Jump to content

RÅDYRJAKT MED HUND 2010


jeg shauer med dachs

Recommended Posts

jojo, men ikke 9 av 10 ganger. Bailey er nå på sin tredje sessong men ble ikke brukbar før starten/midten av forrige sessong. Hmmm... Han melder jo ifra at han kommer (låter på fot). Kanskje det vi som støkker. Kan det ha noe med terrengtrekk og gjøre. Er spent på hvordan han fungerer i år. Han er innjaget på hare å jager hare fint som snus!

 

Hvor langt bør de jage før de slipper mener du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en nokså rask hund, og det hender seg at losdyret drar ut, særlig i åpent terreng. I tett og kupert terreng turer det godt for han også. Når drevet reiser ut, så slipper han etter et par kilometer, kanskje tre, avhengig av hvor lenge drevet har gått.

 

Fauve er vel den av bassetrasene som etter boka har høyest drevfart, hvilket vil si at det kan presse losdyret ut, særlig bukker. En kanindachs kan til gjengjeld få et rådyr til å ture i en middelstor rundkjøring, for å sette det på spissen. :wink:

 

Som generalen er inne på, så er det en prisverdig egenskap ved bassetrasene å legge av når det reiser ut på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Ett rådyr som drar ut 2-3 km kommer sjelden tilbake å turer der du er, syns vell det er greit at de slipper de dyra som drar såpass ut, tidsmessig syns jeg en halvtime er lenge nok, seint på året har dyra en tendens til å ture viere er min erfaring, dette går også litt på kontakt med losdyret,ser dette spesielt hvis det er rev de jager, der har de en mye tettere kontakt enn ved feks en gammel erfaren bukk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjørte en liten runde på veiene ved rådyr-teigen min i går kveld, og så ikke mindre enn sju rådyr rundt i kantene der borte. Så mulighetene for å få skutt ett dyr, eller kanskje også en los der borte, er absolutt til stede :) Men jakta begynner ikke før den 18, så man får vel vente noen dager til..

Link to comment
Share on other sites

har ikke lyktes ennå med hund, men var på revejakt i kveld da det kom ei geit med to killinger....siden min bror på 9 år var med så tenkte jeg at det hadde vært artig å lærerikt for han å se en rådyrfelling...så jeg skjøt den ene killingen som var en bukkekilling, også mitt første rådyr :D

 

litt over 100m hold, jeg lå på bakken med et sammenbretta renskinn til anlegg, å jeg viste rifla gikk bra så jeg var ganske trygg.

Link to comment
Share on other sites

Der lå killingen nede med dachsen hengende fast! Killingen kom seg på bena når jeg var 5 meter unna og karret seg noen meter frem og jeg fikk avlivet den der.

 

En liten killing med et stygt skudd som hadde pulverisert det venstre lårbeinet. Jeg må innrømme at jeg rett og slett satt og gråt noen minutter på fallet da. Hvordan i huleste jeg klarte å skyte av venstre bakbein når jeg hadde trådkorset i høyre bog på knappe 25 meters hold aner jeg ikke.

 

 

Føler veldig med deg. Hadde selv samme opplevelsen med en killing jeg skøt for 2 år siden. Heldigvis kom den seg ikke på beina, så jeg fikk avlivet den så å si umiddelbart. Jeg får trøste meg med at dyret ganske sannsynlig var i såpass sjokk at den ikke følte smerte før lyset ble slukket. Syns det er sterkt å fortelle om slike ting, fro det er jo desverre en del av jakten. Alt går ikke på skinner bestandig. Veldig bra at hunden din hadde en god dag på jobben da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det viktig og stikke et rådyr skutt med hagle? Hvordan gjøres det og hvor fort etter skudd må det skje? Skjøt en bukkeskilling med hage i fjor men da stakk jeg ikke.

 

 

Nå har jeg ikke all verdens erfaring, men jegerprøveboka sier at hvis hjerte/lungeregionen er gjennomskutt, så er ikke stikking nødvendig. Dyret vil da blø ut av seg selv. Det er mer tiltenkt ved et skudd som sitter i nakken eller for langt bak. Jeg kan uansett ikke tenke meg at det er noen negative sider ved å stikke dyret uansett når du bruker hagle, så lenge du ikke stikker hull på spiserøret. Jeg har stukket de to rådyrene jeg har skutt med hagle, selv om de datt i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo også hive inn her at hvis det er noen som vil slippe hunden på rådyr og forhåpentligvis få et par-tre rådyrfal for bikkja, hadde det vært litt stas med en drivende hund i november. Da skal jeg på rådyrjakt i trondheim og det hadde vært fint med litt "hjelp" :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

third time's the charm som det heter. samme post for tredje gang, og endelig smalt det! men skulle kanskje bare mangle, hatt dyr på post der hver gang vi har fått los ;) fortjener kanskje å bli kalt dyreverner...:P

 

men generelt helt vill vilt-dag i dag. på vei til terrenget så vi kronhjort (minst 10-12 takker) med hind, så satt det ei jerpe på veien, rev på et jorde rett utenfor vårt terreng. på vei til post løp det 3 rådyr over veien INN på vårt terreng, to voksne og et litt mindre dyr. satte meg på post i ti min og så kom ei enslig geit. BANG! flinke Birken det!;)

Link to comment
Share on other sites

Full klaff i årets første forsøk !!

På grunn av at dreveren min hadde ørebetennelse den første uka under årets rådyrjakt (oppholdsuka i elgjakta), så ble det årets første jaktdag på meg og Leo i går.

"SNØA66" på forumet og jeg skulle prøve på en bukk som viste seg å bli veldig vrien å få has på i bukkejakta.

 

Bare 35 minutter etter at jeg hadde sleppt så stupte bukken død inn i ei gammel rotvelte.

 

"SNØA66" med bukken han skøyt for dreveren min Leo.

normal_Dag011110.jpg

 

Gråbeinjaktas Leo: 2 år og 5 mnd i går den 1. november.

normal_Leo011110.jpg

Link to comment
Share on other sites

vi var å slapp dachs tispa mi i for første gang i år siden ho har kvalpa og dermed ikkje har fått vøre med på jakt og da gikk det ikkje mange minutta før ho tok ut dyr. Ej hadde med en kompis og dattera hans på 16 som var ute på rådyrjakt for første gang. Det tok ikkje meir en et kvarter eller noe sånt så fikk han skutt det første dyret og litt etter skaut dattera det andre dyret.DSC00230.JPG

Link to comment
Share on other sites

Då var eg så heldig og bli innvitert til Rådyrparadiset til OTS :D:D

Makan til uttelling skall ein leite lengeetter :D:shock: ( ivert fall eg, som er vant med langt lavere bestand av rådyr.Må kansje bjønde med eple eg og!! :mrgreen::mrgreen:8) )

Dreiv bådde med bikkje(fin los men feil side av vegen :?:?:roll: ) og vanleg drivjakt, resultatet blei 3 rådyr felt og mange fleire observert :D

normal_ole_02.JPG

Her i gang med flåing av rådyr nr2 bukk og gjeit

normal_ole_01.JPG

Rådyr nr 3 oOTS og Catrine er i gang med flåing!! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har en onkel som jeg er med på rådyr jakt, å han har kjøpt dachs. Som vi har trent litt i høst å det er jævlig arti for å si det sånn. første gang vi slapp så hadde vi los på ca 4-5 min og tenkte dette var normalt etter som det var første turen, men når vi så på gpsn så var d elva som mest sannsynelig stoppa bikkja. så var han og noen kompiser ute en dag senere og da hadde de en los som varte ca 50 min og det ble til slutt skutt dyr for bikkja. å i etter tid så har den blitt sluppet en gang og da ble det los på 1 t og 10 min, før den ga seg og kom bakspora sine :D

 

Så det blir veldig gøy og se hvor godt hunden søker når den blir preget skikkelig på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

noen her som har gode råd for hva som kan gjøres for og få potesokkene til og sitte,og evt om det er noen som selger potesokker som passer på dacks-drever. fikk potesokker av en kamerat av meg men dem var nok noe store mente han og di har lett for og falle av. er så kjett og se hunden komme at og blodet drypper av såre poter.en kan ikke si at dem er stakkaslige når dem løper med så vonde bein,hadde vært fint om noen her har noe veldig gode tips som kan hjelpe meg så jeg slipper dette

Link to comment
Share on other sites

Første drevet i dag endte uten los for ungdachsen, hadde ikke vært mye aktivitet i det området.

 

Dro hjem etter gammledachsen og slapp i tre ferske rådyrspor i en annen del av terrenget. Beskriket kom et snaut minutt etter slipp. Losen dro opp mot en toppen av terrenget og begynte å ture. Posterte i en gammel traktorvei da jeg omsider kom oppover, og da kom det en hare hoppende. Sannsynligvis har denne hatt dagleie der rådyra hadde gått og hoppet ut når bikkja kom. Haren fikk leve, er ikke så altfor glad i å skyte hare for henne.

 

Losen gikk videre, men bikkja rota det til med et tap før hun kom baksporet sitt, ikke snakk om å la seg koble da hun kom igjen til meg. Hun dro ned på hareuttaket og skreik til igjen. Losen gikk små fine turer før rådyrkillingen kom på furumoen jeg satt på. Rifleløpet på kombien smalt, og årets 4. rådyr lå i bakken.

 

Nye tak i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Som ungdomsleder i Moss & Omegn JFF tok jeg med meg ungdomsgruppa på rådyrjakt i eget terreng på søndag. Ungdomsleder samt 3 ungdommer fra Trøgstad JFF var også invitert.

 

En stor gjeng på post og flere dachser i aksjon ga full uttelling. Tre rådyr på tre forskjellige flotte loser.

 

155078_460237261338_534361338_6074534_1912375_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

bilde fra ca to uker siden. en kompis fikk en enslig geit i los for en korthår dachs. første dyret for hunden, så kjempe gøy!

litt senere på dagen ut igjen, ny los der ei geit setter kjea fra seg. De to kjea kom til meg i stede, og ble liggenede der.

rett ned etter smell fra 223 og 55 grains oryx. min første rådyr dublê :mrgreen:

 

fz69ts_th.jpg

Rådyr nr 4 og 5 i høst!

Link to comment
Share on other sites

Jaktet med en 8 mnd. gammel drevervalp som har tegnet bra idag.

 

Først så vi geit og killing som hunden ble sluppet på. Dyrene delte seg, hunden hang seg på killingen og jaget i halvannen time. Hadde dyret fremme på begge postene, men ingen av oss fikk skutt.

 

Neste drev ble det blindslipp ettersom vi ikke hadde spor å gå på. Hunden fikk raskt teften av dyr, og losen begynte å gå nesten med en gang. Jeg sto på en typisk haglepost, men var som vanlig utstyrt med rifle. Geit, killing og bukk kommer omtrendt rett i fanget mitt. Jeg skyter på den minste, og dyret tegner godt til skudd etter at .300 WinMag'en hadde gjort sitt. Etter 10 meter legger den seg, og jeg ser at bukken og geita ikke har forlatt posten enda. Nok et skudd plystrer avgårde, og bukken tok kvelden der den sto. Nr. 4 og 5 av året var i boks.

 

Valpen fikk jaget i nærmere to timer, og med de to første dyrene på samvittigheten var dette en perfekt sesongslutt for han.

 

Nå viser gradestokken -23 grader, så det spørs om det blir mer rådyrjakt før jul.

Link to comment
Share on other sites

I dag mistet jeg nesten hunden når den gikk gjennom isen i ei bukt på sjøen. Heldigvis så var hunden utstyrt med garmin peiler og når bror min zoomet inn så han at hunden stoppet ute i sjøen. Da kastet han seg i bilen og fikk sprunget ut i bukta og knuste isen til han var ute til hunden og fikk den i land igjen. Heldigvis endte dette godt. Uten peiler hadde jeg mistet ett familie medlem og en god jakthund i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute med BAN i helgene. Ble 7 dyr denne helgen. Forrige helg ble det 6. I våre områder har de med dachs sluttet av jakta for lenge siden grunnet mye snø, men BAN går som bare juling. Hadde en champion dachs på besøk en helg, men den måtte gi opp etter 20min pga såre negleband. Ikke vanskelig å skjønne hvilken hund jeg må få tak i her i Trøndelag nei. Har ca 2-3 drev hver dag vi er ute, så vi er fornøyde. :D Bare sjefen som må bearbeides litt, for å forstå at jeg må få hund. :mrgreen:

På søndag måtte jeg ut i sjøen å hente en bukk som jeg skjøt for hunden. Peilen viste at hunden var utisjøen, så det var bare å løpe.

Heldigvis var kartet på peileren for flo sjø og da var det fjære, så hunden var kun våt etter å søke etter spor i sjøkanten. Bukken lå ute i sjøen like ved en bergnabb. Is og glatte berg er ikke noe særlig for hunden så nære vann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...