Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Et genialt hjelpemiddel for å finne gode fangstplasser er norgeibilder.no. Zoom inn på terrenget ditt, så ser du straks hvor det er naturlig for måren å ferdes. Tenk at måren helst vil ha gammelskog og at den skyr myrer, tjern, jorder, hogstflater og andre åpne områder. Når man i tillegg vet at den vandrer en del ser man fort de stedene den bare må passere på rundene sine!

Link to comment
Share on other sites

For 2 år siden sa jeg at jeg skulle få 5 mår, jeg fikk 5 mår! I fjor sa jeg at jeg kom til å få 10 mår, jeg fikk 11 mår! I år tar jeg en litt større sjangse å anonserer med 20 mår i fellene mine :lol:

 

Noen andre som tørr selge skinnet før bjørnen er skutt?

 

Dere må vel ha et mål å strekke dere mot? :wink:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte noen connibear feller her om dagen. Er 160 feller, men er 1 cm mindre alle veier enn de andre 160 fellene jeg har. Er det forskjellig størrelse på de. De er større enn 120 fellene men mindre enn de andre 160 jeg har.Men fjærene er veldig kraftige.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge fjærene er kraftig bør fellene fungere helt utmerket! En mellomting mellom 120 og 160 bør etter min mening være nærmest perfekt til mårfangst!

 

Selv har jeg lave ambisjoner denne vinteren. Studier og familieforøkelse kommer til å ta mye tid. Spesielt før jul. Dessuten er det mye smågangere, noe som gjør at måren har bra med mat og blir verre å få i fella. Men det blir vel til at jeg setter opp noen lett tilgjengelige feller alikevel!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kan ikke fatte at det skal være mye mus her i år for i fjor var det milliarder av dem! Mulig dere ligger et år etter meg på dette?

 

Hvis det er enda verre i år så griner jeg, da var 95% av alle fellene røvet for åte av mus hver gang jeg sjekket :cry: . Prøvde alle gamle råd om granbar og einer rundt treet men det hadde null effekt.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Åtesikre feller da?

bygge inn kasser til CB med åtesikre kammer for mus :mrgreen:

 

var innom denne siden å fant disse fellene, er mesteparten av di lovlige? :)

Stokkfella er der, men det er flere som ser ganske gode ut :lol:

http://venari.no/index.php?p=9696" target="_blank

som jeg har forstått det er di lovlige 8)

Du må trøkke på Mår på den blå skrifta så kommer det opp forskjellige navn på fellene :!:

fra drinat.no :

 

Slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og røyskatt. Kommunen kan etter søknad og på nærmere fastsatte vilkår gi tillatelse til bruk av slagfelle til fangst av rødrev og grevling. Tillatelsen er personlig.

Fallem, flak og fallstokk til mår, villmink og røyskatt.

Snare til lirype og fjellrype.

Slagfelle, fallem, flak og fallstokk skal virke på en slik måte, og ha slik slagkraft, at viltet blir drept øyeblikkelig.

 

Slagfelle til mår og villmink skal ha en slagmekanisme som slår ovenfra og ned mot dyrets kranium/nakke, eller som slår med et sakseslag mot dyrets kranium/nakke. Slagfelle til bever, bisamrotte og beverrotte skal alltid plasseres under vann.

Link to comment
Share on other sites

Fikk hengt ut fellene i dag, etter en økt med hjortejakt. Tenker å fore litt inn før jeg spenner opp/setter i feller ved jaktstart. Som i fjor bruker jeg 3 stk syning og 4 stk CB. Burene til CB-fellene har lagt ute i hagen siden i vår, så de burde lukte bra naturlig. Syningfellene har hatt seg en tur i et oppkok av brake (einer), noe jeg regner med vil ta uønsket lukt av dem. CB-fellene tenker jeg å ta en runde med kaustisk soda og bivoks før jeg setter dem på plass i burene.

 

Jeg har tenkt å fortsette som i fjor med å bruke kun laksehoder som åte. I år vil jeg i tillegg få på plass noe "godlukt" på en bomullsfille for å lokke måren inn til fellene. Har forberedt en beholder med fiskeslo som har stått og godgjort seg en stund. Det lukter ille godt nå! :wink:

 

En annen ting som jeg vil endre i år er festingen av felle til buret. Tykkere streng og to lengder hektet sammen. Da regner jeg med å ikke gjenta vinterens fadese med CB-felle som ble slitt løs. Fant igjen fellen få meter fra buret når snøen gikk, med råtten mår i... :(

 

Mål for sesongen? I fjor tok jeg 4 stk, så da må vel årets mål bli mer enn 4. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kan ikke fatte at det skal være mye mus her i år for i fjor var det milliarder av dem! Mulig dere ligger et år etter meg på dette?

 

Hvis det er enda verre i år så griner jeg, da var 95% av alle fellene røvet for åte av mus hver gang jeg sjekket :cry: . Prøvde alle gamle råd om granbar og einer rundt treet men det hadde null effekt.

 

Rune

 

Var millioner i fjor og milliarder i år :mrgreen: Aldri sett så mye smågnagere som i år, lemen er heller ikke vanlig å se her og de løper alle veier. Resultat er null aktivitet på reveåta :(

Ikke nok med at de stjeler åta men det blir vanskelig å fange måren og p.g.a ellers god mattilgang.

 

Terrenget der jeg jakter/fangster ligger i vest i vestagder ikke Rogaland som er bostedet.

Link to comment
Share on other sites

Gruer meg alerede da :( Har sett litt lemmen her også i år men kan ikke si jeg har sett så mye mus egentlig.. Aust agder der jeg fangster er jo skummelt nærme vest agder da :(

 

Musesikre åtekammer hjelper egentlig lite når musene spiser opp måren når den ligger i fella :( . Jeg er inntresert i skinnet å ikke bare å fjerne de for å få mer småvilt(selv om det er en stor bonus).

 

Man kan jo få måren til å svinge klar av treet når den går i men det går bare om du skal ha fella oppi et tre, noe jeg synes er håpløst i museår. Måren vil ikke opp i treet så fella må stå på bakken :?

 

Er det verre med mus i år en i fjor så er jeg redd jeg må sette meg et lavere mål en 20 stk..... :evil:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Hadde en ufrivillig tyvstart på fangstsesongen i dag. Har laget et system med en 2"x8" som ligger over en liten bekk mellom noen jorder i et område jeg har observert en mink jeg kunne tenke meg å fange. Midt på planka, har jeg en kasse med netting i den ene enden, og et hull på 7-8 cm i den andre enden. Inne i kassa er det plass til en Belisle CB 120. På søndag la jeg endel avskjær av harekjøtt inne i boksen, og rundt boksen utenfor. Samtidig spente jeg fella.

 

Onsdag titta jeg innom, og så at alt kjøttet og beina som var lagt utenfor og i åpningen av kassa var borte. Tenkte at dette kunne være fugl, men fikk allikevel såpass trua at jeg måtte titte innom fella i dag også. Så en liten tynn hale stikke ut av åpningen da jeg kom, og tenkte at jaggu har jeg ikke fått minken alt!

 

Overraskelsen var stor da jeg tok opp lokket, og fant en stor mår i fella. Utrolig stusselig pels på denne, men det er mulig at den ikke har rukket å få vinterpelsen enda. Ja, ja. Ikke stort å få gjort med dette når måren er dau. Prøvde ikke akkurat å fange mår. Et par hundre meter fra skogen, og kun kjøtt som åte. Ingen honning. 120 fella hadde truffet perfekt. En bøyle over nakken, og en rett bak skulderbladene.

Link to comment
Share on other sites

Store mengder med mus i Nordland også :(:(:( blir nok vanskelig å få til noe skikkelig fangst i vinter, men man må jo altids prøve!! Får prøve å se litt positivt på det også, kan jo bli høye fangst tall når musa kolapser til vårvinteren eller neste år. Å så har jo småviltet gode dager da :)

Link to comment
Share on other sites

Mikkel: Kondolerer med feil fangst. Lite å gjøre med slikt. Et par hundre meter unna skogen er ikke akkurat stedet man forventer mår. Tipper det var en ung og dum en. Men harekjøtt er faktisk helt ok som måråte. Klart du kan få mink på det også, men tror sjansen for mink øker med fisk. Noe måren forøvrig også gjerne tar.

Link to comment
Share on other sites

Måren var en hann på 1,5 kg. Ikke verst vekt egentlig. Men så har den sikkert spist nesten en halv kilo harekjøtt/bein siden søndag. Mulig at måren følger bekken fra skauen en snau kilometer ned til et tjern, der det er mye krattskog rundt. Mye godt for en mår i en slik biotop. Kanskje jeg har funnet en skikkelig goplass for både mår og mink...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har meninger om pelsen til måren i starten av sesongen? Er den fullpelset for vinteren eller er den oppadgående i kvalitet? Hjemme har snøen allerede lagt i en uke før fangststart og temperatur rundt 0 grader. Spiller det noen rolle tro? "Bukkebrøl"! Jeg har også brukt speeddye og er veldig fornøyd. Raskt og enkelt. 3-4 liter bensin pr boks. Da har du til mange feller. Ønske alle fangstmenn lykke til før fangststart!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har meninger om pelsen til måren i starten av sesongen?

 

Leverte inn alle skinnene mine til skinn auksjonen i år å jeg fikk mer eller samme pris for de mårene jeg fikk helt i begynnelsen av november som de jeg fikk senere! Tror dette kan variere en del fra år til år, har det vært kuldegrader så hjelper det godt.

 

En eldre fangstmann sa at f.eks minken hadde bra skinn så fort vannpytten på tunet hadde hatt is på seg i to dager..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

I natt starter det! Går ut fra at mange er klare med fellene nå. Jeg tenkte egentlig å vente med fangsten noen uker til jeg får bedre tid. pga kommende familieforøkelse er lange skogsturer uaktuelt for tida. Noen eksamener må også leses til. Men tror nok jeg bare "må" få ut noen feller likevel. Blir nok autotrapline til å begynne med i år!

 

Lykke til folkens. Husk å ta bilder av sett og mår, selvsagt helst i kombinasjon!

Link to comment
Share on other sites

ja nå er fellene ute skal spenne de i natt å på jobb kl 7 i morgen uff det blir hart hehehe har 17 feller ute så dette blir bra fikk ingen mår i fjor så jeg håper på fangst i år. men jeg får ikke lakt ut bildene mine av settene brukker bilder.no men det står at bildeformatet er feil :?:

Link to comment
Share on other sites

Drøyer til desember med å spenne fellene, travelt med jakt for tiden så blir bare stress å sjekke dem.

Kommer heller ikke helt i modus før det ligger litt snø og temperaturen synker litt mer :)

 

Skal ha ute 4 conibear og en haugen felle i år, satser på like mange mår (5) Skal agne 2 med honning, en med hare/skogsfugl og to med beverkjøtt, blir spennede å se hva som fanger best.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med årets første! Vi må vel ha ei liste i år også. Kan lage ei på første sida.

 

Fangstmann.no har tilbudt seg å stille med ei Syningfelle og litt luktestoff som premie. Mitt forslag er at denne trekkes blant de som sender inn bilde av fanget mår. 1 mår = 1 lodd. Skal prøve å få dette inn i lista også. Antall mår med bilde kan stå i parentes bak totalantallet. Et annet alternativ som kanskje kan heve tråden er at premien trekkes blant dem som legger inn bilde av måren og settet den gikk i. Slike bilder er etter min mening noe av det mest interresante å se. Døde mår på gulv er liksom ikke helt det samme. Et tredje alternativ er rett og slett at premien går til den som dokumenterer flest fangede mår. Min mening er at det gjør det lite interresant for det store flertall å delta aktivt, ettersom de ikke vil ha sjanse til å vinne uansett. Kom med synspunkter folkens!

Link to comment
Share on other sites

Grattis med årets første! Vi må vel ha ei liste i år også. Kan lage ei på første sida.

 

Fangstmann.no har tilbudt seg å stille med ei Syningfelle og litt luktestoff som premie. Mitt forslag er at denne trekkes blant de som sender inn bilde av fanget mår. 1 mår = 1 lodd. Skal prøve å få dette inn i lista også. Antall mår med bilde kan stå i parentes bak totalantallet. Et annet alternativ som kanskje kan heve tråden er at premien trekkes blant dem som legger inn bilde av måren og settet den gikk i. Slike bilder er etter min mening noe av det mest interresante å se. Døde mår på gulv er liksom ikke helt det samme. Et tredje alternativ er rett og slett at premien går til den som dokumenterer flest fangede mår. Min mening er at det gjør det lite interresant for det store flertall å delta aktivt, ettersom de ikke vil ha sjanse til å vinne uansett. Kom med synspunkter folkens!

 

Kjempeflott tiltak av fangstmann.no!! Syns forøvrig den løsninga med et lodd pr fanget mår (med bilde) virker best. Da har alle en bedre sjangs, ikke bare de som fanger titallsvis pr sesong... Tror også flere vil se at de har tjangs og muligens vil prøve seg.

Link to comment
Share on other sites

hjortehjerte til åte??? sprø du mann!! :wink::mrgreen: hehe.. Gratulerer med første måren :D

Har vert litt slapp i det siste på skrivingen, men har planer om og sette ut 13 feller i år til måren. Etter all den gode erfaringen eg tilegna meg sjølv i fjor satser eg på 8 mår denne sesongen, men håper så klart på fleir :wink: i år har eg bare 160 belislefeller og 3 stk conibear feller 160 (120 bruker eg på mink) fekk bare satt ut 2 stk feller i dag. Agnet disse med honning og eit orrhøne hode og jerpe hode fra årets fugle jakt i trysil :D

Orket rett og slett ikkje meir, flaut og si det, men kroppen ville bare ikkje :( satser på bedre i måro :wink:

har og gått til anskaffelse av noe åte nr 3 fra fangstutstyr, men tenkte og ikkje bruke dette før det blir litt kaldere i været.

 

min meining er at lodd trekkning er det flotteste. bilder av mår og sette må så klart være med. Det blir så mye kjekkere og lese i tråden med bilder osv.. Eit lodd per bilde høres fint ut

Link to comment
Share on other sites

gratla med årets første bjørn :P

fikk min andre mår i dag en hann i same fella som sist :lol:

men så skule jeg ta bilde av måren i fella så klarte jeg å muste telefonen i elva :evil:

har dere hørt så gale i elva nå e eg sur men det ble ivertfal en mår er kjempefornøyd

Link to comment
Share on other sites

Det må vi kalle en god start på sesongen. Synd med telefonen da. Kan godt være flere mår der. Ikke usannsynlig at du har funnet et område hvor et kull holder til. Kan fort være en unge eller to til. + selvsagt mora og en revirhevdende hanne. De to siste er selvsagt vanskeligere å få.

Link to comment
Share on other sites

Skal sette ut mårfeller for første gang på lørdag. Det blir CB feller i kassesett som skal spikres på trestammen. Til åte har jeg fått kjøpt uslyngede vokskaker fulle av honning. Til å flagge fellene skal jeg bruke andevinger med litt lokkemiddel på. Høres dette ut som en god plan?

Link to comment
Share on other sites

Då er eg og igang... Har kjøpt meg 6 nye runde cb160. Hadde to firkanta fra før.. Har fått ut ei rund, og ei firkanta.. Den firkanta har eg sett på ein plass der eg fekk 3 stk ifjor, håper det blir noke der iår og...

Den runde har eg hengt opp i eit tre, og bygd rundt men granbar...

 

MEN....

 

Er det noken som har noken gode ideer om røyr, eg kan bruke til de runde?? de måler omtrent 19 cm utvendig når de er spent opp....

Har lyst å bygge de inn, så eg kan ha de på bakken, fanger bedre da... og da hadde jo eit røyr vert glimrende..

 

 

Ellers lykke til alle :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...