Jump to content

Vanskelig å lage gode rifler?


Langlo

Recommended Posts

Jeg er i en prosess hvor jeg prøver å finne den rette presisjonsrifla for meg. Remington tactical og varmint - tikka (super) varmint howa varmint er blandt kandidatene - med mere ..

 

Det som slår meg når jeg leser trådene om disse her på Kammeret er at de er så lett å finne åpenbare svakheter/feil med dem. De har (sitat) dårlige avtrekk (howa tråden), har svakehter i det rustfrie stålet (tikka super varmint), de må sendes rett på bedding (howa), eller har så myke stokker at tofoten klemmer framskjeftet mot løpet...(remingtons hogue skjefte).

 

Dette finner jeg ved en kjapp gjennomlesning .. .

 

Når det gjelder biler kan man jo snakke om smak og behag (prioritet av komfort/fart/drivstofføkonomi etc) men når det gjelder en varmint rifle er det en ting som gjelder, og det er å få kula i blinken.

 

Er det slik at dette er umulig/vanskelig for fabrikantene å få til for under 10 000,- eller er det slik at det bare er tilfeldige mandagsbørser som blir beskrevet fram og tilbake, som gjør at en kommende kjøper får inntrykk av at butikkhyllene er fulle av skrap? - Jeg undres ...

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Schultz og Larsen med jaktprofilløp som samler like godt som rifler til 25000,- min kostet 11000.. er ikke bare prisen det kommer an på :)

 

Litt S&L reklame må være lov vel?

 

(finnes helt sikkert rifler som samler bedre en min, men jeg er i alle fall godt fornøyd)

 

Presisjon er jo et produkt av av skytter, rifle, kikkert (ofte), ammunisjon og vær. Helt fornøyd blir man vel ikke før man bygger selv. Alltid noe som kan fikses på.

Link to comment
Share on other sites

Når et virkelig godt avtrekk koster 2-3000,-, og en anstendig (les så bra at ingen klager) stokk koster 5-8000,- så er ikke veien lang for å si ja til spørsmålet ditt...

 

En Sauer 200STR er vel noe av det mest presise, og som attpå har ei bra magasinløsning, og som vil funke best i nesten alle tenkelige konkurranseformer om skyter fort eller sakte, i den prisklassen.

Når den så også er noe av det som er minst fortjeneste på, og den koster 17 000,- så fristes jeg til å si at det er vanskelig å selge ei virkelig presis (dvs. konsekvent) for under ca. det. Under 10k så kan en ha flaks, men med f.eks. en Sauer eller en S&L97DL, eller en Sako TRG, eller en Blas(t)er, så må en ha virkelig uflaks for å få ei dårlig rifle.

TRGen og 200STRen er i særklasse her, bare så det er sagt - ta ut av hylla, skyt hull i hull, nesten uansett, sålenge kulene ikke har kast, patronene er rette og har noenlunde like mye krutt. Hadde S&L vært gjennomført, dvs. hatt stokk, og ikke vært belemret med halvferdig-komplekset til J&F, så hadde den vært en vinner - men også dyrere.

 

Virkelig gode rifler ( i motsetning til rifler som skyter en ladning fantastisk, og en annen et annet sted, og et tredje sted med demper..) kjennetegnes ved at de er lette å lade for - bla.

 

 

 

K

 

Svakheter i det rustfrie stålet? Sikkert :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar - Og, til deg M67: Du snakker godt for deg, synes nå jeg da. I og med at jeg ønsker direkte jaktavtrekk ( 200str kommer vel ikke med det, eller?) og feste for kikkertsikte, vil jeg få et tilsvarende produkt i en sauer 202, bare mer egnet for jakt, eller går jeg ned i presisjonspotesniale/kvalitet ved å velge en 202 i forhold til en 200 str?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Direkte jaktavtrekk går ette rmin mening an å venne seg til, men trykkpunktavtrekk er imo helt klart å foretrekke. De som kommer med STRen er bedre enn de fleste Remchester-eiere kan forestille seg.

Kikkert tok det med 3-4 minutter å monter på STRen så det er null problem - til jakt er vel stokken største ulempa, den er super å skyte med, men kan knapt regnes som bærbar - du MÅ nesten ha en annen stokk.

Jaktdespoten selger vel ei Picatinnyskinne som sklir inn i 11mm sporet og da tar kikkertmontasje sekunder, men den er stygg.

 

Tror ikke 202 er så mye dårligere, men de har ikke Skyttervesnets skarpe blikk på seg når de lager piper. Så jeg er ganske sikker på at risikoen for å få et mangdagsløp er langt større. Dog er det nok sjelden.

Ei pipe som er "god" i jaktsammenheng samler kanskje 25mm på 100m, 5 skudd.. er vel nær ubrukelig til DFS bruk i noens øyne? En STR som skyter på det nivået ville iallefall være en liten skandale.

 

 

JEg ender nok opp med en STR til på sikt, og McMillan SSG3000 stokken, så blir en jaktrifle og en banerifle - hvem vet.

 

Uansett så tror jeg poenget var hvorvidt det er dyrt å lage gode rifler, og det tror jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke 202 er så mye dårligere, men de har ikke Skyttervesnets skarpe blikk på seg når de lager piper. Så jeg er ganske sikker på at risikoen for å få et mangdagsløp er langt større. Dog er det nok sjelden.

 

Siden 200 løpene passer rett inn i 202 kassa, så er det bare å velge å vrake i hvilket løp du vil ha. 200 løpene er billige også (relativt)....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kjøp deg en Tikka t3 Tactical, så slipper du problemet som du nevte SuperVaminten hadde (svakheter/problem med rustfritt stål).

 

Eneste "problemet" jeg ser på rifla er plastikk magasin, men det er da ikke noe problem. Bare ser/kjenner litt dårlig ut.

Ellers så er de gjengene som er på Tactical litt "unormale" her i norge m18x1 (tror eg det va).

Men Atec leverer til disse gjengene... men er usikker på om det sitter bra på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Reminton 700 VFS?

 

"> Låskasse og pipe i satin karbonstål

> 26” pipe i ”tung” target profil med langsgående fluting for topp presisjon

> Konkav ”target-style” kroning av pipemunningen

> H-S Presicion syntetisk ”target-style”skjefte

> Aluminium beddingsblokk i full lengde i skjeftet under låskassen

> Ny X-Mark Pro avtrekksmekanisme

> Hengslet underbeslag for magasinet"

 

Jakt og friluft

 

Koster 10'000+

Link to comment
Share on other sites

Sikkert gode rifler alt som foreslåes her. Men jeg holder en knapp på Sauer 200 STR. Har ei sånn som jeg bygde om til "jaktfelt" våpen for mange år siden. Er innponert over presisjon i dette våpenet. Hvis skytteren bak er med, så er det ingen problem å klistre 5 skudd, med en lapp. Ser ofte at det ligger sånne våpen ut på feks Finn, nesten ikke brukt, til halve prisen av ny. Så det er lett å skaffe til en grei pris. Hadde også min ute til salg ifjor, men nesten ingen var interissert. Kun en som ville by meg en 3-4 tusen for hele greia. Er blitt glad i Saueren min, så er glad jeg ikke solgte den.

Link to comment
Share on other sites

som så mye annet er fluting en mote og smakssak. For å få noen nedkjølende effekt å snakke om,bør flutinga gå andre veien, altså i ringer rundt løpet, og de bør være mange og dype. vektreduksjon? joda, forsåvidt, men ikke nok til at det har noe å si i forhold til en slankere pipeprofil. En tenkt fordel er at pipa blir stivere uten så mye "straffevekt" som en full tykk pipeprofil. I og for seg sant nok, men betydningen? Har i alle fall ikke jeg blitt klok på. Den mest ekstreme varianten jeg har sett i senere tid er den der *?!!* remintonvarinaten med trekantet løp og innskåret smellforsterker... Det er utseendet som endres mest, ikke egenmskapene, og whatever floats your boat...

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å tolke det som var skrevet, som at fluting er presisjons fremmende.

Men skru det har nok helt rett i at det gir ikke bare bedre, men MYE bedre drep :!:

Dette er noe de fleste vet og er vel dokumentert. Kommer sikkert en artikkel om akkurat dette i neste Jakt vis de får plass.

Har sikkert noen tester av dempere og kapping av løp som de vil prioritere først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...