Jump to content

hva koster en langholdsrifle?


steffen

Recommended Posts

har et raskt spørsmål til langholdsfolket her inne.

hvis dere skulle satt sammen en pakke til minst mulig kroner, hva hadde det vært?

 

kaliber 6,5x55 eller .308

rifle som kommer ferdig ut av esken(kan jo selvfølgelig montere tofot, picatinnyskinne o.l selv, men ligger langt unna alt som lukter projekt og børsemakerarbeid)

billigst mulig, men den må være god nok ut til hold som er aktuelle med 6,5x55 eller .308

 

hvilken rifle?

hvilken kikkert?

totalpris inkl. alt småsnacks?

Link to comment
Share on other sites

rifla koster akkurat det som den rifla du jakter med, trene som fan med den, så tar du det derifra...hvertfall den billigste og beste løsningen jeg kan komme på. Rifla skyter som regel bedre enn de fleste jegere klarer skyte likevel-(det gjelder likeså meg selv)

dette var ikke tenkt som kritikk, men som fornuftog tenking, har gått i "må ha noe med en helsikes fart for å skyte over 100m" fella selv, ikke gjør det samme selv.

Link to comment
Share on other sites

er ikke det litt vel billig?

jeg skrev at det skulle være rimelig for å unngå å bli anbefalt accuracy international, armalite, sako trg o.l .

 

tykk løpsprofil er vel ønskelig?

20" kontra 24-26" løp, et kort løp blir stivere og skal dermed gi bedre presisjon + at den blir hendigere å drasse med seg, mens et lengre løp flytter munningsmellet lengre bort fra skytteren.

hva anbefaler dere?

 

kikkerten burde vel ha retikkel/forstørrelse tilpasset hold >800m.

gode utvendige justeringsratt er vel også ønskelig, jeg er overhodet ingen optikksnobb, men dette kombinert med gode nok optiske egenskaper lar seg vel ikke gjøre til 1500kr.

kan man få en brukbar kikkert til max 5000kr?

 

 

 

hva har dere registrert langholdsriflene dere som?

jeg har ikke noe særlig lyst å bruke jaktvåpengarderoben på den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber også med et langholdsrifleprosjekt for tiden. Jeg ønsker en del spesielle komponenter og kaliber, så denne blir litt dyrere.

 

Det du skriver om løpslengde skjønner jeg meg ikke på. Jeg har skutt litt med håndvåpen tidligere og må vel bare si at jo kortere løp, jo vanskeligere å treffe godt. Jeg skal ha et løp på ca 28", ganske enkelt for å få brent alt kruttet, øke vekta på rifla, samt få mindre bevegelse i børsa. Med et mer standard kaliber trenger en vel kanskje ikke ei så lang pipe, men om du tenker på hva som finnes av standard løp på Sauer 200, så har jo den et løp på 76cm.

 

Forslaget over her om å kjøpe en banemauser i 6,5x55 eller 308 støtter jeg fullt ut. En billig inngangsbillett til langholdsskyting, hvor børsa i seg selv kan prestere godt. Da kan du heller rive i deg en skikkelig kikkert, så har du en flott rigg med tungt løp som du selv nevner. Jeg skal ha en Nightforce NXS 5,5-22x56, som jeg mener er perfekt til formålet. Så kan du jo senere bytte børse om du føler for det. Kikkerten har du LENGE.

 

Jeg har fått min innvilget som konkuransevåpen innenfor benkskyting. Da slipper du å tenke på jaktvåpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

dersom du skal ha langhold rifle med kvalitet til fornuftig pris så er vel noe av det beste å kjøpe en bane sauer, disse har god presisjon og godt avtrekk, her er det 11mm spor i låsekassa så du kan sette på det meste av sikter/montasjer, det er heller ikke noe problem å få tak i 20MOA skinne som passer rett på her. disse riflene vil heller ikke trenge noe børsemaker jobb for å bli bra. en annen fordel vil jo være at denne kan registreres til DFS bruk om du ikke vil bruke jaktvåpen garderoben til langhold... da har du og greit innpass til treninger sammen med de lokale DFS gutta ved å vippe av kikkerten og sette på diopteren.

Link to comment
Share on other sites

Start med en standard Sauer STR, klask på et kikkertsikte. Ferdig.

Senere kan du "investere" i jaktstokk, bedre sikte og ikke minst løp i div. lengder og tykkelser.

Div. kaliber kan også ordnes. 6,5x55 og 308W er standard. Alle jaktløp for sauer 202 passer med en liten modifikasjon.

(ikke magnum)

Børsemaker kan lage f.eks. 6,5x55 AI, 6,5-284 (kun kamring),

6,5-06, std. og AI og 30-06 std og AI (mer komplisert og dyrere)

Utover det kan det lages løp i div. kal. basert på 308W, 6,5x55, 30-06 og 6,5-284 hylsene.

Det blir en rifle man kan endre til det ugjenkjennelige. Ved å bytte stokk, kikkertsikte og løp spesifikt til det formålet man ønsker. Og det gjøres hjemme i stua.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en KV M-67 6.5x55 med leupold stålmontasje og 6-24x50 kikare(av ukjent fabrikat) av deerkiller på forumet her, 2500,- Denne børsa har for meg mere bruksverdi enn en børse til 25000,- for den hadde jeg ikke turt å bruke annet en på finværsdager.... :D

Link to comment
Share on other sites

Må nokk si meg enig i at str200 er det tryggeste valget. Litt dyrere en en gammal kv mauser, men med et meget sparsomt verditap, glatt og fint ladegrep, utmerket avtrekk, meget god presisjon rett ut av esken, billige løp av god kvalitet.

Mange av mauserene og remingtonene som går bra er gjerne endel påkosta og kansje ikke så mye biligere alkevell

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er 21 år, og student på fulltid - etter to år og seks måneder i forsvaret. Det betyr jo i all hovedsak at lommeboka ikke er så feit; så jeg måtte nøye meg med b-vare.

 

Mitt oppsett:

Remington 700 SPS (.308) - 4500 kroner

Nikon Monarc 8-32x50 - 3500 kroner

Leupold montasjer - 800 kroner

 

Søkte den som jaktvåpen, dum som jeg var.

 

Uansett. Den samler innenfor tommen på 300 meter. Og som en sa før meg, har denne en bruksverdi som overgår alle andre. Den tåler juling, og for under 8 laken - hadde jeg også råd til å kjøpe meg en snurre-presse.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig 5 skudd, og serie etter serie... Rimelig imponerende for ei B-rifle uansett :wink:

K

 

Beste 5'er-serien jeg har hatt, hadde x-spredning på 1,6mm og y-spredning på 1,9mm @ 300 meter i 1 m/s vind. Dette var med Norma Jaktmatch, første dagen. Og selvfølgelig i benk.

 

Og ja, jeg forstår hvor du vil - men noen dager klaffer det bare. Jeg vil heller være heldig, enn god.

Link to comment
Share on other sites

Beste 5'er-serien jeg har hatt, hadde x-spredning på 1,6mm og y-spredning på 1,9mm @ 300 meter i 1 m/s vind. Dette var med Norma Jaktmatch, første dagen. Og selvfølgelig i benk.

 

 

om du skyter sånne samlinger, tror jeg du for sjekke elektronikken. Hvis ikke så er du langt under norges rekorden for BR skyting....Og den vil jeg tro det ligger en del timer med trening bak

Link to comment
Share on other sites

Beste 5'er-serien jeg har hatt, hadde x-spredning på 1,6mm og y-spredning på 1,9mm @ 300 meter i 1 m/s vind.

 

Beklager men dette tror jeg overhodet ikke på. Antar du har skutt på elektronikk siden du skriver om x og y spedning.

Sjekk opp den skjermen. Så vidt jeg husker er benk rest rekorden på 100m 3,4mm. Du er med dette laaaangt under den rekorden og så på 300m enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg tror han om det er snakk om CM og ikke MM...

Ja, under tvil.., men de el. skivene jeg er kjent med kaller gruppestørrelse S-S. Når det er x og y er det gjerne snakk om middeltreffpunkts avstand fra senter skive. Og det kan jo godt være 1mm.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter forslagene om Sauer STR 200, er en artikkel iJakt om bygging av en en jaktfelt/tactical børse der med utagangspunt i STR.

Av billigversjonene har du KV M67 i 6,5x55 og 308 win. Sett på en Leopold qr eller anne motasje, kikkert etter lommebok,

Bell & Carlson varmit/tactical stokk og du har en god langholdsbørse. Her kan du få utrolig mye børse og kavlitet for en billig penge. Har selv to stykker som har langt bedre skyteegenskaper en skytteren.

 

Av nykjøp ville eg kansje styrt unna Savage FP-10 p.g.a. Savage børsene har problemer med å skyte standard NATO.

Ikke nok kraft til å tenne tennhette. Men Savage børsene er kjent for ypperlig presisjon, hvis du ikke planlegger å bruke billig/gratis NATO er det et godt valg. Kan anbefale Savage, har selv en 116 WW i 338 winmag.

 

Remington 700 tactical XCR er en god børse med en bra stokk, til en tålelig pris.

Med en 700 har man mange "utbyggings" muligheter i forhold til ulike deler. Bare gå inn på http://www.midwayusa.com å se hav du kan pusse opp børsa med. Her kan du kjøpe deler for å kjøpe deg en M24 eller M40 klone.

 

Elles har du Steyer SGG modllene 69 og 04, som er flotte. Har skutt med SSG 04 og kan bekrefte et dette er eg gromt våpen. Støtter HP i at du bør se på Tikka T3 tactical og Varminter modellene. Tror du får mye for pengene her, og Tikkaene er kjent for ypperlig presisjon, hvertfall de modellene/ børsene eg har skutt med.

Se gjerne etter en brukt Tikka 595/695 sporte modell.

 

Ellers ta deg en tur inn på http://www.snipercentral.com og les og titt til øye blir vått og du begyner å få sikletendenser.

 

På bruktmarkede dukker det av og til opp en og annen Sako TGR-22 som er en utrolig flott rifle, med med ypperlig presisjon.

 

 

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Beste 5'er-serien jeg har hatt, hadde x-spredning på 1,6mm og y-spredning på 1,9mm @ 300 meter i 1 m/s vind.

 

Beklager men dette tror jeg overhodet ikke på. Antar du har skutt på elektronikk siden du skriver om x og y spedning.

 

Jeg tror han om det er snakk om CM og ikke MM... :wink:

 

 

En samling på 1,9 cm på 300m er også fantastisk. Hvis man fjerner komma så blir det 19 cm.

Ikke så fantastisk. Forholder meg til det som står skrevet og det tror jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...