Jump to content

Priser på reinsdyrkort


ihuga skytter

Recommended Posts

Oftest dyrest å kjøpe privat,og gjerne dyrest jo høyere fellingsprosent!Selv betaler jeg en pris for kortet,og betaler ca det dobbelte når dyret er felt.Slik taper jeg ikke så mye om jeg ikke får skutt..1000kr for kalv.2600 for dyr under 50kilo.Latterlig når tyskere vil betale 30000 for storbukk f.eks i Forelhogna!Slik bare drar opp prisene for Nordmenn :evil:

Link to comment
Share on other sites

Staten tar ca. 5000 for bukk og en drøy tusenlapp for kalv.

Dit jeg skal i år koster kalven 1000+ 750 for felling.

For 2 år siden hadde jeg kalvekort for 500.

Private tar vel 8-10 tusen for bukk?

(Forelhognafolket er idioter...)

 

 

Kjære Haavard.

Hva mener du her?

Er det jegerene som jakter i Forelhogna, eller grunneierene som selger kort til jegerene i forelhogna som er idiotene?

 

Vel, hvis det er jegerene så bør vi respektere deres ønsker om muligheten for et 1000 poengs gevir en gang i livet. Om pengene er feriepenger, tilbakebetaling fra skatteetaten, overtid, svarte penger eller hva det måtte være, så er vel gullbukkekort i forelhogna noe av det bedre du kan bruke penger på, om du er reinsdyrjeger og drømmer om stort gevir.

 

Mener du at grunneierene er idiotene bør du ta deg et kurs innen markedsøkonomi. Alle som besitter et objekt det er stor etterspørsel etter, opplever at prisen stiger, være seg om man ønsker eller ikke. Besitter man en grunneierrett i forelhogna (eller skjåk for den saks skyld) bør man ta inn de inntektene markedet er villig å betale for dette produktet. Det skylder man alle andre grunneiere i samme området i tilegg.

 

Prisnivået ligger som regel på det markedet er villig til å betale og det er etter min mening det rette nivået. Ikke noe er gratis her i verden.

 

Siste utsagn i innlegget ditt forteller meg mer om deg enn om "forelhognafolket"

Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet peders,

 

Faktum er jo at kjøp og salg av reinsdyrløyver i Forelhogna (,kanskje spesielt men også andre steder,) bidrar til at jakten blir tilgjengelig for folk flest. Om jeg ønsker å jakte i Forelhogna og felle en virkelig stor bukk så er det helt oppnåelig, det er bare et spørsmål om prioriteringer. Hadde løyvene der blitt solgt for "statens satser" hadde det resultert i at de hadde blitt fordelt på bekjentskaper, og nye jegere hadde ikke hatt sjangs til å slippe til.

 

(Omtrent slik er det på hjortejakten på Vestlandet nå. Betalingsvilje og lyst til å jakte hjelper fint lite når det ikke finnes vald å by på...)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

 

Kjære Haavard.

Hva mener du her?

....................

Først må jeg få si at jeg har 940 poeng hengende på veggen (fra Skjåk). De poengene betalte jeg tilnærmet statskogpris for. Kan ikke tenke meg annet enn at det finnes 1000-poengere der også?

 

Jeg forstår at noen kan betale hva det nå måtte koste uten at det merkes på kontoen, og jeg forstår også at en fattig bonde har bruk for de pengene han kan få inn. Jeg skal gjøre et forsøk på å forklare hvorfor jeg allikevel synes det er feil.

 

Kjøper: Det er etter min mening ukolegialt å presse prisene i været på en slik måte at vi vanlige dødelige ikke har råd til å henge med. Jeg sidestiller det med om en annen jeger "stjeler" det dyret jeg har brukt lang tid på å stille innpå.

 

Selger: Ingen har rett til å skinnflå andre selv om de har muligheten. Det er ok å legge på endel på statskogprisene, men i Forelhogna overdrives det til de grader. Skal jeg sammenligne med noe her blir det å akseptere at en fattig uteligger stjeler lommeboken min.

Det med Forelhogna har også fått eiere (og kjøpere) av jaktretter i Kviknes del av Knutshø (dårlig terreng) til å tro at det er ok med høye priser der også.

 

Når dette er sagt kan jeg være med på at bukkejakten kan få være eksklusiv for at vi andre skal få jakte på smådyr. Det jeg absolutt IKKE forstår er hvorfor Småbukk/Simle/Ungdyr/Kalv også er blodpriset i Forelhogna???

Link to comment
Share on other sites

Du glemte den andre halvdelen av prisen. Man MÅ bo et år i helvetes forgård! :wink:

 

Men det er jo kjempefint der oppe da, reinsdyra går og spiser av juletrærne som står utenfor husveggen, reven står oppi det gamle, nedlagt gruveskuret og bjeffer seg hes mens rypene trykker som bare det under trappa. :D

 

Og Huset gir deg så utrolig mye moro! :D

 

Men ja, de prisene er kjempemessige, rypekvotene er også geniale der oppe hvis jeg ikke husker feil. :)

Link to comment
Share on other sites

Blei tilbudt to simlekort på hardangervidda for kr 4800 tilsammen.. er det ein grei pris?? veit at fellingsprosenten på hardangervidda er lav..

Helt kurrant pris om en ikke kjenner rettighetshaver/kortutsteder spesielt godt

Løp og kjøp

Også greit å få med skriftlig overgangsavtale til annet vald.

Sjekk dette med kortutsteder.

 

Sjekk ut evt hvor på vidda dette er. Noen områder er mer "hotte" enn andre mth fellingsprosent

 

Sør for Kvenna er generelt "in" nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Blei tilbudt to simlekort på hardangervidda for kr 4800 tilsammen.. er det ein grei pris?? veit at fellingsprosenten på hardangervidda er lav..

 

Kan du si hvilken kommune kortene tilhører :?:

I ommrådene sør/øst på vidda (Telemark) er fellingsprosenten høgere en foreksempel i fjellene ovenfor kinsarvik.

Prisene på kort er ofte høge i disse ommrådene.

I sentrale deler som statsallmelingene til Eidfjord/Ullensvang/Buskerud blir det også skutt en god del dyr, men du må være der når det skjer for det kan være mangen dager til neste gang du får sjangsen.

Jeg har ikke jakta på vidda på noen år, men jeg regner med at bestanden har økt en del de siste 5 årene. Sjangsen for at det kommer hyppigere besøk av dyr på sentralvidda, tror jeg er større nå en for noen år siden. Det var også for mangen jegere tidligere noe som var negativt for jakta. Husk at Eidfjord hadde den høgeste fellingsprosenten på 80 tallet. Plasser som bjoreidalen var bankers. Her Har det senere gått mangen år mellom hver gang det har vært dyr under jakta.

Prisen synes jeg ikke er så verst, hvis det gir tilgang på sentral eller sør/øst vidda, dette er også et fantastisk flott jaktterreng med en ekte villmarksopplevelse med på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Snakka med korthaveren no, og kortet gjer tilgang til veigdalen i eidfjord.. 130000 mål, som grensar til stats almenningen.. i følge han er dette eit bra område, med god fellingsprosent.. han kunne fortelle at det var ca 500 dyr der forrige veke. er det nokon som har vert her og jakta? som kan gje nokon tips?

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg har jakta i disse ommrådene.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjørt bil opp til hjølmoberget ved øvre Eidfjord.

Herfra hadde jeg gått opp til Hadlaskard som ligger øverst i veigdalen, dette er en fin plass og bo(DNT hytte) eller telt.

Ommrådene rundt Store Grananutene kan være gode, men det er ca 5 timer å gå inn dit.

Vet du om valdet heter Berakupen :?:

Har du tilgang til Eidfjord sin allmening noen/eller alle dager i uka :?:

Har du eventuelt tilgang til en del av allmeningen :?:

Hvis du har det, kan du jakte mye nærmere vei (sandhaug) uten at det trenger å være noen fordel. :!:

Jeg hadde ikke tatt turen inn, med mindre værmeldingen meldte nordvestlig vindretning i flere dager i akktuelt tidsrom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg debuterte som rensjeger i det terrenget i 1991. (Mens jeg var der ble Bob Beamons 8,90 slått.)

Det året hadde Eidfjord kvote på ca 500 dyr, men det ble bare skutt 7! Jeg var der i to perioder på tilsammen 11 dager uten å se en ren.

Gjør som 202 outback skriver: vent på rett vind.

 

Husker jeg ikke feil betalte jeg det samme den gangen som du gjør nå, 19 år senere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun jaktet i dette ommrådet en gang, og jeg felte en simle på skinnfjellet like ved hadlaskard.

Jeg så den største reinsflokken jeg noen gang har sett denne dagen, ca 1500-2000 dyr.

Det var et fantastisk syn, helt til jegere fra halve vestvidda kom springende og tømte magasinene i flokken.

Dagen etter var dyrene på Grananutene men stakk sørover grytidlig, etter en jeger felte et dyr i flokken.

Vi reiste inn på vindmelding og kom inn et par timer før reinen kom, bra timing :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei...

hva ligger egentlig prisene på reinsdyrkort på for ulike typer kort?

bukk

simle/ungdyr

simle

kalv

 

??

 

:)

 

 

Hognabukk er Hognabukk. De som vil betale titallstusen for det må gjerne gjøre det for min del.

 

Jeg ble forøvrig tilbudt storbukk i Hogna til 15 tusen i år. Takket pent nei. Har hørt av nok jegere at reinsjakt i Hogna ikke er noe å hige etter. Visstnok får du et fint trofe, men jaktopplevelsen er ikke allverden. Enkelte mener det er mye større å felle simle i Sølenkletten enn storbukk i Hogna.

 

Selv jakter jeg mye i Knutshø og betaler 7000,- for storbukk, 4500,- for fritt u/50, 3500 for simle/ungdyr, og 1500,- for kalv.

 

Helt greie priser når man ikke er heldig og blir trekt ut på inatur.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Jeg debuterte som rensjeger i det terrenget i 1991. (Mens jeg var der ble Bob Beamons 8,90 slått.)

Det året hadde Eidfjord kvote på ca 500 dyr, men det ble bare skutt 7! Jeg var der i to perioder på tilsammen 11 dager uten å se en ren.

Gjør som 202 outback skriver: vent på rett vind.

 

Husker jeg ikke feil betalte jeg det samme den gangen som du gjør nå, 19 år senere!

 

Må da være bedre å betale 2500 for en kalv i Forelhogna, der det er 90-95% felling, enn å betale 1000 kr. der det felles 7 av 500......

 

Prisene i Knutshødelen av Kvikne kan for øvrig IKKE sammenliknes med prisene i Forellhogna. Dette vet jeg som er grunneier på begge sidene...

Link to comment
Share on other sites

HAr kluftbukk på Staten pris 3700,- som er en riktig pris.

Har skutt 2 gullbukker i Forollhogna en på 850 og en 960 poeng disse gå jeg en fornuftig pris på da dette var kort som ikke var solgt da jakta startet.

har skutt noen gullbukker i Skjåk både nordområdet og sørområdet til en pris som var utabygdspris 5000,- og en jaktpakkepris på skjåk sør til 10000,- skjøt da en bukk på 990 poeng, og hadde en jakt som jeg alldri vil glemme...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...