Jump to content

Åte til kråke og ravn?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Noen som har prøvd åtejakt etter kråke og ravn?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg vil bruke rifle på kråka, og da fungerer dette med hubro og kråkelyder dårlig... Da må man bruke hagle er min erfaring..

 

Det jeg lurer på er hva man bør bruke som åte? Og hvor lenge bør det ligge før det får effekt, da midt på et jorde hvor det er kråker i nærteigen..

 

(Og jaaaada, har brukt søkefunksjonen osv osv osv)

Link to comment
Share on other sites

Til åtejakt på kråke trur eg faktisk du kan bruke omtrent kva som helst.

 

Tips: lag deg rutine der du legg ut åte til same tidspunkt kvar dag. Då vil dei bli vandt med det, og komme på det tidspunktet.

Det som blir utfordringa, det blir å komme deg usett i skjul der du skal skyte i frå. Desse fuglane lærer fort, og ser godt!

Link to comment
Share on other sites

Er de kanibaler da? Hehe

 

Kommer de om man legger fram en annen kråke som åte?

 

Tenkte å prøve meg med litt matrester, hundefor og litt annet snacks blandet i en god miks...

 

Har observert at kommer det måker for å spise åta, så kommer ofte kråka samtidig eller litt etter...

Link to comment
Share on other sites

Er de kanibaler da? Hehe

Kommer de om man legger fram en annen kråke som åte?[...]

De er nok ikke kanibaler sånn i utgangspunktet, men tar du av frakken blir det straks noe annet. Akkurat som at du ikke vet hva som er inni grillpølsene vil nok kjøtt være kjøtt for kråke og ravn...

Link to comment
Share on other sites

Fotograferer en del fra fotoskjul. Bruker da rype,hare og rev for og lokke ned hauker og ørner.

Kråkene og Ravnene elsker ryper. De er der med en gang det lystner. Men husk og gå inn når det er mørkt.

http://rubjo.blogspot.com/

 

Ikke værst å få jakttips fra en fugletitter :lol:

 

Legger du ut åte kvelden før, eller når du er på tur på post?

(hadde jeg bare hatt noe hareskinn eller rype hadde jo alt vært enklere, men da vet jeg at jeg må fryse ned noe slikt)

Link to comment
Share on other sites

Mater ca 3 gang i uker. Legger man ut brødskiver forsvinner det veldig fort.

En hare kan vare i flere døgn, kun ørna som kan sluke den. Bruker og legge ut litt ekstra for den dagen jeg skal sitte der, da legger jeg ut når jeg går inn i skjulet. (Må være mørkt)

Er også en ivrig jeger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Alt av rått kjøtt er som en magnet. Har du et kadaver flå bort litt av skinnet, da er de der med en gang. Største problemet er at kråkefuglene slett ikke er dumme. Det som ofte skjer er at etter å ha skutt den første er det ofte brått slutt. Da kan det gå ukesvis uten at et eneste fjærkre nærmer seg åta :? Nå utover hsten er det sikkert lettere med mange lettlurte årsunger på farten.

Link to comment
Share on other sites

I fjor eksperimenterte jeg litt med å bruke plast-/ handleposer som "signalflagg" ved åtet. Tanken var at de kråkene og ravnen som holder til rundt der jeg bor har vært innom søppelfyllingen og derfor forbinder fargeglad plast med mat. I tillegg blir åtet lettere å observere for fuglene fra luften. Dette synes jeg fungerte utmerket og jeg trengte skjelden å vente lenge før en eller annen kråkefugl fant veien til åtet. At uttellingen ikke ble all verden skyldes nok at disse fuglene gjerne tar seg noen kontrollrunder for å kontrollere omgivelsene før de slår seg ned -og at de gjerne blir sittende en stund i trærne før de slår seg ned på selve åtet. Da får de med seg den minste bevegelse og forsvinner fort som F...!

 

Jeg ble ofte liggende å se på fugl som satt i toppen av et tre uten å skyte. Jeg løsner ikke skudd med rifle mot fugl som sitter i toppen når jeg selv ligger på bakken. Det ville føre til at jeg mister kontrollen med bakgrunnen. Hvis man har anledning til å legge ut åte mot en ås, fjellvegg eller lignende, så forholder det seg selvfølgelig anderledes.

 

Dette førte imidlertid til mye spenning og utfordring. En og annen fugl ble det, men det mest utfordrende og spennende er å ta de med .22lr på kort hold. Som sagt: utfordrende, men spennende :D !

 

10rn5hv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd litt slik du skriver her.. Jeg har lagt ut mat oppå en plastpose.. Denne forsvant iløpet av natta.

 

Men jeg har en hel due liggende på jordet, og den har fått ligget helt i fred. Skulle nok ha flådd den litt eller noe.. Dette er en due som jeg fant i veikanten på vei til jakt..

 

Da jeg kom til det jordet jeg jakter på, i dag, så var det helt tomt, ikke en fugl.. GGadd ikke sette meg ned å bare vente, så dro videre til et annet sted. Da jeg kom tilbake til dette jordet satt det to kråker der (langt vekke fra åtet), snek meg bak et par høyballer, slo ut tofoten, la an og bang. Skjøt den ene på 140 meter med 223 blyspisskule. Kråka var veldig død med en gang... :)

 

La denne i skogen, men lurer på om jeg skal skjære den opp å legge den og som åte..

 

Forresten, dette med å skyte mot tretopper er litt tricky.. Jævla irriterende når den sitter veldig lagelig til, og har falt for fristelsen en gang.. Men da visst jeg at det var et stort vann bak.. Men når man skyter med helmantel mot en fugl, kula går tvers gjennom fugln, er den "farlig" etter dette og? Eller har den mista all anslagskraft?

 

Og joda, vet at man kan bomme... :) Bare tenkte på det da jeg var på jakt i går..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å prøve å kombinere dette med en hubro med en kråke hengende under.. Tenker at kråkene har nå vent seg til området, og er vel sikkert innom av og til. Så hvis jeg henger opp en hubro, så kommer det nok fler.. :)

 

Skjøt en til i dag. En nydelig situasjon :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...