Jump to content

Pidestall til ladepresse


OIH

Recommended Posts

Så denne på hjemmesiden til Dillon, ikke pressa, men stativet den er montert på:

50_BMG_Machine.jpg

 

Ser ut som 80x80mm firkantrør som det er sveiset på en 8-10mm tjukk plate. Er det noen som kan lage en sånn til meg? Ideen er å anskaffe ca 50cm med 80x80 firkanrør, og deretter sveise på plater i begge ender. Den ene enden montere jeg ladepressa på, den andre borrer jeg 4 eller 5 hull i og skrur fast i et bilhjul (Dekk og felg.). Vil gjerne kunne flytte den enkelt, og et hjul underst gir den muligheten samtidig som gulvet ikke blir så herpet av bevegelsene i ladepressa. Må selvsagt ha noe stoffgreier rundt gummien slika at det ikke blir sorte merker på parketten, men man får kjøpt dekkoppbevaringsposer dersom man ikke er symaskinkyndig.

 

Har en sånn Franford Arsenal-sak som skal fylle denne funksjonen, men den er for lett, for veik og bøyer seg når jeg halspresser hylser...

 

PM eller e-post (oivind.hantho@hotmail.com)meg dersom du har mulighet til å sveise denne for meg, vi får diskutere pris.

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kan eventuelt fylle hjulet med sement eller sand. Blir litt mindre letthåndterlig, men det burde bli tungt nok. Får det ikke helt dødt, men litt vakling vil jeg kunne leve med. Legg også merke til hvor nært selve stolpen Dillon har montert pressen - det bidrar også til mindre vakling.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

tanken er god, men en slik montert på ett hjul, det blir da ikke særlig stødig med mindre du har ett svært traktorhjul eller noe slikt....

 

En kompis hadde en leirduekaster som vi ikke fikk til å sitte i det skrinne jordsmonnet der vi skjøt. Da kjøpte vi et forhjul til en lastebil og monterte den på. Satt som fjellet. Det hjulet er for stort til innebruk, men en 13tommers med 175/75 og sand eller sement i dekket burde bli tungt nok.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

[

Antar at det er den trådstarter har omtalt i første innlegg som for lett, for veik osv.

 

Ja, mye mulig. Kommer jo også an på kaliberet som lades. Jeg synes denne 15ycajl.jpg så fantastisk smart ut. Kan brukes på bord uten å klemmes fast, og har gummibelegg under så den ikke sklir. Bør bare passe på at man ikke fyller hylsa for full :D

Link to comment
Share on other sites

Tror det mest fleksible og stødige ville være å lage noe slikt som dette fot arrangementet med små plater med gummibelleg i stedet for hjul

motorbukk.png

 

Eventuelt kan man jo feste ett høydejusterbart sete i den ene å få bra stødige greier

Alt dette skulle jo laseg ordne i moduler som man demonterer på ett øgonblikk

Link to comment
Share on other sites

Problemet med løsninger som ikke er boltet fast er ikke at man ikke klarer å dytte hylser inn i dien (bortsett fra med LEE sin halspresse-die - den forlanger at man trykker til litt...), det er når de skal ut igjen problemet oppstår. .357 Maghylsene mine yter nok motstand til at pidestallen til Frankford Arsenal letter fra bakken.. Selv når jeg lader 9mm, så må jeg holde i mot med den handa som ikke holder i ladearmen. Har sett at vegvesenet bruker skilt med betong i dekk for midlertidige skilt. Disse blir veldig tunge, så jeg ser for med en løsning som beskrevet tidligere, enten bare dekk og felg eller dekk og felg med sand/sement i stedet for luft.

 

- Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke for meg at en slik pedestall vil fungere nevneverdig bra, uten "MYE" vekt i bunnen.

 

Eneste jeg kan tenke meg fungerer noenlunde hvis du skal ha noe du kan flytte på. Er å ha en Pedestal, med integrert stol, slik at du kan bruke ditt eget kjøtt og blod til å stabilisere med.

Skulle ikke tatt lange tida å sveist i sammen. Lykke til

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg kjøpt en slik. Med to ladepresser og en kalibreiringspresse montert, så er den så tung at jeg så vidt klarer å løfte den. Har ladet noen riflepatroner på den, og kommer nok til å skru foten fast i en rund treplate så ikke foten herper gulvet. Mulig jeg gir plata litt mer diameter enn foten for å hindre at den tipper over ved et uhell.

 

Det er en ting med denne julasokkelen, og det er at de gutta som har støpt bordet og foten ikke har samarbeidet nevneverdig med han som valgte rørbiten i midten - det er kanskje så mye som en halv centimeters slark mellom rør og innfesting i både bord og fot. Dette er ikke optimalt, for da havner mye av lasten når jeg presser om hylser på de bolten som fikserer bordet og bolten som fikserer foten. Må finne meg en bit rør eller plate og fore ut så passformen blir bedre. Ønsker i utgangspunktet å beholde muligheten til å kunne rotere bordet ved å løsne på fikseringsbolten.

 

Skal ta et bilde i fall andre vurderer en slik løsning. Sitter forøvrig en liten hylle i støpejern på røret som funker helt fint til å ha kuler, hylser eller tennhetter i.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sånn ble det til slutt. Endte opp med å tape endene på røret i midten med aluminiumstape til diameteren stemte, så nå er slarken borte. Istedenfor å borre hull i støpejernstoppen, så skrudde jeg fast en finerplate i de eksisterende hullene. Før jeg gjorde det, så borret jeg plata for pressene som skulle på, og slo inn M6 islagsmuttre fra undersiden. Har brukt begge ladepressene, men kalibreringspressa har jeg ennå ikke forsøkt. Har en ide om hvordan jeg skal lage en varmeplate til den, men det er et annet prosjekt.

 

Finerplata er festet med M10bolter og islagsmutter - synlig oppå arbeidsflaten, og stikker litt over, men jeg har ikke giddet å gjøre noe med det:

IMAG0050small.jpg

 

IMAG0049small.jpg

 

Tar relativt liten plass, men litt tung å manøvrere:

IMAG0051small.jpg

 

- Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har et rom tilrådighet i kjeller for oppbevaring av tingene mine samt lading og slikt. Der er det og massiv benk der ladepressa er skrudd fast med 4 bolter, så det holder men det trengs. Har ikke helt truen på en slik pidestal kansje med en fotplate nederst ...men likevel kan det bli for vinglete. Og spesielt i en progressiv presse som bildene viser over må det være en fordel å ha en solid og stødig underlag som holder pressa på plass.

Link to comment
Share on other sites

Har nå brukt pidestallen en stund og det fungerer over all forventning. Den progressive pressa funker bedre enn noensinne. Pidestallen står som et fjell både på opptur og nedtur (veier fort 40 kilo med alt). Husk også at all last havner svært nær sentrum av pidestallen når man ikke utvider topplaten, utvider man denne får man mer moment øverst, og da sliter man. Jeg halspresser og helpresser og lader .260 Rem samt .357 på LEE Classic Turret`n og 9mm med square deal`n. Har også begynt å bruke kulekalibreringspressa som er montert og løsningen anbefales om man har liten plass eller ikke. Bedre ergonomisk også å få pressa litt høyere, får ikke vodt i skulder-/nakkeregion slik jeg fikk tidligere.For å få den enda tyngre kunne man jo fylt stolpen med skrapbly men da blir den for umulig å bevege og da faller jo litt av vitsen bort.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette var en god ide OIH, skal over til nytt laderom nå, og 11 presser + ei kalibreringspresse skal opp... Nå skal det sies at flere av pressene er små C-presser fra Lee som bare har bioppgaver.

Men de tre mest brukte får nok fast plass på benk, mens resten hadde vært genialt å fått montert slik du har gjort. Tar mye veggplass om alle skal ha en halvmeter hver..

Link to comment
Share on other sites

[

Antar at det er den trådstarter har omtalt i første innlegg som for lett, for veik osv.

 

Ja, mye mulig. Kommer jo også an på kaliberet som lades. Jeg synes denne 15ycajl.jpg så fantastisk smart ut. Kan brukes på bord uten å klemmes fast, og har gummibelegg under så den ikke sklir. Bør bare passe på at man ikke fyller hylsa for full :D

 

Reinhard har en slik.. Funker bra den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...