Jump to content

Nye Zeiss 6-24x56 med rapid Z PROBLEM...........


krgi

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt dette sikte, var på banen i dag og fant ut av noe merkelig som nesten fikk meg til å gråte. Jeg har aldrig sett et slikt problem før på en kikkert over 4000 kroner klassen.

I allefall, på fokus 6 går kikkerten 12 cm lavere en på fokus 24, hva i helsiken????????

Har andre hatt dette problemet eller er jeg så heldig å får meg den første blå mandag kikkerten i Norge av denne typen?

Får jeg denne fikset og klar til jakta nå?

 

Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Ja du mener det, kunne ikke tro det var sant. Var på bever jakt de sisste dagene i jakta og hadde nettopp skytt inn rifla med fokus 6 vell og merke. Kom på post og fikk se en bever på 150 meter og skrudde fokusen på 24 gjett hvem som bommet på dyret og ble stående forundret tilbake.

Man stopper aldri og bli forundret.... Men å kreve en ny blir vell for mye?

Link to comment
Share on other sites

Men å kreve en ny blir vell for mye?

:?: Er vel jammen ikke for mye å kreve en ny en tilbake? Du har jo alldeles ikke fått det du har betalt for, man betaler ikke en hel dunge med tusenlapper for så å få et syndrom som ofte rammer 500kronerskikkerter? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes dette var litt morsomt jeg, fordi jeg for noen dager siden leste nettopp denne testen: http://www.zeiss.de/4125680F002BA25A/EmbedTitelIntern/Vapentidningen/$File/Vapentidningen.pdf

 

Merk dere at testen ligger på Zeiss sin side - det er det jeg synes var et underholdende sammentreff :roll:

 

Selv BSA Big Cat til 2500,- hadde null avvik i treffpunkt ved endring av forstørrelse - faktisk hadde ingen av siktene avvik, uansett pris. :D

 

Det er klart at dette siktet er ubrukelig og du skal enten ha nytt sikte, eller ha innmaten overhalt - det blir nok ikke noe problem da Zeiss er flinke å reparere. Har dessverre hørt at du omtrentlig aldri får et nytt sikte fra Zeiss uansett problem - dem skal reparere det du har, og det er kjipt hvis siktet nettopp kom fra butikken og du må vente i flere uker.

 

Føler med den uheldige, og håper at du ikke går glipp av noe jakt pga. dette - be evt. om et lånesikte.

Link to comment
Share on other sites

Merk dere at testen ligger på Zeiss sin side - det er det jeg synes var et underholdende sammentreff :roll:
Er dette første gangen du har sett at vinneren av en test, refererer til testen i markedsføringen?
Har dessverre hørt at du omtrentlig aldri får et nytt sikte fra Zeiss uansett problem - dem skal reparere det du har' date=' og det er kjipt hvis siktet nettopp kom fra butikken og du må vente i flere uker.[/quote']Det at de vil reparere siktet er for meg et signal om at siktet har for stor verdi til å bare kaste det. Men det går an å forlange at man får et lånesikte, mens ens eget blir reparert.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du missforstod meg.. på de aller første variable siktene som ble laget var det et kjent problem med treffpunktforandring når en endret forstørrelse - dette virker å være et ikke-tema idag. Selv de billigste kikkerter (i alle fall over 1000 kroner) har unngått dette problemet. Det er klart at dette siktet har noe som er løst inne i seg - Zeiss lager high-end optikk.

 

Jeg er helt enig med deg i at det er et kostbart produkt som ikke bare kan kastes sånn helt uten videre - det er trossalt ikke et kinaprodukt som koster 100,- kroner å produsere, og er billigst å bare kaste og erstatte. MEN når en henter en vare direkte ut av en butikk eller lignende, mener jeg at en skal ha ny vare - en kjøpte og betalte trossalt ikke et sikte i dag for så å først få bruke det om 4-8 uker, eller i verste måneder. Siktet nytt fra butikk kan uansett Zeiss ta inn og overhale og i beste fall selge det som et nytt produkt. Evt. kan det kanibaliseres for dyre fungerende komponenter til produksjon eller reparasjon av andre sikter.

 

Får håpe Zeiss er like raske som Gyttorp Service Center i Sverige :Dhttp://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=37633

Link to comment
Share on other sites

på de aller første variable siktene som ble laget var det et kjent problem med treffpunktforandring når en endret forstørrelse
De aller første siktene med variabel forstørrelse hadde retikkelet i objektivplan (medforstørrende) da er det umulig å få treffpunktforandring ved endring av forstørrelse. Det du tenker på er de første variable med retikkel i okularplanet.
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det riktig, skal RapidZ-retikkelet gi forskjellig treffpunkt ved forskjellig forstørrelse. Skalaen på retikkelet passer kulebanen til ditt kaliber kun på en gitt forstørrelse. Man må derfor prøve seg fram for å finne den forstørrelsen som gir riktig kulebane, og kun bruke denne forstørrelsen for å utnytte dette spesielle trådkorset.

 

Trådstarter sier ingenting om hvilken avstand han skyter på, og hvilket "trinn" i retikkelet han bruker. Dette må avklares før siktet sykmeldes.

Link to comment
Share on other sites

De aller første siktene med variabel forstørrelse hadde retikkelet i objektivplan (medforstørrende) da er det umulig å få treffpunktforandring ved endring av forstørrelse. Det du tenker på er de første variable med retikkel i okularplanet.

Er vel det jeg hinter til lenger opp... Retikler skal ligge i objektivets fokusplan.

 

Eller så har jeg spekulert på det samme som Saan sier også. De retiklene må en jo nærmest skjønne hvordan virker for å skyte med dem. Uansett skal jo hovedkorset treffe samme sted på alle forstørrelser?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hovedtrådkorset skal gi samme treffpunkt, uansett forstørrelse. Det er trinnene for de lengre avstandene, som gir forskjellige treffpunkt ved endring av forstørrelse. I og med at trådstarter ikke nevner avstand til blink, og hvilket trinn i trådkorset han bruker, ville jeg bare nevne det.

 

Litt dumt å reklamere på ett sikte som virker, hvis det er brukeren som har misforstått funksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Å dette var ny og viktig info, skal sjekke nermere opp i dette. Ringte zeiss og de var villige til å sende nytt, men hvis det er bruker feil så er det en anden sak. Jeg har ikke skutt med trådet i midten men det øverste leddet. Skal sjekke dette på banen i morgen. Men vet alt for lite om sikte enda, tydeligvis.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket opp dette litt nå, og det kan virke som om zoomen på dette siktet bare er for å stille inn det riktige kulefallet til forskjellig ammunisjon. Tydeligvis skal en skyte inn på 200 meter, og så sikter en "over" (blir egentlig under) på 100 meter, og "under" (da egentlig over) på 200m++. Skal det kompensere må retikkelet bli større dess større forstørrelsen blir. Hovedtrådkorset endrer som sagt ikke treffpunkt. De andre vil endre fordi de har en konstant avstand i forhold til hverandre. Det at du skjøt med det øverste punktet forandret saken en del.

 

DETTE ER MIN TEORI, SÅ FÅR NOEN SOM VET MER KOMME MED MER UTDYPENDE INFORMASJON.

Link to comment
Share on other sites

Rapid Z7 skal skytes inn på 200m med 200m streken/korset som er optisk senter. 100m streken er da 6,8cm over på på 100m 12X og 3,4 cm over på 24X. Les bruksanvisningen og tabellen i den..

 

Rapid Z5 er enklere da det skal skytes inn på 100m med optisk senter.

Link to comment
Share on other sites

Flott dette var veldig bra, jeg har dog lest litt i bruksanvisningen og oppfattet at den skulle skytes inn på 200m med trådkorsets senter og slik ville ting følge i riktig rettning. Men hadde ikke fått med meg at jeg ikke kunne bruke den øverste linjen i korset og så få forskjellig treffpunkt med ulik forstørrelse. Jeg skal nå lese mye nermere i bruksanvisningen men all denne informasjonen har vært svært nyttig og lærerik for meg, takker :P Noen som kan komme med enda flere detaljer om dette sikte vær bare frimodig.

Men at fokuset skal brukes til å finne det kaliberet jeg bruker er utrolig. Noen som bruker 6,5x55 med dette sikte som kan forklare bruken riktig :D

 

Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Fordi de da måtte lage et retikkel for hvert kaliber og kule og ladning og gud og faen vet ikke hva...

Imidlertid er kulebanene sånn ca like i FORM, så om retikkelet kan Zoomes så kan du alltid zoome det itl det stemmer for ditt kaliber....

Det forutsetter dessverre at målet står på et helt antall 100m, ellers er du ute på øyemål...

 

JEg synes det høres tullete ut og klarer greit å huske antall mil for de flrste 4-800m, og dessuten mener jeg at skal en skyte på så langt hold at en trenger å stille opp, så skal en

- ta seg tid til å tenke over saken, og da har en tid til å dobbeltsjekke, eller ratte opp til aktuell avstand, en skal kanskje også vurdere vinden...

- om en trenger å gjøre det så "for Dummies", og ikke vil eller kan forstå hva som foregår, eller ikke greier å lese bruksanvisninga eller sette seg inni hvordan det virker eller ikke tester det på banen før en går på jakt, så bør en heller la være

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var noe slik jeg regnet med selv, men er det virkelig nødvendig med forstørrelse fra 6-24 hvis det bare er for å stille inn kulebanen til et prosjektil? Mulig jeg er helt på jordet nå, men du kan da liksom ikke zoome skikkelig inn på et mål som er x antall meter unna, fordi kulebanen passer best til en lav forstørrelse?

 

Sikkert genialt til sin bruk, men i mine øyne er det unødvendig.

 

Må da være mulig å lage et retikkel der en kan justere avstanden mellom strekene, og samtidig beholde zoomegenskapene som trengs i ulike situasjoner?

Link to comment
Share on other sites

Det går selvfølgelig å bruke dette retikkelet på samme måte som alle andre retikler. Skyte det inn med det siktepunktet som er i optisk senter, og bruke dette ved alle forstørrelser. Da har man ikke noe problemer med siktet. Det er et vanlig variabel zoom kikkertsikte med et rotete retikkel.

Men hvorfor lager Zeiss et retikkel som rett og slett er "pain in the ass"??

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon, er helt enig med dere, jeg har nå anskaffet meg en kikkert jeg ikke hadde noen ide om fungerte slik, synd for meg. Vel har kommet til det at et normalt retikkel er like greit, noen som vil ha en rapid z serie:) he he.

Huff av meg.

Neste gang skal jeg virkelig bruke tid på å finne ut av hvordan ting fungerer før jeg går og kjøper et sikte jeg mest ikke kan bruke, takk til zeiss som reklamerer med, et perfekt sikte til jakt på lange hold, he he.... Det er dog et bra sikte, men trodde ikke at zoomen kunne forandre treffpunkt på de ulike linjene i korset. Dette blir for min del ikke noe serlig anvenelig, synd for meg.

Snakkast folken.

Link to comment
Share on other sites

Er den nye zeiss 6-26 med rapid z retikkel, dyrere en med et annent med annet retikkel ?

Er det noen som vet om det er stor forskjell på skumringsegenskapen på disse modellene med fluoritlinser og tidligere modeller.

Jeg har hørt rykter om at 56 mm med fluoritlinser skal ha like gode skumringsegenskaper som den gamle med 72 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...