Jump to content

Alpackaraft, min fjellbåt


Egil

Recommended Posts

Jeg kjøpte en oppblåsbar liten sak her i fjor vår, og dette er noe jeg virkelig kan anbefale til alle fjellfanter.

Har hatt mange fine turer i denne lille og lette farkosten, snaue 3 kg.

Jeg var litt skeptisk i starten, det var tynne greier dette, men etter noen turer på elv ble jeg overbevist,

leketøyet er jo styggsterkt, tåler juling til tusen, har ikke greid å fått hull på den enda.

 

Poster noen bilder og linker, så kan dere se selv, dette er den ultimate turbåt.

 

Her er jeg i rolig drift ned et grundt parti på ei elv

 

Egilibjra.jpg

 

Her pøver min sønn å stikke avgårde, vi har hver vår alpacka

 

Padlingnedbjra.jpg

 

Alpacka med sekk fastspendt på baugen

 

Steinarkommerpadlende.jpg

 

Steinar i rolig sig ned elva

 

Steinarpbjraiegenalpacka.jpg

 

Nå blir det litt mere fart i sakene

 

Steinarpadlernedfradammen.jpg

 

SteinarogAlpackaraft.jpg

 

Steinarpadler.jpg

 

Ingenting er bedre enn å være på tur

 

EgilogSteinarppadletur.jpg

 

Ypperlig fiskebåt i fjellet

 

Fiskingfraalpacka.jpg

 

Sesfinfisk.jpg

 

Fjellrret.jpg

 

Fisking med hund er jo en fin kombinasjon det også

 

FiskingmedOdin.jpg

 

Kan også bæres oppblåst på sekken, man trenger bare å løfte sekken opp når man kommer til land.

 

Terskelibjra.jpg

 

Fin å ha på elgjakt også

 

Elgflting.jpg

 

Ikke bare båt den kan benyttes som, fins ikke bedre liggeunderlag, bare snu den å ligge på bunnen

 

Himmelsenger.jpg

 

Noen stemningsbilder fra fjellet her.

 

Fjellvann.jpg

 

Hemmeligvann2.jpg

 

Hemmeligvann.jpg

 

Kalvvatnet.jpg

 

Trollskstemningitka.jpg

 

Her er noen linker på div. Test osv.

 

http://www.alpackaraft.no/

 

http://www.villmarksliv.no/tester/frilu ... e63905.ece

 

http://fjellforum.net/viewtopic.php?p=78784

 

http://www.youtube.com/watch?v=5pvMIXST ... re=related

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=q_G5Co-v ... re=related

Link to comment
Share on other sites

Ser absolutt for meg at dette kan være noe man har bruk for, men hva skjer om man ikke har med seg bikkje og sekk til å legge i fotenden, men i stedet veier 100+ ? Blir hele saken stående på ende?

En fordel med vekt framme ja, har man ingenting med er det bare å ta en pose sand/småstein i fronten, de vanntettposa med klippslås er grei å bruke, men har du ikke noe med så bruk en stein.

Båten blir mere retningsstabil med litt vekt i fronten, men om en bare skal over ett vann, eller rolig elv trenger man ikke noe framme, selv om en er 100+, den er dønn stabil i rolig vann.

 

Har velta bare en gang selv med båten, det var mere selvforskyldt, padla da utfor et dropp på ca en meter, det var da jeg fant ut at det kan være lurt med vekt framme, den løfta seg framme og deisa til siden, pluttselig var jeg våt i håret og fikk lyst å kjøpe meg hjelm, dette var forestn på første prøvetur i stridt stryk.

Link to comment
Share on other sites

Stilig.

Vurderte å kjøpe den selv, men klarte ikke å bestemme meg for den eller kano så jeg la begge deler på is. Er det mulig å gjøre en feltreperasjon om man skulle punktere langt utenfor sivilisasjonen?

Link to comment
Share on other sites

Må og tipse om at mva tillkommer i ca siste ledd av bestillingen. Kom litt brått på meg. :roll:

 

Båten er gulle god den, gleder meg til å begynne sesongen. Fikk både jaktet rype og fisket fra den i fjor. Rypejakta hadde jeg virkelig tro på men bomma litt der. Startet dagen med å paddle på tvers av en fryktelig lang sjø for å jakte fjellene på andre siden. Tanken var at terrenget på andre siden måtte være jomfruelig selv 2 uka av jakta. Kryssingen gikk fint og turen var flott rent bortsett fra at det ikke fantes fugel der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte ca 10 000 for båt m spruttrekk, (spruttrekk er must) åre, underlag, (oppblåsbar dørk) pumpe, og lappesaker. Jeg valgte den dyreste og letteste åra av carbon, den kom på ca 2000, så da er båten ca 8000,-

Link to comment
Share on other sites

Var ikke alle linkene som virka ser jeg, skal prøve å lime litt på nytt.

 

Her er en test fra villmarksliv

http://www.villmarksliv.no/tester/friluftsutstyr/article63905.ece

 

Her er side fra alpacka raft.no

http://www.alpackaraft.no/zencart/index.php?main_page=index&language=no

 

Alpacka i is

 

Mer her

http://paddlersliberationfront.blogspot.com/

 

Her er en om lapping

 

Pumping av båt

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner - er de importør/distributør også kanskje?

Ja, det stemmer.

De holder til på Malm ved Steinkjer, jeg var der å henta båten min.

Det er 5 års garanti på båten også, uansett hvordan du får hull på den, så repareres den gratis.

Jeg har ikke hatt hull på min, det er rart sånn som jeg har padla i elver, og i sjøen med mingel og kvasse steiner.

Utrolig solid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vert på tur med alpackaen darlingen og jeg, tok en del bilder.

Her er fra man har pakka den ut av posen, en liten monterings instruks på et vis.

 

Her er unnerlaget som skal i botnet og pumpa, underlaget må blåses opp med lungekraft.

 

image9.jpg

 

Og her ruller båten ut

 

image11.jpg

 

Så skrur man på pumpa i skrufestet i båten

 

image12.jpg

 

Deretter samler man luft i posen, tetter igjen i topp og presser

 

image13.jpg

 

image14.jpg

 

Det går fort å få den opp

 

image15.jpg

 

For å få den hard må man bruke lungene, men det er ikke mange pust, stoffet er ikke elastisk.

 

image16.jpg

 

Etterpå blåses setet og ryggstøet opp, men ikke for mye luft i disse.

 

image17.jpg

 

image18.jpg

 

Så putter man inn underlaget i botnet

 

image19.jpg

 

Vipps, der var'n ferdig til bruk

 

image20.jpg

 

Her er første prøve for madammen i den nye prammen

 

image21.jpg

 

Liten prøve før sekken settes fast med hyssing

 

image22.jpg

 

image23.jpg

 

Da er vi liksom på vei

 

image28.jpg

 

image43.jpg

 

På tide med en stopp, bål, kaffe og pølser står på menyen, herlig :D

 

image46.jpg

 

Tro om det blir fisk på denne?

 

image57.jpg

 

Blei ingen fangst, men det er jo morro å padle for det, bare se her, smilet taler for seg...

 

image62.jpg

 

image63.jpg

 

image64.jpg

 

image65.jpg

 

image66.jpg

 

image72.jpg

 

Da var vi ved vassenden igjen, bare å slippe ut lufta å pakke ned.

Vi hadde en kjempefin tur i godværet.

 

image73.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser helt klart store fordeler med en slik farkost. Klør i fingra etter å kjøpe en selv. Blir nok en slik bår på meg om noen år.

 

Det man imidlertid skal være obs på er å sjekke om det er lov til å fiske fra båt på de ulike vannene. Ikke alle vann tåler like hardt fiske, og noen vann har godt av "frisoner". Dette er nok ikke alltid like lett å huske på når man har en så fin farkost.

 

Hvordan er båten i vind?

 

Hva veier alt sammen (båt, karbonåre, sprutetrekk osv)?

Link to comment
Share on other sites

Alt veier 4 kg, da mener jeg alt.

I vind rek det avgårde ja, så skal en fiske så bruker jeg å ha med en stein i et snøre, som anker alså.

Å padle i vind går greit, selv om båten er så lett er det ingen problemer å holde kursen, som feks med en kano.

Men legger du åra på spruttrekket, rek du fort av gårde.

Den tåler utrolig mye sjø eller bølger, mye mer enn en kano, med litt vekt framme er den mye mer stabil.

Har man en sekk frame på ca 5-10 kg, tror jeg det er så å si "umulig" å velte i bølger på et vann. Har man ikke med sekk kan en bruke sand,eller småstein i en pose.

Link to comment
Share on other sites

Doh :!::!::!:

 

Mista balaststeinen min på det ene årebladet og knuste det her på søndag (karbon åra, Aquabound Manta Ray), spørsmålet er da om det er noe ute der som har gjort det samme og derfor enten har en anbefaling om hvor jeg kan kjøpe et åre blad, eventuelt om det er noen som av samme grunn som meg har et åre blad til overs :mrgreen:

 

Skal improvisere en midlertidig fiks nå, men må vel på handel etter hvert...

 

Forøvrig kan jeg melde at du skal knuse åra bra før du ikke kan improvisere en fix med ductape.

Link to comment
Share on other sites

Doh :!::!::!:

 

Mista balaststeinen min på det ene årebladet og knuste det her på søndag (karbon åra, Aquabound Manta Ray), spørsmålet er da om det er noe ute der som har gjort det samme og derfor enten har en anbefaling om hvor jeg kan kjøpe et åre blad,

Fant dette på nettet http://www.god-tur.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/GodTurNorge/Products/000001100

og dette http://www.rei.com/product/750878

 

Her er et forum for padling, kan vel hende noen der vet noe

http://www.padleforbundet.no/forum/index.php?PHPSESSID=29b132517686fbc17f876dfdce0958b2&

 

Ellers kan du jo ta kontakt med dem som selger båta å spørre, http://www.alpackaraft.no/

 

Hva slags båt er det du har?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags båt er det du har?

 

Takk for tips.

 

Er fjorårs modellen av Denali Llama jeg har. Faktisk samme oppsett som du når jeg ser etter, åre, bunn/liggeunderlag, pumpe og båt. Great minds... :wink:

 

Åra er god og flott, men synes det er litt trist å måtte punge ut med 2 lapper for å snubbla litt med en stein under sjøsetting. Prøver meg på en midlertidig fix med noe epoxy som jeg har armet med noe karbon stang jeg hadde liggende. Sakte herdende epoxy som skal på i 2 omganger, samt at jeg må slipe over og pusse hele åra. Kan raportere mot slutten av uka.

Link to comment
Share on other sites

Farli tråd Egil. Veldi farli for pengboka. :)

Ser jo rett å slett genial ut den der. Lett å bære å i det hele tatt. Hmmm, løpe å kjøpe :)

Farlig for pengboka :?: hva i all verden skal det være godt for å gå med pengene i lommeboka, når en heller kan bytte dem i en sånn båt å ha det sååå mye mer morro. :D

Har sjelden gleda meg mer over å være på tur enn etter jeg kjøpte alpackaen, turer får en helt ny dimensjon.

Man kan fiske med stang overalt, ingen tett vegetasjon er i veien, man kan sette garn der det passer.

Ingen vann er utilgjengelig.

Å så er det så utrolig gøy å padle ned elver å vassdrag, før var jo elvene et problem når man skulle over og langs etter, nå er det de som er selve morroa.

Hadde først planer om å skaffe en sånn ally kano, men disse er jo over 20 kg, da hadde det nok begrensa seg til større vann og elver, og lite forflyttning på land. Med alpackaen kan du gå akkurat der du har lyst, du kommer fram overalt altid.

Forestn, den tåler mye mer vær enn en kano, strie elver og stryk er også kjempegøy. :D

 

Jeg har ikke angra en millimeter på at pengboka blei tømt nei :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Hvilken båt er det du har Egil? ser ut til at det ikke er noe plassproblem for 1 voksen mann, 1 voksen hund + bagasje.

Båten heter Alpackaraft Denali Lama og er den lengste modellen.

Skal du ha med hund er det en fordel at den er noenlunde lydig, jeg har ingen problem med å ha med Odin vertfall, han elsker å ligge forran der å kose seg i bølgene.

Det kan være lurt å ha med et underlag på trekket der hunden skal ligge, det er veldig glatt ellers.

Hadde med valpen sist, å da trivdes han dårlig før jeg la han på et reinskinn, skinnet stakk jeg bare under sekken sån at det var klemt fast framme.

Har også padla med sekk på ryggen, kløven til hund framme og hunden forran meg.

Sekken hviler da bak på båten, så da merker en ikke vekta, total vekt på oss da blei over 150 kg.

 

Har også padla med en person sittende framme på baugen, så den tåler utrolig mye vekt.

En gang padla jeg over ei elv sittende skrevs over en elgkalv (en død en)

da veide vi nok sikkert godt over 200 kg.

Så vekt er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ranger! Ja, skal ta med båten selvsagt, den er bestandig med i tilfelle uansett.

Men rafting i 20 knop etter båten din.... hmmm!... du kan jo prøve først da... :mrgreen:

 

Gullars! Skal sjekke hjemmesida deres, lenge sia jeg var innom der nå.

Link to comment
Share on other sites

Sneddig farkost :D

 

Et tips ang balast. Jeg bruker aldrig stein som balast. Vannkanner eller vanntette pakkposer med vann er mye bedre/tryggere. Nå er oppdriften sikkert så god i desse flåtene at det ikke er noe problem. Har du en foreksempel en ally kano med 20 kg stein i bauen og du får en stor bølge inn i båten synker den faderlig kjapt. Det gjør den ikke om du bruker vann som balast. :wink:

 

1038373.jpg

 

Bruker du en slik i passestørrelse gjør den jobben på en sikkrere måte. Du har sannsynligvis en slik med på tur allerede. Og så er det større sjangs for at åra di overlever dersom du mister balasten på den :D

Link to comment
Share on other sites

Du har sannsynligvis en slik med på tur allerede. Og så er det større sjangs for at åra di overlever dersom du mister ballasten på den :D

Hoy!!! Noen spesielle du sikter til?

 

Tror nok muligens jeg skal kjøpe meg noen nye ballastpakksekker ja. De jeg har begynner å bli så godt brukt at de havner i kategorien vannavstøtende. Skal man fiske så må jo det være med en ankerstein så faren for årebrekasje er uansett ikke helt eliminert.

 

Nå skal det sies at åra mi ble god som gull igjen. Litt frankenstein look men det skjemmer ikke meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei Egil!

 

Håper det går fint om jeg låner tråden din litt så folk forstår hvilket produkt det går i!

 

Jeg har vurdert Alpackaraften en stund, men har bare ikke fått fingen ut. Har forøvrig bare sjekket norsk leverandør hvilke modeller, men da jeg i går sjekket Alpacka sin egen side kom jeg over en " ny " modell!

 

https://www.alpackaraft.com/store/index.cfm?ProductID=126&do=detail

 

Nemlig modellen SCOUT, som er noe mindre, type backpacker modell.

 

alpackaraft-126-1.jpg

 

alpackaraft-126-2.jpg

 

Etter litt regning, kom jeg vel til at det hele kommer på ca 4500 med moms & frakt sån circus fra Statene (alaska?)

 

Ser ut som kanskje denne båten passer meg bedre som vestlending. Vi har ikke fult så mye sammenhengende vann & elver som dere i Nord, her på Vestlandet. Med en vekt på under 3 kg med padleåre virker jo det som noe man kan dra med på fjellet. Få opp mer fisk, større fisk og krysse vann, spare tid & energi!

 

Noen tanker rundt denne? Skal nevnes at jeg er 191 cm så er mulig den kan bli litt liten, men nå skal jeg ikke bruke den på langdistans padling!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, litt skeptisk til den Scouten mtp lengden din, det blir nok litt krokete bein på deg.

Er selv 1.92 og har Denali Llama (eldre modell, den største utgaven) og tror nok ikke jeg ville hatt en mindre båt for å si det sånn.

Du skal jo vanligvis ha plass til en sekk oppå beina også. I tillegg er spraydeck veldig kjekt når du fisker, da har du en "plattform" foran deg for knyting av knyter, håndtering av fisk, oppbevare ei flaske "smurning" etc. Pluss at det ikke blir så bløtt i båten selvfølgelig.

 

Ser at det er 24cm mindre innvendig lengde i forhold til min båt, vet ikke helt hva det vil bety for beinstilling.

Kanskje du burde måle opp på gulvet og sette deg for å se hvordan sittestillingen blir. Kan jo hende du er kort i lortfallet, som de sier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...