Jump to content

Systemrifler for/mot?


One Shot

Recommended Posts

Jeg var nylig en tur i Danmark og var innom en butikk i Skern (Korsholm). Og der fikk jeg kjent litt på forskjellige våpen. I og med at Skapet allerde er fullt, så vurderer jeg å skifte noen ut med en systemrifle. Men jeg trenger å overbevises om at dette er noe jeg bør satse på, eller frarådes å gå i gang med.

 

Har så langt sett på Mauser og Blaser, der sistnevnte ikke blir aktuelt da jeg ganske enkelt ikke liker rett trekkere.

 

Hvilke andre system rifler er tilgjengelige? sauer, schults&larsen, Sako.

 

Vil gjerne høre fra de av dere som har erfaringer eller sitter med annen inforamsjon som kan være behjelpelig.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så mange bakdeler med sånne systemrifler. Mest fordeler. Slipper å kjøpe flere dyre kikkerter. Bortsett fra prisen på løp og deler, og selve riflen da. Ser de fleste merker ligger løp fra 6000-10000 kr.Har ei sånn Sauer rifle, men har bare et løp ennå. Kjøpte heller ei brukt rifle jeg istedet for, men det var mitt valg da. Ville ha et grovt kaliber jeg. Sauer er bra, og tafset litt på Mauser m03. Likte det våpenet og. Solid og robust våpen kort sagt.

Link to comment
Share on other sites

søk litt på forumet her

Man må ikke nødvendigvis ha en dyr "system" rifle for å utnytte flere løp. Jeg er prossesen med å overta en Konggsberg 393 i tre kaliber som er bygd om til multikaiber løsning av Leasja våpen.

(Jeg må bare få solgt min ubrukte sauer 202 først, hadde en kjøper som ble borte... :x )

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt en 03 i mange år i kalibrene 7x64, 9,3x62 og 404 Jeffery. Er meget imponert over stabilitet. Bytter løp og kikkert uten at det har noe å si for treffpunkt og presisjon. Jeg har valgt å ha 2 kikkerter, 9,3 og 404 går ganske likt(6 cm i side) mens 7x64 går betydelig høyere. Dermed har jeg 2 ferdig innskutte tilgjenge :lol: lig. 404en er ikke mye brukt.

Link to comment
Share on other sites

Rifler, hvor sluttstykket låser i låskassa, kan fremre låskassebro sprekke og løpet sendes fremover, hvis man er så uheldig å avfyre en patron med feil på.

 

På de fleste systemriflene låser bolten direkte i pipa, og mangler denne muligheten. Derfor er det viktig med systemvåpen at konstruksjonen har tatt høyde for hva som skjer om man avfyrer en patron som sprenger våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fire løp/kalibre til min Blaser. Løpene er dyre, så jeg kunne ha hatt fire rimelige rifler, i stedet for fire løp til samme rifle. Dersom jeg hade valgt en slik løsning hadde det vært to plasser igjen i våpengarderoben... En hagle og en salong kanskje. Ikke noe plass til drilling da... Men, siden det er et systemvåpen tar det opp en plass i våpengarderoben, uavhengig av hvor mange løp/kalibre jeg har til. Det er en viktig fordel med systemvåpen. Som en bonus blir det til at jeg jakter og skyter med samme rifle, blir altså vant til den.

På blaseren er kikkertsiktet plassert på løpet. Jeg kan altså skru i løpet, i jeg er innskutt. Hver gang. Men, jeg må ha et kikkertsikte til hvert løp. Dersom jeg skal bruke det samme siktet må jeg skyte inn mellom hver gang. Altså, for å få god utnyttelse er jeg avhengig av å ha et kikkertsikte til hvert kaliber. Dyrt, men effektivt. Dersom du velger et systemvåpen hvor kikkertsiktet er festet til låskassa må du sjekke innskytingen hver gang du bytter løp/kaliber. De som har slike våpen bruker momentøkkel for å dra til låseskruene likt hver gang. Men det skal ikke rare avviket til før det slår ut på 100 meters hold, så der bør man altså sjekke. Du vil ikke ha rettrekker, men systemvåpen. Jeg vet ikke hvilke av de andre systemvåpnene som har kikkertsiktet montert på pipa, det syens jeg du skal finne ut av, dt er i alle fall et moment jeg setter pris på med Blaseren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en S&L 97 DL og en Sako Quad. 2 løp til "Quadden". I tillegg diverse andre våpen med "fastmonterte" piper. Greit å ha et generelt "jaktvåpen" av type S&L, som kun tar opp 1 plass i garderoben. Det er også greit at man kan ta ut løp ved rengjøring og puss, ssamt muligheten til å skifte løp. Løp er imidlertid ofte dyrt, og man kan få rimelige rifler (komplett) som koster det samme som ett nytt løp til systemvåpen. Samtidig er det mer leamikk som kan gi unøyaktighet ved et systemvåpen: pipefestning (eksempelvis olje i festeanordning, Sauer), kikkerter som må stilles inn i forhold til hvilket løp osv.

 

Blir litt som å ha et par ski som kan brukes/ smøres med alt, i stedet for å ha 5 par spesialski. Selv liker jeg i grunnen å ha flere komplette våpen beregnet for dels ulik bruk/ jaktform.

 

Skulle jeg startet fra bunn og måtte tatt valget mellom ett systemvåpen eller flere våpen til sine respektive bruksområder, hadde jeg heller satset på flere våpen enn ett systemvåpen med flere (dyre) piper, men det er en smaksak. Har i alle fall selv endet opp med en kombinasjonsløsning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Quad, jeg har tre løp/kalibre til. Men, der er sikte(ne) montert på låskassa, så jeg må skyte inn mellom hver gang jeg bytter løp/kaliber. Kjempegøy å kunne bytte mellom 22lr, 22wmr og 17hmr, men som sagt man må skyte inn mellom hver gang så da funker det ikke å bare bytt og ta det med i skogen, slik jeg kan med Blaseren. Tar litt av gøyen bort, for min del.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du velger et systemvåpen hvor kikkertsiktet er festet til låskassa må du sjekke innskytingen hver gang du bytter løp/kaliber. De som har slike våpen bruker momentøkkel for å dra til låseskruene likt hver gang. Men det skal ikke rare avviket til før det slår ut på 100 meters hold, så der bør man altså sjekke.

Nå driver ikke jeg å skifter løp i S&L'en hver uke, men 4-5 ganger i året blir det vel. Bruker 270 til reinsjakt og 243 med lyddemper til rev og kråkefugl. Løpene har hvert sitt sikte montert i Leupold QR og jeg har ikke registrert noe endring av treffpunkt så langt selv om jeg som oftest tester noen skudd etter skifte av løp (trekker til skruene uten bruk av momentnøkkel). Nå skal det sies at jeg ikke er en av de relativt mange her inne som skyter samlinger mindre enn 10 mm, men er greit fornøyd hvis jeg havner rundt 30 mm :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg har S&L med forskjellige 3 løp...Når eg skifter frå 308win til 9,3x62...da må eg skru ca.15cm opp på 100m...elles lite trefpunktforandring mellom 6,5x55 og 308 at eg merker det med min skyteferdigheit.....Må legge til at løpskifte er enkelt på denne rifla.....

 

Av andre systemrifle har eg ein Sauer 202 XT i kal.270win og 8x57IS...Vanskeleg å si kva våpen er betre....siden begge er unike på sin måte....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Valget er enkelt! gjør som meg.. kjøpte en sauer 202 classic i 6.5. bruker leupold QR montasje har en kikkert til hvert løp. har pipe i 308 og 6,5 banepipe fra str.

begge de pipene har jeg kjøpt for 500,- kr av baneskyttere, som har skiftet de ut, etter og ha kappet de til 50cm og dreid de ned til jaktprofil, gjenget for lyddemper går disse mer enn godt nok for meg(sammler rundt 20mm på 100m)har etter hvert også kjøpt KKC er den beste rifla jeg noensinne har hatt, nevner at jeg har prøvd det meste av det som er av vanlige rifler på markedet, untatt Blaser.

helt sikkert noe som kan diskuteres med sauer,n men dette er mi mening

Link to comment
Share on other sites

Svaret må en basere på hva en vill oppnå med en system rifle.

 

Er det mulighet til å bytte kaliber til forskjellige typer jakt, som har sitt eget tidsrom på året. Ja da spiller det egentlig ingen rolle hvilken system rifle en velger.

 

Om man som meg, er en vinglete type. En som i ene øyeblikket skal ut å skyte kråke,gås, rev (alt som rører seg er fritt vilt :wink: ). Til ojda, hjortejakt i natt/morgen tidlig jo. Ja da begynner man å slite.

 

Kort sagt, har en egentlig bruk for flere av kalibrene i en systemrifle på samme tid/tidsrom. Da er løsningen Blaser og lignende (Merkel Kr 1?) system, med eget sikte festet til eget løp. Helt overlegent alt annet, for det viktigste av alt. Er å kunne stole på at rifla går dit en sikter, tviler en det minste på det. Kan man likegjerne bli hjemme.

 

Alternativet er det gamle, å kjøpe flere våpen.

 

Selv har jeg en S&L Victory med KKC stokk (kjempebørse), og det er ikke tvil i min sjel. At jeg hadde ligget bedre an med en Blaser R93, til mitt rotete bruksmønster. Der dagens humør, bestemmer hvilket kaliber som står i rifla. Dette tiltross for at jeg har egen bane å teste innskytingen på (noe mange ikke har i hjortejakta her omkring).

 

Fremtidens alternativ for min del, blir enten en ekstra Victory låsekasse og KKC stokk. Slik at jeg kan ha to like systemrifler, eller å supplere med en brukt Blaser til kobb, gås og splætt bruk.

 

Og der er jo den største fordelen med systemvåpen, jeg har nemlig plass i jaktvåpengarderoben min, til akkurat hva jeg måtte ha råd til (tiltross forflere kaliber i skapet). :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg er for :D har en sako quad i kaliber 22lr og 17hmr, å bruker en kikkert til det! jeg har notert antall knepp i mellom kalibrene... og det funker fint for meg!

har også blaser r93 i kaliber 9,3x62, men er på farten til å annskaffe meg et nytt løp... 308 eller 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...