Jump to content

North Fork; Den optimale kula i kappede løp?


Palinder

Recommended Posts

Fikk tak i siste nummer av Vapentidningen i går. Der står det en ganske omfattende test av North Fork kuler. Ser ut til at jeg har funnet kula mi, hvis det som står der stemmer.

 

Skribenten rapporterer med ikke så lite forundring at 165grs kula i 30 kaliber oppviser noen helt utrolige hastigheter. Han ladet den til 30-06 og oppnådde konsekvent over 940m/s med den. I et tilfelle helt oppe i 960m/s! Det er jo ikke mindre enn ganske utrolig! Videre skrives det ganske omfattende og overbevisende om at så høy hastighet med denne kula ikke vil gjøre større skade, slik andre kuler av f.eks loddet type kan gjøre, da denne ikke åpner seg og blir flat som en pannekake i høy hastighet, for så å få dårlig inntrenging, slik man etter sigende kan oppleve med bonda kuler a la Oryx. Slik jeg forstår det vil den oppføre seg omtrent som en homogen kule i viltet, men uten de store mantelavleiringer i pipa (pga riflene i kulas anleggsflate, som tar unna for riflene i løpet) og uten rikosjettfaren man har med homogene kuler.

 

Alt dette til sammen leder meg til å tenke at dette må være bortimot den optimale kula for kappede løp! Kan man oppnå 940-960m/s i en 60cm pipe, slik som i omtalte test, vil det vel være mulig å ligge oppimot 900m/s i en 49cm pipe som min egen.

 

Grunnen til at man oppnår så høye hastigheter sies å være riflene i kulas annleggsflate, som minsker trykkoppbyggingen en god del(pga liten motstand i løpet), noe som gjør at man kan lade den til høyere hastighet uten for høyt trykk.

 

 

SÅ søkte jeg litt på North Fork, og oppdaget en tråd her på kammeret hvor det hevdes at kulene ikke er å få tak i her på berget. Er det noen som har mer info om dette i skrivende stund? Er situasjonen fremdeles den samme? Jeg mener denne kula kunne sette spikeren i kista for et av argumentene for å ikke kappe 30-06 for mye, nemlig at du taper så mye hastighet.

 

Fler som har tanker om denne tilsynelatende "revolusjonerende" kula?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt denne kula i min 9.3 i noen år nå. Jeg stoler såpass mye på den nå at det skal mye til før jeg bytter. Jaktdepotet i drammen har, ihvertfall hadde de tidligere. Da North Fork ble lagt ned, hamstra jeg noen pakker fra jaktdepotet. Det viste seg å være unødvendig siden north fork gjenoppstod med nye eiere kort etter.

Link to comment
Share on other sites

North Fork er utvilsomt ei god kule, men at den går noe fortere enn andre under ellers like forhold tror jeg ikke noe på. Jeg ladet og jaktet med 165gr NF i en Steyr Scout. Her er vel pipelengden rundt 48 cm. Fabrikkladd 165gr Norma Swift ble kronografert til 776 m/s. Jeg byttet ut kula og erstattet den med en NF, det gav 766 m/s over kronografen. Altså, ingen magisk hastighetsøkning med NF i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Lader min til ca 725 m/s med N150. Forfatteren av artikkelen i VT bruker utelukkende 5XX-krutt med unntak av .458 kulene. Har heller ikke opplevd noen stor hastighetsendring med disse kulene når man sammenligner med andre kuler av samme vekt. Men bra, det går de i min børse ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Han bruker N550 i 30-06 og skriver tydelig at han knapt trodde sine egne øyne da han så hastigheten, men at det gjentok seg gang etter gang. Hvordan kan man ikke tro på det? Hvis det er kruttet som er det saliggjørende, så får man vel bare lade med det da.

Link to comment
Share on other sites

Leste den samme artikkelen i vapentidningen i dag. Har liten tro på 940m/s ettersom samme kulevekt i 30-06 vanligvis ligger over 100m/s lavere.

Jeg brukte 286grs NF i 9,3en i 2006 og 2007. I pakken lå det en lapp med relativt stor og understreket tekst.

Det sto at kruttladningen må reduseres med 10-15% pga. fare for høyt trykk.

Nå fikk jeg skutt 7 elg med denne kula som hadde en snitthastighet på 714m/s.

Dyrene er som følger. (kortest til lengst skuddavstand)

 

1. Kalv 36m, gjennomskyting, mye blodslag.

 

2. Kalv 40m, gjennomskyting med mye blodslag.

 

3. 6 taggers okse 70m skrått forfra. Kula lå under skinnet forran mellomgulvet, mye blodslag.

 

4. Kalv 140m, gjennomskyting moderat blodslag.

 

5. Ku 180m gjennomskudd. Ingen blodslag.

 

6. 10 taggers okse 195m gjennomskudd. Ingen blodslag.

 

7. Skadeskutt ungokse som ble påskutt av en annen jeger. Som jeg avlivet med et skudd på 306m. Ingen blodslag. Kula lå i bogen på motsatt side. Overhodet ikke ekspandert eller bøyd og kunne i praksis lades og skytes på nytt.

 

 

Min konklusjon:

På skuddhold opp til noe over 100m ubrukelig etter min mening. Det er ikke morsomt med blodslått kjøtt. Rett og slett mye søl. Merkelig for det virker som en hard kule.

Rundt 150m er den ok.

Opp under 200m, Absolutt godkjent. Mistenker helmantelvirkning ettersom inn og utgangshull har samme diameter.

Uten tvil helmantelvirkning på 300m.

Link to comment
Share on other sites

Forfatteren skriver jo også at han lader med akkurat det kruttet for å kunne lade til høyere hastighet med moderat trykk. Kanskje det er det som skal til...? Jeg vet ikke mye om dette, så dette er absolutt ikke noe forsøk på å være forståsegpåer. Hva tror herrene? Noen her som lader med N550 i 30-06?

Link to comment
Share on other sites

SÅ søkte jeg litt på North Fork, og oppdaget en tråd her på kammeret hvor det hevdes at kulene ikke er å få tak i her på berget. Er det noen som har mer info om dette i skrivende stund? Er situasjonen fremdeles den samme? Jeg mener denne kula kunne sette spikeren i kista for et av argumentene for å ikke kappe 30-06 for mye, nemlig at du taper så mye hastighet.

 

 

Kjøpte akkurat en pakke med .458-kuler hos Jaktdepotet i Drammen, så ta en telefon dit og hør.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt North Fork noen år, Brukt den mest i min 340 Weatherby Magnum, og kan ikke få rost kule nok. Den er helt utrolig bra på alle måter, Ikke noe å utsette på den.

vertfall ved kaliber og vekter som er populære og det er laaang vente tid. Kamerat av meg ventet rundt 11 mnd. Men får du tak i den, så treng du ikke annen kule, hehe

Noe hastighet økning har eg ikke merket, men har heller ikke sjekket så veldig godt opp mot andre kuler i samme vekt, siden eg har masse av fart fra før i min 340.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde for morro skyld å se hva QL sier i forhold til en 165gr NF i 30-06, N550 krutt og 940m/s i en 60cm pipe. Patronlengden satte jeg til 84mm. For å få denne hastigheten blir ladningen 61 gr og trykket er 70314 psi eller 4848 bar. Trykkstandarden (SAAMI) er 60000 psi eller 4136,86 bar.

Forskjellige våpen og piper gir jo forskjellig trykk og hastighet, men QL indikerer at forfatteren her har operert med et solid overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med alle som har gitt uttrykk for at forfatteren av North Fork kuletesten i VT kanskje har tøyd 30-06 strikken litt langt for å oppnå en slik hastighet med 165 grains kula til NF. N550 krutt, CCI 250 hetter og nye Lapua hylser er hver for seg utmerkede komponenter, men jeg tviler på at disse i skjønn harmoni klarer å oppheve fysikkens lover.

Hvor er salige Newton når vi trenger han? :lol:

960 m/s er en formidabel hastighet i dette kaliberet, helt på høyde med en .300 Win, .308 Norma eller .300 H&H :roll:

 

Kan det være den samme forfatteren som på dette Youtube klippet tester en 350 grains FN North Fork .458 kule mot en vannkanne?

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leste den samme artikkelen i vapentidningen i dag. Har liten tro på 940m/s ettersom samme kulevekt i 30-06 vanligvis ligger over 100m/s lavere.

Jeg brukte 286grs NF i 9,3en i 2006 og 2007. I pakken lå det en lapp med relativt stor og understreket tekst.

Det sto at kruttladningen må reduseres med 10-15% pga. fare for høyt trykk.

Nå fikk jeg skutt 7 elg med denne kula som hadde en snitthastighet på 714m/s.

Dyrene er som følger. (kortest til lengst skuddavstand)

 

1. Kalv 36m, gjennomskyting, mye blodslag.

 

2. Kalv 40m, gjennomskyting med mye blodslag.

 

3. 6 taggers okse 70m skrått forfra. Kula lå under skinnet forran mellomgulvet, mye blodslag.

 

4. Kalv 140m, gjennomskyting moderat blodslag.

 

5. Ku 180m gjennomskudd. Ingen blodslag.

 

6. 10 taggers okse 195m gjennomskudd. Ingen blodslag.

 

7. Skadeskutt ungokse som ble påskutt av en annen jeger. Som jeg avlivet med et skudd på 306m. Ingen blodslag. Kula lå i bogen på motsatt side. Overhodet ikke ekspandert eller bøyd og kunne i praksis lades og skytes på nytt.

 

 

Min konklusjon:

På skuddhold opp til noe over 100m ubrukelig etter min mening. Det er ikke morsomt med blodslått kjøtt. Rett og slett mye søl. Merkelig for det virker som en hard kule.

Rundt 150m er den ok.

Opp under 200m, Absolutt godkjent. Mistenker helmantelvirkning ettersom inn og utgangshull har samme diameter.

Uten tvil helmantelvirkning på 300m.

 

Hvor mye blodslått kjøtt der blir avhenger i all hovedsak av hvor mye dyret beveger seg etter skuddet, så lenge man bruker ei kule som ikke går i splint. På korte hold (unntatt ved treff i hjerne el. rygg) vil dyret veldig ofte bevege seg relativt lenge og man får dermed mye blodutredelser mellom kjøttlagene/hinnene, dette trolig fordi dyret får med seg smellet eller annen måte er/blir skremt.

På lange hold forholder dyrene seg oftest ganske rolig og veldig ofte faller/legger seg de seg ned mye raskere, dermed får man mindre blod ut i mellom musklene/hinnene.

Unntak vil der alltid være men dette bygger på erfaring fra mange hundre skutte dyr.

 

Så det å skylde blodslag på ei kule som holder seg i hovedsaklig sammen ett stykke ved treff, blir helt absurd. Det er helt klart andre faktorer som påvirker hvor mye blod som kommer ut mellom muskler/hinner.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye blodslått kjøtt der blir avhenger i all hovedsak av hvor mye dyret beveger seg etter skuddet, så lenge man bruker ei kule som ikke går i splint. På korte hold (unntatt ved treff i hjerne el. rygg) vil dyret veldig ofte bevege seg relativt lenge og man får dermed mye blodutredelser mellom kjøttlagene/hinnene, dette trolig fordi dyret får med seg smellet eller annen måte er/blir skremt.

På lange hold forholder dyrene seg oftest ganske rolig og veldig ofte faller/legger seg de seg ned mye raskere, dermed får man mindre blod ut i mellom musklene/hinnene.

Unntak vil der alltid være men dette bygger på erfaring fra mange hundre skutte dyr.

 

Så det å skylde blodslag på ei kule som holder seg i hovedsaklig sammen ett stykke ved treff, blir helt absurd. Det er helt klart andre faktorer som påvirker hvor mye blod som kommer ut mellom muskler/hinner.

 

Dette blir jo litt off topic...men hiver meg på...

 

Helt enig med C.E.A., men vil gjerne tilføre at det virker som kuler som er mer eller mindre flate i spissen lager mere "splætt" når de går inn. Dette er illustrert i en tidligere test i VT hvor de tester homogene kuler. Stor forskjell på Lapua Naturalis og Nosler E-Tip eller hva det var...

Ellers så tror jeg at om noen som har 30-06, N-560 og en 165grs kule og tester så vil man få en indikasjon på hastigheten. Det er neppe kula eller rotasjonsbåndene som er saliggjørende her. Bruker selv NF 140grs i 6,5x55 og det er helt klart en kjempe bra kule!

Link to comment
Share on other sites

1. Kalv 36m, gjennomskyting, mye blodslag.

 

2. Kalv 40m, gjennomskyting med mye blodslag.

 

3. 6 taggers okse 70m skrått forfra. Kula lå under skinnet forran mellomgulvet, mye blodslag.

 

4. Kalv 140m, gjennomskyting moderat blodslag.

 

5. Ku 180m gjennomskudd. Ingen blodslag.

 

6. 10 taggers okse 195m gjennomskudd. Ingen blodslag.

 

7. Skadeskutt ungokse som ble påskutt av en annen jeger. Som jeg avlivet med et skudd på 306m. Ingen blodslag. Kula lå i bogen på motsatt side. Overhodet ikke ekspandert eller bøyd og kunne i praksis lades og skytes på nytt.

 

Hvor mye blodslått kjøtt der blir avhenger i all hovedsak av hvor mye dyret beveger seg etter skuddet, så lenge man bruker ei kule som ikke går i splint. På korte hold (unntatt ved treff i hjerne el. rygg) vil dyret veldig ofte bevege seg relativt lenge og man får dermed mye blodutredelser mellom kjøttlagene/hinnene, dette trolig fordi dyret får med seg smellet eller annen måte er/blir skremt.

På lange hold forholder dyrene seg oftest ganske rolig og veldig ofte faller/legger seg de seg ned mye raskere, dermed får man mindre blod ut i mellom musklene/hinnene.

Unntak vil der alltid være men dette bygger på erfaring fra mange hundre skutte dyr.

 

Så det å skylde blodslag på ei kule som holder seg i hovedsaklig sammen ett stykke ved treff, blir helt absurd. Det er helt klart andre faktorer som påvirker hvor mye blod som kommer ut mellom muskler/hinner.

 

 

Hvor absurd det er kan helt klart diskuteres. Nå falt de tre kalvene og kua i smellet.

Ungoksen på 300m sto i 5-10 sekunder før den falt uten å ta et skritt.

6-taggers og 10-taggers oksene sprang hhv. 130m og 300m. Så det er nå litt merkelig at den ikke hadde mer blodsaus etter det du sier med løping etter skuddtreff.

Alle med unntak av kalven på 36m fikk bogskudd. Kalven fikk i ryggen. Skjøt ovenfra og ned på den.

Nå har du rett idet du sier med unntak av den "absurde" biten.

Det ble det skutt kun 7 elg med denne kula, med det lille grunnlaget det er så er det langt bedre enn om det var 1-3 elg som ble skutt. Og ut av resultatet gikk det entydig på at de korteste holdene ga mest blodgørr ikke lengen den løp.

Nå la jeg skuddene bak bogen på 4 av dyrene med et til to treff i ribbein på hver av dem. Ungoksen fpå 300m fikk kula i bogfjøla. Sed samme med 10-taggern.

Jeg forteller hva resultatet mitt var ikke noe mer. Så kommer du og latteliggjør mine fakta, akkurat som om du har hvert med laget mitt og er sur for at du ikke fikk skutt. Det er absurd.

Link to comment
Share on other sites

Redfox:

 

Jeg forstår der er noen tær her, jeg kommenterte dette generelt men brukte ditt innlegg som et eksempel, utifra det som stod der. De tilleggsopplysningene du kommer med i ettertid kunne ikke jeg vite noe om.

Jeg har ikke erfaring fra elg men masse hjort og alle har jeg selv finpartert og fulgt hver kulebane inni dem. Etter snart 40år og med genuin interesse for dette så mener jeg å har godt grunnlag for det jeg skriver.

Jeg har i min tid sett og hørt så mange tussete diskusjoner om kuler og "drepeevne" at jeg blir litt matt hver gang emnet dukker opp. Min hellige overbevisning er: at hvis man bruker ei kule som holder godt sammen i en klump (sopp) så er det kun situasjonen og plasseringen av skuddet som har betydning, hvem som har laget kula har normalt veldig liten betydning.

 

Så Redfox, hvis du ønsker å hakke videre på meg så er det fritt fram, det preller av.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker ikke å hakke på noen. Men å kalle hele eller deler av teksen min for absurd uten å spørre om en utredelse på hvorfor jeg mener det ble sånn som det ble med blodgørrteksten.

Nå fremstår Swift A-Frame kula som en bedre kule enn North Fork. Og, ja, jeg syns det er merkelig at det ble slik.

Jeg har også brukt Woodleight RN og PP kula. Elgene datt dem men det rare er at PP kula av en eller an grunn gørra det til noe mer enn NF kula selv ute på 200m. Og RN kula gjorde samme jobben som A-Frame.

Alle nevnte kuler er svært solide. Og skal oppføre seg perfekt. Men det var klare forskjeller. Hvorfor?, det vet jeg ikke.

Hastigheten er svært lik så det burde ikke hvert noe forskjell.

Nå til høsten skal jeg bruke HT i 338 RUM (denne har jeg kun skutt en kalv men A-Frame i 880m/s på 150m som gjestejeger og laget som jeg hjalp sa slaktet var svært bra) og CDP i 9,3x62. Så først om 2-3 år, kanskje mer, kan jeg utale meg om CDPen. HT har jeg så få kuler at jeg tviler på at det blir nevneverdig.

 

Buster:

Nei, det er ikke noe vendetta. Men jeg liker ikke å høre at teksen min er absurd uten å kunne svare for meg først.

Link to comment
Share on other sites

Nå til høsten skal jeg bruke HT i 338 RUM (denne har jeg kun skutt en kalv men A-Frame i 880m/s på 150m som gjestejeger og laget som jeg hjalp sa slaktet var svært bra) og CDP i 9,3x62. Så først om 2-3 år, kanskje mer, kan jeg utale meg om CDPen. HT har jeg så få kuler at jeg tviler på at det blir nevneverdig.

 

 

Hver og en må bruke det man har mest trua på, og kuledebatter er like udødelige som alt annet. :lol:

Men debatter om hvem kuler som oppfører seg bra er jo grunnleggende interessant da, men det er så mange millioner variabler ute å går at noe fasitsvar er vanskelig å finne i et jegerliv.

Med 338 RUM så har jeg skutt 6-7 elger med Swift A-frame, og slaktene ble greie de, men det virket som det var en tendens i at kjøttet ble mest blodslått på inngangsida. Men døde gjorde de definitivt. :wink:

Jeg har også skutt en del med NF og CDP, og må si at NF er definitivt ei god kule som er lett å få til å gå godt også. Noen fantastiske hastigheter kan jeg vel ikke påstå at jeg fikk, men det er ikke så viktig. CDP skaut jeg to hjorter med, og ga meg der............De var 165grs granater, i en 308!! I alle fall når holdet var kort. :|

Men man må forske litt, det gjør jeg også, .....hele tiden. Men om jeg blir noe klokere, tjaaaa? :wink:

Link to comment
Share on other sites

CDP skaut jeg to hjorter med, og ga meg der............De var 165grs granater, i en 308!! I alle fall når holdet var kort. :|

Men man må forske litt, det gjør jeg også, .....hele tiden. Men om jeg blir noe klokere, tjaaaa? :wink:

 

Takker, hadde en mistanke rundt dette med CDP. Tyskerne liker at kulene "røsker" i vellinga.

Nå har jeg bare jaktet elg i 23 år men testing, prøving av kuler er og blir intresangt. Syns det er rart at resultatet av NF og Woodl.. PP ble som det ble. Og spesielt med NF for det er en hard plugg som ikke gir seg så lett. Men det er vel ikke meninga man skal forstå alt. Elgene som ble skutt på og over 180m fungerte da som lovlig helmantel. Og det er perfelt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skutt en del dyr både med North Fork og A-Frame i 6,5x55 og jeg har gått tilbake til A-Frame.

Grunnen er ganske enkelt det at NF er noe vel hard og gav lange utras og mye blod i fjølen. Dyra legger seg mye penere med A-Frame.

Begge har ypperlig presisjon i børsa mi, men NF var hakket bedre. Dog betyr det lite om man har 10 eller 30 mm til jakt....

Link to comment
Share on other sites

Har også prøvd NF 140 i 6,5x55. På et lite medfølgende papir ble det antydet at NF-kulene trengte ca 4% mindre krutt enn konvensjonelle 140-kuler. (Først og fremst pga av økt lengde?) Det ser ut til å stemme bra, Sierra 140SBT trengte et halvt grain mer for å oppnå lik hastighet. (Rhino 30, ca 52gr, 2700fps)

Veldig god presisjon. På kloss hold i is ekspanderer den som i reklamen, 14mm diameter, nær 100% restvekt.

Et minus er at det ikke blir oppgitt BC. ,men antar den ikke er så langt unna f.eks Rhino 140/Hdy140.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fulgt denne tråden med stor interesse for fenomenet at denne kula oppnådde en (u)rimelig høy hastighet for kaliberet å være. Har vel egentlig ikke fått svar på dette i tråden, utenom at dette er en mulig "bajasladning".

Noen som har noe mer å tilføye i denne sammenheng, sånn før jeg begynner å eksperimentere selv?

Link to comment
Share on other sites

I min .358NM, med 250gr NF har jeg fått hastigheter opp til det jeg får med ordinære kuler med samme vekt, men jeg har også hatt bittelitt høyere hastighet, og de hylsene måtte kasseres. Hettene lå igjen på ladebenken..

 

Jeg har i alle fall slutta å tro på julenissen. Går det fortere er vanligvis trykket høyere. Men å kunne lade en slik konstruksjon opp til samme hastighet som en konvensjonell kule i samme vekt er jo uansett meget bra synes jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Teorien som frontes er vel at kula trenger mindre krutt for å oppnå samme hastighet fordi den glir lettere gjennom pipa og dermed oppnår lavere trykk/høyere hastighet enn andre kuler ved samme kruttladning.

 

Det må vel være en liten skrive feil? Kula trenger mindre krutt, pga at den er hardere (homogen bakdel) og

derfor øker trykket. Det kreves mere kraft for å presse kula inn i bommene,

ergo må du redusere krutt mengden så ikke trykket blir uforsvarlig høyt;)

 

For min egen del, ønsker ikke å gå inn på noen større diskusjon her. Men som det blir skiltet med

i åpningsinnlegget, så var det snakk om et solid overtykk for å skape disse hastighetene.

 

Unnskyld en oppvigler, men hva i all verden er egentlig så viktig med monster hastigheter?

En klok mann på kammeret her har gjentatt en setning flere ganger: Lek litt med en ballistisk kalkulator.

Se hvor mye du vinner ved å sprenglade en 30-06 til de hastighetene. Se på den virkelige forskjellen av hva

du vinner med det, kontra f.eks ei humle av en 9.3 med 286 grs kule?

200 m/s lavere hastighet, og ikke mange cm forskjell på 100 meter, eller 200 meter for den saks skyld.

Jeg har gått den tunge veien fra 6,5x55 og opp til div magnum rifler. Leste meg dønn fordervet på hastigheter,

ladet og testet, leste mer og testet igjen.

Nå driver jeg å går ned igjen i både kaliber og hastigheter...Absolutt

gøy med tyngre skyts og voldsomme hastigheter. Men det er stort sett på bane og langholds skyting på gong.

Men det har liten eller ingen betydning i jakt sammenheng mener jeg.

 

Nå henvender jeg meg ikke til topp skytterne på forumet, man må nok skille klinten fra hveten. Jeg vet det er

noen her inne som er fullt ut kapable til å utnytte cm forskjeller på lengre hold. Jeg skyter ikke mer enn 3-3500

skudd i året, så det store presisjons jaget driver jeg ikke.

Men den store massen skytternorge har, er nok bedre tjent med å skyte no inni helv... mye, i stedet

for å jage ladninger som gir deg 2-4 cm "flatere" kule bane.

Finn deg en ladning med god presisjon, tren MYE på bana og sett kula der den skal sitte i dyret.

 

 

C.E.A hadde et godt poeng når han sier at fabrikasjons navnet er ubetydelig mener jeg. Faktorene

for om kjøttet blir blodslått eller ikke er for mange og for usikre til at vi kan være bastante

der. Har vært med et privat slakteri i mange år, og alle forklaringene på de 1000 talls

elgene som kom inn, både når det var lite blod og når det var ferdig kjøttfarse, var mildt sagt diffuse.

Kulene spenner fra Hornady IL i 6,5 til 458 Lott med ei 500 grs swift kule.

Og det som er litt påfallende er at elgen som sto i ro på 150 m og falt i smellen kunne være grisete

som fy og neste like tilfelle, kunne være utrolig lite blodslått. Samme kaliber, samme kule osv. Dere skjønner

hva jeg mener.

 

C.E.A: En meget treffende signatur: Den som har skutt ett dyr vet alt , så avtar det etterhvert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...