Jump to content

Varmint løp og kuler på uønskelige dyr !


lars`æn

Recommended Posts

Kjøpe 2 stk da altså, nei jeg lurer på andre som har erfaring ! Det sklir så ofte ut i andre ting som avtrekk og velg 6,5 tilfelle elg jakt osv ! Vil helst ha svar fra de som har meninger om akkurat slikt løp/våpen og driver med slik jakt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tolker jeg deg rett i at du bekymrer deg for vekten på et våpen du skal bære i maks 45 minutter? Hvis så er tilfelle, så kjøper du en varmint. Den er litt tyngre, men på 45 minutter så vil det utgjøre såpass lite at det ikke vil spille noen rolle. Skulle du bære det en hel dag i kupert terreng så ville jeg anbefale et lettere våpen.

 

Til skadedyr så spiller det ikke så stor rolle hva du skyter med, det som er billig funker som regel greit. Helmantel på kråker dreper kråker det også. V-Max kuler gir spektakulære treff, men er strengt tatt ikke nødvendig. Poenget er å finne en kule og ladning som går bra i akkurat ditt gevær, så det må du nesten bare prøve deg litt frem for å finne.

 

Til ditt bruk virker en .223 som et flott alternativ. Da har du god tilgjengelighet på ferdig ammo, til en fornuftig pris. Hvis behovet for mer spennende ladninger blir sterkere etterhvert, så kan du alltids begynne å lade selv.

 

Tofot er verd det, den ekstra vekten den tilfører er marginal.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Så forskjellen på de to kaliberene er stort sett hastigheten og litt større kuler, bortsett fra det gjør de samme nytten ? Regner med at det er patroner tilpasset de forskjellige formålene. Virker som at 22-250 er et litt sært kaliber, å at det er såpass liten forskjell at de fleste velger 223 istedet. Blir vel sikkert noen dagsturer med rifla, men som sagt stort sett korte turer.

Angående våpensøknad ! Kan jeg levere søknaden uten kaliberet oppgitt å at jeg kan skrive dette inn når jeg får den tilbake, så har jeg 3 uker å bestemme meg på ?

Link to comment
Share on other sites

Kaliber tror jeg spiller mindre rolle om dyra bare skal skytes, selv har jeg ei rifle i .223 som har 55cm langt "varmintløp", det er vel 20mm tjukt i munning. Iallefall er det 22mm 200mm innpå, for BR demperen går akkurat innpå.

Tung, javel, sikkert 4.5kg eller mer. Den er solid, og kjennes ikke lett og vimsete for å si det sånn. Bært den noen km, og det er problemfritt. Skaff deg et fornuftig bæressystem om det er et problem.

 

Det er en ting som ikke er nevnt i denne tråden, som var det jeg skulle nevne. Riflestigning.

Riflestigningen bestemmer hvilke kuler du kan og ikke kan skyte. Jo raskere (mindre tall) riflestigning jo tyngre kuler kan du skyte, og til en viss grad, lengre hold kan du skyte. Iallefall om det er nevneverdig vind. Annehåndsverdien er nok også endel høyere med de raske stigningene.

 

Stort sett kan du skyte:

1:14" - 55gr

1:12" - 65gr

1:9" - opp TIL men IKKE 75grs kuler... Det er etpar fine jaktkuler i 75grs

1:8" - 80grs (det er imo tull å kjøpe noe annet, om en ikke har et helt spesielt behov eller ønske)

1:7" - alle kommersielt tilgjengelige kuler, inkl. Berger og Sierra 90grs

 

De raske stigningene skyter de lette kulene like fint som de tunge så det er såvidt jeg kan se ingen ulemper utover et noe mindre utvalg av rifler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er normalt ikke noe problem å få endret kaliber på en godkjent søknad, spesielt ikke når det er snakk om kaliber som klart har samme bruksområde (noe som egentlig ikke betyr noe lenger).

 

Det man gjør, er å skrive en kort søknad. Og legge ved denne med den godkjente søknaden, når du sender den til våpenkontoret.

Ingen gebyrer skal betales for dette, men det er heller ikke garantert at du får endret på søknaden. Da dette helt er opp til om saksbehandler gidder eller ei.

Link to comment
Share on other sites

De raske stigningene skyter de lette kulene like fint som de tunge så det er såvidt jeg kan se ingen ulemper utover et noe mindre utvalg av rifler.
Det har ikke jeg opplevd. Jeg vil si at til skadedyr bekjempelse holder det lenge med 1:12. Det fungerer flott med varmint kuler 40-55grs i en 222 og en 22-250. I 223 løpet med 1:9 har de gode samlingene uteblitt, med 55grs kuler som fungerer fint i de andre. 69grs Nosler CC går derimot helt fint, men med kuler i den vekta er neppe en splætters våte drøm.
Link to comment
Share on other sites

Rimelig sikker på at de lette kulene funker fint i løp med rask stigning. Letteste jeg har prøvd er dog 62grs, og de landet nå i ett litt raggete hull, inntil for ca. en uke siden :? Og det er i 1:7" og med drøyt 900m/s.

 

Skal bruke den kun på kråke,ravn,skjære,rev,måke og andre uspislige dyr på litt hold !
(min understreking)

Jeg oppfattet at trådstarter skulle jakte på disse dyrene mer for å bli kvitt dem enn for å se på "splatt", enn så hysterisk morsom det er når det er lenge siden sist, så blir en fort lei av "red mist", særlig når en ikke treffer fordi det er littegrann vind.

Forskjellen på 45-55grs kuler og 69-80grs i vind er til å le seg skakk av, det er heller ikke rare holdet før ei 80gr Amax har mer fart enn ei 55grs Vmax.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rimelig sikker på at de lette kulene funker fint i løp med rask stigning. Letteste jeg har prøvd er dog 62grs, og de landet nå i ett litt raggete hull, inntil for ca. en uke siden :? Og det er i 1:7" og med drøyt 900m/s.
Det er jo en lav hastighet for lette kuler i 223. Har du veldig stivt løp spiller nok det også inn.

Det er ikke sånn at jo krappere riflestigning jo bedre, når det står lette kuler på menyen. Ser man på en skutt kule i fra løp med krapp stigning, kan man se at riflingssporet i kulen er mye breiere en riflen i løpet. slik mister man også fart, men det viser klart at man er på ville veier og farten bør ytterligere ned. At det blir lagd, er ikke ensbetydende med at det er fornuftig, det betyr bare at folk er villige til å kjøpe.

Det er faktisk slik at en riflestigning anbefales til kuler i en begrenset vekt/lengde gruppe, som da gjerne kan beskrives som optimal. Om noen har flaks og får til noe annet er ikke en garanti for at det kan gjentas i et annet våpen, fra samme fabrikant .

Link to comment
Share on other sites

Det er klart du kan ha rett 350RM. MEn det hevdes nokså bredt (dog utenfor BR kretser, der de få mm en kan forstørre samlingen er kritisk viktig) at en ikke har nevneverdige ulemper med å bruke 1:8" om en vil kunne bruke både tunge og lette kuler.

 

Kom akkurat inn fra banen, med friskmeldig på rifla som streika tirsdag, (men noe er galt. mer om det senere, et annet sted)

Friskmelding bestod av 4 5 skuddsserier med 62grs Berger, alle mellom 13.5 og 15.5mm, 100m.

2 5 skuddsserier og en 10 skudds med 80gr Amax gav, hhv. 13.5, 14.5 og 20.5mm., det blåste akkurat så mye at samlingene med 62grs Berger landa 15-20mm lenger ut medvinds enn 80gr Amax - @ 200m er det 60-80mm ut - ikke en god treff på ei kråke.

KAn nevne at ytterste skudd/lengst fra siktepunkt i så og si alle seriene var "brukerfeil", selv med .223 skal en ha rett rekylopptak, likt, like hardt, og i rett linje.

 

Det en skal huske er at selv om det muligens ikke er fullstendig optimalt å skyte de letteste kulene i et løp med krapp stigning - så er det fullstendig umulig å skyte de tunge i et løp med langsom stigning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

så 1-9" er en ganske fin mellomting da? Både å kunne skyte litt tyngre kuler og få lette kuler opp i høy hastighet uten for mye tull...
Som nevnt over har jeg ikke funnet noen 55grs som samler i mitt standard profil 223 løp med 1:9. Mulig mitt løp er sært, men Nosler BT og Sierra Blitz King går flott i en 222 med standard løp og en 22-250 med flutet originalt varmint løp. Har prøvd forskjellige krutt og fri flukter.
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange oppklarende svar, blitt mer sikker på en 22-250. Har lyst til å ha en litt spesielt kaliber som ikke så mange har, å det virker som de fleste som har dette er fornøyde med valget. Skal som sagt bare bruke det på uspiselige dyr stort sett, å et sjeldent rådyr og noe storfugl i ny og ne. Virker som om mange har god erfaring med de riktige kulene på dette bruket å ikke får noe særlig slått kjøtt ! Må vel levere en søknad snart, så jeg blir klar til den 15 juli 8)

Link to comment
Share on other sites

Altså, for å peke på elefanten i rommet her, lader du selv?

Hvis du ikke lader selv, eller har planer om å begynne med det i nærmeste fremtid, så vil 22-250 plutselig være et mye dårligere valg. Du får kanskje tak i 1% av ammunisjonen du kunne skaffet om du lader selv. Med .223 er utvalget litt større i fabrikkammo, og ikke minst billigere. Mener å huske at det ligger rundt dobbel pris for 22-250.

 

Dersom du ikke lader selv, er det heller ikke så stor fordel av krapp stigning i løpet. Du får ikke tak i 70-80grs ammunisjon til noen av kalibrene i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke tak i 70-80grs ammunisjon til noen av kalibrene i butikken.

Vel, 69grs er nå i salg i flere varianter mange steder, det er jo nesten 70... Lapua, og Sellier & Bellot ihvertfall. I utlandet er ammo med tunge kuler helt vanlig.

Om en vil gå inn i framtida baklengs, så er det jo fritt fram.. Det er imidlertid lite som tyder på at utvalget av ammo med tunge kuler blir mindre, og når DFS får fingeren ut av ræva blir 70-75-80 og kanskje tom. 90grs ammo like tilgjengelig som helmelk, og billigere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dream on :wink:

Når jeg drar ned på sjappa her og spør om ammo, så får jeg høre "skal du ha oryx eller fusion"? Det er ikke mange butikker som har bra utvalg av noe som helst ammo egentlig, skal jeg ha varmintammo til .222Rem min, så må jeg dra helt til arendal! .222 er vel omtrent like tilgjengelig på ammofronten som 22-250 ca, og det er ikke mye å få tak i.

 

.223 er vel litt bedre ammomessig, og det er vel mulig at man kan få tak i litt mer tunge kuler nå framover, så kjapp snurr er vel greit dersom den samler varmintammo også. For å konkludere litt for trådstarter, så er det vel slik at han bør tenke seg om 2 ganger med å kjøpe 22-250 hvis han ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg kjøpt en 223 howa houge varmint med leupold 4,5-14*50 og dansk tmd demper+ caldwell 2 fot.

Valget kom etter hva de fleste sier, pris pr smell og at den har bare fått positive svar i denne tråden.

Takker alle som har bidratt til oppklarende svar og tips !!! Fikk testet rifla i dag, pusset mellom hvert skudd de første 5 så var det mellom hvert 15 etterpå. Presisjonen med mitt håndlag var upåklagelig, de første 2 på 60 meter var under 1 cm, 2 cm over og 6 til høyre ! På 100 meter i øs pøs regnvær fikk jeg stilt den såpass inn at det var klart for en v-shock 40 grain test på noen 1,5 l flasker med vann ! Dam hadde aldri tippa at de små kulene kunne ha slik effekt, bånn og topp under bære "hanken" var vekk, flaska var spjæra og korkene fant jeg aldri igjen ! Da blir det en tur på skyte banen i morgen, så noen proffe kan hjelpe meg med å stille den maximalt inn !!! Det skal sies at rifla var helt topp å skyte med, avtrekket syns jeg var meget bra, føltes ut som den istappen jeg har lest om her inne ! Kikkertsikte fikk meg til å innse at den kikkerten(tohånds) jeg kjøpte for 10 år siden for 3 lapper, ikke holder mål i det hele tatt. Kuppelen på flaggstangen til naboen(150 m) hadde vært borte kl 1 i natt.... lett, mens 2håndsen ikke fant hytta en gang. Med andra ord veldig fornøyd med kjøpet og ikke minst kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny rifle! Disse finkalibrene er fabelaktige. Lette og presise å skyte med. Og effekten er voldsom. Et lite tips; prøv en V-shok på en appelsin. Det fyller lufta med godlukt. For å være politisk korrekt kan du jo ta en råtten appelsin da, men den er ikke like hyggelig å få i hodet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...