Jump to content

laksefiskere tok laks fra ørna.


v-max

Recommended Posts

Nå må dere pinadø roe dere! Dette er en once in a lifetime-opplevelse. Ikke en følgeetterørnsomjakterogtamatenfraden-bande! Tenk på jenta og hvilken opplevelse hun må ha hatt med ørna som tok laksen. Kanskje hun kom ganske nært innpå den før ørna stakk?

 

Dette er nok noe hun vil huske for resten av livet og jeg unner henne virkelig det. Hvis det ikke skal være mulig å kibbe en laks fra en ørn, hvorfor i all verden er det lovlig å klippe gresset eller skoge kvister!? Elgen og rådyret spiser det jo! Kan jo umulig være lovlig...

Link to comment
Share on other sites

Er det nødverge rett på ørn?

 

Jeg inbiller meg at jeg hørte at en bonde hadde skutt en ørn som angrep høna... og fått dette godkjent som nødverge.

 

Husker en gang jeg satt under takutstikket å fila motorsaga. Ørne kom flyvende på svært lav høyde grunnet sterk vind, men kunne ikke se meg der jeg satt. Den la seg på vinden og kikket på min Jamthund i 10-15 sekunder, før den fant ut at han var litt for tung. :lol:

 

Men jeg er ikke i tvil hva som hadde skjedd dersom det var et lamm eller en liten hund.

 

-Ørnen hadde tatt bikkja og jeg ørnen (med motorsaga.)

Link to comment
Share on other sites

Selv om ørna ikke fikk akkurat denne laksen til middag, så sultet den nok neppe ihjel.

 

Siste plassen jeg hadde forventa at folk kom til å syte over dette avisoppslaget var nettopp her.

Litt OT: Tenk nå heller på de dyrene dere kjører ihjel med bilene deres, eller skyter i jakt-tia før dere kritiserer ei som tok laksen fra ørna :lol:

Selv ville jeg heller foretrukket at noen heller tok et av måltidene mine istedet for å ta livet mitt.

 

Det er alltid så gøy å kritisere andre sine "feil".. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så inderlig enig med jenta, om hun er stokk dum som tok fisken? NEI! Gjort akkurat det samme har jeg kommet i den situasjonen.

 

Og til vingmuttern, håper du hadde på ironiknappen? Stygg sak? utrolig.... Den sterkestes rett er naturen bygd opp på, her kan jeg ikke se noen form for ulovligheter. At enkelte her setter kaffen i halsen over noe slikt er demmes problem. Dere er jo tross alt eliten av moralpolitiet her inne! og klart at dere må kommentere negativt om noe slikt.. jøssa meg, skulle bare mangle.

 

Videre kommer moralpolitiet (hyklerne) sikkert til å bruke en haug av energi på å finne en paragraf som dere kan kverulere på i en 5-6 sider fremover nå. Glem det, ingen eier fisken - finnern er vinnern!

Like it or not!

 

Nå drar jeg på ferie:-)

Link to comment
Share on other sites

Ingen ironi knapp på, stjeler du maten fra ørna. Må den finne seg ett nytt bytte (ellers dør den, kansje man kan kalle dette for indirekte drapsforsøk på ørna :wink: ). Problemet da, kan jo fort være at neste bytte er ett av våre lam. :(

 

Uansett synes jeg det er forkastelig, slik denne jenta gjorde. Når man er i naturen, er det ett av to som gjelder. Enten er du jeger som skal ha ett bytte (underlagt en hel haug med lover selvsagt), eller man er der for å oppleve den.

 

Forskjellen er at i sistnevnte situasjon (noe langt de fleste nok er), så søker man i så stor grad som mulig å ungå å blande seg i naturens gang.

 

Å hevde den sterkeste rett er direkte tåpelig, da lovverket vårt forlengst har gjort denslags tankegang bortimot ulovelig (med mindre man er ansatt i stats forvaltningen. :evil: ).

Link to comment
Share on other sites

Rent juridisk:

 

-1- En ørn er ingen juridisk person og kan derfor ikke eie en fisk.

 

-2- Stine M. Johansen ble fiskens eier når hun tok den fra ørnen.

 

Den korrekte juridiske termen vill være:

 

Stine M. Johansen vindiserte laksen ved lovlig okkupasjon :lol:

Link to comment
Share on other sites

Stine M. Johansen vindiserte laksen ved lovlig okkupasjon

 

Glitrende.

 

Dette er jo en syklon i et fingerbøl, men likevel. Å bevisst stjele/vindisere mat fra en ørn som helt sikkert hadde mer nytte av det slår meg som smålig og respektløst, den ørna gjorde noe som mange av oss ikke klarer selv med tusenvis av kroner i utstyr (drittlaks, fisker heller torsk som faktisk biter på kroken). Noe av det mest fantastiske med oss mennesker er evnen til empati, ikke bare ovenfor andre mennesker men ovenfor alt som lever.

 

Siden vi ikke vet hva som faktisk skjedde er det vanskelig å komme med noen dom, så jeg vil heller bare komme med en oppfordring: Respekter naturen.

Link to comment
Share on other sites

Skyte elg å rype er greit,men rappe en fisk fra en ørn er fy,makan til hykleri!

 

Tøv.

 

Skyte elg er greit, skyte naboens elg er ikke greit. Å dra laks i elva er greit, å rappe fisk fra andre fiskere er ikke greit. Nå er ikke en ørn et menneske, men synes du ikke den hadde fortjent fisken sin? Hvis vi snakker om en kongeørn vil fisken ha veid mer enn halvparten av ørnen, er ikke det et realt stykke arbeide? Tipper du hadde vært stolt om du klarte å fange en fisk på over 50 kilo med bare nevene...

Link to comment
Share on other sites

Stine M. Johansen vindiserte laksen ved lovlig okkupasjon

 

Glitrende.

 

Dette er jo en syklon i et fingerbøl, men likevel. Å bevisst stjele/vindisere mat fra en ørn som helt sikkert hadde mer nytte av det slår meg som smålig og respektløst, den ørna gjorde noe som mange av oss ikke klarer selv med tusenvis av kroner i utstyr (drittlaks, fisker heller torsk som faktisk biter på kroken). Noe av det mest fantastiske med oss mennesker er evnen til empati, ikke bare ovenfor andre mennesker men ovenfor alt som lever.

 

Siden vi ikke vet hva som faktisk skjedde er det vanskelig å komme med noen dom, så jeg vil heller bare komme med en oppfordring: Respekter naturen.

 

Å vindisere er ikke å stjele. Det er å vinne enn rett på lovlig vis.

 

Dersom du mener at ørnen faktisk eide fisken vil korrekt beskrivelse være:

 

"Stine M. Johansen ekstingverte Ørnens rettighet til laksen ved lovlig okkupasjon"

 

Man kan argumentere at Laksen tilhører grunneier. Det finnes konkrete lover som tar seg av hvem som eier ting som kommer flyvende og lander på en eiendom. Skal vi utvide debatten? :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Skyte elg å rype er greit,men rappe en fisk fra en ørn er fy,makan til hykleri!

 

Tøv.

 

Skyte elg er greit, skyte naboens elg er ikke greit. Å dra laks i elva er greit, å rappe fisk fra andre fiskere er ikke greit. Nå er ikke en ørn et menneske, men synes du ikke den hadde fortjent fisken sin? Hvis vi snakker om en kongeørn vil fisken ha veid mer enn halvparten av ørnen, er ikke det et realt stykke arbeide? Tipper du hadde vært stolt om du klarte å fange en fisk på over 50 kilo med bare nevene...

 

Tøv

Akkurat som ørna hadde tatt hensyn til om det var din fisk den tok,glem det!

Ørna er fult inneforstått med at klarer den ikke beskytte byttet mister den det,det er naturens gang det.

Sånn jeg ser det, er mennesket en del av naturen og Line var i sin fulle rett til å rappe fisken fra ørna.

Link to comment
Share on other sites

Dersom ørnen tar min katt, og jeg tar den tilbake, er det da min katt eller ørnens?

 

Det har du vel allerede svart på, er katten din så er det snakk om tyveri fra ørnens side. Men hvem eier egentlig fisken i elven eller bukken i skogen? Man kan eie jakt og fiskeretten på et sted, men man eier ikke viltet før det har blitt et bytte.

 

Sånn jeg ser det, er mennesket en del av naturen og Line var i sin fulle rett til å rappe fisken fra ørna.

Joda, jeg ser det argumentet. Og det er litt morsomt å få det i retur siden jeg ofte kritiserer naturvernere for å ekskludere mennesket fra sin naturlige plass i naturen. Men jeg synes Nemesis summerte det opp veldig fint:

 

Historien hadde nok ikke blitt like spektakulær men følelsen inni meg hadde helt klart vært bedre.

 

Dette handler ikke om hvem som hadde lov til hva (men for all del Grunneier, jeg vil gjerne høre mer fra deg :wink: ) men om hva som er riktig og nødvendig. Ørna er helt avhengig av maten den fanger, for oss er det mest en forlystelse og et gode. Og som (forhenværende) jeger har jeg stor respekt for andre jegere, også de som jakter uten børse. Å stjele byttet fra andre jegere er noe av det simpleste jeg kan tenke meg. Det er et standpunkt basert på følelser fremfor kald fornuft, og jeg vil aldri beklage det :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...