Jump to content

Tips til revejakta?


Berglid

Recommended Posts

Nå som sesongen er over er det vel mange som har fått nye erfaringar og har mange tips å dele med oss andre?

 

Tenkte det hadde vert greit og fått samla gode tips til revejakta her slik at nye revejegerer sann som meg får ein god start på neste sesong :wink:

 

Kva bruker folk som åte?

Mikkels revevarsler?

Lys på åtet? Kva bruker du?

Korleis ser glugga di ut?

Kortid på døgnet er det best og sitte ute?

Korleis har været vert når du har hatt rev på åtet?

 

Er sikkert mykje meir også som eg ikkje har tenkt på. Er greit om vi får ein fin tråd her med lite off topic slik at vi kan sjå tilbake på denne tråden når det er ting vi lurer på ved revejakta. Tipper det er mange som har utrulig mykje og dele med oss andre her.

Link to comment
Share on other sites

Interessant. :)

Skyter en del rev selv. Har jakta rev på åte siden -78.

Mine erfaringer er:

 

Åte:

Det enkleste og beste er å slenge en neve hundefor eller ei middagspølse skåret i små terninger der du vil ha åtet. Reven kommer 1.-2. natta og reagerer ikke på at du har holdt "åtet" i handa. Husk å "etterfore". Fugler liker også dette. :)

 

Glugge:

Jeg bor sånn til at jeg skyter fra kjøkkenvinduet. Smører hengslene. Det må ikke være noen lyd i huset som kan forsterkes ut når vinduet åpnes. Slå av TV/radio før vinduet åpnes. :)

 

Varsler:

Har en heimebygd varsler. Bevegelsesdetektor er montert ca 10-15 m fra "åtet". og ei rød lyspære tennes i stua når mikkel, eller andre levende skapninger, kommer innenfor varslerens rekkevidde.

 

Tidspunkt:

Sitter med en følelse av at reven kommer sent ved fullmåne, og tidlig på kvelden ved ingen måne. Likevel er tidspunkt mellom 01.00 og 06.00 tiden på døgnet jeg vil anbefale. Og ca 2 døgn før snøvær eller annet uvær "forsvinner" reven. For så å komme sterkt tilbake når været snur. De siste døgnene før fullmåne er også et godt tips.

 

Våpen:

Jeg bruker rifle med Zeiss 3-12x56. Her har ikke forstørrelsen så mye å si, men kvaliteten på optikk og evne som skumringskikkert. Mest mulig lysåpning. Kaliber? Tja, har en liten forkjærlighet til 243 og 6,5. Hær er det sikkert like mange meninger som jegere.

 

Lys:

Bruker ikke lys bevist mot åtet. Lysskinn fra utebelysning holder.

 

Men når alt kommer til alt er det aller viktigste at jegeren ikke avslører seg med lukt, lyd og visuelt.

 

Lykke til med revejakta, folkens. Skyt mye rev... :)

Link to comment
Share on other sites

vomm fra gris er det beste mikkel vet.....unntatt små gnagere....selv har jeg innredet ei gammel campingvogn til formålet,men skyter fra vinduet hjemme også.buker bare eksplosive kuler som balistictip og v-max.det er 2 kuletyper reven ikke liker.skyter også alle kråkefugler som nermer seg åte.disse eter opp åte,og de fungerer selv bra som åte.....så det er bare tull at reven ikke kommer hvis du skyter kråker og ravn på åta,reven kommer uansett....

Link to comment
Share on other sites

nye revejegerer sann som meg får ein god start på neste sesong :wink:

 

Da sesongen/jakttida starter 15/7 så er det veldig effektivt å poste langs jordekantene rett etter slåtten fra em til det mørkner. De fleste grunneiere er som regel greie sånn og som regel er det ikke noen problemer med å få tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

glemte å si det i stad,postering i utkanten av søppelfyllinger på sensommeren,er jævla effektivt...da drar revemor med seg hele kullet på matsøk på dynga.rundt søppel deponier er det sjeldent bare ett kull revehvalper :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det beste tipset er ; IKKE GI DEG!! Den vrangeste vinner! :lol:

 

HVis du har mulighet, så åt hele året. Om ikke akkurat PÅ plassen, så i nærheten. Bruk fisk og div. på sommerstid. Jeg heller uten tvil til griseinnvoller eller vilt som den beste åta. Gjerne en død gris i bunnen, som holder en stund. Dette med hundemat har jeg ikke fått til å funke. det blir bare fuglemat. Skyt ikke fugl på åta!!

Sitt 50m eller mere unna åta, og skyt med rifle. Da er ikke reven så vàr som om du skulle hatt ham på 20m.

Selv har jeg 90m til åta. Det sitter en 300w lyskaster på hjørnet av et hus, ca. 30m unna åta, i mellom meg og åta på en måte. Slik blir det vanskelig for reven å se at vinduet sakte gløtter på seg. Jeg har åta litt oppi en bakke. På denne måten så har jeg flott kontrast mot snøen.

Det kan virke som reven kommer tidlig på åta før jul, og seinere og seinere utover våren. her er det som regel stille i slutten av februar, og så drar et på igjen utover i mars. Skyter flest på våren.

22-250 er min favoritt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ditta med hondefor, er det samma kas for du brukar eller er det best og gå for et for, f.eks honden din er glad i?

prøvde eroshopper sitt i vinter, når eg la det på viste ikkje reven seg der på fleire dagar.

 

:) Har brukt Sportsman's Pride. Skulle ikke tro reven var så nøye på typen for, men hvorfor ikke når hundene kan være det.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker å byne å strø alt mulig organisk på den plassen og rundt der åte skal ligge i god tid før jakta. å når tæla og den første snøen har kommet så legger jeg ut grisevom, har tidligere også lagt ut både hele og halve griser. jeg mener att begge er like effektive. men jeg tror grevlingen liker de hele grisene best. men det kan være att jeg fantaserer.

 

ulempen med å bruke hele dyr er jo att reven har mulighet til å dra det med seg( kommer litt ann på hva du legger ut) å grevlingen spesielt pleier å gjøre dette... har hent att jeg har måttet dratt grisen ut av skogen å opp på åteplassen.. men dette er ikke noe man sliter med før han våkner da.

 

når det gjelder bruken av dyrefor så har jeg ikke sett noen positive eller negative sider. så jeg skal ikke utale meg noe om det.

 

jeg er så heldig att jeg skyter fra verandan men jeg sliter med ei verandadør som knirker mer en knæra på ei bestemor med leddgikt.

 

når det gjelder lys så har jeg ikke tatt det i bruk enda siden jeg skyter i neddoverbakke så har jeg alltid hvit bakrunn. så det er perfekt når det er rundt fullmåne. å kanskje enda bedre nårr det er litt overskya så man får det gulaktige lyset fra byen. da kan man nesten se kjønnet.

Link to comment
Share on other sites

Noken som har gode erfaringar med mikkels revevarsler? Vurderer og kjøpe ein slik.

 

Kva lampe og liknande bruker de som lys på åtet? Tenkte og sette opp eit åte ca 70meter fra hytta. Er ikkje innlagt straum der men har solcellepanel og bilbatteri der. Er usikker på spenninga, husker ikkje. Kva lampe anbefaler de?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat så smått begynt med foring på ett "sommeråte"............. hadde stor suksess med tørrfor i fjor.

Fuggern tar jo mye av åta, men for å få en liten tilbakemelding graver jeg ned litt for, på den måten er det lettere å se om det har vært noen ivrige labber der........ rev eller grevling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jeg bruker å byne å strø alt mulig organisk på den plassen og rundt der åte skal ligge i god tid før jakta. å når tæla og den første snøen har kommet så legger jeg ut grisevom, har tidligere også lagt ut både hele og halve griser. jeg mener att begge er like effektive. men jeg tror grevlingen liker de hele grisene best. men det kan være att jeg fantaserer.

 

ulempen med å bruke hele dyr er jo att reven har mulighet til å dra det med seg( kommer litt ann på hva du legger ut) å grevlingen spesielt pleier å gjøre dette... har hent att jeg har måttet dratt grisen ut av skogen å opp på åteplassen.. men dette er ikke noe man sliter med før han våkner da.

 

når det gjelder bruken av dyrefor så har jeg ikke sett noen positive eller negative sider. så jeg skal ikke utale meg noe om det.

 

jeg er så heldig att jeg skyter fra verandan men jeg sliter med ei verandadør som knirker mer en knæra på ei bestemor med leddgikt.

 

v-max svar:

hvor stor er egentlig revene i ditt område?har aldri hørt at reven greier å dra en hel gris med seg......skaut en svartbak,og reven hadde sitt svare strev med å få den med seg.....

hundefor er bra tillegsåte,men hovedåte bør bestå av griseinvoller,det er testet gang på gang at det er det mest effektive.sjur og andre kråkefugler egner seg også som tillegsfor for reven.har ikke sett at mikkel bryr seg,om det ligger ei v-max sprengt kråke på åta.....tvert i mot,den slukes....

Link to comment
Share on other sites

v-max svar:

hvor stor er egentlig revene i ditt område?har aldri hørt at reven greier å dra en hel gris med seg......skaut en svartbak,og reven hadde sitt svare strev med å få den med seg.....

 

Nå nevnte vel ikke "midtiblinken" noe om den hele grisen veide 4eller65kg da men... :wink:

Hvor puslete er forresten reven der du bor da? Der hvor jeg bor,har ihvertfall ikke reven noe stort problem og dra med seg ett voksent rådyr ihvertfall..

Den reven som ikke klarer og bære med seg en skarve svartbak,har ikke skjønt at den ikke må trå på vingene dens,når den går avgårde.. :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

v-max svar:

hvor stor er egentlig revene i ditt område?har aldri hørt at reven greier å dra en hel gris med seg......skaut en svartbak,og reven hadde sitt svare strev med å få den med seg.....

hundefor er bra tillegsåte,men hovedåte bør bestå av griseinvoller,det er testet gang på gang at det er det mest effektive.sjur og andre kråkefugler egner seg også som tillegsfor for reven.har ikke sett at mikkel bryr seg,om det ligger ei v-max sprengt kråke på åta.....tvert i mot,den slukes....

 

du har ikke sett de beista som trasker rundt her du! :D

 

jeg refererte til att det var grevelingen som dratt med seg hele griser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker gris, og påkjørt vilt. Hvis jeg har skutt rådyr så drar jeg det med på åta, og vommer der.

Har også med hunden, bare positivt med hundespor på åta.

Har også brukt fisk, da kapper jeg de opp i små biter å slenger utover, dette for at reven ikke skal få med seg en hel en å stikke avgårde, sei er bra.

Det kan være lurt å ha åta nært buskas, ei grøft, eller annet skjul, ikke legg den midt utpå åpent lende, da er mikkel mere skeptisk.

Til lys benytter jeg ei sol som er montert på husveggen, åta er 75 m fra vinduet på våpenrommet mitt.

Har brukt mange typer ammo i 6,5x55, i vinter lada jeg 100 grains sierra varmint.

Når jeg skyter rev går jeg ikke å henter den, men venter til jeg er ferdig for kvelden, ofte har jeg skutt to samme kveld, og gjerne rett etter hverandre.

Oftest kommer rev inn fra kl 2200 på mørkeste vintern, men i fra mars kan den komme om dagen også.

Største i vinter var 8,5 kg, men har skutt rev på 10 kg tidligere.

Bruker ikke varsler.

Har også åter andre plasser, da bruker jeg et posteringstelt (doghouse blind) har skutt en del rev på gaupedrepte rådyr, (kongeåte) Pass på vind når man går inn mot denne å slår opp teltet, reven lukter noe jævlig :mrgreen::mrgreen:

Start tidlig å fore inn rev, ha gjerne åte hele året, og må du skyte kråke så la de ligge.

 

Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Min første sesong som återevejeger gikk helt greit. Det ble to skabbete j***er :)

"Glugga" var den samme som vi bruker under måneskiinsjakta på hjorten, full isolert :D

Åte ligger ca 55-60 meter fra glugga. Åtet har bestått av ett påkjørt rådyr, en påkjørt hjortekalv, endel måser, noen kråker (som var spretta til det ugjennkjennelige...), og en skarv (men den ligger urørt enda, etter 3mnd på åte :roll: ). Det mest effektive åtet var måser, de var i hovedsak oppspist dagen etter de ble lagt ut. Til strø ble det brukt katte/hundemat og nedfrosset slakteavfall.

Jeg frøs ned en hel del åte etterkvart som det ble skutt/henta, har fortsatt noen måser igjen i fryser'n :wink:

 

Jeg gikk til innkjøp av Mikkel revevarsler like etter påske, men har ikke skutt noen rev for den. NB! ikke sett sensoren slik at den får sol mot "det sensitive området" , når sola endeli kommer... Da piper'n hele dagen :x

Samtidig som jeg fikk opp revevarsleren monterte jeg lys på glugga som lyste på åte. Dette bestod av en helt vanlig bil-tusenmeter med 55w pære (skal prøve med 100w pære neste sesong). Og en 12v transformator fra Clas Ohlson.

 

Når det er sagt så kunne det nok ha blitt flere rever om jeger'n hadde vert enda mer våken :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Åte:

Hel gris som jeg skjærer opp magen på, og snitter i lår osv. Strør på meg kyllinghals rundt på åtet. Hender jeg bruker fisk og sånt, men reven har ikke vært så glad i det her, Den er også mere glad i kylling enn grisen.

Og reven drar med seg en gris på 20-30 kg. Har måttet hente tilbake flere og de har vært tunge.

 

Revevarsler:

Det bruker jeg ikke, en del av spenningen blir borte da, syns heller ikke de fungerer optimalt.

 

Lys:

Bruker en arbeidslampe med mellom 300-500w. spørs litt hva jeg har. Her er det lite med snø så lys er et must.

 

Glugga mi:

er bare noe jeg snekra sammen på litt over en kveld. En liten firkant med plass til 2 gostoler.

Har en vifteovn som varmer den opp. Fordelen med å bruke vifteovnen er at den bråker litt. kan sitte å snakke lavt i gluggen uten at reven bryr seg noe om det. Ovnen står på kaldluft hele døgnet så reven venner seg til viftelyden på den.

 

Tid på døgnet:

I denne sesongen så har de fleste detti før 01.00. Rundt 11 har vært et magisk tidspunkt her.

 

Været: Har nok skutt like mange rev i møkkavær som i bra vær. Det har regnet og blåst og snødd og vært et helvete ute. men reven dukker opp fordet. Snødde så jævlig her i vinter at jeg bare så vidt så reven drev å luska rundt på åtet. så den er da ute i all slags vær.

Link to comment
Share on other sites

snøfokk er det beste her.virker som reven føler seg trygg når det blåser å snør.hadde 5 rever på åte samtidig,og da var det snøfokk.skaut 4 stk den natta.brukte 30.06 `n,siden jeg fant ut at 223 ville reagere på den sterke vinden.....

Link to comment
Share on other sites

Åte:

Hel gris som jeg skjærer opp magen på, og snitter i lår osv. Strør på meg kyllinghals rundt på åtet. Hender jeg bruker fisk og sånt, men reven har ikke vært så glad i det her, Den er også mere glad i kylling enn grisen.

Og reven drar med seg en gris på 20-30 kg. Har måttet hente tilbake flere og de har vært tunge.

 

Revevarsler:

Det bruker jeg ikke, en del av spenningen blir borte da, syns heller ikke de fungerer optimalt.

 

Lys:

Bruker en arbeidslampe med mellom 300-500w. spørs litt hva jeg har. Her er det lite med snø så lys er et must.

 

Glugga mi:

er bare noe jeg snekra sammen på litt over en kveld. En liten firkant med plass til 2 gostoler.

Har en vifteovn som varmer den opp. Fordelen med å bruke vifteovnen er at den bråker litt. kan sitte å snakke lavt i gluggen uten at reven bryr seg noe om det. Ovnen står på kaldluft hele døgnet så reven venner seg til viftelyden på den.

 

Tid på døgnet:

I denne sesongen så har de fleste detti før 01.00. Rundt 11 har vært et magisk tidspunkt her.

 

Været: Har nok skutt like mange rev i møkkavær som i bra vær. Det har regnet og blåst og snødd og vært et helvete ute. men reven dukker opp fordet. Snødde så jævlig her i vinter at jeg bare så vidt så reven drev å luska rundt på åtet. så den er da ute i all slags vær.

 

Jeg forstår ikke det med spenning kontra revevarsler. Det har med praktisk gjennomføring å gjøre. Kan jeg legge meg i rimelig tid og likevel kunne skyte en rev midt på natta, foretrekker jeg det i stedet for å sitte natta i gjennom og kanskje ikke se snurten av en rev. Kl. 0730 er det ei lita ei som våkner og krever sitt. Da velger jeg revevarsler. Og når det gjelder spenning: å våkne av alarmen og deretter komme seg i glugga for å se hva det er, det er for meg nok spenning. Skal love deg at det kribler i kroppen likevel. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke det med spenning kontra revevarsler. Det har med praktisk gjennomføring å gjøre. Kan jeg legge meg i rimelig tid og likevel kunne skyte en rev midt på natta, foretrekker jeg det i stedet for å sitte natta i gjennom og kanskje ikke se snurten av en rev. Kl. 0730 er det ei lita ei som våkner og krever sitt. Da velger jeg revevarsler. Og når det gjelder spenning: å våkne av alarmen og deretter komme seg i glugga for å se hva det er, det er for meg nok spenning. Skal love deg at det kribler i kroppen likevel. :D

 

Høres spennende ut :D

 

Regner nok med han mente at revevarsler er kjedelig hvis du bruker det slik at du skulle få sitte å se på tv mens du venta på at nedslaktingsklart vilt kom å lusket rundt åtet 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ikke fra huset men sitter i gluggen.Og når jeg først sitter der så kan jeg jo være våken, eller så er vi 2 og sover på skift. Den dekker jo ikke så veldig stort området den varsleren heller? Var på sluttstykket jeg leste om en som hadde 3-4 stk for å få et tålig bra resultat. Og av de jeg skjøt i vinter tok jeg egentlig ingen på åtet. De streifa bare forbi. og de får du ikke om du bruker en varsler, Men en ting jeg har vurdert er viltkamera, for å se når på døgnet det er aktivitet der, Reven kommer ofte på de samme tidspukta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke det med spenning kontra revevarsler. Det har med praktisk gjennomføring å gjøre. Kan jeg legge meg i rimelig tid og likevel kunne skyte en rev midt på natta, foretrekker jeg det i stedet for å sitte natta i gjennom og kanskje ikke se snurten av en rev. Kl. 0730 er det ei lita ei som våkner og krever sitt. Da velger jeg revevarsler. Og når det gjelder spenning: å våkne av alarmen og deretter komme seg i glugga for å se hva det er, det er for meg nok spenning. Skal love deg at det kribler i kroppen likevel. :D

 

Høres spennende ut :D

 

Regner nok med han mente at revevarsler er kjedelig hvis du bruker det slik at du skulle få sitte å se på tv mens du venta på at nedslaktingsklart vilt kom å lusket rundt åtet 8)

 

Er det ikke det man bruker varsleren til da? Er jo for at man ikke gidder å sitte våken for å følge med.

Syns det er mere spennende å sitti der noen netter, ikke sett snurten av reven. Døser litt av, plutselig så er den der, kommer fra intet. Det syns jeg er spennende,

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Orker ikke å sitere så mange innlegg så det blir slik:

 

Reven kan dra med seg det mest utrolige, etter elgjakta slengte jeg et skinn med hode fra ei voksen ku... slet no jævli.... gadd ikke å knyte det fast da jeg tenkte at det var tungt nok i seg selv....vell, det var det ikke. 2 dager senere var det borte....

 

Har en slik mikkel rev varsler.....kunne like gjerne brent 1300,- i papirseddler for da hadde jeg iallefall hatt varmen fra bålet, konklusjonen er: MØKK. For det første, det sier seg selv at dette skal stå ute....ute regner det..... så hvorfor i gampræva er ikke denne boksen vanntett???

 

for det 2; reklamen skryter "opptil 200m rekkevidde"... jaha, jeg har 127m lasermålt til senter av glugga som ligger i 3 etg og dermed gir en viss hellingsvinkel.....men har store problemer med rekkevidden allerede her,,,,flytter jeg sensoren ned til garasjen (ca 20m nærmere) så virker den. Driver å kikker litt til alternativ antenne til varsler enheten nå, skal komme med rapport rund 1/8-08....

 

 

TIl åte bruker jeg vanlig matavfall fra husholdning, litt kjøtt som er gått ut på dato fra div kolonialbutikker...

slaktavfall etter elg/rådyr......å ingen rev har til nå klaget på menyen....

 

Bruker en Tikka T3 22-250 med lyddemper,,,,

Link to comment
Share on other sites

Har drevet med revejakt like lenge som zico, og jeg synes han har fått med det vesentligste for å lykkes. Selvsagt blir hvor og hvordan man bor ofte avgjørende for hvordan gluggjakten legges opp. Heldige er vi som har mulighet til å drive gluggjakten fra "jakttårnet" som vi bor i med våre nærmeste.

Jeg legger ut basisåte av slakteavfall fra elgjakta og forer på utover vinteren med litt kjøkkenavfall og billigste sort hundefor som jeg skyter ut fra altanen med syltestrikk.

Bruker ikke kunstig lys, men taper heller over diverse lysdioder i kjøkken og stue, da det er utrolig hvor mye lys det blir i rommet av slike en ellers mørk natt. Så lenge det er snø på bakken blir det aldri så mørkt at jeg ikke får skutt mine rever med kombien med åta på haglehold.

Under slike forhold er man ikke avhengig av allverdens kostbar optikk heller. I 30 år skjøt jeg med en billig Tasco 3-9x 40 på børsa, Det viktigste er at retiklet er grovt nok.

Derimot er det greit med skikkelig kikkert for å observere omgivelsene for å se om der er rev på vei mot åtet.

Før jeg fikk Mikkel revevarsler skjør jeg de fleste gluggrevene i tidsrommet 02.00 - 03.00. Etter at varsleren gjorde sitt inntog har jeg skutt flere rever like etter at det ble mørkt og stille i huset.

 

Ellers vil jeg anbefale to bøker om emnet: Først Morten Kraabøl, Rev og revejakt og sist men ikke minst Arne Ohlsson, Vakskytte på rev.

Særlig Ohlsson legger stor vekt på at alt skal være så normalt som overhodet mulig. Han anbefaler "boningshuset som besta vakplatsen", ettersom reven er vant med menneskelig aktivitet her. Dersom men lager et eget "vakskyttefønster" for å sette inn i vindusrammen, må man tenke på hvordan dette ser ut fra revens ståsted: I mørket ser husets vinduer mørke ut, derfor bør yttersiden av "vakskyttefønstret" males svart for å unngå at det plutselig blir et svart hull i et ellers lyst vindu. Sjekk selv, Ohlsson har rett. Han sier også som helt riktig er at reven særlig holdet øye med omgivelsene i revehøyde, altså er det en fordel å kunne skyte fra et loftsvindu.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat så smått begynt med foring på ett "sommeråte"............. hadde stor suksess med tørrfor i fjor.

Fuggern tar jo mye av åta, men for å få en liten tilbakemelding graver jeg ned litt for, på den måten er det lettere å se om det har vært noen ivrige labber der........ rev eller grevling.

 

Samme her, begynte å fore for en og en halv mnd siden. Reven har vært der flere ganger, så det lover bra. Fordel å starte tidlig på våren med foringa, da er det stor sjans for, om ikke helt sikkert, at revemor drar med seg hvalpene og "lærer" de at her finnes det mat..

Link to comment
Share on other sites

Kva ammunisjon i .308 anbefaler dokke til revejakt? Eg har ikkje mulighet for og lade sjølv så det må bli kjøpe ammunisjon.

 

Spiller forsåvidt liten rolle hvilken ammo du bruker i det kaliberet. Det viktigste er at du velger en type ammo som går godt i børsa di. Helmantel eller blyspiss er heller ikke det viktigste i dette kaliberet. Revene jeg har sett blitt skutt med .308 ser rimelig sprengt ut uavhengig om det var helmantel eller blyspiss som ble brukt. Nå skyter ikke jeg personlig rev med .308'n, til det bruker jeg .222, så uttalelsene mine er basert på det jeg har sett selv og blitt fortalt av jaktkompiser. Men reven blir liggende, det er ihvertfall sikkert. :)

Link to comment
Share on other sites

nei,det spiller faktisk stor rolle hvilken ammo du bruker på reven!!!!!!viser til en episode i vinter der jeg skaut en rev med blyspiss ,som forsåvidt var ei solid elg kule,der resultatet ble ettersøk på 300 meter.....kan tenke meg at hadde det vært en helmantel hadde jeg aldri funnet reven.skuddet satt 10-15 cm bak bogen.hadde det vært ei v-max kule eller balistictip hadde reven vært død på flekken!så å si at kulevalg ikke har noe å si er bare reint tull!reven er en seiglivet jævel,med litt skjevt treff......

Link to comment
Share on other sites

nei,det spiller faktisk stor rolle hvilken ammo du bruker på reven!!!!!!viser til en episode i vinter der jeg skaut en rev med blyspiss ,som forsåvidt var ei solid elg kule,der resultatet ble ettersøk på 300 meter.....kan tenke meg at hadde det vært en helmantel hadde jeg aldri funnet reven.skuddet satt 10-15 cm bak bogen.hadde det vært ei v-max kule eller balistictip hadde reven vært død på flekken!så å si at kulevalg ikke har noe å si er bare reint tull!reven er en seiglivet jævel,med litt skjevt treff......

 

Du viser til EN episode skriver du. Etter mitt skjønn er det litt for få hendelser til å konkludere med at kula er for dårlig, eller at det var kula sin feil, for å si det slik. 15cm bak bogen vil nærmest si vomskudd, som jo ikke er det aller heldigste med tanke på at reven skal bli liggende på stedet. Jeg har som nevnt ikke skutt rev med .308 selv, men har sett utallige rever, og hørt jaktkompiser fortelle at helmantel og vanlige blyspisskuler legger reven mer eller mindre rett ned, DOG med riktig treffpunkt, dvs bogen. Siste episode var på fjorårets hjortejakt da jaktkompisen kom over en rev som lå og sov på dagleie. Denne ble skutt med Oryx 200grs, som resulterte i at skinnet ikke kunne brukes for å si det slik. Steindød på stedet!

 

Men er nok enig i at V-max legger nok reven rett ned ved flere anledninger enn "ordinære" kuler om du er uheldig og treffer f.eks litt langt bak, som den hendelsen du refererte til.

 

Imidlertid så spurte jo vedkommende som jeg ikke husker navnet på hvilke typer fabrikkammo som er god på rev, og da utelukker jeg v-max, som ikke fås i ferdigammo her til lands i .308 (om jeg ikke tar feil.) Da må man lade selv. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke selv skutt så mange revene, men de 10 det ble i fjor sommer datt alle som en for 308`n, ladd med 165 NP V0=850ms.

En av dem løp 30m p.g.a ett skudd som satt for langt bak, de andre 9 gikk ned i smellen.

Om jeg skal bruke 308 i sommer også vil jeg helt klart velge samme kule igjen, effekten er brutal og ett sommerskinn er uansett ikke noe å ta vare på.

Link to comment
Share on other sites

det var blyspiss jeg brukte,og det er bare en konklusjon at en helmantel ville i allefall ikke vært bedre......foresten hvis du leser i m.kraabøl sin bok om rev og revejakt,vil du lese at han ikke akkurat anbefaler helmantlede kuler..... :D .dessuten er reven et en liten blink i mørket,så det vil ikke være bare bare å treffe de vitale delene på størrelse med en tennisball,med en helmantel.ett treff utnom hjertet,vil føre til liten effekt,og skadeskyting på den seigliva jæveln.

har begynt å bruke bare v-max og balistic tip,for det fører til en spektakulær effekt......skal også prøve berger 30 grains i vinter.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det er noen her på tråden som har hørt om eller har erfaring med mekaniske revelokkere? det var en omtale og link på sluttstykket til en video på "you tube" som viste en slik. Det så ut som at den nermest hypnotiserte reven med bevegelser til den hadde sneket seg inn på hagle hold. Hvis noen vet link til video eller produsent så legg det her, eller enda bedre, hvordan lage den selv.

Link to comment
Share on other sites

det var blyspiss jeg brukte,og det er bare en konklusjon at en helmantel ville i allefall ikke vært bedre......foresten hvis du leser i m.kraabøl sin bok om rev og revejakt,vil du lese at han ikke akkurat anbefaler helmantlede kuler..... :D .dessuten er reven et en liten blink i mørket,så det vil ikke være bare bare å treffe de vitale delene på størrelse med en tennisball,med en helmantel.ett treff utnom hjertet,vil føre til liten effekt,og skadeskyting på den seigliva jæveln.

har begynt å bruke bare v-max og balistic tip,for det fører til en spektakulær effekt......skal også prøve berger 30 grains i vinter.... :twisted:

 

Ja det anbefales ikke helmantlede kuler i småkalibrede våpen, dvs .224 kalibrene. Men når man kommer opp på .308 og 30-06 m.m, så er anslagsenergien så mye høyere sammenlignet med de småkalibredes, at dødeligheten ved treff blir stor. En 7,82mm kule slår ganske mye hardere enn en 5,69mm kule, både pga større diameter og høyere vekt.

 

Nå skyter jeg rev med .222, og derfor bruker jeg Hornady SXSP, som er en lettekspanderende kule ment til slik type jakt. Jeg ville ikke drømt om å bruke helmantel i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det er noen her på tråden som har hørt om eller har erfaring med mekaniske revelokkere? det var en omtale og link på sluttstykket til en video på "you tube" som viste en slik. Det så ut som at den nermest hypnotiserte reven med bevegelser til den hadde sneket seg inn på hagle hold. Hvis noen vet link til video eller produsent så legg det her, eller enda bedre, hvordan lage den selv.

 

Hvis jeg forstår deg rett, så er det en Predator Enticer du mener. Det ligner på en fugl e.l som er skadet eller sitter fast i noe, ikke sant? Har en slik selv, men har ikke fått testet den enda. Satser på den blir med på jordene den 15.7. Har forøvrig en digital revelokker også, men denne har jeg hatt lite suksess med.

 

Enticeren kan du bestille på http://www.tail-wagger.com/ for ca 40$.

Link to comment
Share on other sites

Prinsippet til tail-wagger ser ut til å være noelunde det samme som den jeg så, men jeg tror motor lå på bakken i en boks sammen med batteri og så var det ett rør eller slange med vaier i ut fra denne med skinnbiten i andre enden. Tror jeg skal prøve å plyndre komponenter fra en radiostyrt el.bil å se om jeg greier å lage noe som ligner

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

HVorfor får man ikke lett-ekspanderende ammunisjon som ferdigvare her til lands? Jeg skal studere til høsten og har aldeles ikke råd til hjemmesnekkerutstyr i tillegg til alt annet jeg har shoppet, så jeg skulle så inderlig hatt tilgang på noe 3006 v-max ferdiggreier :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er førstegang jeger på rev, har lest mye her om revjak og åte osv her inne no.

Tolker deler av inlegga slik at dårligt vær = lite eller ingen rev...?

Stemmer dette..?

Har vert ute og lokka på rev i 4-5 dager tidligt på morningen så snart det er skytelys og så seint om kvelden som eg har skytelys.

Har ikke sett snurten av Mikkel rev... :(

Men det har vert et drittvær de siste dagene, mye regn og vind.

Er det muligt og lokke reven frem på dagtid eller er dette umuligt og "bortkasta" energi..?

Takker og bukker for tips!

 

John

 

Kom så Mikkel Rev så skal du få en klem.... av .223 Rem... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er førstegang jeger på rev, har lest mye her om revjak og åte osv her inne no.

Tolker deler av inlegga slik at dårligt vær = lite eller ingen rev...?

Stemmer dette..?

Har vert ute og lokka på rev i 4-5 dager tidligt på morningen så snart det er skytelys og så seint om kvelden som eg har skytelys.

Har ikke sett snurten av Mikkel rev... :(

Men det har vert et drittvær de siste dagene, mye regn og vind.

Er det muligt og lokke reven frem på dagtid eller er dette umuligt og "bortkasta" energi..?

Takker og bukker for tips!

 

John

 

Kom så Mikkel Rev så skal du få en klem.... av .223 Rem... :twisted:

 

Det er fullt mulig å lokke på reven på dagtid, men om du får se den før den ser deg er en annen sak. I fjor så lokket jeg fra tidlig ettermiddag til kveld. Sluttet like før jeg skulle sette meg i bua. Den kom da. Var å lokket forrige Søndag, menst på kråker og ravn for å prøve å ta ned bestanden der litt. Har video filming av åteplassen. Har aldri sett så hyppige besøk ved åta som denne siste uka. Allerede Søndag`s kveld etter at jeg har forlatt hytta var reven på plass. Tror nok det var lokkingen utover Søndag som gjorde susen.

Link to comment
Share on other sites

Tidspunkt:

Sitter med en følelse av at reven kommer sent ved fullmåne, og tidlig på kvelden ved ingen måne. Likevel er tidspunkt mellom 01.00 og 06.00 tiden på døgnet jeg vil anbefale. Og ca 2 døgn før snøvær eller annet uvær "forsvinner" reven. For så å komme sterkt tilbake når været snur. De siste døgnene før fullmåne er også et godt tips.

 

Gjort nøyaktig de samme erfaringene selv. Spesielt nå på siste fullmånen. Bra med trafikk før fullmånen, så ble det stille som i graven ved selve fullmånen. Da var det også ustabilt vær, noe det også har vært etterpå. Ingen trafikk. Skal bli spennende å se hvis været stabiliserer seg nå som månen ikke er full lenger :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rev på åte siden 83`,vant lokal rovviltbeskatning 2år på rad :wink: .Bruk gris,katter,fisk og bikkjemat på åtet.Sau og rådyr er 2.pri,storfe duger ikke utenom etterbyrder,det liker mikkel :D .Reven kommer som sagt tidlig på natten (19-23) tidlig på vinteren,på tampen av sesongen har jeg skutt rev på åte ved 08-09 tiden.Har skutt flest ved 02-03.Og mikkel er glad i snøvær,eneste dyret jeg vet om som tusler rundt da :wink: .Og her kan det snø :twisted: :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...