Jump to content

Erfaring med lavprisrifler?


amigo

Recommended Posts

Planlegger å gå til innkjøp av min første rifle. Bruksområdet vil i førsteomgang være småviltjakt og baneskyting, men muligens også langholdskyting på sikt.

 

Det jeg lurer på er om Weatherby Vanguard, Remington 700 og Howa 1500 seriene er noe å satse på. De er jo veldig billige, men er det bortkastede penger? Har prøvd å lese litt på forumet, men ikke funnet noe helt konkret verken fordeler/ulemper.

 

Skjønner at man får det man betaler for, men kan noen av disse være en grei førstgangsrifle for en fattig student :D ? Kom gjerne med spesifikke modellnavn som man har gode erfaringer med.

Link to comment
Share on other sites

jeg har spurt mye om det samme og det jeg får til svar er at Howa 1500 modelene er det du bør satse på, hører også mye bra om Remington, men jeg vile ha satsa på Howa1500 har jeg vært deg :wink: prisen ligger an til 6000-7500kr på det meste tror jeg

Link to comment
Share on other sites

Hei

Som det tidlegare er nemt her: Bestem deg for kaliber, søk og følg med på brukt markedet. Her kan det væra mogleg å skaffe seg ei brukt tikka, sako, sauer o.s.v. til ein god pris. Ellers så har eg ei Howa med "modifisert" avtrekk som eg er tilfreds med til sitt bruk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til info - det er veldig mye bra brukt! Har selv en Sauer 202, som jeg kjøpte komplett med magasiner, kikkertsikte, og koffert for 10.000. Den var som ny, og hadde ikke en eneste ripe, og var skutt 150 skudd.

 

Ikke for å påstå at du har blitt lurt, men jeg syns det er ganske fantastisk at et særdeles stort antall av de rifler som selges har gått bare 150-200 skudd! Man sitter nesten igjen med et inntrykk av at "alle" som selger våpen gjør det etter å ha avfyrt fem pakker ammo. Hvor ofte hører du om ei rifle som har gått 3000?

 

Bare en liten tanke....

 

Ellers vil jeg også anbefale bruktkjøp når man vet hva man vil ha og har vett til å vente på riktig tilbud!

Når det gjelder Remington er vel det den kassen som er mest brukt i bench rest skyting. De er generelt bra.

Link to comment
Share on other sites

Har selv ei Howa 1500 houge 308win som jeg kun har justert avtrekket på. Kjemperifle er det! Har vel til dags dato ikke hatt ei eneste ladning som har gått under 35 mm.. greier hull-i-hull med 167 scenar. Absolutt verdt pengene. :D Har vel skutt rundt 1000 skudd med den nå tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

Har selv ei Howa 1500 houge 308win som jeg kun har justert avtrekket på. Kjemperifle er det! Har vel til dags dato ikke hatt ei eneste ladning som har gått under 35 mm.. greier hull-i-hull med 167 scenar. Absolutt verdt pengene. :D Har vel skutt rundt 1000 skudd med den nå tenker jeg

 

Hvis du ikke klarer under 35 mm med ei eneste ladning er ikke det noe å skryte av! he he du mener vel over 35 mm! :D

Link to comment
Share on other sites

Planlegger å gå til innkjøp av min første rifle. Bruksområdet vil i førsteomgang være småviltjakt og baneskyting, men muligens også langholdskyting på sikt.

 

Det jeg lurer på er om Weatherby Vanguard, Remington 700 og Howa 1500 seriene er noe å satse på. De er jo veldig billige, men er det bortkastede penger? Har prøvd å lese litt på forumet, men ikke funnet noe helt konkret verken fordeler/ulemper.

 

Howa 1500 og Weatherby Vanguard er omtrent det samme designet. Howa lagde Vanguarden tidligere etter det jeg har forstått. På Howa er hulla i sluttstykket bedre plassert enn på Vanguarden. Om du går for Howa, så unngå Hogue stokken med plastramme. På den er forskjeftet for mykt til å bruke to-fot. Bell and Carlson har noen gode stokker.

 

Siden du nevner langholdsskyting, så er kanskje Remington 700 det beste. Dette er nok den rifla det finnes mest modifikasjonsmuligheter til, da spesielt forskjellige stokker.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Får ta en runde i div butikker og kjenne litt på de forskjellige, så blir det vel magefølelsen som avgjør.

Har tenkt på brukt også, eneste er at jeg er ganske grønn på hva man bør se etter når man kjøper brukt rifle. Men skulle det dukke opp en sauer ala den som ble nevnt her hadde saken vært grei :)

Link to comment
Share on other sites

bharsvik

 

Alle trenger ikke være kjeltringer. Særlig ikke når du kjenner både mannen og børsa.

 

Det går an å prøveskyte også.

 

Neida! Bevares. Jeg har heller ikke beskyldt noen for å være kjeltringer. Likevel er det litt pussig at alle velger å selge sine våpen idet de har gått 150 eller 200 skudd. Personlig tar jeg ikke slik informasjon for god fisk med mindre våpenet ser fullstendig strøkent ut. Det jeg mener er at det bør være lov til å være litt kritisk når man skal vurdere om en handel er god eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har en lavbudsjettsrifle jeg, en Howa 1500 med en billig og grei Leupold VX-1 på toppen. Samler bra og er en fin rifle, kostet ikke så mye på den da kaliberet .223 ikke er det jeg bruker mest.

 

Men følg med på bruktmarkedet! Mye bra billig der ute, angrer enda bittert på en rifle jeg ikke kjøpe for noen år siden!

Link to comment
Share on other sites

Har selv ei Howa 1500 houge 308win som jeg kun har justert avtrekket på. Kjemperifle er det! Har vel til dags dato ikke hatt ei eneste ladning som har gått under 35 mm.. greier hull-i-hull med 167 scenar. Absolutt verdt pengene. :D Har vel skutt rundt 1000 skudd med den nå tenker jeg

 

Hvis du ikke klarer under 35 mm med ei eneste ladning er ikke det noe å skryte av! he he du mener vel over 35 mm! :D

 

Hehe stemmer, ble en liten mix der.. hehe :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nå blir dette bukken og havre sekken i og med vi er norsk importør av Howa, så ta det for det det er.

 

Men jeg skulle forundre meg om ikke ALLE på herverende forum ikke kunne jaktet hele livet med bare en Howa uten å savne noe som helst. Selv har jeg en skokk rifler, ok kanskje ikke en hel skokk, men det likner jævlig og jeg har ikke en eneste en av dem som går bedre enn en Howa gjør stabilt rett ut av esken. Howa er litt som Toyota- ikke veldig spennede, men knallbra. Og som selger er det veldig koselig med varer i den rimelige enden av skalaen du aldri hører annet enn godord om tilbake om fra kunder

 

Jeg gidder ikke linke til alt av tester- men FMV Karlsborg sin test av jaktrfrifler fra Juli 2007 vil vel kanskje løfte på øyenbrynene til mange ihuga eiere og forkjempere av andre våpen. Der skjøt en Howa dritten av alt inklusive Blaser, Tikka T3,Sako 85 og dessverre for oss Steyr også og var testens billigste og beste våpen alt i alt. Det er jo utvilsomt et tankekors for både kunder og selgere. En må gjerne kritisere testkriteriene som ble satt der, men det er ihvertfall ikke tvil om at Skandinavias kanskje største testlab som kun tester våpen har rimelig god greie på det de driver med: Ihvertfall om sammenligningen er skribenters ofte mer eller mindre kvalifiserte synsing basert på det jeg litt for ofte anser som litt vel farget av egne meninger og oppfatninger. Det finnes hederlige unntak, men tester der kriteriene er satt på forhånd og en sammenligner like for like synes jeg alt for ofte er mangelvare eller helt fraværende. Om en skulle være proff burde det vært faste kriterier der produkter ble testet på samme måte hver gang og en fikk satt en score som for leseren hadde en verdi utover dagsformen til den som gjorde det som også (dessverre)er menneskelig og forandrer seg og har gode og dårlige dager. Det kunne en unngått med litt mer struktur på tingene. Det var dagens lille sleivspark til Etterbrenner og Co :wink:

 

Tilbake til Howa - Joda avtrekkene kunne vært bedre, men det er forbedringer- av de siste som kom nå i April i år er det verste av krypet borte, men vekten er fortsatt litt høy. Dessverre har Japanerne satt seg helt på bakbena når det blir snakk om å lette avtrekk. Liability claims er de like redde for i Japan som i USA. Men det har litt vekt når vi dvs Jaktdepotet ber om forandringer- vi er fortsatt utenfor USA deres største kunde på verdensbasis.

 

Slik jeg ser det om en er høyre skytter er det egentlig i prisklassen bare en virkelig konkurrent og det er Remington. Men jeg har hatt nok eierskap i børsemaker firmaer at jeg vet med sikkerhet at det er ganske store forskjeller mellom en 700 og en 700. Spesielt merkbart på de rimeligere utgavene. En ikke ukjent benkeskytter og importør av Berger kuler visste meg en gang ei 308 pipe som en med det blotte øyet så kammeret var 8-10 grader skjevt iforhold til senteret av løpet, det finner du , vel jeg skal ikke si aldri, men jeg har aldri sett noe slik på den tiden jeg har vært i bransjen og jeg har vært med på selge ca 1500 howa rifler på den tiden. Når det gjelder retthet er det forøvrig ikke så mye bedre på de dyrere merkene. Spesielt Sako 75 i SS utgave husker jeg godt hva børsemakeren uttalte om retthet og låsklakkenes anleggsflater. Det var labre greier. Men skal en bygge seg noe på utgangspunktet sitt senere er Big Green overlegne alle andre. Mer stæsj enn en finner til Remington produkter er vanskelig å hamle opp med. Men gidder en lete litt er det ikke noe problem til andre merker heller. Se spesielt til Pete Lincoln hos Roedale Precision sine siste Howa bygg. De var passe gromme. Synd prisen er så forbannet høy....

 

En Rem 700, Savage, Winchester, Wby Vanguard, CZ, og Zastava for den sags skyld er faktisk alle bra våpen- det er forøvrig nesten alt, men jeg vil våge å påstå at det er svært vanskelig å finne noe som er mer for pengene og ikke minst har en mer stabil kvalitet enn nettopp en Howa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...