Jump to content

Skal ha ny rifle, men kva kaliber?


sunnfjording

Recommended Posts

Har bestemt meg for å kjøpe meg ei rifle til, og valget har falt på Sako Finnlight. Sliter med å bestemme meg for kva kaliber eg skal gå for. Vil prøve noke nytt så ynskjer ingen av dei tre standardkalibera. Skal brukast som skog/fjellrifle hovudsakleg på hjort, men også rådyr, og litt rein og elg. Har vurdert alt frå 338 win mag til 708, men sliter med å bestemme meg. Så no tar eg gjerne imot tips og erfaringer frå kammerbrukerane.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at Finnlighten ikkje finst i alle kaliber, men då går det eventuelt å velge vanlig synt. Den får du i mange fleire kaliber.

 

Satser på den minste Hausken demparen. 6,5 308 og 30.06 er uaktuelle, sidan eg vil prøve noko nytt.

 

Blir 338 for grovt på hjort og rådyr ?

Link to comment
Share on other sites

Blir 338 for grovt på hjort og rådyr ?
Nei, har da skutt rådyr med med 340Wby og 375HH, bare for å gjort det, resultatene bestemmer man ved kule valget. Men 9,3x62 gjør seg nok greiere med demper, som en Romsdaling sa om 9,3 han hadde hatt, "ho drop godt", noe værre var det vist å få ammo på vestlandet på 60 og 70tallet.
Link to comment
Share on other sites

Er selv glad i 338Win mag,god til alt hjortevilt,men ikke noe jeg drar med meg i Reinsfjellet eller de bratteste Hjortelier..blir litt tung.Vil du ha mer punch enn 308,men mildere rekyl enn 338,er jo 7mm Rem Mag et alternativ,men selv ser jeg på 338 som en bedre Elgpatron.

Link to comment
Share on other sites

Siden du allerede har 308, ville jeg valgt 300 win mag eller 7mm rem mag. Siden noen kan lade for deg er disse kalibrene heller ikke spesiellt dyre å skyte med heller i forhold til butikkpris. Liten vits i å bruke 270 når du har en 308. har selv bla 308 og 30-06 og jeg angrer på ingen måte at jeg fikk meg 300. Et topp kaliber som jeg har felt elg og rådyr med bla.

 

Flattskytende kalibre! 338 er jo også en bra patron. Men mye bedre utvalg (og billigere) av helmantelkuler til trening i 30.kaliber (til 300'en) og 7mm. 338 er og blir hovedsaklig en elgpatron her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 270 winchester når jeg skulle ha nytt løp til Mauser M03en min. Det ligger midt mellom 6,5 og 30-06 i ytelse og bør bare av den grunn være et godt kaliber. Utvalget av gode jaktkuler er svært bra, men matchkuler er litt dyrere enn for 6,5mm og .308" løpsdiametre. Det finnes en winchester blyspiss kule som er rimelig nok til trening(Trond Alvestad skaffet meg 500 stk), har ikke testet den enda så jeg vet ikke om presisjon er god.

Jeg har ikke fått tid til å se etter hva som er å få tak i av ammunisjon i butikkene til 270 Win enda, men jeg regner med at utvalget ikke er like godt som i 6,5x55, 308Win eller 30-06.

I normale løpslengder er det mulig å skyte normalkalibre uten lyddemper og hørselvern på jakt i et knipetak. Det er ikke lurt, men det går(har jaktet i 25 år uten hørselvern og hører bittelitt dårligere enn da jeg var på sesjon). Med magnumkalibre er min erfaring at munningssmellet er så mye kraftigere at det er mye større sjangs for hørselskade uten hørselvern. For ordens skyld må jeg si at jeg ikke anbefaler noen form for skyting uten hørselvern.

Rifler i magnumkalibre gir ofte bare marginalt bedre ytelser enn normalkalibre som 6,5, 270,7mm/280, 308, 30-06 eller 9,3, men ofte med mer rekyl, mer smell og høyere ammunisjonskostnader. I de fleste tilfeller kan det,til norsk jakt, være vanskelig å utnytte fordelen i ytelse magnumkalibre har over normalkalibre.

270 Win gir svært gode ytelser på papiret i forhold til konkurrenten 7mm Rem Mag, bare marginalt lavere hastigheter med samme kulevekter, så for min del var valgt enkelt.

Moro med denne type tråder, da kan vi få sagt vår mening om hva som er "verdens mest allsidige og beste kaliber".

Du får ha lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...