Jump to content

Ny skytebane


Kammerherren

Recommended Posts

Hei folkens,

Vi i Lunner Skytterlag i Oppland er i ferd med å planlegge en skikkelig utbedring av banen vår. Den bærer preg av å være gammel og til dels dårlig vedlikeholdt i perioder siden vi leier grunnen og det ofte har vært til dels korte leieavtaler. Derfor er det ikke alltid styret i laget har sett økonomien i de store vedlikeholdsutgiftene. Nå ser det derimot ut til at vi kan få til en mer permanent løsning med tanke på grunnen, så da nærmer tiden seg da vi kan gjøre noen store grep.

 

Er det noen her inne som sitter med førstehånds kunnskap rundt noen av de forskjellige utfordringene som melder seg ved en slik jobb? Jeg tenker da på f.eks finansiering, utføring av arbeid, planlegging, tekniske løsninger mm? Vi har noen tanker om hvordan vi ønsker at banen skal se ut, men det er ingen grunn til å ikke se på hva andre lag har gjort tidligere.

 

Vi vet det finnes en rekke instanser som deler ut midler til denne type organsisasjoner, men hvordan finner vi dem?

 

Det vi tenker å gjøre er:

Ny 100m og 200m standplass.

Ny 100m og 200m grav med elektronikk

Muligens 25m pistolbane under standplass, (22LR).

 

Takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslag, men vi har allerede en god dialog med DFS og banekonsulent. "Problemet" med disse gutta er at de ikke har noen økonomiske begrensninger, siden det ikke er de som skal betale banen..... :lol: Hadde derfor vært veldig nyttig å sett litt på hva andre lag har gjort når de har bedret anlegget sitt.

Link to comment
Share on other sites

Tippemidler er vel og bra, men prinsippet deres er vel at de kommer med samme beløp som laget klarer å trylle frem på annet vis? Så jo mer en finner andre steder, jo mer får en av tippemidlene?

 

Ja, faktisk er det det, men det området er utenfor det området som kommunen kommer til å regulere om. (For de uinvidde, Kjevlingen skytebane ligger for tiden på et område regulert til golfbane..... :evil: ) Heldigvis vinner de rett troende frem, så det ser ut til at golfen må vike!!

Link to comment
Share on other sites

Vi i Enebakk har drevet med samme sak en stund nå og er nå mere eller mindre i mål !

Dette annlegget ble finansiert med tippemiddler støtte fra kommunen og egeninsats ogegne penger.

 

Dette med tippe midler er litt inviklet !

1 for å kunne få dette må dere ligger inne på komunens prioriterings liste

2 dere må ha laget en finansierings plan for anlegget med anbud og det hele

3 dere må ha en forhåndsutalelse både fra kommunens byggningsetat om at de kommer til å godkjenne et slikt annlegg og en godkjenning fra politiet

4 det må utarbeides en støyplan/beregning

+++

og husk at tippemidler er maks 1/3 av totalsummen ! før var det slik at kommunen også måtte stille 1/3 men dette er det ikke krav til lengere !

så er dere uheldige så må dere stille 2/3 selv men prøv å søke i kommunen.

 

vi har bygget en litt avansert form for støydemping som fungerer meget bra med garasje porter og det hele så når vi går hjem så lukker vi portene og alt er klart !

de portene forsvinner opp i taket når det skytes og er ikke synlige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sist jeg var borti dette var med tippemidler var det slik at dugnadstimer kan/skal legges inn som en del av regnestykket. Det er det som gjør det mulig å få til et anlegg a'la en skytebane, rett og slett fordi antall arbeidstimer utgjør en veldig stor andel av den totale kostnaden. Men det er viktig og nødvendig å sørge for å ta kontroll på formalitetene rundt først, slik som en annen er inne på. Gitt at formalitetene ellers er i orden er det også mulig å starte med byggingen før midlene faktisk er tilgjengelig. Dette er viktig da det ofte kan ta litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Og ikke minst det tar tid! Vi starta med reguleringsplanen i fjor og nå ligger den i kommunen og skal gjennom diverse innstanser der.

Maks i tippemidler er etter det jeg har forstått ikke bare 1/3 av summen, men også maks 700 tusen. Dog er det mulig å dele opp prosjektet i flere deler slik at man kan få flere delsummer som overstiger de nevnte 700 tusen. 1/3 del er ment som egeninnsats og 1/3 i form av penger fra givere/laget/kommunen osv. Prøv om det er mulig å få kommunen til å gi støtte på samme vis som de støtter fotballen. Det er veldig viktig å fokusere på ungdom. Det er viktig å komme i god dialog med kommunen.

 

Er det et nytt område dere skal starte på så må det utarbeides reguleringsplan. Den kommer fort over 100 tusen, men DFS støtter med 50 tusen.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

for 5k i året til bedrifter i området. De fikk reklame over skivene og sponsorkort til gratis skyting. Klarte å selge 10 skiver som ble 300k
Mulig jeg er dårlig i matte, men 5000 * 10 blir IKKE 300.000.... (Den dusten som betalte de ekstra 250.000 fikk en dyr reklameplass?) :lol:
Link to comment
Share on other sites

Et tips er å undersøke muligheten for å bruke støyvoller som massedeponi for lett forurensede masser (spesialavfall). Forutsetter selvsagt at det ikke ligger nært drikkevannskilder etc, men det er MYE penger å hente som egenkapital her. Kommunen eller Fylkeskommunen må søkes, men det er nå et tips i hvertfall! :)

 

Mener det kan ligge opp mot 10 MNOK i inntekter for en voll på 35000 kubikkmeter, men ikke så mange millioner i sikringstiltak/utgifter, så muligheten for overskudd kan være stor.

Link to comment
Share on other sites

Mitt lokale skytterlag fikk etter det jeg har hørt og lest faktisk støtte fra viltfondet til å lage innendørs miniatyrbane. Man kan i ettertid stille spørsmål om miniatyrbane har noe med forvaltning av vilt å gjøre. Løpende elg- og jaktfeltbane er vel mer i viltfondets interesse vil jeg tro.

 

 

Så det kan være penger å hente ...

Link to comment
Share on other sites

Et par andre momenter å tenke på ved kalkulering av kostnader ved anlegg av ny bane:

 

a) DFS krever en leieavtale på 40 år med grunneier for å yte bidrag for å opparbeide et anlegg.

 

b) DFS bidrar ikke med støtte til årlig leie av grunnen til bane hvis den årlige leien er under 10000 kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mitt tips er og kontakte lokale skytterlag som har bygd nytt eller oppgradert sine anlegg. Her i bygda har vi de siste årene oppgradert skytebanen med elektroniske skiver på 100 og 200 meter , ny elektronisk elgbane og et komlplett skyteanlegg for alle haglegrener. Kontakt gjerne skytterlaget her for og få tips om finansiering og hvilke muligheter det er for og få div tillskudd og støtte.Skytterlaget er Åmot Skytterlag (har egen hjemmeside)

Link to comment
Share on other sites

Sjekk med naboene hva de har av utstyr. om dere blir de eneste med xxx elektronikk mens alle rundt dere har yyy elektronikk på banene så kan dere risikere å måtte sitte med et skikkelig lager ifall ei skive eller en monitor går dukken under et stevne.

Her i området har de fleste samme anlegg så vi ber gjerne folk fra et av de andre lagene om å få låne en ekstra monitor og slikt til å ha som reserve på stevner.

samme gjør de. så får vi heller i ro og mak bestille nye deler /nytt utstyr etter stevnet.

 

Det med deponi i voller hørtes intr ut. men kan slikt brukes i dekningsvoller også? vil ikke den forurensete massen kunne spres da?

Link to comment
Share on other sites

Skriver her avskrift fra en liten artikkel i siste Jakt og Fisk:

 

Penger å hente til baneanlegg

 

Stortinget har i årets reviderte nasjonalbudsjett bevilget 50. mill kroner til kompensasjon av merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg. Sammenslutninger organistert under NJFF kan søke.

Ordningen omfatter prosjekter for utbygging av idrettsanlegg hvor idrettslag og andre organisasjoner/sammenslutninger er tiltakshavere. Ordningen gjelder idrettsanlegg hvor byggearbeidene er igangsatt etter 1. januar 2010. Søknadsfrist: 15 oktober

Nærmere info: www.lottstift.no

 

Kort frist men da er det da luftet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Om viltfondet gir penger til en skytebane så bør fylket sette de under administrasjon!! Det er flere viltfond som har gjort det, men de bryter forskriften.

 

Disponering av fondet

 

a. Fondet kan brukes til:

- tiltak for å fremme viltforvaltning, styrke kunnskapen om viltet, jaktorganisering m.m. i kommunen og nabokommuner gjennom samarbeid i regi av organisasjoner, enkeltpersoner eller kommunen selv.

- å dekke kommunens utgifter til ettersøk og håndtering av skadd vilt og fallvilt i kommunen.

- tiltak for å forebygge skader på landbruksnæring voldt av hjortevilt.

b. Fondet kan ikke brukes til:

- kommunal administrasjon av viltforvaltningen (faste utgifter til lønn, møtegodtgjørelser, reiser mv.).

- å erstatte skader voldt av vilt.

- skuddpremier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...