Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Finnes sikkert måter å teste på. Men den enkleste er vel å kjenne med nevene og sammenligne med en vanlig conibear av god kvalitet. Søkte litt på forumet nå og fant i alle fall to som hadde slike feller. Den ene hadde lagt dem på hylla og den andre karakteriserte dem som ubrukelige. Begge pga svake fjærer...

Link to comment
Share on other sites

Hold deg unna de runde conibear fellene, er ikke sterke nok. Kjøpte 3 stk ifjor og de er ikke brukt i det hele tatt.

Min erfaring er at det er kun belisle som duger, selv belisle 160 fella er ikke sterk nok til å knuse kranium, men døde er de når eg henter de.

Tok 24 mårer i disse forrige sesong og flådde alle, ingen hadde synlige brudd i hode skallen.

Tok også 2 i synningen og en i kania fella, her var hodet knust.

Det går ann å bestille belisle fjærer og sette disse på.

Har brukt 160 fjærer på 120 feller for å få mer futt i de.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en 10-liters bøtte med bi-voks av en bekjent i høst, tiltenkt måren. Synes denne lukter litt lite, og har litt upraktisk kornete konsistens. Er det en idè å smelte/koke denne voksen?

 

Har forresten fått en mår til på den plassen jeg fikk en mår litt vel tidlig under minkfangst, i tillegg til at minken tilslutt satt den også. Det vil si at jeg har fått 2 mår og en mink alt i et fellesett som ble satt ut i midten av oktober. Tydelig at denne bekken mellom jorder og gårder er en velbrukt ferdselåre for måren.

Link to comment
Share on other sites

c.a.d : fekk mykje pepper ifjor, pga eit bilde eg la ut. bilde viste ein mår tatt med cb 160, fella satt over hode, dette var vist heilt feil... :| sku gå over nakken... så da satser eg på at de e sterke nok til å knekke nakken :) men takk for advarselen :D for kjøpe noke nye fjører til de, vist det viser seg at de er for dårlige......

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan godt hende at DE mener at slaget skal gå over nakken, på de eg har flådd og undersøkt så er nakken ganske hel selv om slaget har truffet her.

Eg prøve å sette sånt at eg får dobbelt slag, hode,nakke og rett bak for beina sånt at eg klemme hjerte lunge regionen

Min teori er at dyret blir slått bevistløs og dør av andre årsaker,surstoff mangel, hjertestans e.l.

Har bilder av død mår i fellene som ikke har beveget seg en millimeter på denne metoden.

Ser om eg får te å legge ut noen av disse bildene.

Link to comment
Share on other sites

Fine sett du har der olaf12. Flott at du legger ut bilder av setta! Har du satt på nye fjærer på conibearfellene? La merke til at fella hadde mye mer rust enn fjærene. Tror nok mange burde bytta ut fjærene på conibearfellene oftere!

Vil tro du med fordel kunne ha fjerna rust, men måren går tydeligvis i alikevel!

Link to comment
Share on other sites

ja jeg kjøpte fellene i fjor og bytta fjærer i år.

skal bytte vert år for da er jeg på den sikre siden

vil ikke kome til et sett vor måren enå er i live. dyr har jo følelser og litt respekt må me jo vise til

dyrene mener jeg. skal sjekke noen feller i kvell så det komer flere bilder 8)

Link to comment
Share on other sites

Har vært en runde idag og hengt opp 5 syningfeller. Alle fellene har kun honning som åte (skraphonning i damestrømpebukse). To av fellene har jeg rigga til oppgangsstokk, og to av dem har jeg hengt opp duevinger ved. Har også smurt endel honning på trestammene under fella, og på oppgangsstokken.

Er det for spedt bare med honning som åte?

 

Jeg er helt fersk på dette, så det blir spennende i tida framover. Har hengt alle fellene i områder der jeg så mye tråkk i fjor vinter. Da blei det imidlertid ikke noe fangst, men fellene kom dengangen ikke ut før langt utpå vinteren.

Link to comment
Share on other sites

GB: bare honning funker fint det. I kaldt vær lukter det litt lite så da kan det være aktuelt å spe på med litt luktestoff.

 

Foxfood: Ikke på kanten, men over. Levende åte er ikke lov i Norge.

 

 

 

Tok en tur til skogs i ettermiddag utstyrt med sag, samekniv, tau, drill og litt spiker. Dette ble resultatet:

 

109495_s.jpg

 

109496_s.jpg

 

 

Tradisjonell stokkfelle satt opp en plass jeg så mårspor flere ganger i fjor vinter. Hadde også mår ved fella der uten at den gikk i. Har trua på at stokkfella skal fange bra. Ingen skumle ting måren må stikke hodet inn i! Fella er foreløpig ikke gildret, det får bli ut i desember når eksamen er unnagjort. Nok med ei fellerute når tida er knapp.

 

Stokkene er ca 4-5 meter lange og nederste stokk er knappe 2 meter over bakkenivå. Utløseren laga jeg av rogn. Der utløseren ligger an mot stokkene skal det egentlig være metallplater. Det hadde jeg ikke tilgjengelig og prøvde med plast fra brusflaske. Virker som om det funker helt fint. Var overraska over hvor lett det var å utløse fella!

 

Dette er på et jff terreng med gratis rovviltkort. I tillegg til jaktkortet har jeg innhentet tillatelse fra grunneier for å bygge ei slik felle ettersom dette jo er et litt større inngrep en ei vanlig slagfelle.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det! Synes det gikk overraskende greit å bygge den. Bygginga tok vel bare et par timer. Ikke utenkelig at jeg prøver å lage flere når jeg får tid. Øks i stedet for samekniven ville forøvrig være litt arbeidsbesparende!

 

Tror dessuten jeg skal sette ei støtte under stokken helt i enden for å få slaget så hardt som mulig. I følge tegningene fra naturvårdsverket skal det være det.

Link to comment
Share on other sites

Da var årets liste i gang. Andre innlegg på første siden. Har med både antall mår totalt og antall med bilde. De sistnevnte teller som lodd om å vinne syningfelle gitt av fangstmann.no. Skal prøve å oppdatere ut fra tråden, men send meg gjerne en pm om feil og mangler!

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Skal sette på en støtte til under. Så når jeg utløste den at den andre enden hoppa opp, og det var før de to siste stokkene som danner taket ble lagt på. Nå er stokken forankra i andre enden med tau, og det hjalp noe. Men med en stokk under blir slaget mye mer kontant. I følge de svenske tegningene skal det være en slik!

Link to comment
Share on other sites

grattis med sesongens første mår for din del knutis :D eg for min del har enno ikkje fått ut meir enn 4 stk feller da overtiden blir det for mye av... sjekket 2 feller i dag, men fortsatt ingen fangst :( har 2 stk igjen og sjekke i måro då ;D

ellers var det spor av 2 stk mår på reve/fugleåte mitt. noen som har noen tips om evt felleutplassering på åte??

Link to comment
Share on other sites

Da nermer det seh helg og tid for å sjekke de 8 fellene jeg armerte sist helg......spenning å endelig være i gang med sesongen. håper å slå fjordårets fangsttall som var 12 mår!! Så en del spor da jeg satte opp fellene forige helg så mulighetene burde være der, men så var det den forbaska musa da, som stjeler åtet til en hver tid!!

Arti å se at så mange har kommet godt i gang med sesongen og at mårfangst er noe som fenger Kammerater!!

Link to comment
Share on other sites

Da var to Conibear i kasser og en syning plassert ut. Resten settes ut i kombinasjon med rådyr jakt på søndag.

Skal prioritere kvalitet fremfor kvantitet i år. Hadde mår inne på viltkameraet hvor jeg plasserer syningfella, så dette blir spennende!!!!

Åtet fellene med fast skraphonning som skulle til voksing. Lukter sterkt og fint. Danderte med Sable oil. Den lukter så lekkert at jeg måtte ta meg sammen for å ikke gå i selv.

Lykke til folkens..

Link to comment
Share on other sites

Fikk satt ut tre mårfeller sist helg, og på ferskt føre var det spennende å sjekke de i dag. Fikk satt ut to feller til, samt noen røyskattfeller- en del spor etter den å se. Ingen mårspor i nysnøen, men føret var også så ferskt at det var kun røyskatten som hadde rukket å sette potene i den. Felle en og to var begge tomme, men i tredje fella hang det en fin mår. God start. Conibear 160 i kasse, ladet med honning.

 

13112010076.jpg

 

13112010077.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis med den. Så fin ut!

Går ut fra at du fangster i hundefritt terreng ettersom du har fella såpass lavt. Her hvor mange jakter med harehund tørr jeg ikke annet enn å ha fellene minst 1,5 m oppe, gjerne litt mer. Med mindre de er innebygd da.

 

Jamt: Fine kasse du hadde der. Ser ut som om du har festet den på toppen av en stokk? Får du den musesikker?

Link to comment
Share on other sites

Grattis med den. Så fin ut!

Går ut fra at du fangster i hundefritt terreng ettersom du har fella såpass lavt. Her hvor mange jakter med harehund tørr jeg ikke annet enn å ha fellene minst 1,5 m oppe, gjerne litt mer. Med mindre de er innebygd da.

 

Alle fellene mine henger nær 2 meter opp fra bakken, bortsett fra denne. Men som du sier- i dette terrenget hvor jeg har ute mårfellene slippes det ikke hunder nå. Jeg er likevel ikke komfortabel med høyden på denne fella slik den er plassert, og den skal flyttes og høyere opp i morgen- og få en ny ladning honning. Jeg er helt enig i det du sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd, men ikke fått noe på det. Men det bør absolutt kunne funke, selv om jeg tror de mårene som oftest "spiser" nøtteskrike er de som henger utstoppet på en vegg!

 

Rapp: Høres bra ut med fellene 2 meter over bakken! Ikke god følelse å være ukomfortabel med hvordan fella står, selv om man "vet" at det ikke er hunder i terrenget. Der jeg opprinnelig kommer fra er jakt med hund bortimot et ukjent begrep og jeg kunne fangste hele vinteren uten å se andre fotspor enn mine egne i terrenget. Da hendte det jeg hadde sett som jeg aldri ville brukt her i Hurdal. Skulle gjerne prøvd 4-tallsfella, men med alle hundene i skogen her utgår den. Men stokkfella er jo også tradfelle. Har store forventninger til den!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...