børsa på framsiden av bladet.

 

Kjøpte bladet i går og har lest gjennom artikkelen et par ganger. En god artikkel med mange bilder, forfatteren beskriver sitt utgangspunkt for akkurat dette custom-prosjektet, erfaringer med børsa og hvilke endringer som har blitt gjort i ettertid.

 

Artikkelen inneholder kanskje litt lite ladedata og filosofering rundt kulevalg etter min smak, men på plussiden kan nevnes at forfatteren har mye praktisk erfaring med børsa i skogen og deler sin kunnskap om dette med leseren.

 

Løp og kjøp...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som har ladedata for Hornady SSP 180 grain og N135? Er sikkert ikke helt optimalt, men det er det jeg har stående.

 

Kanskje ikke helt optimalt, men om du starter på 48 grain N135 for så å jobbe deg oppover...

Ikke sikker på hvor mye N135 krutt du får plass til i .358 Win hylsa, bruker selv mest N133 og Norma 202.

Link to comment
Share on other sites

358`en viste seg å være helt suveren på gris også.

En bogsmell og denne gikk 10-12 meter før den la seg over på rygg

250 grs Hornady SP i 700 m/s, avstand ca 30 meter.

 

 

normal_SAM_0767_-_Copy.JPG

Grisen forran :mrgreen:

 

Etter relativt solid "stang inn" under sesongens jakt har jeg funnet kula jeg vil bruke fremover. Det forblir 250 grs Hornady, men jeg skal bytte fra SP til RN da de nederste patronene i magasinet får helt flat tupp av rekylen. Og her snakker vi om totalt flat der blyspissen blir klemt helt ned til mantel. Med RN regner jeg med at dette ikke er et tema.

Link to comment
Share on other sites

Vet du ikke at flate kuleneser er laget slik med hensikt av Hornady? Kuler med flat tupp er mer retningsstabile i kratt og i bein. Hvis du må bruke de siste patronene i magasinet til oppfølgingskyting, er viltet som regel langt inne i krattet, og/eller har ræva midt i mot skytteren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grattis med grisen Peders :D

 

Stas at du tok med .358`n til utlandet.

 

Den gangen jeg herjet i skogen bevepnet med en Win. 94AE Big Bore .356 Win var jeg ikke fornøyd med det som da fantes av .358 kuler egnet for bøylerifler. Speer 180 grain FN og 220 grain FN ble utprøvd og forkastet, det samme ble 200 grain Sierra RN og 200 grain Hornady RN. I ettertid må jeg bare erkjenne at det egentlig ikke var noe galt med disse kulene, hodet mitt derimot... :forvirra:

 

Med kreativ filing og søyleborr ble kuler som 225 grain Nosler Partition, 225 grain Swift A-Frame og 180 grain Barnes X tupp-modifisert slik at de fikk en tupp-diameter som var håret større enn diameter på tennhetta. Å file 225 grain Nosler Partition flat på tuppen fungerte greit, men både A-Frame og Barnes X måtte i tillegg få en omgang i søyleborren for å sikre ekspansjon i .356 Win hastighet. Har for lengst kommet over dette stadium nå, :oops:

 

En 250 grain Hornady RN blir ubetydelig flatere etter risting i magasinet, det samme gjelder RN kulene fra Woodleigh. Vil tro du kan øke ladevekten med ca 1 grain ved overgang til RN også. RN kula har etter min hukommelse bare kontaktflate på den korte delen av kula som er bak kryperillen, i tillegg er selve RN kula endel korte enn SP kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg har lest gjennom hele tråden nå, siden jeg vurderer seriøst ei børse i dette kaliber, er det noen som har bygd noen med Kimber 84 som utgangspunkt? vurderer enten kimber eller remington seven som utgangspunkt for prosjekte mest sannsynlig med muffe og ei pipe i 260 i tilleg

Har denne kombinasjonen seven i 358 og 260 kan anbefale dette,nå skal børsa inn for å tilpasse løp i muffa i 6.5x47 lapua også bare for å prøve noe nytt.tror dette blir bukkekaliberet neste år.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en Rem 7 m LW pipe på 56 cm og HT stokk i hus her før helga:):):) Nydelig våpen!!

 

Er det noen som har sikre ladedata for Norma 200 krutt og kuler på 180, 200 og 250 grain. Gjerne med målt hastighet for du ulike ladningene.

 

Ligger Norma 200 mye etter Norma 202 i hastighet? Jeg ladet Barnes TSX m Norma 11. Kom opp på 46 grain, men ikke veldig høyt trykk. Ladningen var imidlertid i overkant komprimert m denne kula som jo er lang for vekta. Ser for meg at Norma 200 kan passe brukbart?

 

Gjerne også ladedata for Norma 201 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Grattis med ny .358 Win rifle!

Regner med du vil bli fornøyd med den...

 

Sikre ladedata blir vanskelig å gi, siden trykk kan tilskrives ulike variabler, løp, kammer, ladekomponenter, kruttlot....

Det eneste "sikre" jeg kan anbefale er å ta utgangspkt i ladedata fra noen med kompetanse og rett utstyr, fortrinnsvis produsenter av kuler og krutt.

 

Ladeboken 6 inneholde også noe .358 Win ladedata med Norma og Vihtavuori krutt, kjøp eller lån denne.

 

Brennhastighet vil variere fra kaliber til kaliber, derfor vil også brennhastighetsoversikter variere.

Denne er fra Vithavuori, og antyder at det er større sprang fra Norma 200 opp til Norma 201, enn det er fra Norma 201 opp til Norma 202.

 

http://www.lapua.com/upload/reloading/r ... rt2011.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Selv hadde jeg valgt Norma 201 eller 202 framfor Norma 200 til .358 Win lading, Vithavuori 133 og 135 er også gode valg.

 

Norma 11 er vel skytterlagsvarianten av Norma 202, men har ikke helt lik brennhastighet fra lot til lot.

Du skriver ikke noe om hvilken TSX kulevekt du har ladet med Norma 11, så det blir litt vanskelig å kommentere ladningen på 46 grain.

Er det snakk om 200 grain TSX, kan jeg nevne at jeg lader denne kula selv med maks 44 grain Norma 202 i min rifle og 47 grain Norma 202 til 180 grain Barnes X. Min Rem 7 .358 Win kommer fra Rafdal.

 

http://www.barnesbullets.com/copper_man ... hester.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Denne linken vil gi deg ladedata til Barnes kuler ladet med bla Norma 201 og Vithavuori 133. Lader ikke min .358 Win med disse kruttene selv(har prøvd N133), men jeg synes Barnes sine ladedata virker i overkant friske. Jeg hadde startet lavere enn Barnes manualen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:-)

Kulevekt ja. Manglende "korrektur"...;-)Det er 200 gr TSX jeg brukte m 46 gr Norma 11. Disse skytterlagslottene varierer litt ja, men skal ligge relativt nære Norma 202.

 

Med sikre ladninger mener jeg ladninger som ligger i nedre skikt av trykkskalaen. Så lade opp derfra.

 

Noen andre som har brukt Norma 200 til ulike kulevekter i 358 Win ?

Link to comment
Share on other sites

Har blitt smittet av 358W-viruset etter å ha lest denne tråden, samt våpentidningen.

Dette er noe jeg virkelig har fått lyst til å prøve.

Er foreløpig kun på planleggingsstadiet av prosjektet mitt.

 

Har en Brno 601 på handa. Desverre en som ikke har innebygget diopter.

Er dette en kurrant kasse som utgangspunkt?

 

Ser for meg ei LW-pipe. Denne vil kappe til 47 cm.

250 grains kuler anser jeg som mest relevant til mitt bruk.

Hvilken snurr på pipa bør jeg gå for?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Brno 601 burde være et meget godt utgangspunkt for et .358 Win bygg, "Mauser klone" med kontrolert mating...

Husker jeg rett er 602 for lange magnumpatroner ala .375 H&H, 600 for medium-patroner som .30-06 og .338 Win, og 601 kassa for korte patroner som .308 Win osv.

 

Dersom du vurderer å kjøpe en 601 som allerede er kamret for en patron i .308 Win familien, trenger du kun et nytt løp for å forvandle den til en .358 Win.

Et LW løp på rundt 50 cm med riflestigning 1-12" blir garantert bra, de aller fleste .358 Win løp har denne riflestigningen.

 

Du kan også få tilpasset en syntetisk stokk av god kvalitet, samt montert en 3-posisjons sikring ala M-70 på sikt dersom du velger ei 601 kasse. Jeg ville ikke lagt for stor vekt på om låsekassa har diopter etter ikke, du kommer langt med et godt kikkertsikte med moderat forstørring og skikkelige åpne sikter ala Recknagel.

 

Skulle du ønske å bare jakte med jaktdiopter, passer dette jaktdiopteret rett inn i Brno 601/600/602 og CZ550 montasjesporet på låsekassa:

 

http://www.newenglandcustomgun.com/Gun_ ... %20actions

 

Lykke til og hold oss oppdatert!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke lada 200 grain Accubond enda, men men bakgrunn i .358 Win lading med andre kuler og N135 ville jeg ladet Accubond som vanlige 220-225 grain kuler.

Siden 200 grain Accubond er forholdsvis lang, går jeg derfor "opp en kulevekt" når jeg skal finne passende kruttmengde.

 

I Sierra sin ladebok oppgir de maks 47 grain N135 for Sierra 225 grain.

I Speer sin ladebok oppgir de maks 48 grain N135 for Speer 220 grain og maks 46 grain N135 for Speer 250 grain.

 

Nosler oppgir maks 45 grain N135 for 225 grain Partition.

http://www.nosler.com/Reloading-Data/35 ... rains.aspx" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ja du er nok inne på noe der Norway.

Eg har også lignende erfaringer. Ladet AB 225 tidligere og endte da på 45 grs N-135, mot 47grs med sierra GK. Trur det går mest på at accubonden må sittes dypere ned i hylsa.

 

Tipper 200grs AB og 225 grs sierra har omtrent samme byggemål uten å ha studert dei side om side, og vil bli satt omtrent like dypt i hylsa. Så 47-48 grs er kanskje nok for 200grs Accubond'n

 

Får starte på 46-47 grs

 

N-130 fungere jo veldig bra på 180grs kuler, men er kanskje litt kjapt for maks hastighet med 200grs?

Link to comment
Share on other sites

N130 krutt er nok en bra for ulike 180 grain kuler vil jeg tro, eks 180 grain Barnes TTSX...

 

Jeg har snakket med Alvestad mht 180 grain Barnes TTSX og han antydet at denne kula ville komme over dammen på nyåret, sammen med andre .358 kuler.

Håper det stemmer, for utvalget av .358 kuler er for tiden ganske begrenset. Alvestad har ok utvalg av .358 premiumkuler, men få rimelige kuler til dette kaliberet for øyeblikket.

 

Hos Midway er det "fjøre sjø" mht .358 kuler av ymse varianter, alt for mye "out of stock" mener nå jeg.

La inn en bestilling på Midway for noen dager siden på div varer, og endte opp med å bestille en eske med 180 grain Hornady XTP pistolkuler for å ha noe å smelle med framover...

 

Må det være sånn?...

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med 358`en nå er at nesten uansett kulevekt så ser det ok ut med tradisjonelle kuler.

Som jeg nevnte tidligere i tråden ble ei ukes hjortejakt unnagjort med 180 grs Hornady SP kuler da jeg hadde tatt med meg feil boks.

Jeg fikk felt noen hjorter med denne og jeg ble nesten overrasket over resultatet og har sett adskillig værre slakt med gode kuler i andre kalibre. Høstens elgjakt ble unnagjort med 250 grs Hornady med svært gode resultater. En Slovakiatur med en del fellinger nå i November er også med i denne konklusjonen. For egen del er letingen etter den optimale superduper kula i 358 win definitivt over, for den trenger jeg ikke. Godt innskutt med ei std kule som går godt i børsa holder i massevis. Det er noe med 358 win og de hastigheter den leverer som gjør denne særdeles optimal med tradisjonelle kuler.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig med Peders.

 

.358 Win har en kulediameter/kulevekt og hastighet som gjør vanlige "cup & core" kuler til det kanskje beste valget.

Likevell, påvirkelig som jeg er, klarer jeg ikke helt å styre unna ekperimentering med "premium" kuler mht .358 Win også.

 

Jeg har så langt skutt hjort med både 225 grain Woodleigh RN og 180 grain Barnes X. Mine begrensede erfaringer favoriserer Woodleigh kula. Ved treff bak bogen kan det virke som om den bløtere Woodleigh RN kula får hjorten fortere i bakken. Kjøttskadene rundt inngangshullet er veldig lik, men kjøttskadene rundt utgangshullet har så langt blitt større med Barnes kula. Om dette skyldes høyere kulehastighet på vei ut av dyret eller annet, er for meg litt usikkert.

 

Tidligere var ofte kuleenergi likestilt med drepeevne, jo mer energi en kule hadde meg seg, jo fortere døde dyra.

I dag er vel langt flere jegere i den tro at det er de selve skadene som kula forårsaker som utgjør dødlighetsfaktoren.

 

Craig Boddington skrev for flere år siden en artikkel der han spekulerte over hvorfor Flat Nose og Round Nose kuler tilsynelatende var så effektive mht å drepe dyr til tross for at de ofte ble skutt fra patroner med lav hastighet?

 

Om Roundnose-designet kan være en av gunnene til at Woodleigh kula fungerer så godt, eller om .358 Win ikke gir nok hastighet til å hente fram det beste i Barnes kula, blir bare tankespinn fra min side...

 

Eksperimentering med ulike kaliber og kuler er gøy, så gøy at jeg helt sikkert kommer til å skyte og jakte med noe nytt i .358 Win børsa i 2013. Har bare ikke klart å bestemme meg enda. Så mange kuler, så liten tid...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt OT i forhold til 358 Win, men når det gjelder RN har jeg svært god erfaring med disse i både 35 Whelen, og faktisk i 338 Winmag.

I begge kalibrene dreier det seg om Woodleigh 250 grs RN.

 

Nå har ikke jeg rifle i 358 Win, men i min 35 Whelen vil jeg i år prøve å få teste ut Woodleigh sin 250 grs PP kule som Midway fører.

Litt hardere, litt billigere, og med litt bedre balistikk enn RN.

Woodleigh sine kuler bruker jeg som jaktkuler både i 308 Win, 35 Whelen og 375 Ruger, og er meget godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Peders la tidligere i år ut Sakoen sin i 358 win til salgs, men dessverre var jeg litt for sent ute med å snappe denne opp.

Annonsen fikk allikevel tankene til å svirre så letingen etter donorvåpen ble satt i gang. Vurderte både 338 fed og 358 win, men har endt opp med å gå for ett løp i 358 win.

 

Kom over en annonse her på kammeret om en Remington 7 med high tech stokk i det litt ukurante kaliberet 6mm rem så prisen var ok. Avtale om kjøp ble inngått og det ble en tur ned til politiet for å levere søknaden. Noen uker senere kom søknaden i retur og rifla gikk i posten til meg. Fikk den i hånda nå rett etter påske så nå er den pakket inn i eska igjen og gjort klar for å sendes til Rafdal for ett løpsskifte. Planen er muffe fra Rafdal så har jeg både rådyr- og hjort/elgjakt våpen. Løpet som står i i dag er knapt brukt, om brukt i det hele tatt, så er for galt å kassere det.

 

Det blir montert et Lothar Walther løp i 50cm lengde og en munningsdiameter rundt 16mm.

Den er ganske slitt i lakken i dag så blir nok og duracoatet når den kommer tilbake fra Rafdal.

 

normal_bilde.jpg

Bilde av rifla sånn som den ser ut i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har fått pipa om en Brno 601 til 358. Oppfatter kammeret imidlertid til å være noe "tight". Nye Winchesterhylser kniper litt nederst på skulderen. Dette også etter at de er blitt forsøkt presset max.

Tolken til børsemakeren går greit.

Kunne tenke meg å prøve fabrikkladde patroner.

Er det noen som kan selge meg et enkeltskudd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...