Jump to content

Prosjekt GammelEirik.. Ei universalbørse..


Recommended Posts

Livet er ofte fullt av tilfeldigheter, og sjøl om jeg egentlig ikke er av det

alfor impulsive slaget så hender det at jeg overrasker meg sjøl...

 

Jeg har en sterk fascinasjon for kvalitetsoptikk..av Europeisk fabrikat, må

vite.. Ikke en helt billig fascination, but a man's got to have some vices..

 

Jeg hadde for en god tid tilbake bestemt meg for at jeg trengte noe med høy

forstørrelse..noe som fungerte og som tok seg pent ut der det var tiltenkt

montert.

Jeg hadde derfor i lengre tid spinket og spart, panta flasker og spist

knekkebrød til frokost for å finne meg noe sånt på bruktmarkedet.

Sist måned var jeg endelig nesten der, og bevares; en dag lå der en passelig Zeiss nesten

innenfor rekkevidde på salgsidene her..

 

Forhandlinger med selger ble påbegynt for å få denne til å matche summen

under madrassen, og mens de pågikk fikk jeg plutselig kontakt med en kar som

skulle selge et annet passende sikte som oppfyllte mine kriterier..

Da prisforlangende attpåtil matchet busjettet, var det overhode ingen tvil..

 

normal_ge001.jpg

 

normal_ge002.jpg

 

Dette er en Swarovski Habicht 6-24x50 med fint trådkors og høye tårn..

Kanskje ikke den mest seriøse langholdskikkerten, men fyttikatta for en

optikk.. Slipper jo å dra på spotteskop til banen jo..

 

Sånn under innkjøpsprosessen mumla selger noe om at det var montert ei børse

på denne og..og at denne ønsket han å avhende mot et lite pristillegg på

Swaro'en.... faktisk såpass gunstig at jeg røyk på, med forbehold om Tante

Blå sin velsignelse.

 

Sanatoriets stab ble varslet om at det ikke ble lønnsforhøyelse i år og at de

attpåtil måtte jobbe dugnad med å arrangere ryddesalg.. Det blei litt murring

av det, men det gikk etterhvert ganske bra og resulterte i at her på fredag

ankom en herre jeg har valgt å kalle GammelEirik til Sanatoriet.

 

normal_ge003.jpg

 

Dette er en Standard Kongsberg 393 i 30-06, og navnet henspeiler på et

hat/kjærlighetsforhold jeg har til akkurat denne modellen. Dette oppsto en

høst jeg, i beit for noe egna, lånte netopp ei sånn ei og dro på Reinsjakt.

 

Jeg skaut bra med den, men under utbæringa var det eneste som redda den børsa

fra å bli trødd ned i et myrhøl med direkte forbindelse nedover til

GamleEiriks Hybel nettopp at den var lånt..

Den erfaringa rikere sitter jeg nå med akkurat samme børse på benken.. :roll:

 

Vel vel, jeg er jo meg så jeg tror jeg kommer til å finne på noe

etterhvert...

 

Lyst til å lese mer om det? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du Raudnakke, nå må du gi deg! :o

Jeg kommer ikke til å få jobbe når du fortsetter å komme med slike utmerkede tråder! 8)

"Lyst til å lese mer om det?" Hvilket spørsmål er nå det??? Hmfrh! mumlemumle...

 

JA!

 

 

Du leverer alltid innlegg av en slik kvalitet, at slike spørsmål er rimelig unødvendige!... Kjør på! :D

Link to comment
Share on other sites

Ok..for å pirre litt ytterligere skal jeg legge ut noen teaserbilder.. 8)

 

Her er utgangspunktet til en jaktkonfigurasjon for mer aabent lende:

 

normal_ge004.jpg

 

normal_ge005.jpg

 

normal_ge006.jpg

 

normal_ge007.jpg

 

Den klassiske stokken uten kinnbakke og med mer runda fremtre har allerede begynt å få vekta inn i mer akseptable rammer... Ytterligere bearbeiding med sløydverktøy burde etterhvert få vekk litt mer.

 

Dette blir nok ikke et intenst prosjekt sånn tidsmessig, siden jeg har noen oppdrag som må ferdigstilles først. Børsa er dog allerede innsatsklar :D

Link to comment
Share on other sites

Har gjort litt av det samme, selv om jeg ikke har styla treverket slik jeg regner med at du kommer til å gjøre. Etter å ha brukt den med MC stokk i 20 år fikk jeg fatt i en classicstokk til Lakelander'n (ja, jeg har en litt tidligere modell) og ble "förtjust" med en gang. Måtte imidlertid til en del porefyller og stokkolje før den var utegående. Kappa kolben til passende lengde for min "snertne" kropp (tjukk og stutt). Fjerna treverk inni kolben og litt i fortreet. Satte på ei 1" Pachmayr Youth Decelerator. Den har ikke stålinnlegg som man kan komme borti under sliping og tilpasning, da denne stokken blir rimelig minimalistisk i ræva når man kapper en del. Har satt på en Leupold VXIII 2,5-8x36 i lave Leupold QRW til smyg og postering samt at en Docter rødpunkt i egenuttenkt hurtigmontasje for hundeførerfunksjonen. Ble kjempefornøyd med kreasjonen og nå står de fleste andre riflene og furter i skapet det meste av året. Selv de grommeste av de gromme, HVA 1900, blir lite brukt nå.

lakelander-30-06.jpg

P.S. Glemte en ting. Har dessuten økt vekta bittelitt ved å sette på stål avtrekkerbøyle i stedet for den Tikkainspirerte plastdingsen som satt der fra før.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Huff og Huff.

 

Med tanke på at jeg handlet meg en lakelander for kort tid siden er det nesten ikke snilt at du

skal ha en prosjekt tråd om den.. ( Les med ironisk vinkling )

 

Jeg bøyer meg i støvet og venter med stor spenning, og bruker ventetiden til å rydde plass på arbeidsbenken i garagen.

 

MVH

Atle

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å ytre mine relativt meningsløse meninger i PaypalKnappTråden,

har jeg i dag i stedet tilbragt nogen tid I Sanatoriets Balistiske Afdeling.

 

Jaktkonfigurasjon 1 ble komplettert med en lav Harris SLM, slik at

prøveskydning kan finne sted i aften...

 

Noen bilder av børsa..:

 

normal_ge103.jpg

 

normal_ge104.jpg

 

normal_ge105.jpg

 

Optik'en medgir god oversikt selv på nogen afstand... Her et bilde tatt

gjennom siktet, ut gjennom stuevinduet..tårnet er ca. 7-750 meter unna:

 

ge107.jpg

 

Bildet i siktet er mye klarere og skarpere enn mitt lommekamera klarer å

gjengi..

 

Litt fast føde for kreasjonen har vi også satt sammen:

 

normal_ge108.jpg

 

..og et egnet renoveringsobjekt til en banestokk er også under behandling:

 

normal_ge100.jpg

 

normal_ge101.jpg

 

normal_ge102.jpg

 

I aften går så turen til en egnet skydebane for at prøve ud det hele, og

finde ud hvilke modifikationer der må udføres... Men først..en lille

eftermiddagsridetur..

Link to comment
Share on other sites

Det var vel selveste Svein Solli som laget prototypen til denne rette classiske stokken til lakelandern.

Så skal du forbedre den blir det som å hoppe etter Wirkola Raudnakke.

Mener det var en artikkel om dette i våpenjournalen for mange år siden.

 

Følger spent med videre på denne tråden.

 

Oppdatering: Våpenjournalen nr.7 1991

Link to comment
Share on other sites

Å gjøre noe etter salige Svein Solli er definitivt som å hoppe etter Wirkola...

Imidlertid hadde jeg gleden av å kjenne Svein, så jeg vet derfor at hans smak var minst like amerikanskinspirert som min egen er Kontinentalt inspirert.. Gjør jeg noe med dette designet, blir det nok mer i retning av å ta vare på den kontinentale kulturarven samt å forbedre funksjonaliteten..for meg :wink:

 

Hensikten med dette prosjektet er å lage en multifunksjonell universalbørse..for meg. 8)

 

Ok. Nok Intensjonserklæringer...

 

I dag var jeg kommet såpass langt at jeg kunne prøveskyte børsa. Bedding ligger litt frem i tid..jeg har hørt rykter om at det arbeides intenst ved et Hobbitverksted på Ringerike med en sentral bit som må på plass først...

 

Denne rifla leveres dog ubeddet fra fabikk i følge Mentor, så ubeddet ble den tatt med til banen..

 

Jeg hadde ei neve moderat lada rådyrpatroner fra i fjor med 150grs Hornady igjen , og disse fikk gjøre tjeneste ved innskytinga.. Det var faktisk nok igjen av dem etterpå til å prøve den første serien:

 

normal_ge109.jpg

 

Opsettet for testen var slik jeg pleier å gjøre det..av med tofoten, neven mellom fremstokk og anlegget og kolben i skuldra..

 

normal_ge110.jpg

 

Jeg hadde ei eske Lapua Scenar 155grs liggende, og gutsa i hop ei antatt passende ladning med N19... Den skuffa heller ikke:

 

normal_ge111.jpg

 

Alt i alt godt fornøyd med første test med ubedda børse og tilfeldig ammo..

 

En annen hyggelig ting var at jeg fikk selskap på banen av Nordhagen her fra forumet som ville være tidlig ute med prøva i år:

 

normal_ge112.jpg

 

To be continued...

Link to comment
Share on other sites

Eter de innledende testene har jeg nå satt sammen et utvalg av hjemmeladninger og fabrikkammo som jeg ønsker å teste på litt lengre hold, så de regner jeg med å få gjort i morgen.. I dag har jeg tatt en for meg ganske tung avgjørelse; Å selge reinsrifla mi...

 

Denne er stort sett en lettere, hendigere og mer lukseriøs utgave av GammelEirik i samme kaliber, og siden GammelEirik lang på vei ser ut til å kunne erstatte denne velger jeg å selge den til fordel for noe lettvekts i .260 eller no sånn..

 

Litt synd i grunnen, så mye arbeidstimer som jeg har lag i den.. :( , men faren er sor for at den hadde havna i skyggen av GammelEirik nå..

 

Har du lyst på ei flott rifle, kan du jo a en titt på annonsen her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=101&t=37225

 

fortsettelse følger..

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde jeg planlagt å teste litt videre...

 

En av de tingene som jeg ville finne ut var hvordan tirdagens ladning oppførte seg hvis jeg reduserte med ett grains, og siden lyset var for dårlig til kronografering på tirsdag ønsket jeg å få gjort dette også.

 

Allerede da jeg sto opp, kjente jeg på skrotten at dette ikke kom til å være den beste dagen i min karriære som presisjonsskytter men som en kompis en gang sa.."Det er lønt å trene skyting til de dagene man er klein au.."

 

Allerede på vei ut i bilen registrerte jeg at vinden var ganske heftig, men jeg tenkte at kronografering må jeg jo uansett få unna så tur ble det.

 

Fremme på banen konstaterte jeg at den rene sidevinden varierte mellom 4 og 8 m/s , på banens alderdomssvake vindmåler.. Ei kanne CRC eller to kunne muligens fått den til å vise reell vindstyrke, men grenene som blåste av hengebjørka i kastene føk som Tumbleweeds i gamle westernfilmer, og jeg måtte løpe som en helt etter sixpencen min i sandstormen ute ved skivevollen..

 

Rigga meg til med kronograf og fikk målt gj.snittlig V0 på begge ladningene mine, så nå har jeg input til PCB.

 

Først prøvde jeg litt FelleskjøpsBR med en sekk kaninfor som frontrest, men å forsøke å få noen vettug presisjonsindikasjon i den vinden var bare å gi opp..

 

Noen serier fikk jeg skutt sånn nogenlunde, sånn som denne treskudderen..:

 

normal_ge122.jpg

 

..og denne 4skudder'n:

 

normal_ge121.jpg

 

Skudda lengst til venstre hører med til ei sittende serie jeg skaut på blinken til venstre.. De blåste visst litt ut. Rutenettet på blinken er 5x5mm.

 

Disse seriene ble skutt liggende, med venstrehanda mellom fremtreet og en ammoboks og kolben i skuldra..ergo klassisk reinsjaktstilling..

 

Under disse forholda ga jeg opp presisjonstestinga, og fortsatte med å trene på forskjellige skytestillinger... Knestående trur jeg jaggu meg det er over 20 år siden jeg skaut sist, men det er varslet som en av skytestillingene på Smellen i år..så da så.. Gikk faktisk ikke så verst heller.

 

Stående skal jeg ikke skryte for mye av, men det hadde holdt til storviltprøva..med glans...

 

Edit: Fant et bilde til av en sittende treskudder:

 

normal_ge123.jpg

 

Alt i alt var dagen vellykket..selv om jeg ikke fikk gjort presisjonstesting, fikk jeg iaff. testet grundig ut hvor begrensningene mine med den børsa ligger når hverken skrotten eller været er helt på høyden.

 

Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...