Jump to content

Plugging av revolver mellom standplasser i feltskyting.


OlavM

Recommended Posts

På siste feltstevnet jeg deltok, ble det en liten diskusjon om hvordan en revolver skal plugges mellom standplassene. Jeg har vært borte siste året, så jeg hadde ikke en slik plate til å sette bak tønna, men derimot hadde jeg en plugg med langt "flagg" på som jeg satte inn i forcingcone/løpsende. Dette umuliggjør jo da selvsagt lukking av tønna.

Det ble påstått at dette ikke var lov, at man måtte ha en plate, heller ikke pluggen gjennom tønna var ok.

Har skummet gjennom regelverket for feltpistol, men kan ikke finne noe som sier at det skal være en plate bak tønna, kun plugging var nevnt.

Ble også nevnt at plugg skulle være godkjennt, hvorvidt min er godkjennt eller ikke vet jeg ikke, men den er vertfall fabrikklagd for formålet. Men det spiller ingen rolle, kunne også plugget revolveren min på samme måte med en "godkjennt" plugg. Hadde med meg bag, så det ble jo et "ikkeproblem"

Noen reglementracere der ute? Og henvis gjerne til reglementet, fannt ikke noe annet enn det som stod under reglemang for nasjonale øvelser.

 

" 8.25.2.7 Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg

om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette

bekreftet av standplassleder. Når dette er bekreftet, pakker skytteren

ned våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske,

futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom

standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg."

Link to comment
Share on other sites

Var dette på oppdal, er det meget mulig meg som sa dette.

 

Jeg skal nyansere utsagnet litt.

 

Jeg kjenner ikke til godkjente plugger, som er utformet på annen måte enn som en stor plate som dekker samtlige kammer for Revolver. Som monteres mellom støtbunn og tønne med tønna lukket. At der ikke finnes andre godkjente utforminger, kan jeg ved ettertanke ikke stå inne for.

 

Til enkeltskudds våpen og pistoler, er selvsagt disse pluggene med flagg godkjent (men jeg liker de ikke :wink: ). Til revolver, tviler jeg sterkt.

 

Plugger har jeg selv kjøpt til ca 30kr stykket, og disse har jeg kjøpt med Sunndal PK på stevne der. Sunndal PK kjøpte inn ett nokså komplett kitt med plugger, og jeg kjøpte en til min 586 og en i 22lr. Da disse er av den utgaven jeg anser som best (oransje i farge merket SPSF) til pistoler. Hvor Sunndal pk har kjøpt sine, husker jeg ikke. Men Børse Lars er vel ett tips godt som noe.

 

Hvor beskrivelsen av godkjente plugger er i reglementet, kan jeg ikke finne (den skal være på hjemme siden, men jeg finner den ikke). Kansje noe som NSF burde gjøre tydeligjøre. Plugger godkjent i sverige er godkjente (mine er det, og er merket SPSF).

 

Skal spørre fagkomite pistol om noe annet, så jeg kan like gjerne ta med dette spørsmålet i samme slengen (infoen forsvant vel med NSFs bytte av nettsider).

 

Edit:

Forespørsel om hvor informasjon om emnet finnes, er sendt fagkomite pistol.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at NSF/fagkomite ikke har "godkjent" noen plugger, de sier bare at man skal benytte seg av det. Så definisjonen er hva som er godkjent eller hva som er formålet med en slik plugg.

 

Jeg har sett skyttere med en kvist stikkende ut av tønna. Jeg har selv en plugg med en rød dings i enden som jeg setter inn i løpet som deg Olav på revolver. Kan ikke se problemet med dette overhodet.

 

En annen ting er hvis skytterne stikker en slik i tønna og lokker den viser de tydelig at de har tomt våpen selv om en plate ikke er der. Det er fortsatt lov å bruke hodet.... :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Kristus, bruker man ordlyden godkjent om ett produkt i ett regelverk, må man se til å få godkjent noe.

 

Kvist ut av tønna, etc. Kan jeg ikke se er i nærheten av å stette intensjonen (med mindre den er så stor og tydelig at enhver idiot ser det er en skikkelig skrue som kommer (ala en liten buske i våpenet :wink: ).

 

Selv har jeg alltid ment at bærer en en revolver etter ramma (slik at tønna må være åpent, så er det godt nok sikkerhetsmessig (og svært tydelig for alle og enhver). Men kvist og kvast etc er ikke godt synlig, og der er det vel poenget med dette er. At alle andre ser at våpenet tomt. Obs å bære våpenet slik er ikke lenger tillatt.

 

Skal man bruke fornuften her, må man vel si at alle plugger som er godkjent av andre lands forbund/issf er godkjent i norge. Inntil der kommer ett eget nasjonalt regelverk.

Kort sagt så bør man vel se til sverige og tyskland. Kvist og kvast er i hvertfall ikke på den agendaen. :wink:

 

Ps.

Kan man lukke en tønne med plugg i løpet, kan pluggingen umulig være godkjent brukt. Dette da man fortsatt kan ha amo i kammerene. Det er vel ikke uten grunn at det heter kammer flagg?

Link to comment
Share on other sites

SKAL tønna være lukket? Og ordlyd om plate eller brikke kan jeg ikke finne i reglemanget.

Og for å kvervulere, hvordan lukke tønna på min gamle gode S&W mod 19

med nedsenket leie for hylsekravene med sikkerhetsplate montert? Det er det ikke plass til da

tønna naturligvis står nærmere rekylskjoldet.

Dette er å spikke fliser, er klar over det. Men min personlige mening er at en plugg inn i

overgangskonusen er like sikkert på en revolver som samme pluggen i kammeret på en pistol.

Men det EGENTLIGE spørsmålet er: Kunne jeg blitt disket av en overivrig st.pl leder pga min mangel på plate/brikke? Men med plugg selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

En plugg i løpet på en revolver med tønna utsvingt, eller med en plugg tredd i ett kammer med tønnen inne gir nok samme resultat i mine øyne......

 

Greit med overivrige standplassledere, men fornuften bør seier i slike tilfeller......spesielt når reglementet ikke spesifiserer hva eller hvordan en plugg skal se ut eller brukes.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Og for å kvervulere, hvordan lukke tønna på min gamle gode S&W mod 19

med nedsenket leie for hylsekravene med sikkerhetsplate montert? Det er det ikke plass til da

tønna naturligvis står nærmere rekylskjoldet.

 

Da bruker du samme brikke som jeg bruker i min S&W mod 66 :D

Den fyller nedi kransen og et flag stikker ut på venstre side.

Link to comment
Share on other sites

Siden det tilsynelatende bare er synsing fra dere andre her også, kan vel jeg komme med mer av det slaget. Jeg ville følt meg mye mer trygg på at en revolver var tom / ikke i stand til å smelle om kammerpluggen satt i enden på løpet. Da må jo denne nødvendigvis ut før en får tønna i lås. Om pluggen sitter i ett av kammera når tønna er i lås, kan jo et av de andre kammera være ladd!

For meg er dette en uaktuell problemstilling. Jeg mener bestemt det er en uting å vifte med en kortpang mellom standplassene. Synes alt er mye ryddigere og oversiktlig når våpena er i hylster når det ikke skytes!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal det tillates at det viftes rundt med håndvåpen på NSF feltstevner?

 

Våpen burde enten være pakket ned i futteral/bag, eller bæres i et hylster!

 

Er man på et feltstevne i dag så kan du nesten garantere at du kommer til å se inn i munningen på minst ét våpen. Om det bæres i ramma, plugges eller flagges er etter min mening likegyldig. En våpen skal ikke peke på noen uansett.

Når dette i tillegg kombineres med en generell tendens til å bære våpenet med fingeren på avtrekkeren så gjør det situasjonen enda mer betryggende.

 

Jeg har sakt i fra noen ganger til folk som åpenbart liker å tafse på avtrekkeren utenom standplass. Til svar har jeg blandt annet fått høre; "dette er jo ikke prakisk skyting, så da er det ikke så farlig om jeg tar litt på avtrekkeren". Det er en bra holdning :roll:

 

Folk flest synes det er greit å betale 5000 kroner for et våpenskap, for da er sikkerheten ivaretatt. Men å kjøpe et hylster til 200-500 kroner så man slipper å peke på andre skyttere gidder man ikke....?

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Wadcutter, selv foretrekker jeg veske for våpen å bære dette i mellom standplasser.

Fåes for fra 150,- og oppover. Da slipper en unna med ett om en kjøper et som passer alle sine kortpanger.

For de sparsommelige kan en jo alternativt bare benytte en bærepose fra nærmeste dagligvare, det er jo også lov slik jeg har oppfattet reglene.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi som i hovedsak skyter NSF absolutt noe å lære av praktiskskytterne. Når jeg har sikkerhetskurs, legger jeg meget stor vekt på at avtrekksfingeren skal være utenfor bøylen helt til lading er sagt.

 

Jeg ønsker en harmonisering av sikkerhetsreglene mellom forbundene. Bare det at reglene er forskjellige øker risikoen i seg selv. Jeg har sansen for at magasin og ammo er "ufarlig" slik det er i praktisk skyting og hos NROF. Sikkerheten må knyttes til behandlingen av våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Støtter nhd på alle punkter.

PPC har de samme reglene for bæring av våpen som NFPS og NROF nivå 3

 

Føler meg ikke vel på mange NSF feltstevner.

Det sees, prøves og siktes med våpen i venterom og kiosk omr.

Sleider klikkes ned og avtrekksøveler foregår mellom biler.

Sikter stilles/feilsøk på våpen når resten av laget er framme å anviser/tolker skivene.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet finnes det ikke noen plugger som er godkjent av NSF. Selv om reglementet sier at det kun er godkjente plugger som skal benyttes. Så dersom man setter saken på spissen er det KUN bæring i hylster/bag/veske/sekk som er tillatt. Selv bruker jeg alltid hylster og trives godt med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker egentlig en DFS feltveske til å bære våpenet i mellom standplassene. Bevarer sotet på siktene og plass til klistrelapper, ammo osv.

Problemet med plugging av revolver er jo at en overivrig standplassleder kan påstå at kun plate er godkjennt og lage styr ut av dette, nok til vertfall å sette en D skytter ut av spill.

Men står fremdeles på at en plugg inn i overgangskonusen på en revolver er mer enn nok.

Blir folk nervøse av å se det, bør de vurdere medisinering.

Link to comment
Share on other sites

Trenger vi spesifisere så veldig, en hjemmelaget plugg som synes godt og umuliggjør lading/avfyring av våpenet er vel like bra som noe annet.

Hadde forresten stor sans for busken til Bromark, har du tømmer i våpenet er det knapt noe som er sikrere enn det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...