Jump to content

Hvor får jeg kjøpt sterk DEET? (insect repellent)


Apelars!

Recommended Posts

Jeg begynner å bli tom for 25% Deet, og er på leting etter mer eller noe annet som virker like bra, men cabelas og basspro sender ikke ut av landet :?:

Det sterkeste jeg har funnet for salg her på berget er 10%

Noen som vet hvor jeg kan få tak i mer av det som virker?

Nesten så jeg vurderer å kjøpe meg flåtthalsbånd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en type med 19% DEET i den gamle Wistex - (husker ikke hva det heter nå)

butikken i Østfoldhallen tidligere i vinter i alle fall.

Vært ille utsatt for disse krypene i enkelte strøk selv.

Folk kjøper jo mye rart fra apoteker i Spania o.l så det skulle ikke forundre meg om de har slikt noe også.

 

Edit: Fant noe i Storbrittania med opptil 50% DEET.

http://www.jungleformula.co.uk/jungle-f ... rength.htm

Så gjenstår det om de sender til det kalde nord.

Link to comment
Share on other sites

I England er det fritt salg på Lifesystems Expedition 100%, og 50 %Plus DEET.

Vet desverre ikke om det selges over nett til Norge, jeg har kjøpt når jeg har vært der borte.

Utrolig effektivt.

Har ikke hatt en flått på kroppen de siste tre åra, og mygg og knott holder laaang avstand.

 

Ikke det mest sunne kanskje, "avoid contact with syntetic substanses and plastic, e.g.spectacles frames, waterproof coating". :!:

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet ovenfor kan det kjøpes på nett fra England.

Jeg gjorde det selv for et par år siden uten noen problemer.

Jeg har aldri fått bruk for den med 100%, da den med 50% DEET holder i massevis,

tror nok den med 100 % kan være litt usunn for huden i lengden

Link to comment
Share on other sites

Fant noe greier på en firestation i Canada, den var på 95% :shock: . Angrer på at vi ikke turte å smugle litt derfra!

 

Kjemparstoff til sommerfiske de greian der. Har bare opplevd en gang at myggen ga faen, men da var det dramatisk! Svir i øyan når det renner ned sammen med svette, ellers bare godord om det.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv noe Lifesystems Expedition 50 % DEET fra England, null problemer å få det inn i landet.

 

Men har ikke brukt den ennå, "vanlig" myggmiddel funker fint for meg så velger å ikke utsette meg for det faenskapet før jeg må. Advarsellistene er jo lange som fy, og de ødelegger vel omtrent alt som er vagt relatert til plast. Hva de gjør med huden din kan jeg bare tenke meg...

Link to comment
Share on other sites

"Så 100% er overkill? Hva sier tullen når de får tak i dette "skumle" stoffet da? "

 

Da jeg kjøpte det, handlet jeg for under 200 nkr, slik at jeg slapp unna tollbehandling og krav om mva.

Jeg har prøvd den med 50% DEET både på norsk og Grønlandsk mygg og den holder!

Link to comment
Share on other sites

http://en.wikipedia.org/wiki/DEET#Effects_on_health

 

Som med de fleste kjemikalier vi stapper i oss, antibiotika, paracett etc så har det vel alt sin skadevirkning. 100% DEET virker for meg så pass sterkt at jeg tror jeg heller ville gått for ubehagen med å kle meg litt anderledes enn å smøre meg med stoffet! Men om det er farligere enn overvekt, røyking og stress kan vi jo diskutere til det uendelige! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt sunt med DEET i høye konsentrasjoner på store deler av kroppen.

Folk har "dyppet" babyer i stoffet og fått litt rare bivirknigner av det :shock: . Hjerneskader tror jeg..

Derfor er det kun 20% DEET løsninger å få kjøpt i Norge.

(Fakta er kort gjenfortalt fra min far som jobber i biocid delen av Klif/SFT.)

 

Jeg er fan av 50% DEET blandet med ethanol. Det renner ikke og er lite klissete. Ikke spiser det fiskesener som de sterkere utgavene heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...